Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Är reservdelarna återförsäljarnas mjölkkor?

Bilfrågan: Är reservdelarna återförsäljarnas mjölkkor?

Bilfrågan

"Att byta denna del skulle i dag kosta 5 500 kronor. Har reservdelarna blivit återförsäljarnas mjölkkor?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat Variant -99. Nyligen, med 26 500 mil på mätaren, började kylvattentemperaturen sjunka till 70 grader. På en tidigare bil, Volvo 142 -68 med B18-motor, bytte jag termostaten själv på 15 minuter. VW:n krävde ett större verkstadsjobb för 4 300 kronor!

Vid en rådjurskrock för ett par år sedan fick jag ena strålkastaren krossad och vid jämförelse med den nya ser jag att den andra har en mörk oxiderad reflektor. Att byta denna insats skulle i dag kosta 5 500 kr! Till Volvon köpte jag en insats för 75 kr som jag monterade själv.

Är reservdelarna i dag återförsäljarnas mjölkkor?

Olle W-B

SVAR:
Moderna bilar är mycket driftsäkra och kräver inte mycket underhåll men när något går sönder, då kostar det pengar. En Volvo B18 krävde regelbunden service (ventiler, tändsystem, oljebyte med mera) för att fungera. Åtkomligheten i motorrummet var god och att byta termostat var, som du skriver, en barnlek.

Så länge biltillverkarna använde runda sjutums strålkastarinsatser var kostnaden för ett byte minimal. När strålkastarna utgör en del av bilens design, och dessutom har modern ljusteknologi, då blir det också dyrt, i många fall betydligt dyrare än det blev för dig. Utvecklingen går inte alltid framåt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-06-18 09:29

Kompletta framlyktor till Passat kostar 995:-/st på Skruvat.se.
Antingen byter man dem själv eller så kostar det ca 1500 att få dem bytta på VW.
Alltså i runda slängar 3500:- att få bägge framlyktorna bytta om VW skruvar dit de nya.
Detta var vad det kostade mig i alla fall för ca ett år sedan.

#2
2013-06-18 09:47

Klart som korvspad att reservdelarna är återförsäljarnas mjölkkor, speciellt på vissa modeller som t.ex. Cadillac BLS som är en omklädd Saab 93, t.ex. GPS skärmen kostar över SEK 50.000:- samtidigt som ny motsvarande lös GPS kostar under tusenlappen. Är man komplett dum i huvudet så handlar man reservdelar hos auktoriserad verkstad eller Mekonomen. Sök i stället på skruvat.se eller i tyskland, t.ex. http://www.mister-auto.se/sv/ eller autoteileman.de och det finns fler..

#3
2013-06-18 10:02

Hela frågeställningen blir lite lätt sned när Olle W-B jämför med en gammal Volvo från 1968 ... Det säger sig väl självt att den teknik och de priser som gällde för över 40 år sedan - och det oavsett teknikområde - inte på minsta sätt kan användas som bollplank 2013. Att eftermarknaden spelar en allt större roll i tider när vinsterna på själva nybilsförsäljningen har rasat till ett minimum kan väl inte ha undgått någon och heller inte förvåna någon. Sedan kan man diskutera om delarna verkligen är så komplicerade som priserna antyder, men glöm de där gamla tiderna. En annan sak som man inte heller får glömma är den alltmer komplicerade verkstadsutrustningen. Att en mekaniker kostar typ 1 000 spänn i timmen på märkesverkstaden må förvisso vara i överkant, men kostnaden är faktiskt inte helt orimlig om man väger in allt från lön, sociala avgifter, försäkringar, (ofta) nybyggda försäljnings-/verkstadshallar, personalutrymmen, företagshälsovård och komplicerad datautrustning samt specialverktyg/-maskiner. Eftermarknaden är lukrativ, men det är lätt att hitta delar till vettiga priser om man letar lite.

#4
2013-06-18 10:06

Kalle2. jag vet inte om man kan jämföra en komplett mediaanläggning med en lös GPS?

#5
2013-06-18 12:21

trasten, så klart man inte kan, men allt annat fungerar utom display för GPS, något pixelfel kanske, men ändå....50-tusen ??? låter det klokt ?

#6
2013-06-18 12:42

Nej, det är inget jag skulle betala! Du får en hel bil för 81000! http://www.blocket.se/stockholm/Cadillac_BLS_2_0T_Flexpower_Wagon_175hk_AUT_47416783.htm?ca=11&w=3

#7
2013-06-18 14:23

Kommer just från en däcknasare efter att ha fått två stycken importerade Nokiadäck 205/60/15 påmonterade..
Däck 580/st, mont 150/st...
Har gjort sju res dels inköp maj-juni till mina mc. Alla "utifrån"
Ett par mc-kamremmar 425:-/par inkl frakt, ett pris som inte ens täcker styckepriset i Sverige..
Vem som blivit lurad får andra avgöra...

#8
2013-06-18 15:24

75 spänn var mycket pengar 1968!

#9
2013-06-18 21:06

En passat 99:a är ju inte speciellt ny den heller. Redan på dessa hade man trissat upp priserna som sedan hållit i sig. Grannen hade varit på Volvo och fått besked om att det skulle kosta 4.800 kr att byta bromsbelägg på hans Volvo.
Istället för detta supererbjudande hade han köpt beläggen från AD-bildelar för några hundar kronor och sen satt i dem på nån timmes tid. Han kände sig rätt så belåten.

#10
2013-06-18 22:08

Jag tror att vi överlag betalar för mycket för våra varor. Jag kom att tänka på ett reportage på tv om kostnaden på paprika. Den kostade 6.90kr/kg när den lämnade Holland. När den valsat runt bland grossisterna i Årstapartihallar och landade hos Ica kostade den 69kr/kg. OT, jag vet men är värt en eftertanke!

#11
2013-06-18 22:23

Visst tar bilfirmorna igen på reservdelar vad de inte får in på bilförsäljningen.
En ny strålkastare till hans Passat kostar 678 kr på mister-auto.se...

#12
2013-06-19 07:43

Bengt Dieden är ute och cyklar i den här frågan.
Det är bara kolla vad delar kostar i Tyskland, ofta halva prisetmot i Sverige.
Jag behöver en ny framfjäder till en av bilarna, levrantör en Svensk firma.
I Tyskland kostar fjädern knappt 500:- billigast i Sverige är Laga.se där kostar exekt samma fjäder 1100:-. Det var likadant när jag krocka en bil, fick besked från försäkringsbolaget att det var för dyrt att reparera, jag kolla upp alla delar i Tyskland, det var stor skillnad. Sluta med att dom fick lösa in bilen...Tyvärr.

#13
2013-06-19 09:40

Vilken konstig jämförelse, mjölkkor är inte lönsamma och försvinner i snabb takt. Hälften av Sveriges mjölkgårdar har lagt ner produktionen de senaste 10 åren.

#14
2013-06-19 10:08

Det finns nog många gamla uttryck som dagens och morgondagens människor inte kommer att kunna förstå Blårök.
Såg nyligen ett TV-program, minns inte vad det var om .. men flera gånger skulle historien analyseras och då sades, vid upprepade tillfällen "om vi backar bandet" ... Där syftar man till de magnetband vi använde till rullband och kassettbandspelare ... vilka nu är en liten parantes i historien :o)
Mjölkkor har dock funnits längre och finns förvisso än idag.

#15
2013-06-19 10:56

"dessutom har modern ljusteknologi"...

Vore det så, skulle inte extraljus behövas. Många bilar idag har strålkastare där designen riktar sig till utseendet, och inte funktionen.

Dessutom har väl inte Passat -99 så särskilt påkostade strålkastare, lika lite som de flesta bilar på den tiden.

#16
2013-06-19 15:29

Bildelen.se. Skrotfirmorna lever ett välmående liv men i det här fallet är det nog att betrakta som ett win-win-koncept. Förutom för märkesverkstäderna. Generellt 30% av priset för en ny reservdel, ofta billigare. Jag bytte hela motorn till en Nissan Micra för ett antal år sedan, den kostade 3000:- och hade bara gått 4000 mil. Förutsättningen för att hitta delarna till sin bil är är ju tyvärr att nollvisionen inte uppfylls...

#17
2013-06-19 16:36

För en vanlig knegare gällde;
1968 tog det ca 20 arbetstimmar att få ihop 75 spänn, alltså vad en lampinsats kostade till Volvon ..
Idag tar det ca 10 timmar att få ihop 2000 .. alltså vad en lampinsats kostar till Passaten ..
Kan man byta insats på en Volvo 142 bör man också kunna byta på en Passat -99 (faktiskt busenkelt)
Med andra ord ... Det har nog blivit billigare .. trots allt!

#18
2013-06-19 21:32

Jes_ - intressant tankevinkling. Allt var inte så mycket bättre förr ;)

#19
2013-06-20 00:20

Var sitter termostaten på en Passat om det kostar 4300 kr att få den utbytt??
Om den sitter i ena eller andra ändan av kylarslangen så borde det gå snabbt och lätt att byta till en ny. Även för en normalt händig ägare, eller?

#20
2013-06-20 01:27

Råder inget tvivel på att eftermarknaden med reservdelar är branschens kassako.
Köp reservdelar på nätet från europeiska leverantörer rätt ofta under halva priset vid jämförelse. Är som begagnat förare inte ett dugg intresserad av att subventionera nybilsköparna.
Vet flera som inte skruvar själva, som tar en långweekend till Tyskland för att serva bilen och får en mini semester för samma pengar.

#21
2013-06-20 06:47

Norrmännen gör likadant, men dom åker hit.

#22
2013-06-20 18:17

Det duger bra med runda 7" strålkastare, kolla bara extraljusen, de är inte speciellt designade, men funkar förbaskat bra. 500 kronors extraljus är vida överlägsna bilarnas standardljus som kan kosta 5000 kr!

Men kom en ny modell med runda 7" strålkastare, tillika utan xenon, då skulle alla designgurun och mode/modellfjantar skrika i högan sky liksom biltestarna. Det enda som kommer att accepteras är hel och halvljusets kvalitet.

Så är det när man med tillgång till dagens teknik låter designfjantarna skapa sämsta tänkbara ljusutbyte och tillgänglighet. Strömlinjeform på en bil som får köras max 120 km/t. Löjligt!! Ta exempel av lastbilarna. Funktionalitet.

#23
2013-06-20 20:36

Ska ta reda på saken snabb95 .. vet inte säkert för jag har aldrig bytt en termostat på en Passat -99;a .. Visare beror det nog lite på motortyp också.
Men kom ihåg folk... Vad ni själva kostar per timma .. (och jämför för tusan inte med 1968).

#24
2013-06-22 12:48

Bra Jes. På grabbens Passat 2013 med TSI 1,4 Etanolmotor är kylarslagen varm nästan ända fram till kylaren medan stosen på kylaren är kall. Betyder det att termostaten sitter där?

Var sitter motorvärmaren på 500 W. Troligen i sugslangen till vattenpumpen som blir 90 grader C på en halv timma. När man startar motor sjunker temperaturmätaren till noll direkt. Eller 50 C som är det lägsta mätaren visar. Tydligen ingen cirkulation till motorn, vilket verkar trist. Varför stannar temperaturen på just 90 C som är termostatens öppningstemperatur. Trots 90 C på tempmätaren verkar kylaren inte bli varm.
Är alla Passat på detta viset?

#25
2013-06-22 22:31

Ja för det finns ju inga länder utanför Sverige S-E S... Låter som att den optimala bilen i din värld är nån form av 5-sitsig Grålle eller nåt...

Och du vet att strömlinjeform är bra för bränsleekonomin också va? Men du kanske tankar för 100 kr varje gång så det är inte så viktigt...

#26
2013-06-23 16:51

Jes @ Orsaken till att kylarslangen blir varm fram till kylaren medan kylaren är kall beror på att det går en avluftningsslang som är T-ansluten just där. Denna smala slang leder varmt vatten från värmepaketet till expansionstanken och till nämnda T-rör. Att detta flöde kan gå bakvägen till motorn och inte till kylaren som i så fall skulle bli varm är för mig en gåta och måste ha med en mycket annorlunda termostatfunktion/placering att göra, eller?

#27
2014-08-07 20:23

Bytte termostat i min A2:a för 170 kr.

Köpte även en komplett strålkastare för 900kr, VAG ville ha 2900 för samma del. Så det lönar sig att shoppa från t ex Mister Auto.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.