Bild
Nästa artikel

Årets Långtestbil 2011: Volvo V60

Webb-tv

Den vann inte vintertestet. Inte sommartestet heller. Men den vann slutomröstningen – Volvo V60 är Årets Långtestbil 2011!

 

Läs hela slutrapporten om årets långteststall i Vi Bilägare 18/2011. Tidningen kommer till prenumeranter från den 6 december och finns i butik den 13 december

Diskutera: Vad tycker du om årets långteststall?

Långteststallet 2011

Vi Bilägares långtest genomfördes i år för 24:e året, med en brokig blandning bilar. Det är inte så vanligt att vi får köra två nya svenskar mot varandra, men i år fanns både Saab 9-5 och Volvo V60 med. De skärskådades under totalt 19 000 mil tillsammans med tre praktiska familjebilar. Ford C-Max och Opel Meriva är ett par innovativa högbyggen och den robusta outsidern Dacia Duster.

Volvo V60 T4

Baspris: 268 900 kr.
Extra utrustning: Momentum-paket 30 000 kr, powershift automatlåda 17 900 kr, metalliclack 7 000 kr, Driver Support-paket 18 000 kr, elinfällbara backspeglar 1 900 kr, eluttag i bagagerum 500 kr, avstängningsbar passagerarkrockkudde 600 kr.
Testbilens pris: 344 800 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och 1–7 års vägassistans.
Skatt: 1 485 kr.
Mått och vikt: L 463/B 186/H 148 cm. Axelavstånd 278 cm. Tjänstevikt 1 664 kg. Maxlast 440 kg varav 75 kg på taket. Bagagevolym 430–1 241 l.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad med dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Volym 1 595 cm3. Effekt 180 hk vid 5 700 v/min. Vridmoment 240 Nm mellan 1 600 och 5 000 v/min.
Transmission: Sexstegad automatväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 7,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 175 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,2 s. Toppfart 220 km/tim.
Betyg i EuroNCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 5/4.

Kommentarer

#1
2011-12-06 09:08

Det va kul att en så pass liten bil vann, ja liten för att va en kombi. Har oxå både hört - läst - att väldigt många gillar Volvo V60 men för vår del e den förliten och saknar AWD.

#2
2011-12-06 09:11

Rätt givet att inte Dacia vann. Men jag trodde kanske att Ford som familjebil skulle vinna över Volvon eftersom Volvon har så liten bagage för att vara "kombi"

#3
2011-12-06 09:19

Ja, den är ju dyr för sin storlek, så det är ju kul att man får något för pengarna...

#4
Juppe
2011-12-06 10:47

@Swenssons
Vad menar du med att den saknar AWD?

#5
2011-12-06 11:06

Den är ju dyr,opraktisk och inte bäst på något så då måste den väl vinna?
Någon som är "förvånad"?

#6
2011-12-06 12:13

En bil för 345 000 blir årets val av VIB.......?

#7
Raymond K
2011-12-06 12:29

¨Den är mer "årets dyrgrip"

#8
2011-12-06 12:51

En rimligt trolig orsak till V60 vinst är INTE att den är speciellt bra, utan att de andra upplevs som sämre sett till helheten.

9-5 och Meriva har ju fått massor av beröm, men Merivas dieselmotor förstör ju alltsammans (och vem blev överraskad av det? väljer man en så svag motor måste man vara lite dum milt sagt…)

Och att 9-5 inte skulle slå en kombi även om den är en så dålig kombi som V60 det var ju väntat.

#9
2011-12-06 12:52

så klart att det är fel resultat om inte Opel vann...?

#10
2011-12-06 16:01

Efter just 60 avverkade mil i en hyrbil, V60 DRIVe, kan jag hålla med Vi Bilägares testlag, trots den trötta motorn i mitt exemplar är bilen riktigt kul att köra, väghållningen är vass med lätt överstyrning, jag hade riktigt kul igår på en av mina favoritvägar, den mellan Gnesta och Mariefred som är 3 mil kurvor.
Stolarna är bland det bästa jag suttit i, bilen är tyst men riktigt skrovlig asfalt kan den inte hantera, och det slår oskönt i hjulställen över broskarvar, framförallt bak.
Bagaget är fåningt litet, i baksätet är det rymligt men instängt, fram är det oxå instängt med den stora mittkonsolen, som slår i armbågen när man växlar då växelspaken har för långt slag/är för lång. Justeringen för ryggstödslutningen och svankstödet är mycket svåra att komma åt, sitter man långt fram får man skjuta tillbaka stolen för att justera svankstödet.
Alla funktioner o knappar är inte helt enkla att förstå, mittkonsolen är plottrig.
Bakåtsikten är bedrövlig, man är helt ovetande var bilen slutar, mitt ex saknade parkeringsradar, ett måste på denna bil.
Halvjluset (halogen) är bra med riktigt bra sidobelysning, heljuset är dåligt bla pga det bra halvljuset som ger för mycket närljus, och helljuset lyser bara rakt fram, särskillt i vänsterkurvor blir det mörkt runt kröken.
Torkarna har en mycket bra svepyta, baktorkaren är ett skämt.
Andra missar är laddutaget i mittkonsolen, som gör att man får kabeln hängande som en tvättlina över växelspaken om man har telefon el GPS i hållare på vindrutan.
Klimatanläggningen verkade fungera bra, jag har iaf inte rört nått reglage under dom 2 dagar jag kört bilen, och det var behagligt i den hela tiden.
Men som sagt, jag är mycket överaskad hur kul bilen var att köra.

Skulle jag köpa denna bil ?? Nej absolut inte med den trötta dieseln, kanske med den motorn som ViB testade bilen med, men inte för 350"

Min granne köpte en ny 9 5 diesel för ett år sen, den blev kortlivad och byttes mot just en V60 T4, grannen är lyrisk över hur kul o pigg bilen är att köra, SAABen spyr han galla över.

#11
2011-12-06 18:43

Jag håller med majoriteten.
En dyr, ful, opraktiskt bil som dessutom är dyr att äga. Och varför tillverka en ful kombi om skåpet ändå inte rymmer något?

Detta påminner om "Årets bil" där det värsta fiaskot vinner.

Nej, nästa år är ni skyldiga att ta med några japaner. Om ni nu är en neutral tidning?

#13
2011-12-06 19:45

Jag håller med Christer, riktigt kul att läsa dina erfarenheter Rikard. Du har inte funderat på att bli biltestare, du verkar ju ha kollat allt. ;)

Volvos stolar borde fasiken vara standard i alla bilar.

#14
2011-12-06 20:37

Rikard.

Håller med i det mesta du skriver om V60. Men jag tycker bilen är mycket dyr sett till vad man får. Jag tyckte dock inte att den var rymlig i baksätet när jag satt mig bakom mig själv. Men nu har ju jag långa ben 183cm lång. Jag kollade på bilen med D3 motorn och automatlåda momentumpkt och fick offert på en sådan. Men det blev ingen Volvo denna gång.......

#15
2011-12-06 22:43

Ja jag satt oxå bakom mig själv, men jag är 20 cm kortare, så det kanske inte var så rättvisande.
Kan oxå tillägga att jag lyckades klämma i 34 liter diesel efter 60 mil, bilens mätare sa att jag haft en snittförbrukning på 0,58 villket stämmer bra, min snittfart hade varit 78 km/h. Jag har åkt allt från motorväg ++ till stått stilla i stockholmsköer. Den som kör ekonomiskt kan nog utan problem åka under halvlitern. Växlar man enligt växlingsindikatorn i DRIVe läget låter motorn konstant plågad då den vill att man växlar vid 2000 v/min, och efter växling hamnar runt 1300 v/min där motorn är tämligen död.
Motorn är ändå snäll, man kan dumpa kopplingen på 1an utan att gasa, och utan gubbstopp (skönt i köer)
Jag gjorde lite ovetenskapliga tester på vägen hem i eftermiddags, jag har 2 långa plana rakor som båda slutar med en kort men ganska brant backe.
På första rakan hade jag farthållaren på 125 km/h, förbrukningsmätaren pendlade mellan 0,63-0,66, i backen steg den som mest till 0,73. På andra rakan sänkte jag till 90 km/h, då pendlade den mellan 0,23-0,34, i backen steg den till 0,82, båda på 6ans växel.

#16
2011-12-07 08:08

"Rikard": Detta var en av dem bästa sammanställningarna utav en bil som jag har läst någonsin ...tackar!
En sådan utförlig redovisning får vi dock tyvärr aldrig läsa utav en Svensk motorreporter angående Volvo,då det hade varit svårt att i så fall höja den över mängden i sedvanlig ordning.
Angående bilens prestanda ( T4 ) så har jag svårt att vara "lyrisk" över den,..180Hk utlovar mer tycker jag än vad som nämns på pappret.

#17
2011-12-07 11:25

Ibland blir till och med jag förvånad över den låga nivån på vissa kommentarer här:
"Detta påminner om "Årets bil" där det värsta fiaskot vinner"

Visst har det förekommit floppar, men... på det stora hela har ju Årets bil varit bilar som sålt bra.
Jag fattar inte varför dessa underliga floskler fortsätter att ploppa upp...

Tillbaka till V60: det är intressant att Volvo som i så många år jobbat för bra sikt och smart förarmiljö numera tycks bortse från det och istället låter designen styra.
Rutorna blir allt mindre, särskilt bak, och jag minns gamla biltester där man mätte runtomsikt och närsikt bakåt. Då var sånt viktigt, idag verkar man bortse från det. Varför?
Den där mittkonsollen är ju hemsk, en massa likadana knappar, och vad är poängen med ett prylfack som man inte kan se eller nå?
Dock ska Volvo ha en eloge för att de sätter hastighetsmätare och varvräknare (vad ska man med den till egentligen...? nära varandra, och inte gör som många andra och sätter dem brett isär, så de delvis döljs av ratten.

#18
2011-12-07 16:09

Rikard.

Kan hålla med både Rustan och Mistro en mycket bra beskrivning av dig av bilen.
Du har allvarligt talat inte funderat på att bli biltestare? Fråga Vibilägare om de behöver förstärkning i testlaget! Jag skulle vilja be dig om en sak Rikard. Ta och testa Hyundai i40 så jag får höra din beskrivning av den. Gärna också Toyota Prius och nya BMW 3-serien när tillfälle ges. Ursäkta off topic.

#19
melrod
2011-12-07 22:52

Det här är en typisk pensionärs bil. Barnvagnar går inte in men rullatorn och golfbagen. Säger väl lite om ViBilägares redaktion.

Bilen är inte bra på något men vinner ändå.

#20
2011-12-07 23:25

Ser man till de övriga bilarna i testet så fanns det i stort sett ingen annan vinnare,..men det skulle en 5 åring kunnat räkna ut ifrån början.

Hur är man objektiv då man hoppar mellan Sveriges lågpris fabrikat och en Saab 9-5 ?
Vad är tanken att läsarna skall utläsa ifrån dessa tester när det utses en "vinnare"?
Volvo har det bästa andrahandsvärdet då den "bara" sjönk 40% på ett år....bara en svensk tidning kan skriva något sådant!

Man snålar in på motorer och utrustning på vissa modeller ....ibland ner till "idiotnivå" ( vill minnas en Fiesta som man tyckte att det ju kunde vara en bra ide att spara 1500kr på genom att inte välja till färddator! )

Denna gången valde man "Eco.versioner" på två utav bilarna Meriva och C-Max vilket inte gladde testteamet särskilt mycket.
Andra gånger är det inga problem att kasta in hur mycket utrustning som helst,men det är inga problem om det råkar att vara en Volvo för dessa är ändå det bästa köpet oavsett.

En annan gång valde man att totalutrusta en C4 Picasso...alltså långt mer än vad "Någon vettig" människa skulle ha gjort vilket gjorde bilen svindyr.
Det spelade ingen roll att detta var den skönaste bilen för testbilens bristande kvalite och höga pris fick spaltvis mer utrymme.

Omdömmena om svindyra Xc60 var också positiva då man valde att framtona bilens bra egenskaper framför dem dåliga ( t.e.x platsbrist och pris )...Även detta år jämförde man med hälften så dyra bilar som förståss inte kunde hävda sig.

Man har fått läsa mellan raderna och ta vara på det som är bra men årets test är en totalflopp då inte ens en milkostnad på över 50kr/milen kunde rucka på teamets totala övertygelse!

Nä....att det skall vara så förbannat svårt att sätta ihop bilar som på något sätt kan jämföras är för mig en stor gåta!

#21
UL A
2011-12-08 01:16

Många av de som blivit "Årets bil" har sålt bra men bara därför behöver det inte vara en bra bil.

Det finns många storsäljare som var extremt krockfarliga, drabbades av motorhaverier, krånlade osv även när de nästan var helt nya (ja, bilar som hader alla dessa fel i samma modell) men ändå han att utses till årets bil innan sanningen kom fram.

Nu är det du som är barnslig eller så skojjar du bara med oss som vanligt.

#22
2011-12-08 13:08

"hultarn": bara en förtydling: nu handlar det inte om "Årets bil" utan om "Årets långtestbil" ....Man köper in 5 bilar och kör dem i ett år ca 4000 mil,säljer dem och summerar sedan allt.
En mycket bra ide om man tog bort själva "vinnartiteln" och lät bli att jämföra hur dålig en 150.000kr bil är vid sidan om en +300.000kr bil.
Oavsett att tidningen menar att tanken INTE är att bilarna skall jämföras så är det väldigt svårt att inte göra det,...det hela toppas sedan med en titel över bedriften!

#23
2011-12-08 13:37

Mistro:
jo, det vet jag, men det var någon annan här som drog till med en floskel om Årets bil, och jag kände mig tvungen att bemöta...
Det intressanta är att samma personer inte någon gång hittills har kommit med bättre alternativ. Det sägs alltid vara vinnarna som är sååå dåliga...
Funderar fortfarande vilka vinnare som var "extremt krockfarliga"....

Och, visst har du rätt i att man inte kan jämföra bilarna i helt olika prisklasser.

#24
2011-12-08 14:23

Det största problemet genom tiderna för oss Svenskar vad gäller "Årets bil" har väl varit att det oftast har varit små,bränslesnåla och praktiska bilar som har vunnit?
I landet Sverige där vi länge knappt kunde stava till Mazda,Toyota eller ännu mindre till Mitsubishi eller Hyundai så har det förståss varit fruktansvärt att behöva inse att det faktiskt finns andra fabrikat varpå många utav dem t.o.m tillverkas i Europa.

Många utav oss kan numera tänka oss att ratta en mindre bil med svårstavade bokstäver på bakluckan.
Andra kan det inte...varpå det skapas en debatt men det är ju också kul att vi inte alla är lika. ;-)

#25
2011-12-08 17:46

Jag fortsätter i en ny tråd på forumet då denna snart försvinner från förstasidan.

#26
Raymond K
2011-12-08 17:52

Håller med Mistro här, bra och relevanta kommentarer. Att jämföra bilar som skiljer 100-150.000 i pris är missvisande då de billigare inte har en chans mot de dyrare välutrustade bilarna.

#27
2011-12-08 19:14

Mistro.

Håller med helt och fullt angående bilar som testats och att det skiljer så i pris. Ska man kunna ta denna utnämning på allvar så måste ju i rimlighetens namn bilarna kosta ungefär lika mycket om man ska kunna jämföra vem som blir vinnare. Men svenska motortidningar och Volvo har vissa tendenser att ja man får lära sig att sålla lite..........

#29
2011-12-08 22:55

Jodå...den bilintresserade kan tänka själv och bilda sig en egen uppfattning,..men om du "crister_1" har läst något utav dessa test så förstår du vad jag menar.
Kommentarerna är alltid skrivna vinklade lite på sina egna vis.
Hur skulle du själv tolka texterna "årets trögdjur" eller "årets säkerhetsrisk"?
Blanda detta med "Volvo i topp hos fyra utav förarna" och försök sedan att se de ljusglimtar som nämns mellan raderna för de andra bilarna i testet.

Volvons katastrofala värderas på drygt 139.000kr summeras så här:
Volvos värde varar bäst och en bilvärderare förklarar kortfattat det hela med att anledningen till detta är att det är en Volvo kombi med automatlåda och sådana "smäller högt" på den svenska begagnatmarknaden.

Eftersom att V60 bara tappar 40% av sitt nypris mot t.e.x Merivans 41% så summeras detta med en fet rubrik att Opel och Volvo tappar minst i värde.

Tänk om det vore biltestarna som själva skulle ha betalat för bilarna...hur skulle listan då ha sett ut? ...Kanske skulle man ha tagit hänsyn till bilarnas pris och övriga styrkor som t.e.x bränsleekonomi samt utrymmen före körglädje och komfort?
En av testarna gjorde detta och placerade därför C-Max som etta med motiveringen att det var en bra bil samt att Volvon är för dyr.

#30
Jens Pedersen
2011-12-11 01:07

AUDI = premium = årets bil alla år.

Toyota = japanskt.

Vad har japan för historia att skryta med???

#31
2011-12-11 01:31

Det har väl ingen betydelse vad de gjort förr? Ford har också gjort mycket för bilindustrin men inte fan går du och drömmer om en Ford antar jag?

Och säga vad man vill om Tyskland som land, om det var det du åsyftade, men inte har de nån historia att skryta med direkt.

Lev i nuet och inse att de som köper en Toyota inte har råd med en Audi och de som köper en Audi har så mycket pengar att de inte tittar på Toyota. Du kan lika gärna jämföra vispgrädde och blomjord.

#32
2011-12-11 22:19

Volvon vann tydligen enbart för att den är en Volvo. En påkostad sådan.
.
Det blir lite orimligt med "bäst värde" när man måste in i tabellen för att förstå att den hade nästsämst värde i kronor. Jag får min lön i kronor och inte i procent.
Dåligt Vib, att inte skriva tydligare!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.