Nästa artikel
AutoIndex 2012: Hyundai och Kia ökar mest
AutoIndex

AutoIndex 2012: Hyundai och Kia ökar mest

Publicerad 13 juli 2012 (uppdaterad 16 juli 2012)
Var tionde bil som säljs i Sverige idag är en korean. Det är en utveckling som få trodde var möjlig för säg fem år sedan. Det blåser Korea-vindar och det avspeglas också tydligt i AutoIndex. Kia och Hyundai är de märken där kundnöjdheten ökat mest.

Det var inte svårt att få representanter från Kia och Hyundai att ställa upp på en gemensam bild och flagga för sina produkter. 2011 blev ett framgångsrikt försäljningsår för båda och tydligt är att också kunderna blivit mer nöjda med sitt bilinnehav i stort.

– Svenska konsumenter har på bara några få år helt och hållet omvärderat koreanska produkter, säger Christian Norberg, vd hos generalagenten Hyundai Bilar AB

– Vi är ett ungt varumärke, de flesta kunder har en kort historik med oss, därför är det så glädjande att vi kan göra kunderna allt nöjdare, säger Peter Himmer, vd hos Kia Motors Sweden AB.

Kia etablerade sig med ny organisation på den svenska marknaden så sent som 1997 då de sålde 300 bilar. I dag består vagnparken av 70 000 Kia-bilar. I fjol sålde Kia 15 000 bilar och snuddade för första gången vid en markandsandel på nästan fem procent.

Hyundais historia är något längre. Märket kom till Sverige 1991. I fjol såldes 12 560 bilar vilket gav en marknadsandel på lite drygt fyra procent.

I Sydkorea sker forskning och utveckling sida vid sida, men i Europa är de båda märkenas återförsäljare helt separerade från varandra.

– Kia är det märke vi minst tävlar mot, säger Christian Norberg. För oss känns det viktigare att vi kan värva över kunder från europeiska märken, exempelvis från Opel och Ford.

Kia, framför allt, men också Hyundai har slagit an på att erbjuda kunderna långa garantier. Kias sjuårsgaranti – Hyundai har fem år – har varit en klart bidragande orsak till försäljningsframgångarna.

– Garantin är en viktig pusselbit, säger Peter Himmer. Men en garanti kan inte ensamt bära en tillväxt. Produkt, kvalitet, pris och utrustningsnivå samt organisationen måste vara rätt för att allt ska fungera.

Kia och Hyundai har förvisso ökat mest i AutoIndex under det senaste året, men totalt sett har ännu inte något av märkena nått Topp 10. Hyundai klättrade från 17:e till tolfte plats och Kia från 18:e till 13:e. De största ökningarna har de koreanska representanterna gjort på återförsäljar- och verkstadssidan, men här är fortfarande rankingen lägre än medel.

Kias kunder är exempelvis mindre nöjda med återförsäljarnas tidsåtgång i samband med eventuella affärer och kontakterna efter köpen. Hos Hyundai har kunderna varit besvikna över att de fått vänta alltför länge på beställda bilar. Gemensamt för båda de koreanska märkena är också att kunderna inte ger de allra högsta betygen beträffande bilhallarna och dess exponering av bilar.

– Det gjordes en dålig prognos när framför allt Hyundai ix35 levererades till Europa, säger Christian Norberg. Bilarna såldes slut i förtid och det var mycket frustrerande för våra återförsäljare.

Kia har tolv exklusiva (säljer enbart Kia) av totalt 83 försäljningsställen medan Hyundai har 30 exklusiva av 86. I övrigt säljs båda märkena parallellt med andra, Kia bland annat med Mercedes och före detta GM-handlare och Hyundai med bland annat Volvo, men också tillsammans med Citroën och Subaru.

– Här borde förutsättningarna vara lika jämfört med de andra märken som säljs på samma ställe och de här omdömena från Kia-kunder överraskar, säger Peter Himmer.
Hyundai med en dubbel ökning av modellutbudet på fem år behöver större hallar för att kunna exponera sina produkter.

– Vi måste bygga ut, säger Christian Norberg. Kunderna måste ju få se hela sortimentet. Känslan ute i landet är att många vågar satsa. Det visar på en stark tilltro till märket.

Läs också:
Lexus har Sveriges nöjdaste bilägare

Det här är AutoIndex 2012

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-13 10:11
Peter i Sydney

Bra bilar till överkomliga priser. Det är det som säljer.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-13 12:15
Lars58

361000-375000 mför en Koreabil ??? Bra försäljare hos Hundai/KIA !

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Kommer ihåg farsans reaktion när vår granne i slutet av 70-talet bytte bort sin Opel Kadett mot en Toyota, hur kunde han byta bort en sån kvalitetsbil som Opel mot en simpel japanare...???
Den var dessutom utrustad med elhissar och diverse andra elektriska finesser som garanterat skulle börja krångla efter ett tag.
"Japanska bilar är en dagsslända som säljer för att de är billigare än riktiga bilar (Volvo, SAAB, MB) om några år är de borta, vänta bara ska ni få se" sa han...

Och det fick vi ju, med besked :)

Känns som om Koreanerna gjort om vad Japanerna gjorde, sälj billigt tills marknadsandelarna är tagna och höj sedan priset sakta men säkert, för säga vad man vill om KIA & Hyundai men billiga är de inte längre.

Men det verkar vara driftsäkra bilar med en bra säljorganisation som tar bra hand om kunderna både före OCH efter köpet, nog så viktigt (läs VW).
Det räcker långt.

#4 • Uppdaterat: 2012-07-13 12:34
Lars58

@Prestigelös. Klockren analys.
Prisdumpat in sig / sen höjt priserna efterhand. Helt OK bilar med en organisation som lyckats bra.
För mig är och förblir dom dock ointressanta kopior.

#5 • Uppdaterat: 2012-07-13 12:38
1storstark

Ägarna till Vaz / Lada spred också lovord över sitt märke

#6 • Uppdaterat: 2012-07-13 14:56
Thommys

Toyota tappar. Det går några år och om Kia/Hyundai följer det spåret så vet man hur det går.

#7 • Uppdaterat: 2012-07-13 18:22
Tobo

Toyota förlorar marknadsandelar till Hyundai/Kia. scenariot upprepas kanske om 10 år? Då kineserna ökar och koreanerna minskar.

#8 • Uppdaterat: 2012-07-13 18:54
saabnisse

Shogun, du förefaller lite betänksam över ditt köp av i40, men det är väl lite tidigt att värdera köpet.
Det är säkert en bra bil och det vore trevligt om du fortsätter med dina erfarenheter i fortsättningen.
Det är ju först efter kanske fyra fem år som man möjligtvis ska vara fundersam över om man handlat rätt, men det gäller ju oavsett vad man köpt.

Jag tror säkert att koreanerna kommer att knappa in på japanerna, men kanske kommer kineserna snart att överta en stor del av marknaden.

Man kanske snart måste börja vara protektionistisk?
Huh.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-13 19:16
Tysken nr1

Sätter man sig i en ny Korean i dag som en Kia av större model så är den upplevda kvalitetkänslan högre, än vad flertalet Japaner leverar idag.
KIA har inte den där hårdplastkänslan och lädergalonklädsel som exv toyota erbjuder...som det ser ut så är japsen redan omkörda.

#a • Uppdaterat: 2012-07-13 21:03
John2008

När kommer den första Nordkoreanska bilen på svenska marknaden?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.