Bild
Nästa artikel
AutoIndex 2011: Peugeot 3008 i topp

AutoIndex 2011: Peugeot 3008 i topp

AutoIndex

Hallå Peugeot, här finns trots allt några riktigt nöjda bilägare! Det franska märket har inte rosat marknaden de senaste åren i den helskandinaviska bilkonsumentundersökningen AutoIndex. Men när vi frågar bilägare som kör kompaktbilar, flexbilar eller crossovers, blir det Peugeot i topp. Och till och med dubbelt upp!

Scandinavian AutoIndex bygger på vad privata bilägare i Sverige, Danmark och Norge anser om sitt bilinnehav. För att redovisningen ska bli relevant handlar det här enbart vad kunderna tycker om själva bilen, alltså dess kvalitet, egenskaper och framtidsperspektivet i stort.

Tack vare många respondenter, totalt 58 868, får vi statistiskt underlag för att redovisa nöjdhetsindex för 16 flex- och kompaktbilar, och jämföra dem med varandra.

Peugeot har på sistone tagit mycket stryk i AutoIndex, men den här rankingen bör ge alla som jobbar med märket mer framtidstro, allra helst som både totalvinnande 3008 och tvåan 5008 är relativt nya på marknaden.

Eftersom redovisningen bygger på årsmodellintervallet 2007–2010 gynnas förstås Peugeot som lanserade sina bilar 2009, men det förringar inte resultatet. Det gäller att genast träffa rätt med nyblivna kunder, och det har uppenbarligen Peugeot lyckats med denna gång.

– Det här är fantastiskt roligt för oss efter alla tidigare motgångar, säger Peugeots informationschef Maria Lantz. Men vi är inte helt överraskade, våra interna undersökningar visar på motsvarande resultat som AutoIndex.

Nöjda med det mesta
Peugeot 3008 har blivit en försäljningssuccé, 2 500 bilar har så här långs sålts i Sverige. Peugeots utlovade och genomförda kvalitetsuppryckning tycks redan nu bära frukt, åtminstone att döma av de skandinaviska bilägarnas helhetsintryck.


Peugeot 3008 lanserades som en crossover, lite av robust suv, smart flexbil och körglad personbil i ett och samma paket. Konceptet innebär naturligtvis kompromisser, men den praktiska användbarheten har uppenbarligen gått hem hos nyblivna 3008-ägare.

Köplusten för den större och sjusitsiga Peugeot 5008 har inte varit lika stor, men bland dem som slagit till pekar nöjdhetsindex nästan lika högt som för 3008.

En djupdykning bland frågorna – ett 20-tal – visar att Peugeotägarna är mycket nöjda med det mesta, och mest med egenskaper som säkerhet/karaktär, design, ljudkomfort och bränsleförbrukning. Kvalitetsmässigt anser till och med 3008-ägarna i det här sällskapet att de får mest bil för pengarna. För Peugeot 5008 blir rankingen på den här frågan också hög, en fjärde plats.

Pålitlig Toyota
Efter Peugeot hamnar Toyota – också dubbelt upp – med nya Verso och ”gamla” Corolla Verso. De högsta pålitlighetspoängen hamnar som vanligt hos Toyota liksom de betyg som utdelas angående framtidsperspektivet, bilägarnas förhoppningar om att få hyfsat bra betalt när nuvarande bil ska säljas.

Här har Toyota ett grundmurat och bra rykte, och det gäller också Volkswagen, i det här fallet Touran.

VW Touran når delad sjätte plats i rankingen och får framför allt också höga betyg för bränsleförbrukning, lackkvalitet och uppfattningar om rostskydd. Däremot får VW lägst poäng av samtliga på frågan om kvaliteten i förhållande till priset – en fråga som i grund och botten är väldigt viktig.

Mest bil för pengarna anser sig ägarna till Peugeot 3008, Renault Scenic och Skoda Roomster få. Utöver VW Touran-ägarna är också ägarna till Opel Zafira och Mazda5 mindre nöjda i det avseendet.

Ford Focus C-Max som hängt med sedan 2003 och med en smärre facelift 2007 hamnar också bland de främsta på frågan bil för pengarna. Här uppskattar ägarna framför allt miljöfördelarna.

De bilar som inte förändrats nämnvärt och som under senare år inte sålt speciellt bra – i Sverige exempelvis Suzuki Liana och Hyundai Matrix – hamnar av förståeliga skäl längre ned i rankingen. Matrix är en äldre konstruktion och såldes under åren 2003–2009. Opel Zafira II lanserades redan 2005 och har i princip inte förändrats sedan dess.

I Vi Bilägare 15/2011 presenteras resultatet från AutoIndex för modeller i storbilsklassen. Tidningen finns i butik från 25 oktober.

AutoIndex 2011:

Scandinavian AutoIndex 2011 resulterade totalt i 58 868 svar från privata bilägare i Sverige, Norge och Danmark.

Sverige med störst marknad har störst påverkan på resultatet, 40 procent, medan Norge och Danmark vardera har 30 procent.

Rankingen här handlar enbart om bedömningar av själva bilen. Enkäter om verkstäder, återförsäljare och lojalitet presenteras separat för varje land. Undersökningen gjordes i januari–februari 2011.

Taggar: AutoIndex,

Kommentarer

#1
2011-10-20 08:32

VA? Vad ska Toyota-kramarna säga nu? ;-)

#2
2011-10-20 08:57

The Toyota Way,har börjat ge frukt till Peugeot. Läs vad jag skrivit på forumet om det hultarn.......;o) Du ligger efter!

#3
2011-10-20 09:04

Här kommer vad jag skrev på forumet. Peugeot kallar sitt The Toyota Way för L'Andon.

Mistro.
Ytterligare ett bra inlägg av dig! Jo tack,jag vet hur det är Mistro. Jag har kört japanskt under många år (parallelt med andra märken) och sedan tidigt 1980tal och jag har fått gått i försvarställning ofta pga mitt bilval. När du sedan säger att bilen är bättre (mindre problem) än tex Volvo,ja då är det nästan lynchstämmning på tex jobbet. Och så har det Ju holt på (vits). Du ser ju fortfarande hur en del kan skriva om japanska bilar här på VIB. Men vilken erfarenhet de har av japaner kan man fundera på om det stämmer. Det har dock blivit bättre med åren. Japanska bilar ÄR accepterade idag,mer än franska kan jag säga. Men efter Peugeots kvalitetssatsning ala Toyota kommer Peugeot att kanske skörda framgångar framöver att det ger utdelning.
Men ditt inlägg ovan var klockrent! Jag skulle kunna byta ut ordet franska bilar mot japanskt i ditt inlägg så har du min version vad jag upplevt i kommentarer om japanska bilar genomåren........;o)
Och jo,till skillnad från dej så kan jag framhålla japanska bilar och ett speciellt märke,Toyota i synnerhet,det är min erfarenhet,så varför skulle jag hymla med den för och inte tala om att de ger minst problem?! För mig!
mvh Conny Karlsson

#4
2011-10-20 09:06

Jag är inte ett dugg förvånad för Peugeot gör riktigt bra bilar.
Det som har legat dem i fatet är Peugeot 407, där kombimodellen var för mycket livsstilskombi och därmed inte så praktiskt användbar vilket gjorde många kunder besvikna jämfört med storlastaren 406. Autoindex handlar ju mycket om kundernas förväntningar och 407 kunde inte leva upp till dem, och eftersom 407 var en av Peugeots mest säljande modeller så fick besvikelsen över denna modell en stor tyngd i det statistiska materialet.
Med 3008 och 5008 visar Peugeot vad de är bäst på - praktiska, snygga och bekväma bilar som ger mycket för pengarna.

#5
2011-10-20 10:05

Fortfarande har Peugeot mycket att bevisa i grenen garantipolicy. På Toyota säger dom: En Toyota ska inte gå sönder. Så, servas den hos oss, så fortsätter garantin att i praktiken gälla långt efter 3 år. På Peugeot har man (iaf tidigare) sagt: "Nu har det gått 2 år och 15 minuter. Garantin har upphört att gälla. Och innan dess, så avfärdades det mesta som handhavande fel. Dumsnålare importör än Bruun står inte att finna på denna jord. (Trots mina, och bekantas erfarenheter, är jag mycket frestad att köpa en 508SW. Överlägset mest prisvärda mellanklasskombin idag. Och dessutom basutrustad som en lyxutrustad BMW,Audi,VW.)

#6
2011-10-20 10:12

Lite kul att 3008 var en av bilarna i utnämningen till årets fulaste bil, det säger kanske en del om ägarnas omdöme.....:) He, he....

#7
2011-10-20 10:19

Nu har ju smaken vissa likheter med baken. Raphael, och säkert ett par till i norra Europa, tycker 3008 snygg. Jämförde för skojs skull priset på en bas 508SW med en lika utrustad variant av kusinen C5. Skilde 30.000 kr. Dessutom 3 års längre garanti på Peggan. (Vid lika och rimlig garantipolicy, så är ju år 3-5 värt minst 10.000 kr.) Att sen Citroen ger typ 15-20.000 kr högre rabatt räcker inte.

#8
2011-10-20 11:33

Roligt för Peugeot...
Tror på Peugeot numera, var därför jag köpte en 508 och är jag nöjd med den efter 3-4 år så kanske det blir en till Pegga... vem vet :)

#9
2011-10-20 12:16

Jag köper aldrig mer en fransk bil för egna pengar.

#10
2011-10-20 12:24

"Jag köper aldrig mer en fransk bil för egna pengar."

Helt onödigt att göra livet "svårt" med sådana beslut. Livet är alldeles för kort. Jag hade en problem-Volvo (helt skit var den att äga) men är ändå berädd att pröva min lycka på en ny om jag finner en som jag är intresserad av. Volvo V60 verkar vara en bil för mej men har inte provkört den ännu. Har nu ägt 4 franska i rad (ca 6 år per bil) som varit pärlor! För tillfället är jag mest rädd för VW/Audis teknik.

#11
2011-10-20 13:06

Bilarna är bra, prisvärda och numer av en riktigt bra kvalitet också. Dessvärre är jag inte heller övertygad om generalagenten KW Bruun. Känner t. ex. en säljare som sålt märket länge och han är inte nöjd med relationerna gentemot Bruun.

Systermärket Citroen har en egen importör och av vad jag sett och hört en generösare garantipolicy än Peugeot.

#12
2011-10-20 19:08

Precis som Peugo skriver. Men! Har man haft dåliga erfarenheter, så är det också logiskt, att som Runkelig bojkotta. Jag, som haft urusla erfarenheter av Peugeots helt egensinniga tolkning av vad som är garantifel, är beredd att förlåta. Särskilt som jag tror dom gjort en ordentlig kvalitetsuppryckning. Men jag är sannerligen inte glad att Bruun fortfarande har tolkningsföreträde. Gratulerar er som har en Peugeot-handlare som vågar stå upp emot Bruun. Här i Göteborg lyser de med sin frånvaro.

#13
2011-10-20 19:16

Man borde hos K.W.Bruun ta sig en funderare på det ni säger, för det är ju ingen nyhet att kunderna misshandlats (och det gäller även återförsäljarna).

Om man inte förstår att något är fel när försäljningen sjunker trots bra utbud, då är det illa!
T.ex var ju förr 307 5:e mest sålda bil i Sverige under ett par år. Nu har väl inte Peugeot någon bil bland de 20 första...

#14
2011-10-20 20:28

Nä ...Renault har övertagit den rollen "hultarn" då de är billigare,men med en fungerande garanti på 5 år så skulle det förvåna mig om inte Peugeot snart ligger på åtminstone topp 10.
Tycker att 508:an är fin men har ingen koll på 3008/5008 ....kan de verkligen jämföras med en Scenic eller Verso?
Är bara rädd för att priserna nu kommer att öka då Peugeot har haft önskemål att kunna höja sin status och därmed sina priser,....med bilar som 508:an så anser jag att de har lyckats att höja sig ett par snäpp!

#15
2011-10-20 22:33

Många uppfattar Peugeot 308 SW som ful jämfört med 307 SW, dessutom har priserna höjts. Många köper Hyundai eller Kia istället för Peugeot, och Peugeot konkurrerar inte längre med lågpris utan vill konkurrera med Volkswagen och när gamla kunderna tycker bilarna är för dyra och köper en Hyundai istället och det inte kommer nya kunder för de fortsätter köpa Volkswagen, då har man problem. 207:an börjar bli gammal och behöver ersättas. 508:an är bra, men för ny för att göra stort avtryck i statistiken än, det var ju rätt nyligen den introducerades.

Peugeot gör fantastiska bilar men har kommit bort lite på svenska marknaden, många kunder tror inte att Peugeot är så bra som de är. Det är fördomar och myter alltså.

#16
2011-10-20 22:35

5008:an är fullt jämförbar med nya Scenic och Verso.
I England blev 5008:an vald till bästa familjebil i sitt segment, före just Scenic och Verso. Hög komfort, bra rymd, snygg design, hög kvalitet. I Sverige är det knappt någon som köper en och det är helt obegripligt. Å andra sidan köper knappt någon Verson heller. Det är Scenic svensken köper när svensken vill ha en familjebil. Övriga märken i segmentet säljer dåligt.

#17
2011-10-21 00:13

Tycker dessa båda Peugeot modeller 3008 och 5008 känns som mer bil än både scenic och Verso. Att scenic säljer beror väl bara på att det är Volvohandeln som säljer Renault med många kunder i omlopp på en dag. Själv skulle föredra en Peugeot av dessa.

#18
2011-10-21 10:23

Finns fler skäl till att (Grand) Scenic säljer mångdubbelt mot 5008:
1. Billigare. (Bensin 130 hk ca 17.000 kr billigare än 5008 med 156 hk.
Tyvärr kan man inte jämföra med den billigare 120 hk, 5008. Den som inte förstår vad jag menar, rekommenderas provtur med de 3 nämnda.
2. Grand Scenic uppfattas av de flesta som betydligt snyggare.
3. Man byter in en Scenic, som man var nöjd med.
Verson ska vi inte tala om i detta sammanhang. Totalt misslyckad funktionellt, underlägsna motorer och överprisad. (För övrigt tycker jag alla ska köpa Toyota.)

#19
2011-10-21 19:57

Ett annat skäl kan ju också vara att Scenic ÄR en vettig bil "Shogun".
Utgår ifrån att familjer åker ut och provar lite olika alternativ och idag ser jag ingen bil som slår Scenic på sådant som är viktigt för en familj.
Jämför man nu med en 5008:a så är Grand Scenic just nu billigare eftersom att man ger 20 eller 30.000kr i rabatt på en sådan bil.
Väljer man en Diesel så bör man välja den "ny nya" 1.6Dci med 130Hk som är helt överlägsen Hdi´n på 112Hk och dessutom miljöklassad,(ensam om detta i klassen )mycket piggare/snabbare och snålare. ( tidigare och också "nya" Dci110 lär ju snart bytas ut liksom den äldre 1.9Dci på 131Hk )
Scenic är också rymligare och bättre utrustad.

Om inte Peugeot har helt fel på sin hemsida så får man t.e.x ett lastutrymme på 170cm om man fäller ryggstödet på pass. stolen fram. ( verkar dock inte stämma ) konstigt med tanke på att flera kombibilar i "Golfklassen" är längre än så...bara fram till framstolarna.
Scenic är 250cm med fällt ryggstöd alt. 276cm om hela stolen fälls fram.

En normalutrustad 5008 112Hdi kostar således från 244.900kr medan Grand Scenic 1.6Dci kostar 226.000kr ( ytterliggare - 10.000kr till om en bil skrotas i samband med köpet )
Man behöver inte vara så insatt för att se att Scenicen är "bra mycket mer bil" än 5008:an sett till vad man får för pengarna....kvalitetsmässigt får framtiden utvisa om Peggan är bättre efter 5 år.

Tänker man än mer ekonomiskt så får man idag en Grand Scenic E85 för 173.000kr med "finaste" grund paketet vilket i sig är oslagbart.
Själv har jag inte fördelen att kunna prioritera bort en bättre bil för en känsla om att bilen inte är lika bra som andra,...varpå mitt val är givet i den här klassen.

#20
2011-10-21 22:03

Mistro, intressanta fakta. Dock en liten liten anmärkning i marginalen: Du glömde att man får lite rabatt på 5008:an också. Här i Gbg erbjuder dom 5-6.000 kr. Men får man 7-10% så blir 5008:an inte lika underlägsen. Oavsett, så har du helt rätt i att Grand Scenic är ett mycket bättre köp än 5008:an.
PS. Ett ytterligare viktigt skäl för Grand Scenic, är att 3:e sätesraden är usel, medan den är urusel på 5008:an

#21
2011-10-22 19:00

Finns även viktiga fördelar hos 5008: Den är i grundutförande vettigt och rikligt utrustad. Scenic är snålt utrustad och håller sej med riktigt dyra paket och tillval. Även de dyrare paketen är så konstigt sammansatta, att ytterligare tillval önskas. Dessutom, ska man köpa en miljöbilsklassad Grand Scenic så får man välja mellan pest och kolera. Antingen Etanol med service för i snitt över 4000 kr/år!! Eller en överprisad dieselmotor, där ett dyrt och innehållslöst paket tvingas på köparen.

#22
2011-10-23 20:09

Ja paketen är väldigt märkligt sammansatta men bilen blir ju inte överprisad för det!
Det kan ju tyckas att 50.000kr är ett allt för stort påslag mellan de båda miljöbilarna och man kan ju fråga sig varför 130Dci endast erbjuds från Dynamique paketet som till synes inte har så mycket bättre utrustning men i själva verket är det mer som skiljer än vad Renault anger själva på hemsida.
Men som sagt är det irriterande att man inte kan välja den utrustning som man vill i vilken modell man vill,...dock förtar det inte det faktum att man idag får en väldigt bra utrustad bil med 5+2 platser och en pigg Dieselmotor för ca 220.000kr.
Klarar man sig med en enklare utrustning och står ut med att serva en gång mer om året ( om man kör så mycket ) så kan ju E85 motorn för numera 172.000kr vara ett bättre alternativ.

#23
2011-10-23 22:49

"Pigg dieselmotor"? Det mesta är relativt här i världen. Provade en A4, 136 hk strax efter en tur med Grand Scenic 130 hk. Båda bilarna har samma effekt/vikt-förhållande. A4:an har sämre vrid/vikt-förhållande. Att gå från Scenic till A4, var att gå från sävligt till nåt herrans vitalt. Prova själva! Dock tycker jag Etanol, 110 hk överraskar positivt. Men som sagt drygt 4.000 kr/år i service. (Scenic miljödiesel under 1.400 kr/år.) Och Scenic 131 hk bensin måste vara en dagens bästa motorer i sin klass. (Som även 5008 med 156 hk.)

#24
2011-10-24 10:35

Med "pigg" jämför jag givetvis med de andra bilarna i klassen samt med E85 motorn.
Varför du blandade in en A4 vet jag inte då den i min värld inte direkt står på samma önskelista för den familj som letar efter en rymlig och prisvärd bil.
Min syster har en A3 Tdie med 105Hk köpt för att åtmionstone vara än snålare än deras C3 Hdi vilket den är på pappret...I verkligheten är den trött ( inte så lite heller mot Hdi ) och törstig.
( de var med mig nu i helgen för att titta på en "GS" för att byta ut C3 men tyvärr fanns det för lite tid för provkörning...."Rea-Race" )
På tal om service så finns det ju alternativ: dels kan man få ett serviceavtal varpå man betalar ett visst belopp varje månad..varpå man tydligare ser vad bilen kommer att kosta att äga och kan jämföra mellan dem olika modellerna.
En E85 bil drar ju så klart mycket mer bränsle och även om det är billigare så blir ju milkostnaden ändå högre än för Dieselbilen men totalkostnaden då prisskillnaden är så stor tror jag gynnar Etanolbilen....En del Taxibolag kör ju också med etanoldrift idag så helt fel kan det ju kanske inte vara rent kostnadsmässigt.
Själv har jag servat på Mekonomen ca två gånger om året och en oljeservice brukar att landa på runt 1200-1400kr.

#25
2011-10-24 10:53

Mistro jag blandade inte in A4, för att den skulle vara ett alternativ till Scenic. Utan för att den har en diesel med samma effekt/vikt-förhållande. Och jag råkade köra båda efter varandra. Och då framstod Scenics motor som tämligen menlös. Iaf allt annat än pigg.
Serviceavtalet för Etanol-Scenic kostar över 4.056 kr/år vid 1500 mil.
Samma avtal för dieseln kostar 1380 kr/år. Det blir mao nära 2 kr dyrare service per mil för Etanol-bilen, (Om man vill utnyttja den 5-åriga garantin, får man se upp var man servar. Mekonomen är antagligen ok. Men bara måttligt billigare.

#26
2011-10-24 12:26

Nu vet jag ju inte om service-intervallerna på E85 motorerna har ändrats på de nya bilarna till 15oo mil men tidigare var det 1000 mil som gällde. ( även om de verkstäder som jag har pratat med säger att det går bra att köra betydligt längre ) ...Instrumentet i min bil är i alla fall inställt på 1000 mil och bilen är också servad efter det.
Vad jag vet så brukar Bilia ta servicekostnaden och dela med 36 och kostar då service som du säger så blir totalkostnaden ca 12150kr/ 36 = 338kr/månaden kontra en kostnad på ca 115kr/ mån,.. Tror att de brukar att ta runt 2000kr för en oljeservice och runt det dubbla för en 3000 mila service...vid inbyte skall man ha minst 500 mil kvar till nästa service varpå man oftast "åker" på en service till då det gäller Etanolbilarna så runt 12000kr låter ganska riktigt (vilket förståss är helt horribelt ) ...Värre blir det då man betänker alla "tjuvkostnader" som Bilia har för vana att debitera som t.e.x spolarvätska m.m eller då bilen kommer upp till runt 6000 mil....De skäms inte direkt för att blåsa sina kunder varpå jag inte längre servar hos dem.

#27
2011-10-25 21:33

Jag är inte överraskad av resulatet för AutoIndex 2011. Jag har ägt tre Peugeot, en 504, en 206 GTI och en 406 Coupe (V6 3L). Jag har varit super nöjd alla gånger. Har även haft tre merca och fick stora problem med två av de (300CE och 300CE-24V). Kör idag en Audi A5 3L TDI. Rätt så nöjd men även besviken då jag har haft problem med bl.a partikel filter, insprutningsspjäl ....mm. Min kommande bil lär sannolikt vara det nya Peugeot coupe (kodnamnet SR1) om den tillverkas. Innan dess är jag sugen på RCZ, dunder bil!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.