Bild
Nästa artikel

AutoIndex 2012: BMW 3-serie och Toyota Prius toppar mellanklassen

AutoIndex 2012

BMW 3-serie och Toyota Prius delar på segern i mellanklassen när de skandinaviska bilägarna tycker till.

AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete där privata bilägare från Sverige, Norge och Danmark ger synpunkter på sitt bilägande i stort och smått. I Scandinavian AutoIndex har vi sammanställt betygen i den enkät som handlar om bilkvalitet och egenskaper. Och med ett stort svarsunderlag – 43 000 bilägare har medverkat – är det möjligt att ranka bilarna på modellnivå efter hur nöjda kunderna är. BMW 3-serien och Toyota Prius når denna gång exakt samma indexpoäng.

Förra året var Prius ensam herre på täppan.

Båda bilarna får mycket höga betyg på i stort sett alla frågor. Prius ägare är mest förtjusta över hybridsystemets funktion och hela miljöpaketet i stort. I förhållande till BMW 3-serien får dock Prius lägre betyg för design, rostskydd och förväntan med bränsleförbrukningen sett till den officiella deklarationen. BMW:s enda låga betyg är på frågan om bilpriset i förhållande till kvalitet är rimligt.

Eftersom redovisningen här bygger på årsmodellintervallet 2008–2011 finns också en del bilar med som redan fasats ut. Opel Vectra har ersatts av Insignia som har betydligt mer nöjda kunder. Samma är förhållandet för Peugeot 407 som ersatts av 508. Den sistnämnda som först lanserades 2011 får för övrigt de högsta betygen i det här sällskapet på frågorna om design/attraktionskraft och ljudkomfort i kupén.


Några av redovisade bilar här har också uppgraderats eller till och med bytt modell. Det betyder att betygen fördelats både på gamla och nya Toyota Prius, Toyota Avensis, Volvo S60 och Subaru Legacy.

Subaru, en stor svenskfavorit när hela bilägandet i stort räknas samman, får mycket höga betyg för Legacy på frågan om bil för pengarna. Här överträffas dock Legacy av en bil med ännu högre poäng, nämligen Skoda Octavia. Octavia prisas också för förväntad förbrukning.

Volvo och Saab lever fortfarnade högt på ägarnas förtroenden för bilarnas säkerhet. Volvo S60 och Saab 9-3 får här de högsta betygen, följda av Toyota Avensis och Mercedes C-klass.

Ägarnas förtroenden för japansk elektronik är också något som hänger med år efter år. Honda Accord får det i särklass högsta betyget med Toyota Prius och Avensis rankade strax därefter.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet?

Kommentarer

#1
2012-12-21 11:32

Intressant att Priusägarna är så förtjusta i hybridsystemet, och samtidigt inte är helnöjda med förbrukningen.

Låter inte logiskt.

Jag är övertygad om att BMW får betydligt bättre betyg som dragbil än Prius.. ;-)

#2
2012-12-21 15:57

Ja säg den glädje som varar. I senaste krocktesten hos IIHS i USA var
Toyota Prius sämst tillsammans med Toyota Camry.

#3
2012-12-21 16:10

Thommys, sämst av fyra bilar i ett test där många tyskar fallerat innan..... Testet är ifrågasatt då en 25% yta i verkligheten innebär sidoförskjutning som de tydligen inte gör här.......

Vi får se hur det här testet utvecklas....

#4
2012-12-21 16:15

Sämst av 18 bilar Simon no1. När Mercedes C-klass och Lexus kom sist var det fel på Mercedes egna kommentarer till testet. Nu när Toyota kommer sist så är det fel på testet. Det var det Mercedes sa.

#5
2012-12-21 18:12

Är det då fel på testet bara för att MB säger det? Nej, se det tror inte jag. Men det visar på attityden hos olika tillverkare. En del tror att de kan och vet allt bäst alltid. Medan andra vill lära och ta till sig nya kunskaper för att förbättra kommande modeller. Så jag tycker det är bra med dessa nya krocktest för oss konsumenter. Eller ska vi bara försvara de tillverkare som inte klarade sig bra och skyller ifrån sig?! Vilket är rätt?

Så T var inte ensamma om att ha problem med detta nya krocktest. Men tala om hela sanningen och inte bara delar av den.

http://www.teknikensvarld.se/2012/08/20/33745/volvo-s60-imponerade-i-tufft-krocktest/

#8
2012-12-21 20:11

Thommys, helt riktigt, men det finns säkert en orsak och tittar man till Euro Ncap så är resultatet ett helt annat, så frågan är kanske mer var tillverkarna lagt sina balkar, det framkommer ju att bilarna konstruerats för dagens krockprov.....

Mest intressant vore ju att veta hur de skulle klara sig i verkliga krockar, tror nog inte på någon av bilarna är speciellt dåliga även om de lyckats hitta en öm punkt just i detta nya test........

Om en bil träffar som det gör i krockprovet så skulle bilen antagligen glida åt sidan om den inte följde en räls, så frågan är hur om det kan gå till som i testet...?

#9
2012-12-21 21:43

Shogun, det är inte min uppgift att tala om hur allt gick till. Jag konstaterar bara att Lexus IS, kom sist. Lexus ES, kom sist. Toyotas prestigebil nr 1 Prius, kom sist. Den mest sålda personbilen i USA, Toyota Camry, kom sist. Toyota försöker komma undan skandalen med att säga det ska ta till sig kritiken. Ett billigt sätt att vinna poäng på.

#10
2012-12-21 22:17

Thommys.

Du "glömde" att MB C-klass kom sist också liksom Audi A4. Så tala om "hela" sanningen och inte bara delar av den om du nu ska tala om något. MBs agerande förstärker bara vad de sagt tidigare när de misslyckas med något, man skyller ifrån sig, man vet ju bäst, vill inte ta till sig och lära nytt/förbättra. Så har det hållit på ända sedan A-klass vurpa.

Så vi får väl se om T bara försöker komma undan kritiken eller om kommande modeller kommer att klara detta krockprov när man infört dom i sina interna krockprov GOA (Global outstanding Assessment). Vilket jag är övertygad om att T kommer att införa. "Ett billigt sätt att vinna poäng på" ;o) Annars är man ganska "körda" på USA marknaden, och det gäller även MB trots att man bara försöker bortförklara dessa krockprov, de kommer att få krypa till korset igen. Grattis till Volvo, Honda och Suzuki som alla var bättre än både Toyota och självaste MB.

#11
2012-12-21 22:35

Shogun, Att C-klass kom sist nämnde jag kl 16:15.

#12
2012-12-21 22:42

Shogun har faktiskt rätt .. C-klass kom också sist .. !
Dock läste jag det redan 16.15 ..

#13
2012-12-21 22:58

Hmmm, är det AL:s bil på bilden?

#14
2012-12-22 00:25

Vad beträffar IIHS small overlap test var tillverkarna förvarnade och borde ha vaknat av förra testet på lyxbilsklassen. De flesta försökte åtgärda det inför testet men Toyota verkade istället lita på sin marknadsposition. Testet är högst relevant, det motsvarar att köra in med en framskärm i ett fast hinder som ett träd eller lyktstolpe. Hittillsvarande konstruktioner fångar inte upp den typen av krockkrafter, som blir större än med det vanliga testet, så att kupen kan deformeras och framhjulet åka in i kupén. Att förbättra tycks inte vara särskilt svårt. Vikten på Honda ökade 7 kg. Kostnaden är sannolikt förhållandevis låg och viktökningen nära försumbar med adekvat teknologi. Jag kan inte se annat än att det här testet måste klaras av alla bilar, som ska lanseras på amerikanska marknaden, och att det i fortsättningen färgar också vår bild av märkena också på europeiska marknaden. Jag är mycket besviken på C-klasse i förra testet; jag hade väntat mig mer av Mercedes med all säkerhetstradition.

#15
2012-12-22 09:31

Ja IngoS, hade Toyota tagit detta test till sig från förra omgången, så som dom lovade bugande och gråtandes på sina bara fötter hade de klarat det. Mycket snack och lite verkstad helt enkelt. Toyota lurar sina kunder.

#16
2012-12-22 11:16

Så att konstruera om flera modeller och få bättre krockskydd för att klara detta nya krocktest ska bara ta 4 månader efter det senaste testet man gjorde av de lite lyxigare modellerna enligt er?! Jo, grattis det tar nog betydligt längre tid än så att implementera detta nya test i så många modeller än 4 månader, även om det bara vore en modell. Och sedan införa det i produktionen, allt på bara 4 månader,omöjligt. Det är bra att vara optimist men det är bra att vara realist också.

Så eftersom Thommys tycker lika som MB alltid och att detta test är onödigt och värdelöst så kommer inte MB att införa dessa krocktester och kommer följdaktligen inte kommer att klara dom i framtiden heller i IIHS tester. Det är som att säga bye bye till USA marknaden för MB, man kommer att få krypa till korset gråtande och bugande även denna gång, trots att man först nekar och bortförklarar allt ;o) Efter lite påpekande från Simon NR1 kom Thommys ihåg att MB C-klass var lika dålig som Lexus och Toyota modeller kl 16:15........men inte i sitt första inlägg, det ingick inte i agendan ;o)

Toyota lurar inte sina kunder. Man tar det på största allvar för man vill inte bara lova något och sedan inte göra något åt det det har man inte råd till med USA marknaden eller någon annan marknad heller. Men man är heller inte så korkade så att man uttalar/bortförklarar att dessa krocktest är onödiga och inte behövs så fort man misslyckas med något. Utan man tar det till sig, går hem till sin verkstad och gör sin hemläxa och lär något nytt av det hela. Det borde MB också lära sig, det är bara det jag säger. Grattis till Volvo, Honda och Suzuki!

#17
2012-12-22 12:00

Shogun, det var snarare så att i mitt första inlägg anknöt jag bara till artikeln med att IIHS precis kommit med ett uselt krocktestresultat på en av de berörande bilarna som kom etta. Då fanns det ingen tidigare diskussion om IIHS test överhuvud taget. Varför skulle jag då ta upp ett passerat test med en bil som inte berörde artikelns etta? Jag nämnde ju ändå den andra bilen som också kom sist i detta test också för att inte enbart hänga ut Prius som sämst. Nu råkade det visst vara Toyota det också. Prius klarade dessutom testen än sämre än Mercedes C-klass, visar en detaljerad granskning.

#18
2012-12-22 12:04

Shogun har naturligtvis rätt. Det tar längre tid än 4 månader att införa detta, och gamla utgående modeller kostar man inte på många 100 miljoner extra i utvecklingskostnad om man kan slippa. Vissa företag verkar dock vara mer på bettet än andra. Mercedes invändningar mot testet har jag inte sett, vet någon vilka de är? Mercedes tekniska kunnande bör man ta på allvar. De har t ex ju halsstarrigt vägrat att accepera HFO-1234yf, och riskerar stora böter för det. De har i upprepade egna tester sett stora risker med det. Vem vill bilkupen full av frätande fluorväte när luftkonditioneringen fattar eld vid en eventuell kollision? Inte jag i alla fall. Jag tror på dem i de fallet. Men man kanske i Mercedes fall behöver veta om det är teknikerna eller marknadsknuttarna som uttalar sig

#19
2012-12-22 13:13

Ingo S. om du kollar på filmen från krocktestet med Lexus is 250 uppifrån så ser du att framvagnen sitter fast i rälsen den dras med, man ger inte bilen möjlighet att pressas åt sidan, som glad amatör måste jag säga att om det är som det ser ut på filmen att man tvingar bilen med en räls så blir utfallet felaktigt och krocken sker i så fall på ett sätt som inte är relevant vid en verklig krock......

Nu har jag inte fått detta bekräftat men det ser för otroligt ut för att inte vara sant, man ser till och med att bakvagnen vrider sig utåt medans framvagnen verkar sitta fast......

#20
2012-12-22 13:23

Här är ett test med en Ford Focus som visar hur svagt konstruerad den är....:)

God Jul på er alla.....!

#21
2012-12-22 13:43

Thommys.

Har du någon kommentar till artikeln då att Prius ligger före MB C-klass? ;o) Och även BMW 3-serie? ;o) Om vi ska hålla oss till det artikeln handlar om......eller ska vi anknyta även till en massa andra undersökningar vad de säger också eftersom det är populärt att anknyta (och ha en agenda) ......;o)

Simon nr1 God hjul på dig också! Och även Thommys ska ha god MB hjul! ;o)

#22
2012-12-22 13:50

Simon nr1.

Men vän av ordning måste ju också förstå att det är lika för andra modeller/märken som krocktestas som klarat testet bättre i IIHS att de också dras/tvingas framåt efter rälsen tex Volvo, Honda, Suzuki. Så jag tycker det är bra att man inför nya hårdare krocktester det gynnar ju oss ägare till bilarna i slutändan. Så varför vara kritisk?

#23
2012-12-22 14:58

Shogun jag är egentligen inte kritisk till tester men de måste göras så verklighetstrogna som möjligt.... En förutsättning för att ett krocktest är ju att de skulle kunna inträffa i ett antal olyckor i verkliga livet annars är de ju inte så relevanta.....

Det som påverkar utgången i denna test är ju flera olika aspekter, placering av rambalk, typ av hjulupphängning och till och med profilhöjd på däck.....

Jag tror säkert att detta test kan få tillverkarna att tänka till i hur man lägger balkar och så vidare, men då är man återigen i samma sits, bilarna byggs för krockprov och inte för verkliga olyckor......

Låt säga att om 5 år har alla flyttat sina balkar för att klara detta krockprov, vad händer då om de kommer på att krocka 15% av fronten och i 5 km/t högre hastighet ? Eller om vi kör mot stolpe mitt i bilen ?

Troligtvis är vi då tillbaks på ruta ett och får konstruera om bilarna till de nya krockproven igen...... Detta känns som ett ekorrehjul.....:)

#24
2012-12-22 16:07

Det jag hittade om Mercedes kritik av testet var bara vad jag förstår att deras C-Klasse skulle bete sig annorlunda vid en small overlapkollision med annat fordon. De eftergivliga delarna i mötande bilen skulle styra undan bilarna från varandra. Det kan jag köpa. Testet simulerar ju dock i första hand kollision med stolpe eller träd. Jag tycker nog att Mercedes kritik verkar irrelevant och att testet är relevant. Kollision med hårda fasta föremål inträffar inte så sällan. Det kastar ändå en skugga över Mercedes säkerhetsarbete; det verkar ha funnits blinda fläckar hos dem. Volvo sägs ha gjort dessa tester i åtminstone 10 År. Att det gick så här för för Toyota tycks inte förvåna någon. Säga vad man vill men pionjärer på säkerhet har de på det stora hela taget inte varit. Ibland är nog kolossen litet tungfotad också, även om de så här i efterhand uppvisar en klädsam ödmjukhet. Jag tror inte heller på fortsatt utveckling av passiv krocksäkerhet in absurdum, utan man måste täcka in de vanligaste situationerna och det till inte orimlig kostnad eller mervikt. Att få hörnen att ta upp krockkrafterna är dock inte absurt, då kostnad och viktökning verkar högst resonabel.
Håller f ö med om att detta blev litet off topic. Jag tycker det skulle vara intressant om man redovisade hur de olika nordiska länderna skiljer sig åt i värderingen av bilarna.

#25
2012-12-22 16:27

Instämmer med Ingo S. Det IIHS säger är ju att detta test simulerar en kollision med bil, stolpe eller träd. Om det enbart handlade om bil mot bil krock, är det väl inte helt osannolikt att bilarna skulle kunna "haka" tag i varandra heller. Den här länken från IIHS tycker jag visar på ett bra sätt, hur Volvo har löst problemet med att haka fast.
http://www.iihs.org/news/rss/pr081412.html

#26
2012-12-22 17:43

Som en kommentar till artikeln i övrigt så ser man att Prius inte längre är den enda ettan. Den behåller alltså inte försprånget. BMW som inte ens har en hybridmotor som något unikt delar första platsen. Mercedes som inte heller den har någon hybridmotor lägger sig tätt intill ettorna. Det visar på styrkan hos själva bilen.

#27
2012-12-22 19:08

Det jag upplever som mest förvånande är att Mazda 6, kom så långt ner. Men bilarna är rätt så nya här. Trodde även att Subarun skulle ha legat något högre. Volvo S60, som skuggar Avensis överaskar positivt i mina ögon.

#28
2012-12-23 09:20

Avensis har heller ingen hybridmotor och den ligger på par med Mercedes. Så det visar väl på styrkan hos i själva bilen Avensis att den är lika bra som Mercedes då, MB är inte bättre än Toyota. ;o) Sedan har vi ju Lexus en egen klass för sig, första klass! ;o)

GOD HJUL Thommys! ;o)

#29
2012-12-25 12:21

Shogun:
Och exakt var i tabellen kan du hitta Lexus..?

#30
2012-12-25 16:29

Här!Som etta! De nöjdaste åker Lexus, inte franskt ;o) De håller till där de brukar, i botten. http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2012-lexus-har-sveriges-nojdaste-bilagare-38344

#31
2012-12-25 19:25

I mellanklassen och i avseende kvalité och egenskaper tycks likväl Lexus ha ramlat ur Shogun (vilket kan bero på för klent underlag).
Varför vill du aldrig ta till dej av den information som förmedlas?
.
Jag tycker det är intressant att följa Peugeot 508. En synnerligen tilltalande bil!

#32
2012-12-25 20:27

Jag tar till mig av informationen från många ställen. Och av det kan man utläsa ett resultat. Japanskt i toppen ,franskt i botten. Lexus toppar Autoindex liksom på många andra ställen. Tyvärr är inte Hyundai i toppen, men det är bara att böja sig för resultatet. Kanske ger det resultat om något år med de nyare modellerna.

Peugeot 508 är en tilltalade bil. Som man införde 5års garanti på för att locka nya kunder, för att sedan ta bort den 5åriga garantin 1år senare. Sådant ger inget förtroende, hur lång framförhållning har man när man inför olika saker? Finns det ingen kontinuitet och långsiktigt tänk i det man gör. Var kvaliten inte så bra som man trodde så det blev för dyrt med den 5åriga garantin eller vad? Kanske ger det resultat för Peugeot om något år för Peugeot med 508 om några år också hur det ligger till. Men när man ändrar på garantierna fram och tillbaka ger inget bra intryck hos mig.

#33
2012-12-25 22:55

Shogun: som vanligt svävar du iväg. Denna artikeln har ingen Lexus med, så varför blanda in den?

#34
2012-12-25 23:38

Tycker också du ska hålla dej till ämnet Shogun. Vi vet ju sedan länge, alltför länge allt om vad du tycker. Ganska tröttsam läsning faktiskt!

#36
2012-12-26 12:00

Du får tycka vad du vill Shogun men just i denna artikel är Lexus inte nämnt.
Det är faktiskt tröttsamt, nästan epilepsiframkallande när du jämt, likt en duracellkanin trummar på samma trumma hela tiden.
Alla har nog läst till leda att du tycker Lexus och Toyota är bäst.

#35
2012-12-26 12:04

Jes, du ska lära dig att man får tycka precis vad man vill i detta land! Så en rekommendation är att sluta läsa då om det är tröttsamt. Om man ska hålla sig till ämnet så får du också säga till Thommys att hålla sig till ämnet som blandar in krocksäkerhet. Så ska du vara moderator så får du vara konsekvent, men det vet vi ju att du inte är!

Sedan är det inte JAG som säger att Lexus ofta ligger bäst till utan det är olika undersökningar som säger detta. Och då måste det ju vara väldigt tröttsam läsning för dej det också varje gång de presenteras i artiklar här på nätet med Lexus Toyota och andra japaner i toppen varje gång. Så varför inte klaga till VIB på att de tar upp det varje gång om vi ska dölja sanningen hur det ligger till varje gång. Det är jobbigt att höra sanningen......

Faktum är att Lexus var bäst totalt sett i Autoindex 2012. Och inte bara i Autoindex. Vilket inte alls kommer som någon överraskning för mig som ägt 3st. Men för andra kan det nog komma som en överraskning....... Och artikeln handlade om Autoindex och inte krocksäkerhet.

http://www.whatcar.com/car-news/jd-power-survey-2012/compact-executives/263078

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/120307.pdf

#37
2012-12-26 12:11

Jes, ge nu i konsekvensens namn Thommys och andra en uppsträckning att de ska hålla sig till det artikeln handlade om. Men vi vet ju att inte det var det viktiga. Det viktiga är ju att det inte få komma fram att japanerna tillverkar de bästa bilarna. Det få man inte säga. Och att jag tycker det samma som undersökningar och andra ägare tycker samma sak kan DU inte göra något åt, försök förstå det.

#38
2012-12-27 09:18

För nytillkomna läsare får jag klargöra att mitt inlägg bidrog med helt färsk information om usla krockresultat för en bil som toppar denna undersökning, Toyota Prius. Den var klart sämst i en ny amerikansk krocktest. Shogun tar upp Lexus, ett bilmärke som inte artikeln berör alls på grund av att folk inte köper den i speciellt stor utsträckning.

#39
2012-12-27 09:55

Och som komplement för alla nytillkomna läsare så är det en helt ny krocktest baserat på krock med en stolpe som träffar på ett visst ställe i fronten i 64 km/t, en krock som förhoppningsvis är extremt sällsynt men helt klart ändå intressant, i EuroNcap fick den högsta betyg när den kom 2009

http://www.euroncap.com/results/toyota/prius/370.aspx

#40
2012-12-27 13:20

Bland dessa kommentarer får jag faktiskt förvara den såkallade Toyotamaffian. Prius är en säker och bra bil, detdär krocktestet är inte vidare seriöst.
I Tyskland hyllar man av tradition landets egna tillverkare, samtidigt som Lexus har de nöjdaste kunderna.

#41
2012-12-27 13:32

Thommys.

Artikeln berör Autoindex, Lexus toppar Autoindex. Så det hade mer med artikeln att göra än detta nya krocktest från IIHS som du blandade in här i din agenda mot Lexus/Toyota för att de alltid klarar sig bättre än MB. MB är inte en speciellt mycket bättre bil än andra i dag så är det bara. Och i detta IIHS krocktest som desseutom MB C-klass och Audi A4 också total misslyckades i, men det valde du att låta bli att kommentera i ditt första inlägg i hopp om att ingen skulle reagera på det. Desseutom gör MB sin vana trogen bort sig med att bortförklara krocktestet eftersom de alltid vet bäst. Medan T försöker att ta till sig och lära utav kunskapen utav detta nya krocktest. Det säger en del om skillnaden i tänk hos tillverkarna. Lexus toppar var och varannan undersökning, det säger en hel del och även T ligger bra till liksom många andra japaner. Vad kan man utläsa av det?

Bara att läsa här intill till höger om artikeln under "Läs också". Där har du artiklar om Autoindex 2012 att Lexus toppar Autoindex, så undrar om inte det hade mer att göra med denna artikel än IIHS krocktest som du blandar in här. Förövrigt tycker jag det är bra av IIHS att de utför nya krocktest för att vi konsumenter ska få krocksäkrare bilar, så det är inget fel med detta krocktest även om MB tycker det bara för att de själva klarade sig dåligt. Men en del försvarar alltid biltillverkarna, varför kan man undra?

#42
2012-12-27 14:15

Nyheten var just att IIHS visade sitt senaste resultat och att det fanns relevant information i den som anknöt till den här artikelns topplacering. Bara för att jag säger det så måste jag inte redogöra för alla andra bilar som finns. Visst jag kan berätta att Volvo S60 i ett tidigare krocktest hos IIHS var bäst. Men dels så kom inte testet i samband med denna artikel och dels så utmärker sig inte Volvo S60 som etta i denna artikel, även om den har en hyfsad bra placering även här. Jag betvivlar inte alls Volvos säkerhet bara för att jag inte nämner den i hop med denna artikel.

#43
2012-12-27 16:46

Thommys.

Snick snack! Artikel belyser Autoindex inget annat än Autoindex! Och det pratar vi om här. Det har inget alls med krocksäkerhet att göra denna artikel. Så den anknöt inget alls till denna artikel.

Det enda du var ute efter var att ge T dålig publicitet när MB var lika dåliga, och desseutom skyller ifrån sig att krocktestet var dåligt. Prata gärna om det istället, detta krocktest är bra och visar på svagheter hos olika bilmodeller. Starta en diskussion på forumet om det vad dåligt T Prius och MB C-klass klarade detta nya krocktest, och vad bra Volvo, Honda, Suzuki klarade det, eller ingår inte det i agendan? ;o)

#44
2012-12-27 16:59

Okay ... Vi kan kanske låtsas Lexus finns lite osynligt före BMW 3 och Toyota Prius i den här undersökning ... Då är alla väl nöjda? (alltså nöjda med resultatet och tabellen).
:oD

#45
2012-12-27 21:16

Jes.

Hur är det med att vara konsekvent? Det går inget vidare för dig! Men det var heller inte meningen att vara. Ditt enda mål är att bedriva häxjakt på de som inte tycker som du. Tex Roy J får stå ut med en hel del, liksom jag själv. Du är inte ett dugg intresserad av att vi ska hålla oss till ämnet här, och inte Thommys heller som tillhör samma kategori. Era tyska bilar når inte Lexus till knäna, det gjorde inte mina tyska bilar heller. Vilket också visar sig i många olika undersökningar, det måste vara frustrerande ;o)

Så visst ligger Lexus före både BMW 3-serie och T Prius och alla andra, det har du rätt i Jes. Så det behöver vi inte låtsas om, det är så det är. Vilket du kan läsa här nedan i länken. Men det står inget om IIHS krocktest i denna länk heller utan handlar om Autoindex, liksom denna artikel. ;o)

http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2012-lexus-har-sveriges-nojdaste-bilagare-38344

#46
2012-12-28 14:34

Du har rätt Shogun.
Läser man artikeln väldigt noga kan man läsa om Lexus mellan raderna ... det är speciellt mellan raderna 10, 11, 12 och 13. Och tittar man väldigt länge på diagrammet, iklädd neongrön kimono och har gått 3 varv kring en mossig sten samtidigt som man viskat "Toyoda, Toyoda, Toyoda" vill Lexus uppenbara sej vänster om BMW 3 ... Det är nästan spöklikt men ändå sanning!

#47
2012-12-28 19:25

Jes.

Ja visst har jag rätt, jag brukar ha det! Du är inte intresserad av att diskutera seriöst och har aldrig varit utan försöker prata om annat. Så handlar artikeln om krocksäkerhet eller Autoindex, vilket är mest rätt? Kan man få höra det från dej? ;o)

När ska du agera moderator mot de som inte håller sig till ämnet i denna artikel, men det är klart att det inte är intressant att vara moderator när man håller på Tyskland i vått och torrt i ALLA aspekter.......

Lexus Etta i Autoindex, hur känns det? ;o)

#48
2012-12-28 19:41

Jo jag såg uppenbarelsen Shogun ... (Fan, måste sluta med majspipan snart). Lexus nånting står till vänster om BMW 3 i diagrammet ... Härligt att öppna ögonen och se sanningen.
.
Någon som kan se hur många poäng Lexus fick?

#49
2012-12-29 15:26

Jes:
Det står nog i marginalen, Lexus' försäljning är ju marginell....

#50
2012-12-30 08:08

Autoindex 2012 Lexus i toppen och de franska i botten av tabellen som vanligt, ingen skillnad där inte. Fövånad någon? ;o)

Phaeton försäljning är marginell, så marginell att den klassats som en flopp. Exclusiva bilar Lexus inte var mans egendom som tyska dussinbilar ;o)

#51
2012-12-30 11:16

Läser om ett intressant fenomen i Autoindex om ljudbetyg i ViB nr 18 -2012. Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo är identiska bilar. Ändå tycker folk att Toyotan är tystast. Det förklaras av psykologiska associationer till märkena. Toyotan är alltså egentligen inte bättre än de franska.

#52
2012-12-30 12:22

Thommys:
Så är det i andra undersökningar också, Aygo anses bättre än C1 och 107, trots att de är identiska sånär på viss kosmetika.

Har man Toyota så är den bäst, och franska märken är bara skräp, även när bilarna är identiska.

#53
2012-12-30 14:19

De franska tillverkarna köper betydligt billigare(läs sämre delar) av underleverantörena till sina bilar än Toyota som kostar på lite extra. Men någon "normal" Toyota är det inte fråga om, plåtlådor är dom hela bunten och inte något jag skulle köpa för mina pengar.

Lexus det är grejor det, men jag kanske bara inbillar mig jag som gammal MB ägare när jag jämför märkena. MB var nog bättre (iallafall trodde jag det tills jag köpte min första Lexus). Tron gör mycket att man intalar sig att något är bättre, speciellt med tyska premium bilar då man betalar alldeles för mycket sett till vad man får för pengarna. Och då ger man högre betyg i tex Autoindex än vad bilarna är värda bara för att intala sig att de är bra när man betalat för mycket för en Stjärna i fronten. En stjärna i dalande........;o)

#54
2012-12-30 15:31

Det är ändå en professor vid handelshögskolan som uttalat sig om fenomenet. Men Shogun vet bättre.

#55
2012-12-30 15:55

Nu har jag inte satt mig in i denna undersökning - utan kan mest gå på ren generell känsla och övriga iakttagelser från liknande sammanställningar - och då är resultatet inte värt mycket. I alla fall inte rent statistiskt. Detta av flera skäl:

1. Bortfallet (om det finns ett sådant ens) redovisas inte.
2. Det har inte gjorts någon undersökning om bortfallets egenskaper.
3. Skillnaderna i index är marginella, så små att de ligger inom ett slumpintervall.

Så generellt (vet inte om det stämmer med denna sammanställning) sätt ingen tilltro till denna typ av påståenden eller resultat. De säger egentligen väldigt lite om bilägarnas uppfattningar om sina bilar. Tyvärr brukar man dock stöta på sådant här ibland ute i spalterna. Finns det ingen som läst lite statistik på Vi Bilägares redaktion och därigenom förmår värdera undersökningarnas reliabilitet och validitet?

MVH AL

#56
2012-12-30 16:23

Proffesor hit proffesor dit, i detta fallet vet jag bättre ;o)

Jag tycker att de franska bilmärkena borde köpa Toyota bilar och sätta sin loggotyp på, vilket lyft det skulle bli kvalitetsmässigt på bilarna. Och vilka resultat i Autoindex och resultaten hos bilprovningarna i olika länder skulle ge bilarna ett lyft garanterat. Franska bilar skulle bli betydligt felfriare. ;o)

Vissa franska bilmärken gör ju det redan av sina suv modeller köper man av Mitsubishi med sina logotyper på av Citroen och Peugeot tex. Lika bra att göra det med resten av modellprogrammen också och löpa linan ut. ;o)

#57
2012-12-30 19:20

Som AL skriver är skillnaderna marginella, men för att få det att se mer dramatiskt ut flyttar man kommatecknet lite åt höger och vips ser det ut som det är stora klyftor... skillnaden mellan 79,3 och 80,3 är ju ytterst marginell, men om man istället säger att 803 är mycket mer än 793 tror ju vissa att det skiljer en avgrund. Dessutom vill man inte läsa texten som påpekar att generellt är väldigt få missnöjda med bilarna och dessa staplar fortfarande är långt över medelvärdet på 500 (eller 50%). Dessutom är ett par enstaka procentenheters skillnad inte något incitament för att hindra folk från att köpa den bil de vill ha, det är faktiskt inte alltid en Toyota. Det visar inte minst försäljningssiffrorna i Europa.

#58
2012-12-30 20:05

Det är lätt att briljera med stora siffror FLAC. ViB skriver att inte mindre än 43 000 personer medverkat i undersökningen, förmodligen för att försöka öka dess trovärdighet. Tyvärr säger detta dock i princip inget om bortfallet - eller egenskaper hos bortfallsgruppen. Det är denna senare som ofta ställer till det och redan vid bortfall om >25-30 procent blir resultatet (ur statistisk synvinkel) i princip värdelöst.

Tar man hänsyn till denna problematik, som det finns tekniker för att hantera men som ofta kräver en del resurser, och samtidigt väger in att resultatspridningen är förhållandevis jämn så kan det lika gärna vara som så att ordningen i listan skall vändas. Peugeot 407 rankas då högst och BMW 3-serie ligger längst ner.

Resultatet är alltså oanvändbart och ger därför väldigt dålig information om bilköparnas attityder och kundnöjdhet. Men det blir ju i alla fall lite debatt här på sidan och det kanske är vad man är ute efter...(?)..:-)

MVH AL

#59
2012-12-30 20:46

Inte nog med det AL och FLAC, man har inte med den köpstarkaste och sannolikt den del av köparna som har bäst koll på kostnaderna för bilägandet; företagarna. De är helt exkluderade från undersökningen. http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2012-allt-om-undersokningen-38345

Vidare erkänner man själva att det statistiska underlaget är svajigt när det gäller vissa bilar:

"Fotnot: Vissa bilmodeller saknas i den här redovisningen på grund av för få svar. Lexus CT 200h och Volvo C30 uppfyller inte helt kriterierna, men uppnådda indexpoäng kan bara förändras marginellt vid fler inkomna svar och ska inte påverka rankingen, enligt statistikexperter hos Loyalty Group."

#60
2012-12-30 23:21

Ok Audi A5, intressant. Det indikerar ju faktiskt att man (troligtvis) har någon form av bortfallsbearbetning - i alla fall om man skall tro på fotnoten. Vanligt vid sådana tillfällen är då att man beräknar ytterligheterna, d.v.s inom vilket intervall hamnar det sanna värdet om vi får in samtliga svar. Så låter det ju som om man gjort.

Men i övrigt redovisas ingen bortfallsfrekvens så vi får helt enkelt gissa hur man gått tillväga. Jag tror då att man skickat ut denna enkät till samtliga köpare och därefter inväntat svaren. Då är det en fråga om totalundersökning, d.v.s inga inferenstekniker (trots att man helt felaktigt i så fall skriver om slumpurval). Istället får man något som kallas för bortfallsbias. Exempel på det senare är att det finns olika benägenhet hos respektive bilköpare att skicka in enkäten, att det finns en liknande variation i vem som verkligen svarat på frågorna osv. Osäkerheten i denna typ av undersökningar är fortfarande rätt stor och med tanke på den förhållandevis jämna resultatspridningen är säkerheten i undersökningen skral.

Att vidare exkludera företagarna från urvalet förefaller rätt besynnerligt med tanke på att de trots allt svarar för 50 procent av köpen.. Men det finns väl någon förklaring till det.

MVH AL

#61
2012-12-31 10:27

För ovanlighetens skull kan jag hålla med AL: I princip alla sådana här undersökningar är värdelösa, och förutom att tillvägagångssättet är bristfälligt så visar de totalt olika resultaten mellan undersökningarna från flera olika tidningar att mallen och hanteringen av materialet är högst ovetenskapligt - i det här fallet så ovetenskapligt att resultatet blir direkt konsumentförvillande. Märkligt egentligen, eftersom ViBilägare påstår sig vara en konsumenttidning. Jag förstår inte varför ViBilägare fortsätter att envisas med att presentera detta Autoindex.

#62
2012-12-31 12:33

Ja, AL har ju en poäng i att det är gott om luft i undersökningen, och det visas ju också av motsägelsefulla resultat.

T.ex. att ägarna av Prius är glada för hybriddriften, men missnöjda med för hög förbrukning. Är inte grundidén med hybriddrift att den ska göra bilen snål...? När bilen sedan inte är snål, så är man ändå glad..?

Oavsett så kan man se att det snittet ligger högt på alla bilar, med en naturlig tendens att nyare versioner av bilarna ligger högre (vore konstigt annars).
Värdet för en som anser sig vara varken nöjd eller missnöjd är 500, och den lägsta poängen är 770.

#63
2012-12-31 12:55

Jag läste länken som Audi A5 refererade till i sitt förra inlägg. Där framgår det att det rör sig om en urvalsundersökning, bilägarna väljs ut slumpvis i populationen. Därefter nyttjas regressionstekniker för att dela upp och rangordna data - helt enligt skolboken.

Dock har vi fortfarande inga kunskaper om bortfallsgruppen - vilket är mycket märkligt. Har måhända ViB tillgång till sådana uppgifter?

Eller är det som vanligt inom denna typ av undersökningar - att bortfallet är större än svarsfrekvensen (med följden att undersökningens resultat är missvisande)?

MVH AL

#64
2013-01-01 15:46

Och så här ser det ut i verkligheten.

http://www.vibilagare.se/forum/528/tuev-rapporten-2013-41290

;o)

Och här ytterligare en undersökning att ta hänsyn till och studera resultatet, allt är säkert en slump, gång på gång och runt om från världen.......;o)

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121030/lista-bilarna-som-kranglar-minst

#65
2013-01-01 17:58

Shogun, är det jättejobbigt för dig personligen att folk uppenbarligen inte lägger så stor vikt vid dessa undersökningar utan väljer bil efter eget huvud/andra kriterier än du?

#66
2013-01-01 18:32

Kanske inte de gör. Men de köper ju T ändå världen runt även om de inte fäster sig vid undersökningarna. Men det underliga är att det är samma resultat i stort världen runt i undersökningarna. Så kriterierna världen runt verkar inte vara så olika. Kanske T är lika bra världen runt enligt ägare......;o)

Själv kör jag Hyundai nu, man måste variera sig mellan många olika märken för att få erfarenhet. Och går efter eget huvud när man väljer. Sedan kan man tala om vilka man var mest nöjd med. ;o)

Sedan att tillverkarna väger stor vikt vid dessa undersökningar är en annan sak. De studeras minutiöst, även om några inte fäster sig så mycket vid dom som tex du. ;o) Vive la France!

Det jobbiga verkar vara att Lexus/Toyota och japaner för det mesta placerar sig i toppen av undersökningarna, oavsett var de äger rum. Kanske är en slump!? ;o)

#67
2013-01-01 19:38

Det är nog sant Shogun att trenden är tydlig. Japanska bilar - och särskilt Toyota - har en benägenhet att utmärka sig i kvalitetsundersökningarna.

Men även om trenden är klar så innebär knappast det att samtliga studier och undersökningar är perfekt genomförda - och helt klanderfria. Tvärtom är det nog som så att de allra flesta har förhållandevis stora brister (Bilprovningens statistik undantagen) - många gånger så stora att de inte kan verka som konsumentupplysning. Undersökningar där ägarna själva aktivt går in och svarar är ett sådant exempel (d.v.s det som jag nedan skriver om - bortfallsbias), eller studier där bortfallet (andel som inte svarat) är för stort eller ens bearbetat.

Få andra sektorer - bilindustrin inkluderad - tillåter sådana kvalitetsbrister. Jag vågar exempelvis på rak arm skriva att Toyota aldrig skulle fatta beslut om att tillverka en viss produkt baserat på en liknande undersökning. För vore så fallet skulle Toyota nämligen inte vara så stora och framgångsrika som de är idag.

Så Kaptenen uttrycker det faktiskt bra nedan. Varför envisas med att publicera sådana här alster när de ändå inte går att ta på allvar?

MVH AL

#68
2013-01-01 19:49

Tja, AL, som man frågar får man svar. Att Toyota är en riktigt bra bil map kvalitet är vi nog överens om, men att peppra hemsidan med länkar om och om igen gör väl ingen glad.

Intressant blir att fundera över vilka som svarar på Autoindex utskick. Kan man anta att de är övervägande "bilintresserade"? Min fru är ägare av en ny Golf, men att hon skulle svara på på enkäten finns inte på kartan. Hon är nämligen totalt ointresserad av just bilar.

Däremot kan man anta att en BMW-ägare i medelåldern (typ) är desto mer intresserad och därmed svarar på enkäten.

Vad ger nu detta för relevans i undersökningen? Tål att grunna på...

#69
2013-01-01 20:16

Jag instämmer med Shogun och gillar hanses länkar.

#70
2013-05-04 13:24

Lexus etta i Autoindex 2013 totalt i varje delgren. Är det någon som är överraskad? Inte jag.

BMW på andra plats.

Audi på tredje.

Toyota på fjärde plats.

Mercedes på femte plats efter Toyota ;o)

Och Hyundai på 19 plats. Ja visst det är ju ingen Lexus......

Kan nämna också att Renault är på tionde plats från tidigare 21 plats, det verkar som om Renault gjort ett rejält lyft mot tidigare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.