Bild
Nästa artikel

AutoIndex 2012: Mercedes återförsäljare ökar mest

AutoIndex

19 av 22 märken visar på förbättrade resultat sedan ifjol och allra mest ökar Mercedes. Betygen på Mercedes återförsäljare har stigit med över sex procent. Generellt kan landets återförsäljare sträcka på sig, kundnöjdeten har ökat, en treprocentig förbättring.

Mercedes låg för inte så länge sedan riktigt illa till i kundmätningar av det här slaget. Rosten hade slagit till och hela organisationen var till synes oförberedd på hur ärenden av den digniteten skulle hanteras. År 2004 rankades Mercedes återförsäljare som tredje bästa märke för att året därefter falla till plats 17.

– Vi erkänner, under den här perioden kom kunder i kläm för att vi inte behandlade dem korrekt, säger Mercedes informationschef Sverker Dahl. När det stod klart att vi hade ett reellt problem vände vi helt om och tog därefter hand om kundernas bilar på rätt sätt.

Mercedes har efter år 2005 sakta förbättrat resultaten, men det är först i år som det stora lyftet på återförsäljarsidan noteras, från ranking 16 till ranking 8. Totalt är Mercedes nu uppe på fjärde plats i AutoIndex.

Tilläggas i sammanhanget ska också att underlaget för Mercedes del blir allt gynnsammare, i den nya rapporten handlar det om ägare med upp till sju år gamla bilar och i återförsäljarenkäten med så pass nya bilar som i årsmodellintervallet 2008–2011.
I Malmö, hos återförsäljaren på Bronsyxegatan i Fosies industriområde, har Mercedes idag ett av norra Europas största utbildningscentra, kallat Global Training Centre Scandinavia.


– Hit kommer medarbetare från hela Norden för att utbilda sig, berättar Sverker Dahl.

Och då handlar det i stor omfattning om mjukvaran, kundomhändertagandet. Här får säljare och kundmottagare genomgå rollspel av alla slag för att lära sig bemästra alla situationer.

Mercedes, liksom hela branschen, har uppenbarligen skärpt till sig. Volkswagen som också satsar oerhört mycket på utbildningar är dock ett av de märken som noteras för något sämre betyg jämfört med ifjol. En kraftigt ökad försäljning, som VW redovisar, brukar medföra konsekvenser av det här slaget.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Kommentarer

#1
2012-09-17 08:54

Som sagt, inte helt oväntat att VW hamnade med i botten.

#2
2012-09-17 08:55

Kul att återförsäljarna hela tiden förbättrar sig, och speciellt kul att Mercedes tagit kritiken på så stort allvar.

#3
2012-09-17 09:45

Jag har köpt mina Mercedesar för att jag tycker att Mercedes tillverkar fantastiska bilar och jag har kunnat hålla isär själva bilen från drygisarna till försäljare och viktigpettrarna till verkmästare. Så, bilarna har jag aldrig haft något att klaga på, men gissa att jag har ringt till Malmö och klagat på just attityden hos försäljare/verkstad. Kanske har min svada inte varit förgäves =)

Tråkigt att Volkswagen inte lyckas bättre. I texten står att en "kraftigt ökad försäljning, som VW redovisar, brukar medföra konsekvenser av det här slaget". Detta är visserligen sant, men Volkswagen har ökat sin försäljning flera gånger tidigare och även då legat i botten. Man kan ju tycka att Volkswagen efter flera försäljningsboomar genom åren borde har hunnit få fason på allt detta, men tydligen inte. Jag skulle gärna vilja veta dels vad som är så svårt med allt detta, dels exakt vad det är som ständigt strular.

Och Toyota ... En knappt synbar, grön stapel.

#4
johan44
2012-09-17 10:06

"Och Toyota ... En knappt synbar, grön stapel.", ja alltså diagrammet visar förändring så om man är usel och blir lite mindre usel så får man en stor stapel, är man konstant bra så får man ingen stapel alls, ok?

#5
2012-09-17 11:07

Johan44 har helt rätt, det är ju förändringarna som staplarna visar och i Toyotas fall är det säkert så att de redan har nöjda kunder.

Men det krävs mer än vara "lite mindre usel" för att få ett sånt kraftigt genomslag som Mercedes har fått på sitt arbete.

Vi som konsumenter ska vara nöjda att så många återförsäljare har förbättrat sig så kraftigt. Och det blir en blåslampa i häcken på de som inte förbättrar sig.

#6
2012-09-17 11:08

Mercedes har för övrigt rejäl medvind just nu.

Många nya, trevliga modeller som säljer riktigt bra och dessutom fler nöjda kunder.

#7
2012-09-17 11:09

Bra att MB har tagit lärdom av sina tidigare fadäser, något för VW att ta efter.

#8
2012-09-17 11:12

Johan44: Hmmm, "usel" och "mindre usel" vs. "konstant bra" - ett rätt tillkrystat polariserat, kantigt, generaliserande och missvisande resonemang om du frågar mig. Faktum är att branschen i genomsnitt har ökat med tre procent och Toyota har knappt inte ökat alls (det kunde faktiskt nästan ha varit minus). Detta anser jag inte kan förklaras med att man eventuellt skulle ha legat bra till sedan tidigare. Jag tror att Toyota har legat på latsidan och att även Toyota har klantat till kundrelationen i och med de senaste årens återkallelser.

#9
2012-09-17 11:37

Det här har varit Mercedes akilleshäl i Sverige. Kul att återförsäljarna förbättrat sig. Framtiden ser ljus ut för märket. De säljer som tåget världen över och nya intressanta modeller och drivlinor är på gång. Rostskyddet verkar också vara återställt. Vi Bilägare gav nya B-klass rostskyddsbetyg 5 av 5.

#10
2012-09-17 11:42

Ja kundbemötandet är viktigt inte minst för dem som inte är så märkeslojala och kan tänkas sig att byta fabrikat ÄVEN om bilen har fungerat bra.

Fungerar en bil bra och sällan krånglar så är den ju lättare att tycka om.
Krånglar den ibland och verkstaden visar ett stort ansvar så kan man också "smälta" mycket,..men om verkstaden INTE tar ansvar så blir man förbannad även om bilen aldrig krånglar.

Ser att Peugoet visar upp fina staplar och det beror troligtvis på att folk är nöjda med sina bilar.
Är själv också nöjd med min bil men jag retar mig till vansinne på verkstaden ( eller vem man skall skylla på )
Det började med att en släktings bil hade fel på start/stopp systemet och han fick reda på att "det nog skulle bli bättre sen" ....Därefter när bilen förståss inte lagade sig själv så fick han lämna in bilen vilket tog hela dagen.
En lånebil fick släktingen själv hyra vilket kostade ungefär 500Kr bortsett ifrån förlorad arbetstid.
När han nu senast bokade tid för service så glömdes han bort helt med "ursäkten" att personalen hade för mycket att göra.
Lånebil var åter bara till hyra för egen bekostnad då handlaren inte håller sig med några lånebilar.
Vidare hade man fyllt på 1dl spolarvätska ( fast att behållaren redan var full !?) ...noga noterat utav mekanikern men detta "bjöd" man på ....oerhört generöst...
Detta ifrån Skandinaviens ( om jag minns rätt ) största Peugeot-handlare!!!

Min bil skall servas nu i veckan men jag fasar för hur det skall sluta....inget jag ser fram emot ...

#11
2012-09-17 11:51

För egen del skippade jag faktiskt ett köp av Peugeot för 5 år sedan p.g.a dryga och äckliga bilförsäljare hos Peugeot i Karlstad.

Jag skulle gärna vilja testa en Peugeot någon gång framöver, de har ju fått fin kritik på 508 SW och den ser fin ut.

Men då får jag nog söka mig någon annan stans än Karlstad.

#12
2012-09-17 12:29

Hos Bilia (Volvo) och Veho (Mercedes) i Segeltorp, Stockholm har jag alltid behandlats som luft av säljarna när jag gått runt och kollat på nybilar. Konfronterade en Vehosäljare med frågan om de inte var intresserade av att sälja bilar? Då blev det lite fart iaf. Nu fanns det ingen bil inne av den jag var intresserad av så jag fick nöja mig med en offert men mellanpriset blev för mycket så det blev ingen affär. Hos övriga bilhallar (inte varit inne hos Porsche) på östra sidan E4/20 så har jag iaf blivit kontaktad av säljare. Så vi får väl se nästa gång det blir bilaffär av, nya GLA ser rätt trevlig ut!

#13
2012-09-17 14:00

Kapten.

Ägnar sig återigen sin förvrängda agenda mot Toyota! Tror du vi är så korkade att vi går på din galimatias. Johan 44 har ju rätt i sitt påstående hur det ligger till.

MB har en lång väg att gå fortfarande innan de når T och Lexus och många andra i denna fråga och många andra frågor. Men grattis MB ni ska ju sälja premium bilar sägs det så lite borde man ju kunna kräva av försäljarnas bemötande.

#14
2012-09-17 14:19

Anledningen till att Toyota "backar" stavas nog Kia Ceed och Huyndai I30.

#15
johan44
2012-09-17 14:50

...men kan vi inte bara få se grafen med det faktiska betygen och inte bara förändringen som iofs är mer "medial" förstås...

#16
2012-09-17 22:25

Har bare et lett spørsmål til disse sterkt forbedrete "återforseljare".
Hvordan kan jeg få den 30-årige garanti mot rust i effekt til min W210?
Det er en 2001-modell, 16500 mil og for andre gang må dører skiftes og rust i kanaler sveises. Merkelig nok gjelder ikke garantien utstedt av Daimler Benz etter 1/3 av garantiden er passert. Men det skulle den gjøre ifølge reklamematriell fra 2001.
Jeg bare spør.

#18
2012-09-19 10:30

Har inte förstått det här med varför MB hade "fel" motor för sin beteckning enligt artiklen som "leifer" länkade till!
Varför en 3,5 liters V8:a i en MB280?
Borde inte bilen ha hetat MB350 som dem nyare? ...

Idag verkar det inte så noga med dessa beteckningar men nog stämde de bra förr? ...eller är jag helt ute och reser?

#19
2012-09-20 22:11

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W116

Enligt Wikipedia heter mycket riktigt den med åttan 350. Troligen Expressen som klantat sig. Eller så har nån bytt motor i bilen under åren.

Det är värr idag dock :P Siffran bak verkar bara ha med rangordningen att göra, både hos Merca och BMW. De både ger och tar. Min kompis C180 har en 1,6'a. Min 325'a har en 3.0'a.

Herren ger, herren tar ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.