Nästa artikel
Saabhandlare bäst på miljöargument
AUTOINDEX:

Saabhandlare bäst på miljöargument

Publicerad 15 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyota i topp, inget ovanligt med det. När svenska folket betygsätter sina återförsäljare är Toyotas kunder så gott som alltid nöjdast. Saabs kunder är mindre nöjda, men i ett avseende slår till och med Saabs återförsäljare Toyotas på fingrarna.
Se grafen över samtliga märken i länken till höger

Saabs kunder ger totalt återförsäljarna betyg som ger en ranking strax under medel, men när det handlar om delfrågan att argumentera för miljövänlig bil är Saabhandlarna bäst i landet. Det är ganska logiskt, Saabhandlarna har haft gott om etanolbilar att erbjuda, 9-3 eller 9-5 Biopower samt alternativ med lågförbrukande dieselmotorer.

- Här har vi också kunnat komma med extra försäljningsargument eftersom vår Biopower också ger 30 hästkrafter mer effekt, säger Sverigechefen Patrik Riese.

Hos Ford är också tillgången på miljöbilar stor, vilket naturligtvis underlättar.
Det kan tyckas vara enkelt att argumentera för miljövänlig bil när modellprogrammet innehåller bilar som är miljöklassade enligt den svenska definitionen, men den stora skickligheten har bestått i att föra fram ett miljöbudskap utan argument som miljöbilspremier eller som i Stockholm före årsskiftet - befrielse från trängselskatt.

Det har bland annat både Mercedes och BMW lyckats väl med. Hemligheten är tekniken med de energieffektiva motorerna, där förbrukningen har sänkts, men inte på bekostnad av lägre effekt.

- I Danmark har BMW lyckats så väl med den lanseringen att kunderna uppfattade BMW-säljarna som de allra främsta att föra fram miljöbudskapet, säger Dorte Völund Philipson, konsulent hos Loyalty Group International - researchföretaget som ligger bakom bearbetningen av AutoIndex.

Suzuki faller stort

I återförsäljarenkäten får svenska folket svara på hur de upplevt sina återförsäljare. Ett tiotal frågor med fokus på kundbemötande ligger till grund för hur rankingen mellan de olika märkena blir. I årets redovisning har vi enbart tagit med de åsikter som kommer från de ägare som har bilar som är upp till fyra år gamla. Här har ägarna haft återkommande och färska kontakter med sina återförsäljare.

Det stora fallet står Suzuki för, inte så märkligt med tanke på att den japanska tillverkaren i fjol bytte generalagent och under ett par månader förra sommaren inte ens hade bilar att sälja.

Kraftigt förbättrade resultat jämfört med resultaten från i fjol visar framför allt Nissan, Mazda och Audi.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-06-15 16:38
Bert (ej verifierad)

Bättre miljöargument och 20 - 30 hk mer är ju inte så mycket att skryta med. Etanol är ju en återvändsgränd. Starka, snabba, dyra skitiga motorer är väl knappast vad kunder vill ha idag. Om jag fattat rätt är det väl miljöbilar som är framtiden = Prius med flera som har fattat vad det handlar om och som säkert tar över marknaden.
Saab ligger löjligt långt efter....En bil som i dagens utförande inte behövs......

#2 • 2009-06-15 17:56
göinge (ej verifierad)

Till Bert... Fortfarande är mindre än hälften av de bilar som säljs miljöbilar. Av de jag känner (28-73 år gamla) som köpt helt ny bil de senaste åren är det bara någon som köpt miljöbil (ja, etanolbil), medan de flesta som vanligt ska den största och starkaste motorn (eller åtminstone näst största och starkaste) i en jättestor bil.

#3 • 2009-06-15 18:55
Sminket (ej verifierad)

Biogasbilar är bäst. Gröna Bilisters handbok Sälja Gasbil är vad varje bilhandlare bör ha!

#4 • 2009-06-15 20:29
S-E S (ej verifierad)

Vad 17 är det som kallas miljöbil? 1. Är det en bil som också kan köras på E85, men släpper ut lika dåliga avgaser som bensinbilar (SAAB, Ford, Volvo.)?
2. Eller är det en bil som kan gå 1-3 km på batteri, men i blandad körning eller på landsväg drar lika mycket eller mer bensin än rena bensinbilar (Prius)?
3. Eller är det en bränsleslukande best som kan köras på E85 och 1km på elmotor?
Var inte så förb--- dumma att ni går på miljöbilssnacket utan att kolla verkligheten. Kollade flera vad som är verklighet, självdog miljöbilsmarknaden om inte grundlurade politiker fixade subventioner.

#5 • 2009-06-15 21:20
Roland (ej verifierad)

Dagens ilandsproblem. Frågan är inte vem som ärbäst utan vem som argumenterar bäst

#6 • 2009-06-16 03:35
Mikael (ej verifierad)

Etanolen duger bäst för mig idag.
Hög tillgänglighet
Tillräckligt billig
Bilar finns att köpa idag
Vad som kommer att finnas imorgon är ointressant om jag behöver en bil idag.

#7 • 2009-06-16 09:46
Saabnisse (ej verifierad)

Ja Mikael, visst har du rätt. Ska jag ha en bil i dag gäller det ju att den också uppfyller dagens behov.
Den absolut bästa miljöbilen idag och imorgon är ju den gasdrivna. Det finns inga andra som kommer i närheten av den när det gäller utsläpp, speciellt om den kan köras på biogas, totalt sett har den lägre utsläpp än en ren elbil.
Den gasdrivna bilen har också hög tillförlitlighet, gasen sliter väldigt lite på motorn.
Ett problem är dock var man bor, även om gasmackarna byggs ut kontinuerligt är det fortfarande glest norröver.
Ett annat problem är att om man behöver en något större bil med automatlåda finns det inte mycket att välja på.

#8 • 2009-06-17 11:07
S-E S (ej verifierad)

Rätt Mikael! Etanolen är bäst för dig i dag, men inte bäst för miljön. Du kan lika gärna köra bensindrivet i det avseendet.

#9 • 2009-06-17 12:05
göinge (ej verifierad)

S-E S... Jag tänker inte dra igång en ny etanoldebatt. Jag säger bara att du har helt fel. Men allra värst är motorjournalisternas älskade fossila diesel. Mer kväveoxidutsläpp och mer svaveldioxidutsläpp än med något annat bränsle, men motorjournalister kan inte skriva ordet "diesel" utan att skriva "miljövänlig", "grön" eller något liknande före.

#a • 2009-06-17 19:59
S-E S (ej verifierad)

GÖINGE, dra för all del inte i gång en ny etanoldebatt. Den är redan dödfödd. Mät bara föroreningarna vid avgasrörets mynning så slipper vi diskutrea etanol.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.