Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Följa lokala trafikregler?

Publicerad 5 maj 2011 (uppdaterad 6 maj 2011)
"I området där jag bor är högerregeln satt ur spel. Ska man tillämpa lagen konsekvent eller följa lokal praxis?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
I villaområdet där jag bor är högerregeln satt ur spel. Från ett par matargator utgår en mängd kvartersgator i form av slingor och återvändsgränder. Matargatorna är inte huvudleder och det finns inga markeringar eller skyltar som anger företräde för dem som kör där.

Ändå är praxis att de som kör ut från villagatorna alltid lämnar företräde för dem som kör på matargatan, även när de själva kommer från höger. På samma sätt får den som kör rakt fram i slingornas knutpunkter företräde framför dem som kommer från höger, men ska svänga. Det fungerar bra för det känns naturligt och alla som bor här verkar överens om dessa principer. Men det står ju i konflikt med högerregeln!

Vad händer om det kommer besökande från länder där högerregeln tillämpas mera konsekvent? Eller är det så att något slags utfartsregel ska tillämpas, och att vi faktiskt gör rätt även enligt regelboken?

Spyker 9-3

SVAR:
Det är inte ovanligt att det uppstår lokal praxis som avviker från de trafikregler som egentligen gäller. Vissa vägar av genomfartskaraktär kan få karaktären av informella huvudleder.

Vill man umgås smidigt med sina medtrafikanter gör man klokt i att följa denna lokala praxis genom att uppträda defensivt när man ska köra in på denna "informella huvudled" men om olyckan skulle vara framme är det högerregeln som avgör skuldfrågan. Situationen skapar osäkerhet.

Myndigheterna skulle kunna göra tillvaron lite enklare för fordonsförarna genom att helt enkelt meddela föreskrifter om att den aktuella vägen ska vara huvudled och märka ut detta med väjningspliktsmärken med mera, men man gör det i allmänhet inte så gärna. Att osäkerheten försvinner och trafikanter på genomfartsgatan känner att det är "fritt fram" i korsningarna bidrar till högre genomsnittshastighet.

Högre fart ger sämre boendemiljö utefter genomfartsgatan och allvarligare konsekvenser om en olycka skulle inträffa. Detta kan vara anledningen till att vi har så många gator och vägar där trafikanterna inte tycker att trafikreglerna riktigt stämmer överens med trafikmiljön.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 2011-05-05 08:21
KaptenOberkommando

Det är nog bara att glida med för annars är risken stor att man blir ortens hatobjekt nr 1. Däremot gäller som vanligt att man - trots att man kör på den "informella huvudleden" - ALLTID är beredd på att någon från höger faktiskt kan köra ut framför nosen!

#2 • 2011-05-05 09:07
Raymond K (ej verifierad)

Högerregeln finns inte mer, ingen bryr sig om den.

#3 • 2011-05-05 13:32
saabnisse

Jo Raymond K, vid en olycka med personskador bryr sig domstolen om den.

#4 • 2011-05-05 13:42
Raymond K (ej verifierad)

Ja det är sant saabnisse men då är det lite sent att bry sig om den. Då har skadan redan skett.

#5 • 2011-05-05 14:59
HakFri

Det är värre än att domstolar bryr sig om högerregeln - försäkringsbolagen gör det. Så, oavsett vilka s.k. lokala regler man tycker sig ha etablerat i sitt närområde, blir det att stå för motpartens skador när det hänt något. Och naturligtvis måste det vara så.

#6 • 2011-05-05 16:39
Roy J

Naturligtvis bryr sig folk om högerregeln - bortsett från de återkommande anarkisterna här i spalten som alltid tror sig stå över lagar och miknsann vet bäst.
Det är inte alltför ovanligt att boende klagar över att bilister håller på tok för hög fart på genomfartsvägen. Och somliga bilister tycker att de minsann kör på "stora gatan" och att alla andra ska släppa fram dem. Och, som konstateras i artikelsvaret, så trissas därför farten upp - till just ingen nytta alls.

Å ena sidan kan jag hålla med om att vissa vägar borde förklaras vara huvuled, å andra sidan borde vi bilister kanske tänka lite mer på kringboende.

#7 • 2011-05-05 17:33
LC4ever

Vad händer då någon kommer utifrån till detta område och som kör efter högerregeln. Jo, vi finns vi som kan den och praktiserar den.
Hade en skolkamtrat på högskolan som varje höst lyckades få en ny vänstersida fixad, då nyinflyttade inte kunde högerregeln.
Det finns en anledning till högerregeln, precis som att köra på höger sida av vägen. Därför kan vi inte ha lokala undantag.
"Här i vårat kvarter kör vi med vänstertrafik, det har vi alltid gjort"

#8 • 2011-05-05 18:18
Reidar

Jag har blivit dömd i Tingsrätten efter att ha följt högerregeln. Lokalbefolkningen följde nämligen en väjningsplikt som togs bort för tio år sedan. Tingsrätten tyckte att jag borde ha vetat det och inte kört ut när det kom en bil i dubbla tillåtna hastigheten från vänster. Den bilisten trodde sig med den farten kunna köra om innan jag hunnit över, eftersom det var vinter. Men vi frontalkrockade med han på vänstersidan. Kolla vad Transportstyrelsen anser om den domen.

#9 • 2011-05-05 18:31
Focus

Reidar: En sådan dom i Tingsrätten måste bara överklagas. Fullständigt rättsvidrig, även tingsrätter har att följa lagen.

#a • 2011-05-05 19:09
erikivan72

I Örebro gäller 1 trafikregel för hela stan; störst först. Allt annat verkar sakna betydelse, på allvar. Utom när det faktiskt smäller på grund av högerregeln, naturligtvis. Då gäller den plötsligt - men bara så länge som försäkringsbolaget tar på sig att utreda frågan. I privatlivet heter det att "det var ändå ditt fel, för den andra skulle ju inte svänga".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.