Nästa artikel
AutoIndex 2012: Mercedes återförsäljare ökar mest
AutoIndex

AutoIndex 2012: Mercedes återförsäljare ökar mest

Publicerad 17 september 2012 (uppdaterad 17 september 2012)
19 av 22 märken visar på förbättrade resultat sedan ifjol och allra mest ökar Mercedes. Betygen på Mercedes återförsäljare har stigit med över sex procent. Generellt kan landets återförsäljare sträcka på sig, kundnöjdeten har ökat, en treprocentig förbättring.

Mercedes låg för inte så länge sedan riktigt illa till i kundmätningar av det här slaget. Rosten hade slagit till och hela organisationen var till synes oförberedd på hur ärenden av den digniteten skulle hanteras. År 2004 rankades Mercedes återförsäljare som tredje bästa märke för att året därefter falla till plats 17.

– Vi erkänner, under den här perioden kom kunder i kläm för att vi inte behandlade dem korrekt, säger Mercedes informationschef Sverker Dahl. När det stod klart att vi hade ett reellt problem vände vi helt om och tog därefter hand om kundernas bilar på rätt sätt.

Mercedes har efter år 2005 sakta förbättrat resultaten, men det är först i år som det stora lyftet på återförsäljarsidan noteras, från ranking 16 till ranking 8. Totalt är Mercedes nu uppe på fjärde plats i AutoIndex.

Tilläggas i sammanhanget ska också att underlaget för Mercedes del blir allt gynnsammare, i den nya rapporten handlar det om ägare med upp till sju år gamla bilar och i återförsäljarenkäten med så pass nya bilar som i årsmodellintervallet 2008–2011.
I Malmö, hos återförsäljaren på Bronsyxegatan i Fosies industriområde, har Mercedes idag ett av norra Europas största utbildningscentra, kallat Global Training Centre Scandinavia.

– Hit kommer medarbetare från hela Norden för att utbilda sig, berättar Sverker Dahl.

Och då handlar det i stor omfattning om mjukvaran, kundomhändertagandet. Här får säljare och kundmottagare genomgå rollspel av alla slag för att lära sig bemästra alla situationer.

Mercedes, liksom hela branschen, har uppenbarligen skärpt till sig. Volkswagen som också satsar oerhört mycket på utbildningar är dock ett av de märken som noteras för något sämre betyg jämfört med ifjol. En kraftigt ökad försäljning, som VW redovisar, brukar medföra konsekvenser av det här slaget.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-17 08:55
Rustan Werling

Kul att återförsäljarna hela tiden förbättrar sig, och speciellt kul att Mercedes tagit kritiken på så stort allvar.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-17 09:45
KaptenOberkommando

Jag har köpt mina Mercedesar för att jag tycker att Mercedes tillverkar fantastiska bilar och jag har kunnat hålla isär själva bilen från drygisarna till försäljare och viktigpettrarna till verkmästare. Så, bilarna har jag aldrig haft något att klaga på, men gissa att jag har ringt till Malmö och klagat på just attityden hos försäljare/verkstad. Kanske har min svada inte varit förgäves =)

Tråkigt att Volkswagen inte lyckas bättre. I texten står att en "kraftigt ökad försäljning, som VW redovisar, brukar medföra konsekvenser av det här slaget". Detta är visserligen sant, men Volkswagen har ökat sin försäljning flera gånger tidigare och även då legat i botten. Man kan ju tycka att Volkswagen efter flera försäljningsboomar genom åren borde har hunnit få fason på allt detta, men tydligen inte. Jag skulle gärna vilja veta dels vad som är så svårt med allt detta, dels exakt vad det är som ständigt strular.

Och Toyota ... En knappt synbar, grön stapel.

#3 • Uppdaterat: 2012-09-17 10:06
johan44 (ej verifierad)

"Och Toyota ... En knappt synbar, grön stapel.", ja alltså diagrammet visar förändring så om man är usel och blir lite mindre usel så får man en stor stapel, är man konstant bra så får man ingen stapel alls, ok?

#4 • Uppdaterat: 2012-09-17 11:07
Rustan Werling

Johan44 har helt rätt, det är ju förändringarna som staplarna visar och i Toyotas fall är det säkert så att de redan har nöjda kunder.

Men det krävs mer än vara "lite mindre usel" för att få ett sånt kraftigt genomslag som Mercedes har fått på sitt arbete.

Vi som konsumenter ska vara nöjda att så många återförsäljare har förbättrat sig så kraftigt. Och det blir en blåslampa i häcken på de som inte förbättrar sig.

#5 • Uppdaterat: 2012-09-17 11:08
Rustan Werling

Mercedes har för övrigt rejäl medvind just nu.

Många nya, trevliga modeller som säljer riktigt bra och dessutom fler nöjda kunder.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Bra att MB har tagit lärdom av sina tidigare fadäser, något för VW att ta efter.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-17 11:12
KaptenOberkommando

Johan44: Hmmm, "usel" och "mindre usel" vs. "konstant bra" - ett rätt tillkrystat polariserat, kantigt, generaliserande och missvisande resonemang om du frågar mig. Faktum är att branschen i genomsnitt har ökat med tre procent och Toyota har knappt inte ökat alls (det kunde faktiskt nästan ha varit minus). Detta anser jag inte kan förklaras med att man eventuellt skulle ha legat bra till sedan tidigare. Jag tror att Toyota har legat på latsidan och att även Toyota har klantat till kundrelationen i och med de senaste årens återkallelser.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-17 11:37
Thommys

Det här har varit Mercedes akilleshäl i Sverige. Kul att återförsäljarna förbättrat sig. Framtiden ser ljus ut för märket. De säljer som tåget världen över och nya intressanta modeller och drivlinor är på gång. Rostskyddet verkar också vara återställt. Vi Bilägare gav nya B-klass rostskyddsbetyg 5 av 5.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-17 11:42
Mistro

Ja kundbemötandet är viktigt inte minst för dem som inte är så märkeslojala och kan tänkas sig att byta fabrikat ÄVEN om bilen har fungerat bra.

Fungerar en bil bra och sällan krånglar så är den ju lättare att tycka om.
Krånglar den ibland och verkstaden visar ett stort ansvar så kan man också "smälta" mycket,..men om verkstaden INTE tar ansvar så blir man förbannad även om bilen aldrig krånglar.

Ser att Peugoet visar upp fina staplar och det beror troligtvis på att folk är nöjda med sina bilar.
Är själv också nöjd med min bil men jag retar mig till vansinne på verkstaden ( eller vem man skall skylla på )
Det började med att en släktings bil hade fel på start/stopp systemet och han fick reda på att "det nog skulle bli bättre sen" ....Därefter när bilen förståss inte lagade sig själv så fick han lämna in bilen vilket tog hela dagen.
En lånebil fick släktingen själv hyra vilket kostade ungefär 500Kr bortsett ifrån förlorad arbetstid.
När han nu senast bokade tid för service så glömdes han bort helt med "ursäkten" att personalen hade för mycket att göra.
Lånebil var åter bara till hyra för egen bekostnad då handlaren inte håller sig med några lånebilar.
Vidare hade man fyllt på 1dl spolarvätska ( fast att behållaren redan var full !?) ...noga noterat utav mekanikern men detta "bjöd" man på ....oerhört generöst...
Detta ifrån Skandinaviens ( om jag minns rätt ) största Peugeot-handlare!!!

Min bil skall servas nu i veckan men jag fasar för hur det skall sluta....inget jag ser fram emot ...

#a • Uppdaterat: 2012-09-17 11:51
Rustan Werling

För egen del skippade jag faktiskt ett köp av Peugeot för 5 år sedan p.g.a dryga och äckliga bilförsäljare hos Peugeot i Karlstad.

Jag skulle gärna vilja testa en Peugeot någon gång framöver, de har ju fått fin kritik på 508 SW och den ser fin ut.

Men då får jag nog söka mig någon annan stans än Karlstad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.