Bild
Nästa artikel
AutoIndex 2012: Lexus har Sveriges nöjdaste bilägare

AutoIndex 2012: Lexus har Sveriges nöjdaste bilägare

AutoIndex 2012

Lexus gör som Subaru häromåret – rusar som nykomling direkt upp på första plats i AutoIndex. Sveriges största bilkonsumentundersökning har vuxit, från 22 till 26 granskade märken.

Premiumklassade Lexus tar härmed över rollen som märket med landets mest nöjda bilägare, en titel som Subaru annars abonnerat på under åren 2009–2011. Men det var med minsta möjliga marginal som Lexus avgick med segern, endast två indexpoäng till godo på Subaru.

Lexus plockar sina mesta poäng i enkäten om bilkvalitet och egenskaper, den kategori som väger tyngst när AutoIndex räknas fram. Övriga enkäter, de om verkstäder, återförsäljare och lojalitet, toppas inte av Lexus. Vi återkommer med resultaten i delenkäterna i kommande nummer.

En djupdykning ned i den svenska bilparken under de senast sju åren resulterar att vi har 26 märken att granska, med en genomsnittlig marknadsandel på som lägst 0,4 procent. Fiat, Chevrolet, Lexus och Mini är de märken som har tillkommit i AutoIndex 2012. Chrysler som inte längre har någon generalagentur och Dacia som enbart verkat under de senaste fyra åren på den svenska marknaden hamnar tills vidare utanför.

Glädjande för både tillverkare, återförsäljare och oss konsumenter är att kunderna i genomsnitt blivit mer nöjda med sitt bilägande under det senaste året. Det är bara tre märken som visar minusresultat och att Saab är ett av dem är naturligtvis ingen större överraskning.

Saab-kunderna har överlagt varit nöjda med sitt bilinnehav, men resultaten påverkas starkt av de försvagade lojalitetsbanden till märket. Frågorna ställdes under årets första månader, då konkursen i december 2011 redan var ett faktum.


Totalt rankas ändå Saab som 17:e märke, till och med ett snäpp bättre än storsäljande Volkswagen som inte fått sina kunder att bli motsvarande mer nöjda som annars försäljningstakten visar. VW ökar visserligen svagt, men tappar i ranking från tolfte till 18:e plats. Jämförelsevis är det fyra placeringar back eftersom nya märken tillkommit, och två av dem, Lexus och Mini, placerat sig högre.

Toyota är ett av de märken som under senare år tappat mark och som inte heller förbättrat resultaten jämfört med 2011. Mercedes och Honda har kommit ifatt och har nu samma indexpoäng, och där endast decimaler skiljer märkena åt rankingmässigt.

Störst framsteg har sydkoreanska Hyundai och Kia gjort med nya modellprogram och med effektiv marknadsföring av långa garantier. Peugeot återfinns fortfarande i bottenskiktet, men med nylanserade modeller pekar trenden nu åt rätt håll.

Nykomlingarnas resultat bjuder inte på några större överraskningar, möjligtvis kan Minis placering – åtta – få en och annan att höja på ögonbrynet. Men i det här sammanhanget ska vi också konstatera att Mini är ett entusiastmärke, och sådana förutsättningar brukar alltid resultera i många sköna bonuspoäng.

Läs mer om AutoIndex 2012 i Vi Bilägare 9/2012. Tidningen utkommer den 12 juni.

Läs också:
AutoIndex 2012: Allt om undersökningen

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i AutoIndex 2012?

Totalpoäng: AutoIndex 2012

1. (-) Lexus, 886
2. (1) Subaru, 883
3. (2) BMW, 863
4. (4) Mercedes, 845
5. (3) Toyota, 845
6. (5) Honda, 845
7. (6) Audi, 834
8. (-) Mini, 830
9. (7) Volvo, 830
10. (10) Mazda, 817
11. (8) Skoda, 816

MEDEL: 809

12. (17) Hyundai, 805
13. (18) Kia, 800
14. (16) Citroën, 798
15. (11) Mitsubishi, 796
16. (13) Suzuki, 792
17. (9) Saab, 789
18. (12) Volkswagen, 788
19. (15) Nissan, 787
20. (14) Opel, 786
21. (19) Renault, 781
22. (20) Ford, 776
23. (22) Peugeot, 770
24. (-) Fiat, 768
25. (21) Seat, 764
26. (-) Chevrolet, 743

Fotnot: Fjolårets placering inom parantes. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng. Rankingen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. 500 poäng är ett medelnöjdvärde och som synes är bilägarna inte missnöjda med bilägandet i stort, men det skiljer i indexpoäng mellan mest och minst nöjd.

Taggar: AutoIndex,

Kommentarer

#4
2012-06-05 09:15

Irrelevanta kommentarer bortplockade.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#5
2012-06-05 09:30

Tack Fredrik! Jag gissade alltså rätt om att Lexus skulle toppa denna undersökning. Men det är verkligen jämnt i toppen nu.

Dock skulle det vara intressant att även se hur denna tabell såg ut om man även tog med lite mer begagnade bilar i undersökningen än som i dessa fall där de äldsta bilarna bara är 7år, har ni ingen lista på hur nöjda även ägare till lite mer begagnade bilar är där man börjar se långtidskvalitén bättre?

#6
2012-06-05 09:36

Ingen bil som är överlägsen eller underlägsen någon annan. Bil väljer man efter andra kvalitéer.

#7
2012-06-05 09:52

Helt väntat. Grattis Lexus!

#8
Granlund
2012-06-05 10:33

Nöjd blir man bland annat om man slipper boka tid hos verkstaden för divese småfel som dom flesta tyska "kvalitetsbilar" drabbas av.

#9
2012-06-05 10:48

Thommys..Jag håller med dig, dessa undersökningar är mest för bilföretagen.Men det är med dessa undersökningar som de vässar sig till det bättre. Men Kapten ober måste gråta nu, när han för någon dag sedan skrev att Lexus bara blev 2:a med Skoda i GB, nu är MB delad 4:a med Toyota, Honda...lol det måste svida :)
Grattis Lexus till detta, men se nu till att bygga lite kombibilar så får ni sälja lite..:)

#10
2012-06-05 10:59

Det var ju inga överraskningar här inte. Tycker som Hanzzon att det skulle vara intressant med ett autoindex på lite äldre bilar, har själv bla. en 16 år gammal Volvo som fortfarande efter 30000 mil är den felfriaste bil jag ägt. Iof inte så mycket avancerad teknik som kan krångla :)

#11
2012-06-05 11:00

Intressant att jämför med den engelska listan. Där är Skoda delad 2:a, medan de ligger 11:a här.
Där är VW 8:a men 18:e här.

Dock kan man utan att svära i kyrkan påstå att Lexus vinner många poäng på bra (och självklar..) service och kundmottagande. Det gäller nog även Toyota.
Men... tydligen gäller detta mer i England än här? Vad säger du om det Hanzzon?

Nöjda kunder kommer tillbaka. Något som många andra företag inte alls verkar fattat. När det gäller Volvo och VAG så tror de att de kan leva tjänstebilar och strunta i enskilda kunder.

#12
2012-06-05 11:00

Kundrecensioner som Lexus har där man kan klicka på den modell man vill veta mer om, tycker jag alla generalagenter borde ha.
Då kan man se vad ägarna är nöjda med och mindre nöjda med.
http://www.lexus.se/recensioner/index.aspx

#14
2012-06-05 13:54

Kanske någon borde granska de olika undersökningarna. Hur frågorna formuleras, hur marknaden ser ut med mera.

Hultarn, det framgår av artikeln att Lexus faktiskt inte alls toppar listorna för verkstäder, återförsäljare och lojalitet - vilket faktiskt förvånar mig.

PREVIAS länk leder till något vågat och ärligt. Då tror man på den egna kvaliteten.
Törs någon annan tillverkare följa efter?

#15
2012-06-05 14:10

Roy, jag är framför allt intresserad av det statistiska underlaget. Vad jag kan utläsa på nätet, så har det aldrig presenterats. Vissa bilar (bl.a. vinnaren Lexus och Mini) säljs ju inte i några större upplagor. Vidare är väl möjligen även svarsfrekvensen intressant. Jag föreställer mig att man i olika köpargrupper har helt olika förhållande till sitt bilägande. Vissa är intresserade av bilar och sitt bilinnehav, andra ser bilen som ett otyg. Mellan dessa grupper är sannolikt svarsfrekvensen olika, vilket även kanske påverkar utgången av resultatet. Vidare har de olika grupperna säkerligen valt helt olika bilar.

Jag vill påpeka att jag inte på något sätt vill frånta Lexus sin seger. Den var säkert mycket välförtjänt.

Vad jag är intresserad av är varför det t.ex. skiljer så mycket mellan Peugeot och Citroën.

#16
2012-06-05 14:30

Jag tycker nog mest som Thommys att man väljer bil efter sina egna behov och kvaliteér. Visst är kanske Lexus en bra bil men den räknas ju som premium och kostar därefter att äga. Ingen bil för mig alltså hur bra den än är enligt ägarna.

#17
2012-06-05 15:21

Roy, du missförstod nog mitt inlägg. Jag frågade ju varför de plockar mer poäng i England än Sverige på just den punkten, tycker det är lite konstigt. För det är ju som sagt Lexus starka sida.

#18
2012-06-05 15:48

De flesta har backat i listan .. naturligtvis beroende på nykomlingarna Lexus och Mini där Minis placering förvånar, i varje fall mej.
Mazda behåller, lustigt nog sin placering medan Koreanerna förbättrar sej betydligt, vilket sannolikt bottnar i de omtalade garantierna.
Men Citroën tar två pinnar trots den ökande konkurrensen. Jag vet inte orsaken och därför tycker jag att Det överraskar mest!

#19
1 Tysken
2012-06-05 16:16

Lexus vill vara ett lyx märke , man säljer ca 900 bilar varav 50% är den billigaste modellen med ett pris på ca 300.000,
Det borde vara en katastrof om de misslyckades, eftersom de nära nog kan göra hembesök hos varje kund.

#20
2012-06-05 16:40

Hackenbush: En äldre modell av Lexus kostar varken mycket att äga eller att köpa, att den sen drar en 0,9-1,0 liter milen gör inte så mycket när man kör så få mil som jag gör.
En sådan Lexus får man för ca: 30 kkr och jag kan försäkra att den går lika bra idag som för 35 000 mil sedan då den var ny, bara läderlukten och tystnaden i bilen när man kör gör att man gärna väljer den när man tar sig en tur.
http://www.boston.com/cars/newsandreviews/overdrive/2009/09/at_20_still_obeying_the_lexus.html

#21
2012-06-05 16:47

Nja 1 Tysken, tror nog Lexus inriktar sej på premium .. Inte lyx.
Lexus, tror jag försöker vara ett alternativ till Mecedes E .. Inte Rolls Royce eller Bentley exempelvis!
För då har man nog en lååång väg att gå :o)
Men den tiden kommer kanske .. fast då hittar Yoyota väl nog på ett ännu nyare namn?

#22
2012-06-05 16:52

Jodå PREVIA!
Att köpa begagnat och köra är väl ingen större kostnad kanske och bensinkostnaden går nog att svälja men när reparationer närmar sig och det behövs verkstadsbesök det är då pengarna börjar flyta på liksom för de flesta premiumbilar. Kunde man bara köpa och köra en Lexus utan att behöva verkstadsbesök skulle det ju vara trevligt.

#23
2012-06-05 17:06

Det är ju ändå så Hacke att, skillnaden mellan en ny bil a' 300.000 kr och en begagnad a' 30.000 ger dej 270.000 att hålla bil för ... Ska mycket reparationer till innan man tjänar in värdetappet .. även på en premiumbil, eller Inte minst på just premiumbilar ..

#24
2012-06-05 17:30

En Lexus för 30.000 torde vara ganska gammal och sliten Jes och då behövs nog verkligen de 270.000.

#25
2012-06-05 17:31

Tysken, Lexus har väl dimensionerat sin sälj- och serviceorganisation efter hur många bilar man säljer? Men från början var väl just serviceorganisationen rejält överdimensionerad (vilket mycket sannolikt var en del av affärsplanen). Nu är det inte så längre; Autoindex påstår enligt ViB att just den delen inte var ett koncept som Lexus var bäst på.

Jes_, just Minis placering förbryllar även mig (och ViB). Som jag även skrev, så är Citroëns placering intressant, speciellt i förhållande till systermärket Peugeot. Passerade f.ö. en Mini på Tjörnbron för någon timme sedan, där föraren var upptagen med att placera ut en varningstriangel. Men det kan ju ha varit soppatorsk;-)

#26
2012-06-05 17:40

Jag noterade det Audi, att även Vib finner Minis placering anmärkningsvärd. Jag noterar också Vib's slutsats .. nåja, fundering.
Kan det överföres till Lexus månne? Är nöjda Lexus ägare egentligen f.d. missnöjda Toyotaägare?
;o)

#28
2012-06-05 17:56

Hackenbush:
Om man inte tycker det är kul att alltid meka med bilen tycker jag att Lexus LS 400 är ett mycket bra alternativ, den 1993a som jag har och som just passerat 35 000 mil har alla servicepapper sparade. Det enda som är bytt på bilen är det vanliga slitdelarna, bromsbelägg,bromsskivor, två ggr kamrem osv. fortfarande samma avgassystem sen den var ny 1993, samma luftfjädring osv. tändstift byts vid 15 000 mil.Ingen rost i laminerade plåten.
Jes_: det är väl tur att Lexus inte inriktar sig på lyx, utan premium. För dom andra bilmärkena alltså, för då fick dom svårt att hävda sig ser man här.
http://sniperslaststand.blogspot.se/2008/10/quest-for-quietest-car.html
Anything this Lexus does, it does it quieter than Rolls Royce Phantom. Not bad!

#27
2012-06-05 17:57

Ett spann från 743 till 886 poäng på en skala från 0 till 1000 poäng.

Det är inte någon bil som är dålig!

En Chevrolet, som är minst bra, ligger på 743 poäng och det är rätt bra poäng. Skulle man omvandla tabellen till en betygskala på 1-5 och där medelnöjdvärde är 3, så är det en 4:a i betyg!

Från Skoda och uppåt, alltså nära hälften av bilarna, får då en 5:a. Det finns inte mycket att klaga på hos dagens bilar.

Det gör att man kan köpa i stor sett vilken bil man vill ut ifrån denna undersökning och ändå bli nöjd. Då är det viktigare att titta på hur bilarna klara sig i t ex krockprov eller en vintertest.

#29
2012-06-05 17:57

Anmärkningsvärt PREVIA!

#30
2012-06-05 18:02

Ja PREVIA, det är bara att gratulera till en hållbar bil. Sannolikt mycket hög kvalitet på det mesta.

#31
2012-06-05 18:20

Nja, PREVIA ..
Lexus må nog spela på premium .. Men Toyota har nog inte så mycket hum egentligen. Och i den högsta klassen .. Typ, MB S, Audi 8 och BMW 7 finns ju ingen Lexus eller annan Bananjapan.
Hoppa ner till premium .. E-klass, A6 och 5 serie så kan vi diskutera Toyotas framgång med sina Lexusmodeller!
Märk Toyotas svaghet att inte själv kunna ta sej upp .. utan namnbyte. Samtliga jag nämner, MB, BMW och Audi har mediokra modeller med samma logga .. Till och med Folkavagn har en modell i den högsta klassen för nu att spetsa till det (jag har en själv) ;o)

#32
2012-06-05 18:20

PREVIA, i ljudtestet man har inte tagit med Mercedes S 350 (bensin V6). Den är tystare än S 550 (bensin V8). Den matchar Lexus LS 600h i ADAC test.

#33
2012-06-05 18:28

Det finns ju saker att störa sig på i hur bilmarknaden tänker.

En viss bil är väldigt populär att köpa och alla vill ha den, men samtidigt hamnar det bilmärket alltid långt ner, ofta långt under medel i undersökningar, nöjdhet och kvalitet.
Det är svårt att tycka att det är som det ska.

Luktar bedrägeri, ytans förförare, när man fått leva med bilen visar den sig inte vara så fantastisk som man trodde.
Ändå köper de samma igen, obegripligt… eller köper man image och inte bil?

Medan precis motsatta förhållandet gäller för någon annan.

Borde finnas något slags konsumentverk som granskar sådana sneda förhållanden.
Biltidningarna gör det inte tillräckligt bra.

#34
2012-06-05 19:07

Ännu ett totalt obegripligt inlägg av N-iklas.

Jag försöker läsa mellan raderna att Opel kommit oförtjänt dåligt men lyckas inte.

Ska vi ha ett "konsumentverk" som bestämmer vilka bilar vi ska köpa?

#35
2012-06-05 19:11

Denna typ av undersökningar visar hur väl bilen möter förväntningarna inget annat. Just Lexus köps vanligtvis av gamla Toyotaägare som bytt upp sig. Inte konstigt de blir positivt överraskade. ;-)

Lexus "konsumentsida" är totalt meningslös. Är man missnöjd går man väl inte först och främst till deras hemsida och klagar?

Läste även kommentaren om rostig RX...svaret ifrån Lexus var väldigt tvärt.

#36
2012-06-05 19:12

Kan du precisera fabrikat N-iklas?
Blir liksom lättare att förstå och eventuellt bemöta ..

#37
2012-06-05 19:17

SiggeNn; jo det är hur väl förväntningarna möts som mäts. Huvudsakligen. Men i grund och botten är väl Lexus en riktigt bra bil.

Det skulle dock vara synnerligen intressant att få veta hur stort det statistiska underlaget var för varje bilmärke och vilken svarsfrekvens man hade på enkäten.

Lite svårt att tolka vad N-iklas vill ha sagt...

#39
2012-06-05 19:55

SiggeNn skrev: "Just Lexus köps vanligtvis av gamla Toyotaägare som bytt upp sig. Inte konstigt de blir positivt överraskade. ;-)"
Den där åsikten var faktiskt riktigt vass =) Fullt konkurrenskraftig!

Något som jag däremot gärna skulle vilja se är undersökningar, i vilka man tar reda på vad folk tycker som byter mellan olika märken. Vad tycker till exempel är den tidigare Volvo S80-ägaren när han har köpt en BMW 5-serie? (Och här kan jag egentligen ge svaret eftersom jag känner ett flertal som har gjort just det bytet.) Eller vad tycker den som har bytt från Mercedes C-Klass till exempelvis en Ford? Sådana resultat skulle faktiskt vara betydligt mer intressanta att ta del av.

Eftersom jag skiter i vilken veckodag det är säger jag: SKÅL!

PS Kan man hoppas på att Shogun är avstängd? Eller väntar han bara på att jag ska ta till orda? DS

#41
2012-06-05 20:02

leifer skrev; "Opel ger klart mer för pengarna och kvalitetsmässigt är man (om man får tro Niklas) klart vassare än dom andra "premium-tyskarna" också."

Oavsett vem som skrev vad; åsikten om förväntad kundnöjdhet i Autoindex stämmer inte med just den verkligheten. Opel kommer rätt långt ned på skalan..... Men nu har jag ju min egen lilla teori kring just det statistiska underlaget i denna undersökning.

#42
2012-06-05 20:09

leifer, om man får tro denna tidnings undersökning, så håller (enligt vad du sannolikt också anser) Skoda en högre kvalitet än VW. Eftersom man på komponentnivå har exakt samma komponenter, motorer och bottenplattor, så får du gärna utveckla din åsikt lite mer.

#43
2012-06-05 20:27

Vet att du haft en Audi du ble' besviken på men hur många Opelar har du haft leifer?
Opel står sej näppeligen speciellt varken bättre eller högre än sina nationella, eller ens kontinentala kusiner!

#45
2012-06-05 21:03

leifer, tack för förklaringen, den accepteras och jag kan hålla med.

#48
2012-06-05 21:21

crister_1; nä det är väl som du säger. Mer ger mer. Men samtidigt blir jag lätt förbryllad över att taxi i Göteborg om och om igen väljer VW. Även om man väljer en Golf Variant med automat (för att få en miljöbil), så borde näringen sky märket som pesten, om det nu var så uselt. Marginalerna bland de seriösa taxiåkerierna är låga, så varför väljer man VW? För det gör man.

#51
2012-06-05 22:40

Nu börjar det spåra ut igen. Tack Leifer!

Ni förstör alla artiklar med massa som inte hör till artikeln.

Håll er till Forumet vet ja'

#53
2012-06-06 00:34

Leifer..Jag tror det är ett ganska enkelt svar på den frågan Leifer, Lexus har inte tillräckligt rymliga bilar i Europa, bara Ls skulle duga för Taxi, men hade de Es här, och nya Es med 200hk Hybriden skulle de kunna sälja någon till Taxi, men så har Lexus ingen kombi heller...lol Sen är det så att Lexus har bar 9 återförsäljare i Sverige, det gör inte saken bättre när det 'r dags för service..
Sigge har du någor bevis för att det är mest Toyota ägare som köper Lexus??
Själv körde jag Bmw, och om du tittar i Beg hallarna så hittar du inte många Toyota bilar till salu hos en Lexus handlare..
Ang ..att VW söljer bra beror nog på att både Passat och Golf är bra bilar, Att de hamnar långt ner på listan kan beror på att folk som köper dem har väldigt höga förväntningar med tanke på att alla biltester gör de till vinnare...Sen kommer värkligheten i kapp...lol
Heja Sverige i fotbolls EM

#54
2012-06-06 07:51

Pattebb, jag tror inte begagnadutbudet i bilhallarna avspeglar inbytesbilarna i stort. Oftast skickas bilmärkena de inte säljer mycket av vidare till andra bilhandlare. Dessutom brukar försäljarna ge kunden ett sämre inbytespris om de inte vill ha in bilen.

#55
2012-06-06 09:53

Vi kan nog presentera många teorier kring fabrikatens placeringar och varför.
Organisationerna inom landet har endast viss möjlighet att påverka nöjdheten, bilens egentliga kvalité styrs av tillverkaren, resten är eftermarknad.
Toyota är kända för exceptionell kundvård, vilket väl därmed gäller Lexus också? En faktor nog så viktig i detta sammanhang!
Det omvända gäller exempelvis Mercedes, jag skulle nästan tro att all Mecedespersonal i Sverige måste gå en grininghetskurs innan fast anställning ;o)
Likväl ser vi att spannet i tabellen spelar mellan 743 - 886 på en skala 0 - 1000 ... Något säjer mej att jag kan bli tillräckligt nöjd oavsett vilken logga min önskebil bär ..

#56
1 Tysken
2012-06-06 10:21

Taxi bolagen väljer de märken som ger best garantier och tillgänglighet till verkstäder , för att minska stillestånd.
Drivlinegaranti på 40-50.000 mil är viktigt, därför går märken som Lexus bort

#57
2012-06-06 11:52

In 1932, Ms. Coco Chanel http://www.mycoachoutletcoupon.com/ Coco Chanel launched the first jewelry series Bijoux De Diamants become a fashion history continue to be filed and to pay
http://www.mycoachoutletcoupon.com/ tribute to the classic 80 years later, Chanel (Chanel) with 80 modelsnew fine jewelry to commemorate the birth of this series. Classic brand elements
2012 clearance for cheap , fusion of more contemporary design style you from these gorgeous piece of jewelry, to identify those exclusive Chanel (Chanel) logo? good site online

#59
2012-06-06 11:59

Svårtydda undersökningar eftersom vissa märken säljer så få bilar.
Man kommer ihåg att det tog väldigt lång tid för MB att få kritik för sin extremt dåliga färghållbarhet på 90-talet när bilarna rostade sönder i partioch minut. Folk som betalt dubbelt så mycket för en bil än vad grannen har, kan ju inte gå ut och säga att de varit korkade i sitt köp...

#60
2012-06-06 12:52

Taxibilarna går inte så många mil nu för tiden enligt taxigubbarna jag talat med. Man kör ca: tiotusen mil per år och sedan byter man innan vagnskadegarantin går ut och den är tre år säger dom.
Sedan skulle det vara bra om alla taxibilar var hybridbilar inte minst för förarna läser man här.
http://www.teknikensvarld.se/2009/05/03/7194/avstangd-motor-pa-taxibilar-sparar-pengar-och-miljo/

#61
2012-06-06 14:00

Sant, Jes. Man får inte glömma att spannet mellan bäst och sämst inte är särskilt stort, i många fall är stegen mellan placeringarna egentligen obefintliga. Om det fanns riktiga skräpbilar borde det ju var några runt 500 poäng... Sen är det ju enväldigt objektiv undersökning beroende på hur frågorna ställs, det vet man ju hur svårt det är att gradera något när man ska fylla i vilken undersökning som helst.

#62
2012-06-06 14:08

MB och Volvo har en drivlinegaranti (egentligen försäkring)för Taxi 36000 mil/3år, oftast ingår även stilleståndsförsäkring. Lexus/Toyota har inte det så vitt jag vet, dock är ju Prius tack vare sin fantastiska driftsäkerhet och driftsekonomi oerhört vanlig som Taxi trots det. Att inte Lexus är vanlig som Taxi beror nog helt enkelt på så som tidigare nämnts, att de inte är tillräckligt rymliga.

För att återknyta till Autoindex, så är det bara att lyfta på hatten och gratulera Lexus.

#63
2012-06-06 14:12

Spannet mellan sämst och bäst är inte avgrundsdjupt. Om t.ex. ryska Lada sålde i större volymer i landet (så att det funnits statistiskt säkerställt underlag för Autoindex) skulle jag gissa att de nog skulle hamna runt 500 poäng.

#64
2012-06-06 14:53

Ursäkta OT, men är det en tillfällighet eller är han helt enkelt portad? Hur som helst så är det för en gångs skull ett skönt och avslappnat diskussionsklimat!

#65
2012-06-06 15:05

Kapten.

Ryktet om min död osv......;o)

Det räcker med att säga att Lexus var/är bättre än Mercedes,så är allt som vanligt igen ;o) Få inte en hjärtattack nu! Det är väl inte så farligt att Lexus är bättre det har jag vetat länge. När jag ägt bilarna kommer inte som någon som helst överraskning. Jag har sagt det under flera år,att den dagen Lexus är med i Autoindex så går man upp i topp. Mycket riktigt. Nu är det inte så lungt längre.;o)

Kul att läsa alla spekulationer om varför.Och varför inte de är bättre.

Grattis Lexus! Hur många år kommer detta att hålla i sig? Jag gjorde iallafall min insats till att Toyota halkade ned ett pinnhål i Autoindex denna gång och även förra året.

#66
2012-06-06 15:12

Där sprack det!
Nu är Messersmith vaken igen :o(
.

#67
2012-06-06 15:24

:-(

#69
2012-06-06 16:29

Provade en Lexus härförleden, en jättefin bil även om den inte passar just mej. Kollade även försäljningsstatistiken på tjänstebilar hittills i år, ca 35000sålda Volvo/Audi/VW//BMW/MB och 230 st Lexus. Kan ju finnas en viss skillnad att underhålla dessa fåtal kunder mot den stora massan.

#68
2012-06-06 18:44

Jag har samma erfarenheter som Shogun och jag har varit mycket nöjd med mina Lexusar trots att jag tidigare var Mercedes-entusiast. Detta deklarerade jag i Autoindex då jag var Lexus-ägare men då tog man aldrig med Lexus i undersökningen vilket man glädjande nog gjort nu då försäljningen ökat och resultatet blev precis det jag trodde liksom även i tex Norge och Finland och detsamma som de flesta andra undersökningar världen över där Lexus är med då man hamnat i toppen.

#70
2012-06-06 18:53

Lustigt!
Jag kunde också skrivit att Hanzzon har samma erfarenheter som Shogun.
På någe vis är det som vinylplattornas tid med Toyotafamiljen .. Ett enda hack och det är för evigt .. Fast då vande man sej vilket man ju inte ska behöva i dessa dagar!
Hanzzon, ditt bidrag är totalt intetsägande .. Du rabblar enbart vad du brukar rabbla .. Helt i linje med din läromäster!

#72
2012-06-06 19:15

leifer; byter olja var 3.000:e mil på mina (och alla mina kollegors för den delen) bilar som samtliga är VAG-bilar. Inga problem ö.h.t. Bara normal service. Oljan är aningen bättre idag än för 20 år sedan.

#73
2012-06-06 19:43

Bilen på bilden är 1,3 år gammal .. men har redan 3 ågare ..
Vete fasiken varför jag kollade det .. men det gjorde jag.
Lexusar byter kanske ägare oftare än motorolja? :oD

#75
2012-06-06 20:16

Tack för tipset leifer, men jag kommer inte att följa det. Har det funkat hittills med 3.000 mil, så hoppas jag att funkar framgent. Inte ens ett oljebyte är "gratis".

#76
2012-06-06 20:25

Jes

Bilen på bilden ägdes först av Toyota i Sundbyberg i 1 år, troligtvis gick den som demobil.

Sedan köptes den av en en firma i Smögen den 14/3 i år för att sedan säljas till en dam i Vänersborg 2 veckor senare.

Så 2 av de 3 ägarna är firmor.

#77
2012-06-06 20:27

"Damen" i Vänersborg har fått en fin bil, om än lite gammal. Sannolikt kommer hon att (som de flesta andra) bli en nöjd ägare av en Lexus.

#78
2012-06-06 20:31

Menar du att Lexusar är mera handelsvaror än bilar Rustan? :oD
Nåväl, bilen kanske får pensionera sej nu i Vänersborg .. :o/

#79
2012-06-06 20:34

Det enda jag vet är att damen precis uppnått pensionsålder.

Lite kuriosa, damen köpte bilen hos en motorsportsfirma. Hur hittade dom varandra kan man undra? :)

#80
2012-06-06 20:55

Jomen .. Lexus är väl perfekt för både damer och pensionärer :oD
.
Hur hon kom över bilen? .. Tja kanske bilsportsföreningen utlottade den i byns bingo ..
.
Jag ser det för mej ... BINGO :oD

#81
2012-06-06 20:59

Jag har faktiskt mobilnumret till damen i fråga. Man kanske skulle ringa henne och gratulera till vinsten och påpeka att den är på bild på ViB?

#83
2012-06-07 09:28

Jes, Jag har inte haft samma uppfattning "för evigt" då jag tidigare varit Mercedes-entusiast och frälst i dessa bilar för ett antal år sedan, jag kunde dessa bilar utan och innan och vi har haft flera Mercor i familjen , men jag insåg att tiderna kan förändras ju mer jag jobbade med olika bilar och att tyska bilar inte är så bra kvalitétsmässigt i dag som jag tidigare trodde, delvis därför ändrade jag till slut uppfattning och har tappat det mesta av frälsningen till Mercedes och även andra tyska bilar.

Jag provade därför att själv äga en Lexus för att skaffa egna erfarenheter av bilarna och efter att även ägt en andra Lexus kan jag konstatera att det är väldigt bra bilar, men du vet troligen bättre som aldrig ägt någon Lexus antar jag?

#84
2012-06-07 13:50

Här har vi inte talat om bra eller dåliga bilar Hanzzon, enbart nöjda ägare.
Jag konstaterade endast det förutsebara , att du har samma uppfattning som Shogun. Det har nog alla läst sej spyfärdiga på sedan mycket länge.

#85
2012-06-07 14:02

och hur tror du korrelationen mellan nöjda bilägare och bra bilar är då Jes?

Litet självkritik och självinsikt skulle inte skada.

#86
2012-06-07 14:08

Det svider att läsa sanningen återigen ser jag när det gång på gång återkommer i olika undersökningar detta resultat. Det visar ju på att det man sagt stämmer. Och att andra haft fel så det skriker om det och bara vill försöka förlöjliga. Det har fört diskussionen framåt.......vem är inte spyfärdig på sådant,i tron att de är roliga desseutom?

Är ägarna nöjda,ja då är nog förmodligen bilen också väldigt bra och har en bra grundkvalitet. Utifrån det kan man göra ägarna än mer nöjda genom bra service och trevligt bemötande. Då kan man lägga mer focus på kunden,istället för att lägga ner massa energi på att förklara fel och varför de uppkommer på en bil som kanske inte har en bra grundkvalitet.Då går mycket energi åt bara på det.

#87
2012-06-07 14:18

Löjligt jalfa. Var skrev jag att Lexus är dåliga bilar?

#88
2012-06-07 14:28

Du verkar inte ha förstått min fråga Jes eller varför jag ställde den. Jag är inte överdrivet förvånad.

Min andra mening som handlade om självkritik och insikt har att göra med att den typ av kommentarer du retar dig på (eller blir spyfärdig av, för att använda ditt språkbruk) är den typ av kommentarer du själv torgför här.

#89
2012-06-07 14:45

Jag skriver så tydligt jag kan jalfa, förstår du inte innebörden av att bli spyfärdig över T-folkets konstanta och upprepande spammande .. som ett oändligt eko?
Har du någon invändning mot sakinnehållet är det väl bara att påpeka det .. på ett adekvat sätt.

.

#91
2012-06-07 18:55

leifer skrev: "("Löjligt jalfa. Var skrev jag att Lexus är dåliga bilar?")
Du skrev att Lexus är för tanter och pensionärer. Jag svarade att MB är känd som en bil för gubbar och pensionärer.
Och då är det ändå så att Lexus väl brukas ses som ett alternativ till Bmw."

Hur hänger det ihop? Vart tog påståendet om bra eller dåligt vägen? Tanter och pensionärer föredrar dåliga bilar? Jag blir liiite förvirrad. F.ö. vore det synnerligt intressant om någon här kunde peka på en punkt där någon (och då i synnerhet Jes_) påstått att Lexus är en dålig bil. Alla här i tråden har väl kommit till samma slutsats; Lexus är ett bilmärke med hög kvalitet.

Det hela funkade bra i några dagar och ungefär 64 inlägg. Sen sket det sig.

#92
2012-06-07 19:07

Vänd inte på mina ord leifer. Läs igen vad jag skrev och ge ett argument som talar emot, såvida du är av uppfattningen att Lexus inte är perfekt för damer och pensionärer :o)

#94
2012-06-07 20:59

Audi A5 SB: Jo, det funkade bra länge tack vare att Shogun har taggat ner antingen friviliigt eller mer troligt under tvång. Som jag skrev under artikeln om OKQ8:as laddningsstationer så är det en kvar som ideligen förstör - och det är denne leifer! Jag har själv valt att ligga lite lågt ett par dagar (egentligen beror det på att jag har varit ute och rest lite under ett par dagar) för att observera utvecklingen och precis enligt planen så är det leifer som ser till att reta gallfeber på folk. (Fast jag har ju vetat allt det här hela tiden.) I det oändliga tjatar han "sin" sanning och fortsätter i paradgrenen att vända ord. Nu är det bara en till som behöver vingklippas.

#95
2012-06-07 21:06

Vi har nog bara haft tur, för vi kör 4 Passat som tjänstebilar (5 nu efter en nyanställning). Alla med DSG-lådan. Ingen av dessa bilar eller de 4 före (och de 3 före det, den 4:e med manuell låda) det hade några som helst problem, men sannolikt hade vi bara tur. Jag tackar Gud. Knock on wood!

#93
2012-06-07 21:18

VW är ju på jumbo plats,det verkar som om detta märke har mycket att jobba med. Är bilarna färdig utvecklade? Är det trilskande DSGlådor,kamkjedjor m.m som gör detta missnöje? Hur kan ett märke som legat nere i botten så länge sälja såpass med bilar? Är ägarna fanatiker som inte kan byta märke,utan köper en VW igen och igen? Trots alla problem som det verkar. Hoppas vi får svar i kommande VIB om detta "fenomen".

Jag frågar vad lockar till köp av en VW? Bra garantier? Bra service? Billig i inköp? Låga ägande kostnader? Bra design? Bra kvalitet och kvalitetskänsla? Jag förstår det inte,speciellt inte när bilarna presterar så dåligt i Autoindex. Vad är fel? Hoppas vi får en riktig djupdykning i ämnet och förklaring. Och framför allt vad har VWs generalagent för förklaring till att man aldrig blir bättre? Behöver man förbättra sig när man ändå säljer bilar? Om inte,hur långsiktigt tänker man då? Varför är Audi så mycket bättre mot VW trots samma generalagent? Kan inte VW ta lärdom av Audi någon gång?

MB har faktiskt gjort en uppryckning mot tidigare. Nu är man på par med Toyota och Honda.

Analyser som VIB gjort tillsammans med de olika generalagenterna och vad de sagt skulle vara intressant att få ta del av och se hur de resonerar. Får vi se allt detta VIB så småningom?

#97
2012-06-07 21:21

Så har står det i "följeartikeln" till denna nyhet: "I presentationen av ämnesområden eller i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten ingalunda behöver ha missnöjda kunder, utan oftast är det så att resultaten ligger klart ovan medelnöjdnivå och då pratar vi i termer om nöjd, nöjdare eller nöjdast."
Ska det rangordnas måste naturligtvis minsta lilla hundradel i skillnad ge utslag på en placering, men skillnaderna är ju egentligen jättesmå med några undantag. Flytta decimalkommat ett steg åt vänster så ni får en procentsats så är skillnaderna helt plötsligt inte så stora, för hur jäkla mycket mer nöjd är egentligen ägaren av en Mazda jämfört med ägaren av en citroen? 81,7% mot 79,8%, skillnaden är ju minimal men ändå skiljer det 4 platser och den skillnaden i "nöjdhet" skulle jag vilja se någon kunna definiera... Sen kan ju längdpissartävlingen fortsätta i all evighet och lär väl så göra, men den som är "minst nöjd" ligger ändå bara 6 procentenheter efter snittet. Att dyra bilar med lyxambitioner ligger i topp är ju det minsta man kan begära, det är mer intressant att märken i rimliga prisklasser ändå har ägare som är ca 80% nöjda om det så är 82,3 eller 78,1.

#96
2012-06-07 21:23

Vi ser en tydlig trend på hur Lexus tappar marknadsandelar i Sverige. De har gått från 0,39% som bäst 2006 ner till 0,32% 2011. De har minskat med 18%.

Mercedes gör en resa åt andra hållet. Från 2,4% 2007 som sämst upp till 3,88% 2011. Mercedes har ökat med 62%.

Det säger en del om vad kunderna helst vill ha.

Man kan också se att Toyotaägare blir mer missnöjda med sina bilar. De är bara 3 märken som faller i år och ett av dem är Toyota och det är bara ett märke som är sämre än Toyota totalt sett och det är, rätt naturligt, Saab.

Uppgifterna kommer från Vi Bilägare nr 9 2012.

#98
2012-06-07 21:24

Hela 32 % väljer Lexus. Det talar för att det är ett utomordentligt rätt köp och med mycket nöjda ägare. Jag tror speciellt småbilsägare, storfamlijer och låginkomsttagare är extra nöjda.
;o)

#99
2012-06-07 21:54

Thommys.

Jag bidrog till att Toyota fått sänkt nöjdhetsindex både i förra och i årets Autoindex. Jag tycker att kvaliten sjunkit i förhållande till andra Toyota vi haft. Var jag ensam? Nej uppenbarligen inte. Men det skulle vara intressant att se modell för modell hur resultatet fördelar sig. Men jag skulle bestämt säga att det är vissa modeller som är tillverkade utanför Japan som drar ned Toyotas index. Detta skulle vara intressant att få ta del av vilka modeller det är. Jag själv tippar på Auris.

Sedan beror mycket på själva servicen och tex hur villig tex en verkmästare är att ta på goodwill när garantierna gått ut etc. Det drabbade oss som jag berättat om på forumet. Då vi skrev ett brev till Toyota Sweden och undrade över kvaliten varför den sjunkit. Efter detta brev blev det en kylig relation med verkmästaren där vi köpte bilen det märktes. Speciellt vi ett tillfälle då jag genomskådade det hela. När nivågivaren till xenonljuset lade av,var jag in till samme verkmästare vid service och påtalade att denne inte fungerade(garantin var utgången,bilen passerat 12000mil). Jag åberopade goodwill och att jag varit gammal Toyota kund under lång tid. Det blev nobben totalt! Ringde till en annan auktoriserad verkstad och sa som det va att xenongivaren var trasig och om han kunde skicka in på goodwill till Toyota. "Javisst",var svaret inga problem! Och goodwillen gick igenom av Toyota. Det jag menar är att så här får det inte gå till! Det ska inte spela någon roll vart jag går och åberopar goodwill.

Det hela berodde på detta brev som vi skrev till Toyota Sweden,som denne verkmästare i sin tur fick skickat till sig. Efter det var inte relationen det samma från hans sida. Så får det inte gå till menar jag. De fick heller inte sälja någon mer bil till oss. Vi hade ju bara en fundering om kvaliten?!

Pga detta så gav jag lägre betyg i Autoindex mot tidigare och denna historia jag berättade. Men det är heller inte direkt Toyotas fel utan problemet ligger hos denna verkmästare med lite attityd problem hur han ska hantera kunder. Jag tycker det var amatörmässigt gjort av honom. Så det är lätt att rasera ett förtroende för ett märke,speciellt en grinig verkmästare.

Skulle du Thommys göra det samma mot MB?

#100
2012-06-08 12:14

Det måste vara betydligt fler än dig som har invändningar mot Toyota på sista tiden eftersom de går ner till skillnad mot, i stort sett, alla andra bilmärken. Det är nog så, som jag sagt, att bubblan sprack. Folk har en övertro på dem. Andra bilar är bra de med.

Självklart skulle jag testa en annan verkstad om jag blev nekad en repration på kulanz. Nu har jag förlängda garantier så jag hamnar förvisso inte i den situationen. Jag har vänt mig till högre instanser inom Mercedes-koncernen i Tyskland när jag på 80-talet hade problem med en automatlåda. De gav mig rätt och jag fick livstidsgaranti på den automaten så länge jag hade kvar bilen.

#101
2012-06-08 12:20

Thommys och Jes.. Lexus har bara 9 återförsäljare i Sverige, och säljer ca 900 bilar, det är inte så dåligt, man har faktiskt ökat de senaste åren inte tappat. Men de har tappat marknadsandelar tackvare att bilförsäljingen ökat, men det är inte %andelar som man känare pengar på utan antal sålda bilar..:)
Sen är det bra att inte allt för många köper Lexus, fördelen idag är att många inte vet att man åker omkring i en dyr bil, man säger bara att det är en Toyota, sen bryr sig inte folk...lol Det är en av anledningarna till att jag började köpa Lexus, verka utan att synas..:)

#102
2012-06-08 16:17

Thommys.

Läs vad jag skrev. "Var jag ensam? Nej uppenbarligen inte." Att kritisera Toyota menar jag. Sedan att som du säger att bubblan sprack,det är väl att ta i? De är fortfarande med i toppen och så varit så länge Autoindex existerat. MB är nu på samma nivå som Toyota,hur har den bubblan varit tidigare då? Det är så att flera märken har en bit upp fortfarande och har en del att jobba med för att nå upp till Toyotas och flera andras nivå. Eller menar du att MB är bättre än alla andra fortfarande trots att de ligger efter i även denna undersökning,eller oavsett vad för resultat som presenteras så är MB bäst? Konstig inställning i såfall du har,men det är så jag tolkar dig med tanke på vad du tidigare skrivit om MB. Tycker du har lite väl stora skygglappar på fortfarande vad gäller MB.

Det jag menade med mitt förra inlägg är att det är lätt att rasera ett förtroende som byggts upp under många år tex mellan mig och Toyota. Det gjorde denna verkmästare även om det inte direkt var Toyotas fel så är han ändå en representant för Toyota och ansiktet utåt. Som tur är är inte alla lika utan har en mer professionell hantering av sådana här ärenden.

Jag önskar att jag liksom dej av MB fått om inte livslång rostskyddsgaranti så iallafall 30år som det sägs att bilen ska ha. Eller iallafall hjälp med den rost som uppkommit. Där tycker man att man också skulle varit mer professionella att hantera. Men tyvärr var inte det ett enskilt fall som för mig med min xenongivare. Då det var många ägare till MB som drabbades och blev nekade hjälp direkt från generalagenten,inte från en ensam verkmästare,de personalen stod på min sida i denna karusell.

#106
2012-06-09 00:12

SiggeNn

Vilken annan motorsajt är jag bannad från? Vad jag vet ingen! Du är ett troll bara så Fredrik vet det. Du får också finna dig i att jag skriver om mina erfarenheter om bilar. Precis som det är varken mer eller mindre. Tyska bilar har inte mer gräddfil i mitt ägande än någon annan. Det är bara det jag vill ha sagt till dej inget mer. Följ nu din egen uppmaning och svara inget mer om du inte har något vettigt att säga på denna motorsait.

Jag sitter iallafall inte och ljuger ihop historier,och har iregel belägg för mina påståenden,det är det inte alla som har......må vi inte känner Sigge sedan tidigare.....

#108
2012-06-09 12:43

Jaha,är jag det! Lögnare! Jag har aldrig varit avstängd därifrån,därför ska jag nu göra inlägg där för ovanlighetens skull för att bevisa att jag inte är avstängd någonstans. Varför använder du inte det namnet du brukar använda här? För du skriver här också under annat namn. Sista gången jag kommenterar dig här.

Du har bara väntat på att jag skulle svara dig på flera olika ställen där du provocerat. När du inte får utdelning på det så gör du detta uttalande påståenden att jag är avstängd vilket inte är första gången,fast under annat namn. Fortsätt gärna men jag kommer inte att svara dig mer. Bara så Fredrik vet att du är ett troll som inte leder diskussionen framåt alls med dina inlägg här. Det var en vettig diskussion här tills du kom hit!

#110
2012-06-09 21:26

Fredrik Ditts.

Ja som du ser pågår drevet. Man får inte kritisera det tyska. Man vill ha censur. Och tysta de som inte har samma erfarenheter eller är oliktänkande,dock inte bara negativt. Den ska dyrkas den tyska bil skolan. Därför ska jag tystas ned så inte det negativa kommer fram. Och som visar på att Lexus har de nöjdaste ägarna som jag sagt under många år.

Jag säger bara sanningen utifrån mina egna erfarenheter. Och de flesta undersökningar talar samma språk som mig,det är det som är så frustrerande för dig/er att inte argumenten räcker till. Men var lungna ni kan fortfarande köpa andra klassens kvalitet. Inget tvingar er att köpa första klassens kvalitet,Lexus.

Och jag kommer även att kritisera Toyota och andra märken om jag finner det relevant precis så som jag gör här nedan i mitt inlägg om våran Toyota Auris och Autoindex.

1 Tysken.

Vem har jag anmält på TV och AMS? Jag skriver inte ens på dessa sidor bara sporadiska inlägg. Detta är bara ett försök att skada min person och att jag ska vara tyst om mina erfarenheter om tyska bilar,inget annat. Men jag kommer att fortsätta att tala om min sanning. Så länge vi bor i ett fritt land. Så du kommer inte att lyckas.

Ta nu och försök att finna argument för ditt märke om nu du finner något i mina inlägg som inte stämmer,men det lyckas du inte med. Därför angriper du min person istället. Diskutera sak inte person.

#111
2012-06-09 22:20

En artikel utan Shoguns Toyota vs Tyskland-korståg vore så otroligt underbart.

En jävla artikel utan Shogun och hans lärjunge är allt jag önskar.......

#112
2012-06-10 00:33

Ett troll kommer sällan ensamt! De har en förmåga att dyka upp samtidigt och sticka knivar i ryggen ;o)

Vad jag önskar är att se några argument som håller för er under en enda artikel,hur många är ni sammanlagt? Och inte en enda har sakliga argument att komma med. Det enda ni kan hitta på är personangrepp och andra löjlerier.

Tänk att tyskabilar premiumbilar vinner tester i motortidningar. För att sedan rasa i betyg hos ägarna,de verkar inte hålla vad de lovar i reklamen och resultaten i testerna i motortidningar,det är ganska anmärkningsvärt.

Här en artikel utan kommentarer om Toyota vsTyskland korståg,vill du ha flera de finns ;o) Inga problem med att ha sakliga argument här inte och visa upp dom.

http://www.vibilagare.se/nyheter/9-av-10-doda-rattfyllerister-ar-man-38325

Det enda jag önskar är att få bort alla troll från saiten som dyker upp när tillfälle ges.......

#113
1 Tysken
2012-06-10 08:07

Shogun, jag är enbart "1Tysken" du vet precis vad jag hänvisar till.
Sätt dej ned, fundera på VARFÖRdu får den massiva kritiken du får, fundera också över varför du tycker att du är felaktigt kritiserad, Är det alla andra som har fel och du är ett offer...
Självrannsakan och självkritik, brukar hjälpa.
Bara ett tips på vägen

#114
2012-06-10 14:03

1 Tysken.

Något som brukar hjälpa ännu mer är att diskutera sak och inte person klarar du inte det? Ser du att Lexus är bäst i Autoindex? Vad säger det dej? Har du någon kommentar till det resultatet,det artikeln handlar om ?

Tyska premiumvagnar brukar få bra resultat i tester för att sedan inte riktigt kunna leverera det kunderna kräver i samma utsträckning som Lexus kan. Det är också min erfarenhet,det är också det jag berättat under många år ;o) Så vem har rätt?

#115
1 Tysken
2012-06-10 15:36

Eftersom jag aldrig haft någon synpunkt på vad som ägarna tycker om sina bilar förstår jag inte frågan.
Vill någon köpa/ äga en Lexus eller en tysk premium bil, så köper man väl inte den för att för att den ligger på en lista.
Merparten köper väl det man själv vill ha.
För mej är Lexus ingen dåligt eller sämre märke än ev BMW eller MB, däremot tycker jag att merparten av märkena från Asien inkl. Lexus är könlösa och inte signalerar "jag vill ha".
Men att göra som du och tro att bara för att Lexus ligger i topp i ägarundersökning driva ett vendetta att detta är gudagåva till bilägarna är bara så avlägset för mej.
Som jag alltid vidhållet så köper merparten som har ett bilintresse det märket man vill ha och attraheras av.
För mej är din argumentation bara omogen och löjlig, man även kalla det inskränkt.
Det är svaret på din fråga till mej !

#116
2012-06-10 17:40

Personligen tror jag Shogun har komplex för sin dåliga smak :o)
Korståget han bedriver saknar all sans, reson och mening!
Kan någon, dock inte han själv för det orkar jag inte läsa, förklara varför han i alla lägen vill, märk ordet "vill", att Japanska fabrikat, Toyota i synnerhet är så oändligt mycket bättre än andra?

#117
2012-06-10 19:08

Det märkliga med Shogun är att han inte är intresserad av att diskutera något i normal ton utan det ska vara så jävla aggressivt hela tiden. Varenda diskussion är en tävling med honom själv som vinnare(på ren utmattningstaktik) och den andre som förlorare.

När man diskuterat Toyota har jag hela tiden haft åsikten att Toyota är en bra bil som kvalitetsmässigt har sjunkit en del de senaste åren. Från att tidigare varit otroligt bra till en mer normal nivå.

När man framfört denna åsikt har Toyota-maffian med Översteprästen i täten blivit fullkomligt rabiata över det faktum att man inte idkar total vördnad till märket.

Men läs inlägget från Shogun från 2012-06-07 21:54.

Helt plötsligt framför han EXAKT samma åsikt som jag och flera med mig hela tiden framfört.

Karln är helt jävla blå.....f´låt......alternativ-intelligent.

#118
2012-06-10 19:52

1 Tysken.

Bravo! Du har överträffat dig själv genom att delvis kommentera det det rör sig om här hur nöjda olika bilägare är med sina bilar. Dock klarar du inte helt av att skippa personangrepp,tråkigt tycker jag och säger en heldel om dig själv.

Jag förstår inte om man inte är intresserad av att läsa om innehållet i Autoindex och som du säger "Eftersom jag aldrig haft någon synpunkt på vad som ägarna tycker om sina bilar förstår jag inte frågan."Och inte har synpunkter på det som du säger att du inte har. Men kan kommentera och ha synpunkter på det någon annan kommenterar (mig) varför då kommentera det om man inte är intresserad av något av detta? Det visar bara på vilken sida även du står på,fast du låtsas om något annat att du är helt neutral.

Det jag tycker är så märkligt som jag sagt tidigare är att trots att tyska premium vagnar vinner tester så har de väldigt svårt att riktigt helt vinna ägarnas hjärtan. Vad beror det på? Den tyska bil som lyckas mest med att vinna hjärtan hos ägarna är BMW,som är min favorit bland de tyska. Och självklart köper man en Lexus eller en BMW för att man gillar den! Men det intressanta med Autoindex är ju att få reda på för generalagenterna hur väl de har lyckats med att infria löftena om en "vill ha bil" som du säger. Här lyckas ju uppenbarligen Lexus bättre hos kunderna. Och det är också min egen erfarenhet genom att jag ägt Lexus och BMW till kanska nyligen.

Men när man säger detta så är det som om hela världen ska explodera hos vissa individer. Och alla dessa är förespråkare för enbart tyska bilar,varför är det så hos dessa? Och dessa är väldigt snabba med att säga att du är en fanatiker om du inte tycker som de,vad är de då själva? Enligt mig är de den värsta sortens bil fanatiker som finns. Jag vet inga som är så enögda faktiskt bland olika bilägare,kan det bero på att de har komplex och så gärna vill att de har gjort rätt val och försvarar det i absurdum. När det är på detta vis så undrar man naturligtvis vad det beror på. Själv är jag allätare vad gäller bilar,men de som gett mig mest positiva egenskaper i ägandet är japanska även jämfört med tyska jag ägt. Det är värt att lyfta fram och något jag gör ofta,då tyska bilar får tillräcklig med positiv feedback av motorpressen. Och det får förvisso också Lexus. Men de levererar också väldigt mycket till ägarna som kan ses här i Autoindex,de levererar en "VILL GE" upplevelse till kunderna. Så frågan är om inte många ägare till tyska premium vagnar ändå missat vad Lexus levererar i "vill ha" och "vill ge" känsla i ägandet.

Det är det kommande innehållet i Autoindex som kommer att presenteras kommer att bli intressant att läsa hur olika generalagenter resonerar hur de lyckat med att överträffa ägarnas förväntningar. Och vad de har för planer på att bli bättre. Några som totalt misslyckats på detta område är ju VW som även fortsättningsvis ligger i botten trots att man arbetat med under lång tid att bli bättre. men inget verkar hända i resultaten hos Autoindex och ägarna. Vad beror det på?

#119
1 Tysken
2012-06-10 20:31

Shogun...det tråkiga med dina svar är att du inte fattar kritiken mot dej.
Jag har kommenterat vad jag tycker, du har oförmåga att förstå.
För ditt eget bästa, sätt dej ned tala med dina vänner, så kan du förhoppningsvis få lite stöd och hjälp att släppa dina tvångstankar.
Jag kommer inte att lägga mer tid på dej, hoppas du också slutar att förstöra ett bra forum , med dina intrigskapande inlägg.

#120
2012-06-10 20:44

Som sagt, vi hade en bra debatt i sisådär 65 inlägg. Alla var överens om att Lexus välförtjänt toppade Autoindex 2012. Därefter är vi nu på väg utför. Undrar varför?

#121
2012-06-10 21:16

Vi är alla överens om att det i vart fall i rena Toyota-sammanhang är en enda person som helt av egen kraft förstör diskussionerna - så även denna. Och inte för ett ögonblick att denne Shogun kan rannsaka sig själv och inse att i praktiken alla är emot honom - och det av mycket goda anledningar. Hur länge till tänker Fredrik Diits Vikström ha tålamod med denne Shogun?
Ett (återkommande) tips till Fredrik: Dra ur Shoguns IP-sladd NU!

Och samma eländiga söndertrasning och uttröttningskrig för denne leifer under andra artiklar - nu senast den om laddningsstationer för elbilar. Har dessa herrar inget liv att leva? Har de inga jobb, familjer, hus, trädgård, sommarstuga, vänner eller vad som helst att ägna tid åt? En heltid till att skriva inlägg efter inlägg efter inlägg tycks vara det enda nöjet. Och aldrig har de fel, heller. En hel sajt förstör de helt själva.

#123
2012-06-10 21:52

"Det är därför man inte få påpeka om detta nederlag som de tyska bilarna drabbas av."

Kan du inte läsa vad du skriver innan du postar ett inlägg? Vad har du för problem?

#122
2012-06-10 22:02

Audi A5 SB.

Det är inte alla som dig som erkänner att seger är välförtjänt för Lexus. Detta är som en tagg i hjärtat för flera. Det är därför man inte få påpeka om detta nederlag som de tyska bilarna drabbas av att de ligger sämre till än en eller flera japanska bilar.

I såfall kan vi börja med ett upprop här. Och vi börjar med Kapten oberkomma.

Är Lexus välförtjänt av segern över Mercedes? Och förall del alla andra märken? Få vi se svaret. Sedan kan alla undertecknade här nedan fylla på allteftersom om Lexus är välförtjänt av segern över de tyske.;o)

Att jag förstör diskussioner,det hela har inte ett dugg med det att göra Kapten. Jag förstör inte mer än någon annan,tex dej! Det är det att du inte har argument att försvara MB,det är det som är pinsamt för dig. Det är därför du vill bli av med mig här för att jag uppmärksammar att de inte är så perfekta som du vill att de ska framstå. Men de faller kort mot Lexus.

Och att som jag gjort kritisera mitt "favorit" märke Toyota i Autoindex,det skulle aldrig Kapten göra. Jag kritiserar precis alla märken om det är befogat. Men samtidigt vill jag gärna hålla upp de märken som jag anser varit bäst enligt mina erfarenheter ofta och gärna ;o) Detta för att få lite jämnvikt mot all positiv publicitet i tester som tyska bilar får i media. Då är det ett utmärkt tillfälle att göra det vid sådana här tillfällen där ägarna säger sitt som i undersökningar som Autoindex. Det verkar säga mer än vad tester i motortidningar kommer fram till på ca en vecka -fjortondagar.

Så Kapten hur var det med Lexus välförtjänta seger som Audi A5 SB säger att "alla" var överens om innan jag kom in i bilden? Var även du överens om det att Lexus är bättre än MB? ;o)

#124
2012-06-10 22:11

Ett tillägg; Shogun skrev: "Så Kapten hur var det med Lexus välförtjänta seger som Audi A5 SB säger att "alla" var överens om innan jag kom in i bilden? Var även du överens om det att Lexus är bättre än MB?"

Var har jag skrivit att Lexus är bättre än MB? Eller bättre än något annat märke över huvud taget?

#125
2012-06-10 22:29

Vad är det för jämra skolgårdsretorik? "Lexus seger över MB", "saknar argument att försvara MB" osv... nu får du tagga ner Shogun, du piskar bara upp stämningar som man klarar sig utan. Tittar man på listan som en procentlista, vilket vore rimligare än dessa tusental, skiljer det inte mycket och de flesta ligger inom några få procentenheter. Hela listan spänner bara över ca 12 procentenheter totalt och handlar ju EGENTLIGEN om hur märkesrepresentanten lyckas leverera "hela paketet" till kunden och där är ju Lexus erkänt duktiga. Detta är inget krig mellan Lexus och MB, det är du som vill få det att verka så... lägg ner tjafset nån gång! ett bilköp avgörs av många delar och några procentenheter hit eller dit på en lista som den här är det ju bara stollar som bryr sig om...

#126
2012-06-10 22:31

Audi A5 SB.

Vad menar du då med att Lexus seger var välförtjänt,över vad? Och varför?

Jag frågar Kapten om Lexus seger över MB var välförtjänt? Det behöver inte du svara på,jag vet redan svaret från Kapten ;o)

#127
2012-06-10 22:33

Shogun; läs vad FLAC skriver. Och ännu hellre, försök ta det till dig.

#128
2012-06-10 22:49

Flac.

Och stollar som försöker bortförklara.......;o) Man vill inte se denna sanning,än mindre att någon påtalar den så den ventileras än mer. Har du läst alla undanflykter om argumenten man använder sig av,de är pinsamma att läsa. Men för det mesta är det bara personangrepp för att argument saknas.

Så får du nog läsa vad jag skriver i inlägget igen kl19:52 om helheten i ägandet. Och vad Lexus lyckas leverera. Och att det ska bli intressant att läsa om hur generalagenterna resonerar hur de lyckats och hur de tolkar resultaten.

Audi A5 SB.

Vad menar du då med att Lexus seger var välförtjänt,över vad? Och varför?

Svara nu på frågan vad du menade?

#130
2012-06-10 22:50

Shogun, om du hade besvärat dig att läsa vad som skrevs i inledningen på tråden, så hade du fattat. Men du tenderar att i mina ögon bli just det som någon annan här påpekat.

#131
2012-06-10 22:52

Det är ju du som strör fjantiga argument runt dig hela tiden, om man nån gång orkar plöja något av dina maratoninlägg ser man ju att det är du som kommer med argument som "ni kan fortfarande köpa andra klassens kvalitet. Inget tvingar er att köpa första klassens kvalitet,Lexus." är det skillnaden mellan 88 och 84% som du menar är i olika klass?? Du måste verkligen lära dig räkna... I artikeln som kom ut samtifigt som denna står det som förklaring till undersökningen att folk överlag är mycket nöjda med sina bilar och att omdömena hamnar i någon av de övre bedömningarna. Ta åt dig av detta, det är de som gjort undersökningen som förklarar det så... Sluta försöka få detta till en tävling, och lägg ner den skadeglada attityden, du har inget att vara skadeglad åt. Alla har olika infallsvinklar, och dessa stämmer inte alltid med dina.

#132
2012-06-10 22:54

Audi A5 SB.

Varför inte svara på frågan om ditt tidigare påstående?!

Vad menar du då med att Lexus seger var välförtjänt,över vad? Och varför?

#133
2012-06-10 22:58

Lexus har i denna undersökning visat att ägarna är mest nöjda med sitt bilval. Det är dom helt säkert.

Jag sätter härmed punkt för mina inlägg till dig. För du är inte riktigt... på riktigt.

#134
2012-06-10 23:19

Flac.

Då har du missat mycket. Det här är i allra högsta grad en tävling bilmärken emellan för att i slutändan locka mer kunder.

Och Autoindex är ett utmärkt redskap för generalagenter att bli bättre för att göra kunderna ännu nöjdare och se deras egna brister för att bli bättre.

Se på de franska biltillverkarna de verkar fortfarande ha en hel del att jobba med liksom VW. Som kämpat många år för att bli bättre. Men det är märkligt att man fortfarande är nere i botten fortfarande. Främst på verkstadssidan.

Peugeot tex har ju sitt nya program L`Andon för att höja kvaliten på bilarna. Det verkar ännu inte fått utslag på denna undersökning.

Det är detta som jag sagt ska bli spännande att följa i kommande VIB hur generalagenterna resonerar och vad de har för svagheter och vad de kommer att göra för att bli bättre.

Vad gäller MB vs Lexus så har du nog missat vad vissa skrivit tidigare mellan dessa märken. Därför gör jag i dina ögon löjliga jämförelser dessa märken emellan och kanske löjliga uttalanden som visar på att jag är "skadeglad". För det visar på att de uttalandena var uppe i det blå.... från andra vad gäller MB och kanske framförallt Lexus.

Jag är fullt medveten om vad som skiljer i denna undersökning märken emellan. Och att Lexus dragit det längsta strået,även denna gång ;o)

#135
2012-06-10 23:26

Audi A5 SB.

Men alla andra är på riktigt tex Kapten. För han har samma åsikt som dig då går det bra att få skriva vad som helst och kalla andra för vad som helst utan att det gör något........kan man kalla det för dubbelmoral?

#136
2012-06-11 07:44

Kunder verkar inte heller bry sig om att Lexus ligger högt i kundundersökningar om man tittar på försäljningsstatistik. Så små det är. Det är ju precis de kvalificerar in sig. Skulle de sälja mer så skulle det finnas fler försäljningsställen, så det går inte att skylla på det. Det går redan idag bra att beställa och serva en Lexus hos flera Toyota-handlare så det finns fler möjligheter för folk än de nio Lexus-handlarna. När bilhandeln ökar i stort, ökar Lexus inte lika mycket. Det talar sitt tydliga språk.

Det är snarare så att folk vill ha bilar med mer prestige i den här prisklassen, inte en mer påkostad Toyota. Dit har Lexus långt kvar. De kommer inte att hända mycket för att de ligger marginellt högre än de lägst rankade i listan. Det är de bilmärkena i botten som ska vara nöjda, att det inte skiljer mer mellan olika bilmärken. Det är det som jag ser som det stora i denna lista.

Jag gillar dina inlägg FLAC.

#137
2012-06-11 11:16

Snälla,snälla "Shogun",..var snäll och läs och ta till dig vad folk skriver!
Du har gått ifrån att vara en pina i dina inlägg med evig reklam till att verka ytterst vettig.
På senare tid har du halkat tillbaka utav någon anledning och det är oerhört tråkigt.
Din inställning vet vi sedan länge men varför tjata den så innerligt och tröttsamt att det blir svårt att ta åt sig NÅGOT utav det du skriver?

Världen fungerar inte alls så att ett kritiskt ord om ett bilmärke på automatik innebär att man menar att märket som helhet är värdelöst.
Det är väldigt få människor som på riktigt avskyr Toyota eller Lexus då de inte har någon anledning till detta.

Bränslet till denna (som du upplever) hetsjakt har du oftast bidragit med själv.
Dessvärre tar efter ett tag ditt eviga tjat över dem flestas tålamod och det speglas också tydligt i inläggen och det är just detta som jag vill att du skall beakta.
Läs igenom dina inlägg och säg sedan att du inte förstår vad jag menar med tjat,trams och upprepningar i varannan mening...,förstår att du blir frustrerad och vill få fram ditt budskap men det fungerar inte som du skriver nu utan bidrar bara till irritation mot dig.

Det finns fler som tramsar här men allt som oftast så har de tyvärr triggats utav dig så försök att se din egen inblandning till att trådarna förstörs.

Vad artiklen handlar om är att Lexus med all rätt toppar Autoindex och mina enda invändningar mot detta är att man blandar lyxbilar med billiga bilar.
Med så stora skillnader får man ingen konkret bedömning,..för hur jämför man en bil för 700.000kr med en för 80.000kr?
Med en bil som sålts i 10.000 + ex med en bil som sålts i några hundra ex?

#138
2012-06-11 11:36

Mistro.

Nog vet jag att jag tar ut svängarna ordentligt och att jag kan låta tröttsam. Men om man är lite observant så minns man vad andra tidigare sagt om Lexus om Toyota. Och då känns det lite extra bra att visa på vad fel dessa haft från början.Och att "deras" märke inte alls är så överlägset som dom trott/tror.Det är bara det att de helt missat Lexus som ett alternativ,men detta erkänner man ju inte och man dömer helt ut det i jämförelse mot tex MB.

Sedan vilken vettig person jämför en bil för 700000kr med en för 80000kr? Och vem väljer mellan bilar för dessa summor? Ingen!
Det jag jämför är främst premium märken mot premium märken och de jag haft. Och som sagt det är skillnad dessa märken emellan. Den långsiktiga kvaliten i Lexus är överlägsen den i de tyska enligt min erfarenhet. Sedan verkar ju resultaten i Autoindex vara en bra början på det.

Mistro.

Det jag ser också det är frustrerade ägare till tyska bilar som kritiserar mig för att jag drar upp detta att Lexus är bättre än flera tyska bilar,det måste du också se och därför vill få mig att hålla tyst. Andra bryr sig inte om det speciellt,de accepterar att Lexus är bättre än deras bilar. Så inte ägare till tyska premiumbilar.

#139
2012-06-11 12:18

Helt otroligt, efter ett vädjande inlägg från Mistro om att sluta med upprepningar så svarar Shogun med.........UPPREPNINGAR!!!!

Vi har fattat vad du tycker Shogun, du har nämligen skrivit det 1 miljon gånger. Din åsikt är noterad, registrerad och uppfattad.

Kan du bara ge fan i att skriva dessa åsikter i oändligt långa inlägg som är likadana hela tiden?

#140
2012-06-11 12:25

Det är hur som helst kul att se att skillnaderna inte är så stora i hur ägarna bedömmer sina bilar oavsett fabrikat,..samt att folk överlag idag är mycket mer nöjda än tidigare.
Vad jag menar är att det är svårt att få en helhet i den totala bilden enbart genom att granska tabellen.
En dyr bil borde ju också vara bättre på det mesta än en billigare o.s.v

Nu tror ju jag också att Lexus kommer att fortsätta placera sig högt men marginalerna är för små för att peka finger.
Åter igen så är det nog få utav "Tyskvännerna" som anser att en Lexus är skräp.
De är tvärtom väl medvetna om vad kvalite är men väljer troligtvis bort märket utav andra skäl.
Svårt eller omöjligt att utse någon slags vinnare i detta segment då dem alla utstrålar och förmedlar så olika "behov".

Kul kan jag i alla fall tycka att det är med Subaru som fortsätter att imponera.
Om även Dacia vore med som är så billiga så vore det roligt att se hur dess pris överväger i en sådan här lista,..kan ju tycka att de snart borde sälja tillräckligt många bilar?

#141
2012-06-11 12:26

Jag kan tillägga att jag träffade 7 VW Phaeton ägare i helgen, med mej blir det alltså 8. Samtliga 8 är tydligen 100% nöjda med sina val vilket torde överträffa autoindex's mest nöjda modellägare med mycket god marginal.
;o)

#142
2012-06-11 12:59

Läste jag någonstans att Shogun's klappjakt på tyska bilar skulle föranledas av önskan om utjämning av medias fokusering?
För det fösta borde väl Shogun vända sej till media i första hand och inte till oss. Och för det andra gör Shogun nog sitt favoritfabrikat en klar björntjänst genom sitt agerande i olika bilforum ..
.
Hur kom "tråden" att handla om Shogun? ;o)
Den som började så bra .. :o/

#143
2012-06-11 14:02

En sak kan vi vara överens om:

Vi kommer aldrig bli överens om vilken bil som är bäst. Det går helt enkelt inte att bestämma. Lika lite som att det går att definiera vilken färg som är snyggast.

Alla har olika parametrar och värderingar. Lexus ligger högt, det ser vi alla, sedan är ju skillnaderna inte precis milsvida. Dessutom finns det ju inga möjligheter att jämföra Toyotas prestigemärke med GM:s lågprismärke.

Kan vi inte helt enkelt avsluta (den delvis infekterade...) debatten med att nöja oss med att vi inte gillar samma bilar? Det är ju inte livsviktigt att alla tycker precis likadant...

#144
2012-06-11 14:43

Mistro.

Inne en sväng under regnet från altan bygget för att se vad som hänt här ;o)

Du talar om att "tyskvännerna" inte anser att Lexus är "skräp". Har du någonsin sett dem säga att Lexus är lika bra eller bättre än en tysk? Nej,skulle inte tro det,jag har inte sett det någonstans.Tvärtom! Sedan hur många av dessa har ägt både Lexus och premiumtyskarna? Inte en enda av de som skriver här. Den enda jag kan tänka mig är signaturen jalfa. Så hur kan de veta?

Jag tror/vet att många ägare av tyska premiumbilar är så prestigefyllda av sig så de skulle inte erkänna heller om det visade sig att de inte var så nöjda med sina bilar. Jag har själv varit ägare till flera av dessa märken,så jag vet hur snacket går ägare emellan av dessa märken. Hur många har du sett här sagt något negativt någon gång? Påtalar du något negativt så tillbakavisas det med en gång när man gör det. Och det är samtidigt lite kul att göra det för varje gång du gör det så vet man i förväg hur reaktionerna blir.

Sedan som jag sagt miljoner gånger så är inte Autoindex den enda undersökningen av detta slag som Lexus ligger i topp. De gör det i alla undersökningar vad jag vet.Även i de länder de säljer väldigt mycket Lexus. Sedan om vi tar Toyota de ligger också väldigt högt i dessa listor trots att de inte kostar en förmögenhet,dock inte billiga längre. De klarar sig också bra i bilprovningenslistor både här i Sverige och utomlands i motsvarigheter. Där kan man väl säga att man får fram kvaliten på olika märken och skillnader. Och där kan ägarna inte påverka resultatet. Lägger man ihop 2+2 av detta så får vi ett resultat som får vissa märken att skämmas. Men se detta få du aldrig "tyskvännerna" att erkänna,försök får du se.;o)

Själv har jag inga som helst problem att berätta om de fel som drabbar mina bilar oavsett märke,så prestigelös är jag. Just nu de senaste dagarna har ett fel drabbat våran bil som varnar när du ska ska parkera det ljuder och varnar på displayen att något är i vägen en kort stund när du kör iväg med bilen på våran Hyundai i40,sedan tystnar den. Få någon av MBvännerna här att berätta om fel på deras MB ;o)

Sedan att flera här har problem med att jag upprepar mina erfarenheter om japanska bilar speciellt ser jag inte alls som ett problem. Ni är väl inte de enda som läser VIB,det finns väl andra som kommer till kanske varje dag. Det är bara det att ni är en trogen skara av "tyskvänner" som försvarar "era" intressen mot det jag säger. Och det kan ju vara frustrerande för er. Sedan finns det också några övriga allätare av bilar som är trogna att vara in på VIB,och de är lättare att leva med ;o)

Men som sagt,försök att få någon av dessa tyskvänner här att erkänna att Lexus är på samma nivå som de tyska eller bättre som de ju är. Jag tror inte du lyckas med det Mistro,jag har inte gjort det hittills........;o)

#145
2012-06-11 15:29

Shogun brukade skryta med att ha omvänt den tidigare "tyskvännen" Hanzzon ..
Vart tog det skrytet vägen?

#146
2012-06-11 15:53

Haha, skulle Bilprovningens statistik vara en värdemätare på kvalitet? Ta den där med Rödluvan också.

#147
2012-06-11 15:57

Hehe, själv har jag nog efter några år här på forumet snarare blivit mer anti mot Toyota och Lexus..

Och för att kommentera listan så är det ju väldigt liten skillnad mellan topp och botten.

De märken som ligger högt på listan är dessutom lite mer av premiummärken än de som ligger under medel. Kanske kan då ägare av de högre placerade märkena generellt sägas vara mer bilintresserade och därmed inte lika benägna att medge missnöje med sina val än de märken vars ägare inte bryr sig lika mycket?

Själv är jag väl lite annorlunda då alla "mina" märken ligger under sträcket :-)

#148
2012-06-11 16:05

Kul att Lexus drar sånt intresse till sig, nästan så denna tråden slår Toyotatrådarna....:) Antagligen beror det väl på att det måste göra ont att vakna upp ur drömmen om riskokarnas död, tänk att de inte bara ligger i toppen när det gäller försäljning utan även i kundnöjdhet och inte att förglömma även bilprovningens statestik..... Det ska va gött att leva...:)

#149
2012-06-11 16:18

Simon No1.

;o) Ja,det är bilar som väcker känslor! Tänk så många som nu efter att ha läst här om Lexus kommer att lägga benen på ryggen till Lexus handlaren och upptäcka märket som man missat ;o)

#150
2012-06-11 16:46

Det finns väl ändå ingen som tror att det är så enkelt att man kan dra slutsatsen att Lexus skulle vara den bättre bilen bara så där rakt av? Vid tillfälle av tid skall jag fördjupa mig i materialet OCH inte minst lägga tid på att värdera parametrar som en sådan undersökning inte tar hänsyn till överhuvudtaget. Det blir då att även väga in beteendevetenskap och (grupp)psykologi i bilden.
Men visst, gläds åt de enkla siffrorna, Shogun, för de är de enda som du någonsin (möjligen) kommer att förstå.

#151
2012-06-11 16:48

Shogun!
Har du tänkt på att de som köper tyska premiumbilar kanske inte bryr sig om Lexus är en bättre eller sämre bil än den tyska bilen de gillar?
Även om de skulle hålla med om att Lexus måhända är en bättre bil så är de kanske inte intresserade av att köpa en Lexus.
Så vad är ditt mål här egentligen? Blir du nöjd om alla håller med dig att Lexus är bäst? Jag kan redan nu säga att "visst jag håller med dig" men jag kommer aldrig att köpa en Lexus eller Toyota för den delen utan jag föredrar tyska bilar, de passar liksom in i min stil och mitt körsätt. Men blir du nöjd då när jag sagt att Lexus är bäst?

#152
2012-06-11 18:28

Nej simon, det är varken Toyota eller Lexus som väcker/håller liv i denna tråd .. Det är Shogun!
Jag håller med Rålle .. Man blir lätt anti Toyota .. fast i ärlighetens namn är man mest anti Shogun :o)

#153
2012-06-11 20:02

Jag säger bara SANDLÅDA........
Det är på nivån min pappa är starkare än din....

#154
2012-06-11 22:54

"Shogun": Det är fortfarande inte MIG du behöver övertyga om din övertygelse om att Japanska bilar är bra. ( jag med flera har som sagt bra koll på vad du har skrivit under åren )
Det är en massa känslor,vanor och prestige bakom hur vi väljer bil och det ligger sällan någon enkel logik bakom detta.
Din sanning som du vill påskina så grundligt är inte någon sanning för ALLA andra.
Det är t.o.m så att många inte ens vill höra något annat än sin egna sanning baserad på dem egna erfarenheterna.

Du skriver även att du gillar att retas vid sådana här tillfällen då en Japansk bil (och då i synnerhet Toyota eller Lexus) lyfts fram lite extra men jag förstår inte vad du uppnår med detta!?
Som redan nämnts här så skulle många inte ha valt en Japansk bil oavsett hur bra den var.
Anledningen till detta får helt enkelt vara var och ens egna åsikt och val.

Det är ingen hemlighet att Japanska bilar håller en bra driftskvalite så hur mycket du än vill ta på dig rollen att förmedla detta faktum så väljer folk som dem vill ändå.

Tycker att det är synd att du använder dina kunskaper till att reta gallfeber på folk och sen inte förstår varför.
De upprepningar som jag pratar om avser inte att du ofta skriver om samma saker utan att du upprepar dig i samma inlägg och efter 10 likadana inlägg i samma tråd så kan det inte bli annat än tjatigt....även om man råkar att vara ny i forumet.

Önskar att du fortsätter att dela med dig ( i ur och skur ) ...med lite mindre dagis och upprepningar så blir det kanon .. :)

#155
2012-06-12 00:08

Mistro.

Jag förstår att jag inte behöver övertyga dig om japanska bilar,du är ju läskunnig!

Men som jag sa,har du sett någon än här som sagt att tex Lexus inte är skit eller lika bra som de tyska än?

Du kan heller inte ha missat vad dessa har skrivit tidigare om Lexus/Toyota,när det då kommer sådana här undersökningar ja då är det lite kul att trycka lite extra på det. Jag menar för att visa på vad fel de haft med tanke på vad de skrivit tidigare. På så vis är det kul att reta dessa lite extra. För du ser ju hur flera behandlar mig med förlöjliganden personangrepp och annat,jag anser att det är så lågt man kan komma. Skulle aldrig falla mig in att göra något liknande om inte som vissa samlat ihop till det under lång tid. Och att skriva att man inte ska få skriva vad man vill längre,vad är det för inställning? Så du får nog se vad andra skriver till mig så kanske du förstår varför jag skriver som jag skriver.

Sedan är jag ingen professor i hur man ska skriva så det passar alla,det får du också ha överseende med (upprepningar). Jag lägger mig aldrig i hur andra skriver, stavar fel etc.

Sedan visst väljer folk vad de vill oavsett vad du eller jag skriver. Varför jag skriver mycket och jämför Lexus med tyska premiumbilar är för att jag anser att Lexus bör lyftas fram mer bla pga mina egna erfarenheter av märket och tyska motsvarigheter. Tyska premiumbilar får så mycket uppmärksamhet i pressen ändå. Och ofta mycket positiva bedömningar i tester,för att sedan i olika undersökningar få mer moderata betyg som tex Autoindex. Därför är jag som en motvikt till dessa tester. Och har så varit under många år,och ja jag har varit i kontakt med både TV och AMS om just detta för flera år sedan.

Och även om du eller andra vill att jag ska skriva här eller inte,så kommer jag att fortsätta med det oavsett vad de tycker. Så länge de bara kan komma med personliga påhopp,förlöjliganden om min person etc då vet jag att jag har torrt på fötterna och de har ingenting som motargument som håller. Det är därför de håller på på detta viset med personangrepp. Och så länge de håller på med det så fortsätter jag att skriva. Ett tips till de som inte vill läsa vad jag skriver. Blockera mig så slipper ni det,men ni orkar inte hålla er ifrån att läsa vad jag skriver. Då får ni ju inte hålla på med personangrepp etc som är så kul att hålla på med. Men gör det blockera. Detta är inte riktat till dig Mistro.

Tack för ett meningsfullt utbyte av åsikter Mistro! Det var trevligt,jag tror att det också blir bra i slutändan. ;o) Synd att vi förlorade mot Ukraina,vi tar nya tag mot England.

#156
1 Tysken
2012-06-12 00:28

Shogun !
Nu har du skrivit samma sak i minst tjugo olika lååååååånga inlägg !
Gör du detta enbart för att övertyga dej själv att du fattar vad du skriver.
Jag är nämligen övertygad att de som orkar läsa det du skriver, tillhör personer som är begåvade med både förstånd och läsförståelse.
Men ok fortsätt du, så kommer du med mycket stor sannolikhet få sympatier och medlidande över att du inte har förmåga att uttrycka dej på ett kortfatta och övrskådligtsätt.
ABF har säkert en kurs där man kan lära sig små knep om att sprida intressant information.....sök så kanske du finner, du verkar att ha mycket fritid, har man lagt ned bruket ?

#157
2012-06-12 01:25

1 Tysken.

Du fattade inte vad jag skrev! Blockera är du snäll ;o) Så hur begåvad är du? Förstånd,läsförståelse? Återigen,blockera! Och du har skrivit ungefär samma sak till mig ett antal ggr utan vettigt innehåll. Du vet jag har så många andra att svara än dig,då blir det många inlägg när varje tyskkramare är här nu och står i givakt och sprider personangrepp,inget annat läsvärt. Hoppas att Fredrik Ditts noterar det. Så för att bespara dig en massa tid som är så upptagen med jobb, blockera mig. ;o)

För att nämna något om artikeln innan du blockerar mig,såg du att Lexus vann Autoindex? ;o)

#158
1 Tysken
2012-06-12 07:32

Shougun, du menar inte att Lexus vann undersökningen, vad roligt, nu måste du vara lycklig, tråkigt att du varit så otydlig i dina kommentarer att inte detta framkommit.
Jag tycker att du skall skriva till redaktionen så att de gör en tydligare artikel om Lexus framgång....är du som varit så duktig ock röstat på ditt favorit märke Lexus.
Glöm inte att fira , vi andra ställer oss ödmjukt med mössan i handen och sjunger Toyotas lovsång....halleluja !

#159
2012-06-12 12:16

Shogun.

Jag förstår att du brinner för Toyota/ Lexus. Bra bilar inget snack. Dock får man vara ödmjuk och låta andra tycka sitt och kanske låta den hårda faktan säga sitt punkt slut. Ingen idé att bjuda in till slagsmål på varenda forum som det ges chansen. Alla tillverkare har sina styrkor och alla har sitt hjärta hos sina favoriter, kanske inte alltid det rationella som får styra MEN, det är ju det som är en skön grej att man vet ju aldrig riktigt vilket märke man faller för.

#160
2012-06-12 16:34

En enskild modell hos ett märke kan vara bättre än en annan modell hos ett annat märke som ligger högre i listan, och tvärt om. Man kan ju inte riktigt välja bil efter denna lista. Denna lista kan ju få folk att tro att Lexus CT200h är en väldigt bra bil, vilken i själva verket inte stämmer om man läser Vi Bilägares test: http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-bmw-120d-lexus-ct200h-2011-34832

#161
2012-06-12 21:24

Thommys.

Vem ska man lita på? ;o)

http://www.dinside.no/865542/test-lexus-ct-200h

http://www.dinside.no/888629/lexus-ct200-h-med-sminke-og-en-f

http://www.dinside.no/863185/provekjort-lexus-ct200h

#162
2012-06-12 21:27

Va fan Shogun ... Har du inga ögon .. Både Lexus och Toyota är ju så jävla fula att gräset gulnar när de kör förbi ..
Hur fasen kan en oblind hylla sådant skräp?

.
;o)

#163
2012-06-13 06:57

Shogun, jag litar på Vi Bilägare.

#164
2012-06-13 07:12

Thommys.

Inte litade du på VIB när Lexus Ls var tystare än MB S-klass,då litade du på en tyska uppgifter! Och det gjorde du i denna tråd,remember? ;o)

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-mercedes-e-300-bluetec-hybrid-2012-38044

Du litar på VIB ibland,när det passar.........;o)

#165
2012-06-13 08:04

mycket norska länkar, länkfantomen...

#166
2012-06-13 10:30

Shogun, nja så enkelt var det inte. I ljudtestet specificerade ViB Lexus LS 600h och man visste vad det var för modell av LS. När de angav S-klass värde så skrev de just bara S-klass och inte vilket utförande de menade. Det har jag sett även i andra tester. Det är precis som med Lexus LS att det är en som är tystare än de andra och jämför man den tystaste modellen så ska man också jämför den tystaste hos konkurrenten.

Sedan kan man ju också undra vad Din Side är för media. Är de opartiska? Är de motorkunniga?

#167
2012-06-13 11:34

Thommys.

Som sagt när det passar! ;o)

Här säger AMS i test av Lexus Ls600h under betygsbedömningen "Komfort" att "bara Maybach och Rolls kan vara tystare"

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/072203.pdf

Frågan är om AMS är opartiska och kunniga,vem vet Thommys? Kanske de är opartiska och kunniga när MB alltid är bäst annars inte! ;o)

Sedan i mitt tycke är ju Lexus Ls den snyggare bilen jämfört mot MB S-klass i nuvarande version med sina bulliga skärmkanter,de liksom passar inte in på bilen i mitt tycke,det blir oharmoniskt. Men smaken är som baken vad gäller dessa bilar. Och jag är helt säker på att både du och jag skulle stå ut i båda. Men jag väljer den som är snyggast och som har riktigt modern teknologi.

#168
2012-06-13 12:46

Nu handlade det om vilken artikel man litar på. Så länge jag inte vet mer om Din Side litar jag på ViB.

ADAC har ett högt anseende.

#169
2012-06-13 14:11

Thommys.

Mercedes är bäst för dig,jag vet oavsett fakta. För det kvittar vad man visar för dig så slingrar du dig som en orm. Mercedes ägare är lika nöjda som Toyota,Honda ägare i Autoindex som VIB står bakom,du litar ju på VIB. Lexus har en helt annan klass enligt min erfarenhet,om man vågar prova att äga vill säga.

Och enligt VIB är ju Lexus Ls tystare än MB S-klass så också enligt AMS,så.........du litar ju på VIB ;o)

#170
2012-06-13 21:18

Shogun min pappa är starkare än din så det så

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.