Nästa artikel
Bilfrågan: Hur får jag loss fälgarna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur får jag loss fälgarna?

Publicerad 8 april 2014 (uppdaterad 8 april 2014)
"Jag har försökt med kofot, slägga, spett, värme och glidhammare, inget hjälper. Snälla hjälp mig!" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en VW Golf -11 med lättmetallfälgar. Vid varje byte från sommar- till vinterdäck blir det allt svårare att få av hjulen. Det är inte hjulbultarna som är problemet. Fälgarna rostar fast på hjulnavet. Hur gör man? Jag har försökt med kofot, slägga, spett, värme och glidhammare, inget hjälper. Det förefaller helt omöjligt att lossa fälgarna. Nästa steg får bli vinkelslip. Snälla hjälp mig! Tur i oturen att det inte är en punktering på vägen som drabbat mig. Jag kommer aldrig mera att välja lättmetallfälgar.

Lars Arvidsson

SVAR:
Detta är ett exempel på att bilarna inte är konstruerade för svenskt vinterklimat. Korrosion som uppstår vid fälgarnas och hjulnavens kontakt med vatten och vägsalt bildar ibland ett mycket effektivt ”klister” som kan göra hjulen i det närmaste omöjliga att få loss. Bästa sättet är att ta hjälp av en däckverkstad som har tillgång till lämpliga verktyg för att få av hjulen och sedan se till att saken inte upprepas. För att undvika problemen i framtiden bör du borsta rent naven med en stålborste samt smörja anläggningsytan med lite aluminiumpasta innan hjulen monteras igen.

Bengt Dieden

Diskutera: Har du några tips för att få loss trilskande däck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-08 09:51
PREVIA

Fälgarna brukar lossna om man lossar på bultarna litegrann och sedan kör bilen någon meter och sedan bromsar till har jag läst.
Själv har jag nästan bara haft aluminiumfälgar på mina bilar och aldrig råkat ut för att dom fastnat.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-08 09:52
duccedriver

Ja fy för bilägare som inte vet vad dom gängade sakerna man skruvar fast hjulen med kallas..........

#3 • Uppdaterat: 2014-04-08 10:05
Roger Skagerström

Inte konstruerade o inte konstruerade... Ska de göra navet i plast då eller? :P

#4 • Uppdaterat: 2014-04-08 10:21
VW Polo 2012

Ok, Kapten o duccedriver, det är inga bultar det vet nog de flesta, men vad kallar ni " hjulbultarna" till vardags på riktigt när ni snackar med någon ni känner?

#5 • Uppdaterat: 2014-04-08 10:38
hultarn

Bästa pastan måste väl vara den som inte bidrar till korrosion med metaller inblandad.

Vanlig tectyl eller fett borde kunna sätta stopp för vägsaltets härjningar.
Det är ju saltet som bidrar till galvaniska strömmar och där alufälgen blir en offeranod. Om jag inte minns fel ligger aluminium under koppar på skalan, så.. fett/tectyl.

Previas tips brukar funka, lossa skruvarna/muttrarna ett par varv och kör sedan lite försiktigt så brukar de krypa loss.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-08 10:47
PHME

Även jag kan rekommendera PREVIAs metod.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-08 11:33
saabnisse

hultarn, det spelar ingen roll om det är aluminium- eller kopparpasta. Det uppstår ingen galvanisk korrosion mellan kopparpasta och aluminium eftersom kopparkornen är isolerade från elektrolyt, de är ju inbakade i fett!
Annars ska man helt riktigt akta sig för att blanda aluminium och koppar.

PREVIAS metod är utmärkt och jag har använt mig av den även på stålfälgar som fastnat.
Kan tilläggas att man kan svänga snabbt höger vänster för att få lite krängning på bilen om hjulen skulle sitta väldigt fast.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-08 15:49
Boxer

Jag vet inte hur hjulen sätts fast på småfolkorna (mutter eller bult) men VW Transporter/Caravelle har i alla fall hjulbultar.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-08 16:09
JOCA_1

För ett tiotal år sen så fick gummiverkstan slå bort fälgarna med slägga. Så värst mycket high-tech var det inte då i alla fall. Min nuvarande gummiverkstad var noga med att putsa av naven så att allt gammalt skit kom bort innan de satte dit sommardäcken. Dessutom momentnyckel till bultarna. Proffsigt! :)

#a • Uppdaterat: 2014-04-08 16:29
OlaClarin

Jag hade en bil där inte ens "lossa lite och kör och bromsa fungerade". Jag tog ett annat hjul och svingade det mot hjulet (däcket) som satt fast. Givetvis med bilen upphissad och utan skruvförband. Och akta karossen! För mig fungerade detta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.