Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Följa lokala trafikregler?

Bilfrågan: Följa lokala trafikregler?

Bilfrågan

"I området där jag bor är högerregeln satt ur spel. Ska man tillämpa lagen konsekvent eller följa lokal praxis?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
I villaområdet där jag bor är högerregeln satt ur spel. Från ett par matargator utgår en mängd kvartersgator i form av slingor och återvändsgränder. Matargatorna är inte huvudleder och det finns inga markeringar eller skyltar som anger företräde för dem som kör där.

Ändå är praxis att de som kör ut från villagatorna alltid lämnar företräde för dem som kör på matargatan, även när de själva kommer från höger. På samma sätt får den som kör rakt fram i slingornas knutpunkter företräde framför dem som kommer från höger, men ska svänga. Det fungerar bra för det känns naturligt och alla som bor här verkar överens om dessa principer. Men det står ju i konflikt med högerregeln!

Vad händer om det kommer besökande från länder där högerregeln tillämpas mera konsekvent? Eller är det så att något slags utfartsregel ska tillämpas, och att vi faktiskt gör rätt även enligt regelboken?

Spyker 9-3

SVAR:
Det är inte ovanligt att det uppstår lokal praxis som avviker från de trafikregler som egentligen gäller. Vissa vägar av genomfartskaraktär kan få karaktären av informella huvudleder.


Vill man umgås smidigt med sina medtrafikanter gör man klokt i att följa denna lokala praxis genom att uppträda defensivt när man ska köra in på denna "informella huvudled" men om olyckan skulle vara framme är det högerregeln som avgör skuldfrågan. Situationen skapar osäkerhet.

Myndigheterna skulle kunna göra tillvaron lite enklare för fordonsförarna genom att helt enkelt meddela föreskrifter om att den aktuella vägen ska vara huvudled och märka ut detta med väjningspliktsmärken med mera, men man gör det i allmänhet inte så gärna. Att osäkerheten försvinner och trafikanter på genomfartsgatan känner att det är "fritt fram" i korsningarna bidrar till högre genomsnittshastighet.

Högre fart ger sämre boendemiljö utefter genomfartsgatan och allvarligare konsekvenser om en olycka skulle inträffa. Detta kan vara anledningen till att vi har så många gator och vägar där trafikanterna inte tycker att trafikreglerna riktigt stämmer överens med trafikmiljön.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-05-05 08:21

Det är nog bara att glida med för annars är risken stor att man blir ortens hatobjekt nr 1. Däremot gäller som vanligt att man - trots att man kör på den "informella huvudleden" - ALLTID är beredd på att någon från höger faktiskt kan köra ut framför nosen!

#2
Raymond K
2011-05-05 09:07

Högerregeln finns inte mer, ingen bryr sig om den.

#3
2011-05-05 13:32

Jo Raymond K, vid en olycka med personskador bryr sig domstolen om den.

#4
Raymond K
2011-05-05 13:42

Ja det är sant saabnisse men då är det lite sent att bry sig om den. Då har skadan redan skett.

#5
2011-05-05 14:59

Det är värre än att domstolar bryr sig om högerregeln - försäkringsbolagen gör det. Så, oavsett vilka s.k. lokala regler man tycker sig ha etablerat i sitt närområde, blir det att stå för motpartens skador när det hänt något. Och naturligtvis måste det vara så.

#6
2011-05-05 16:39

Naturligtvis bryr sig folk om högerregeln - bortsett från de återkommande anarkisterna här i spalten som alltid tror sig stå över lagar och miknsann vet bäst.
Det är inte alltför ovanligt att boende klagar över att bilister håller på tok för hög fart på genomfartsvägen. Och somliga bilister tycker att de minsann kör på "stora gatan" och att alla andra ska släppa fram dem. Och, som konstateras i artikelsvaret, så trissas därför farten upp - till just ingen nytta alls.

Å ena sidan kan jag hålla med om att vissa vägar borde förklaras vara huvuled, å andra sidan borde vi bilister kanske tänka lite mer på kringboende.

#7
2011-05-05 17:33

Vad händer då någon kommer utifrån till detta område och som kör efter högerregeln. Jo, vi finns vi som kan den och praktiserar den.
Hade en skolkamtrat på högskolan som varje höst lyckades få en ny vänstersida fixad, då nyinflyttade inte kunde högerregeln.
Det finns en anledning till högerregeln, precis som att köra på höger sida av vägen. Därför kan vi inte ha lokala undantag.
"Här i vårat kvarter kör vi med vänstertrafik, det har vi alltid gjort"

#8
2011-05-05 18:18

Jag har blivit dömd i Tingsrätten efter att ha följt högerregeln. Lokalbefolkningen följde nämligen en väjningsplikt som togs bort för tio år sedan. Tingsrätten tyckte att jag borde ha vetat det och inte kört ut när det kom en bil i dubbla tillåtna hastigheten från vänster. Den bilisten trodde sig med den farten kunna köra om innan jag hunnit över, eftersom det var vinter. Men vi frontalkrockade med han på vänstersidan. Kolla vad Transportstyrelsen anser om den domen.

#9
2011-05-05 18:31

Reidar: En sådan dom i Tingsrätten måste bara överklagas. Fullständigt rättsvidrig, även tingsrätter har att följa lagen.

#10
2011-05-05 19:09

I Örebro gäller 1 trafikregel för hela stan; störst först. Allt annat verkar sakna betydelse, på allvar. Utom när det faktiskt smäller på grund av högerregeln, naturligtvis. Då gäller den plötsligt - men bara så länge som försäkringsbolaget tar på sig att utreda frågan. I privatlivet heter det att "det var ändå ditt fel, för den andra skulle ju inte svänga".

#11
2011-05-07 23:20

Ven sätter regler ur spel på lokal nivå..?

Den utan förstånd.

#13
2011-05-08 16:44

Än en gång leifers "99,9%"... Är det inte det så är det "99,9999 %", "100 %"," alla", "folk", "alla andra" eller något annat totalt ogrundat framsprunget ur hans skeva verklighetsuppfattning - eller om det är någon önskan/förhoppning att han inte ska vara så ensam om sitt tyckande.
Tack och lov så är hans uppfattningar inte så allmänt förekommande. Då skulle verkligen trafikapparaten kollapsa.

För att runda av och mildra det hela, så är det naturligtvis så att de företeelser som leifer beskriver helt visst förekommer - men absolut inte i den utsträckning han alltid gör gällande.

#14
2011-05-08 17:15

Om majoriteten av alla människor gör motsatt regeln så är troligen regeln värdelös.

Högerreglen i trevägskorsningar är en sån uppenbar idiotkonstruktion. Finns ju absolut INGEN logik att just där så ska anslutande väg ha förtur!? Varför inte ha så att i alla trevägskors så har man en sådan skylt med tunn väg som ansluter till tjock väg - dvs att anslutande väg har väjningsplikt, som det är ALLTID ANNARS?! Då behöver man inte göra någon väg till huvdudled eller liknande, bara sätta uppväjningspliktskyltar.

Enda gången högerregeln har berättigande är i fyrvägskorsningar på stadsgator och liknande. I övrigt är den helt idiotisk.

#17
2011-05-08 17:55

Högerregeln har tagits fram för att den är omöjlig att missförstå. De enda undantagen är utfarter. I övrigt så gäller alltså högerregeln - om inte annat är skyltat.
Det finns, i synnerhet inne i städer, gator som kan tyckas vara lite större än anslutande gator, men längre fram kan en korsande väg vara ännu större. Variationerna är ganska många i rutnäten inne i stan.
Vissa förortsgator kan däremot tyckas vara tydligt större än anslutningarna i hela sin sträckning och är det så, så får man väl gå på lokalt om detta och begära en förändring - eller åtminstone få en motivering.
Ett av skälen till att man inte vill göra en gata till huvudled kan jag tänka mig är att man inte vill öka trafikintensiteten på den gatan. För hur det nu än är, så kör de flesta ändå lite försiktigare (till skillnad mot leifers "sanningar") när en gata inte är huvudled.

I praktiken har man ofta bra sikt längs de här genomfartslederna. Kommer man körande och ser att en bil på anslutande väg stannat, så har den därmed släppt fram dig, förutsatt att du är i rörelse. Visar den andra bilen däremot inga tecken på att stanna, så är det bara att släppa fram den - allt enligt högerregeln.

#19
1 Tysken
2011-05-08 20:19

"Roy J" diskutera inte med en "Stockholmare"
Ty de veta icke vad de talar om !!!

#20
2011-05-08 22:00

Leifer, du upprepar dig till leda. Ett mantra.
Min kommentar var en utveckling av resonemanget - något som du inte alls verkar ha märkt.
Du har alltså fastnat i din egen svada - så jag ger upp.

#21
2011-05-09 10:41

Jag tror att det vore bättre att satsa skyltpengar på huvudledsmärken och märken för väjningsplikt med medföljande målningar i gatan än att lusa ner gator och vägar med hastighetsmärken.
Då skulle det inte bli någon tvist om högerregeln gäller eller inte.
Finns det inget märke gäller högerregeln.
Enkelt.

Men nu skräpar man i stället ner med hastighetsmärken , det kan skilja mellan 30-40-50 med bara några kvarters avstånd.

Det är väl bara en tidsfråga till det blir 25.30.35 osv.
Allt för att skyltdirektören på Transportstyrelsen och hans svåger som äger skyltfabriken ska tjäna ännu mer pengar.

#22
2015-11-03 00:46

"Om majoriteten av alla människor gör motsatt regeln så är troligen regeln värdelös."
Nej det är den inte. Om jag någongång vill byta ut min vänstra framskärm så är det bara att åka till Erikslund i Västerås och hävda högerregeln på parkeringen. Det kommer garanterat att smälla. Och sedan får motpartens försäkringsbolag slanta upp för en ny skärm. Så kom inte här och säg att högerregeln är värdelös. Den kan åtminstone vara värd kostnaden för en vänster framskärm!

#23
2015-11-03 00:46

"Om majoriteten av alla människor gör motsatt regeln så är troligen regeln värdelös."
Nej det är den inte. Om jag någongång vill byta ut min vänstra framskärm så är det bara att åka till Erikslund i Västerås och hävda högerregeln på parkeringen. Det kommer garanterat att smälla. Och sedan får motpartens försäkringsbolag slanta upp för en ny skärm. Så kom inte här och säg att högerregeln är värdelös. Den kan åtminstone vara värd kostnaden för en vänster framskärm!

#24
2016-10-31 19:36

Det är likadant i min stad - Högerregeln "gäller" inte ..............men, så kommer man till någon annan stad (och några av de städerna ligger bara några mil härifrån !) och DÄR gäller högerregeln stenhårt ! = Bäddat för konflikter alltså.

Detta är en sak vi skämtar om hos oss, men egentligen är det fel att "skoja bort det" och det kan leda till olyckor.

Men jag har ett förslag - Att skylta "icke huvudled" OFTARE genom skylten "Varning för vägkorsning" är ett bra alternativ där det ofta sker missförstånd.

"Högerregeln

Varning för vägkorsning
Varning för vägkorsning
Lämna företräde åt trafik som kommer från höger.
Gäller där det inte finns andra väjningsregler.
Skylten Varning för vägkorsning sätts ibland upp för att förtydliga att högerregeln ska tillämpas.
Högerregeln gäller inte bara i korsningar, utan överallt där fordon korsar varandras körriktning."

https://korkortonline.se/teori/vajningsregler/

PS - Min morsa visste inte ens om att högerregeln fanns tills för en ca 10-12 år sedan.........otroligt (men sant).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.