Bild
Nästa artikel
Webb-tv

Årets Långtestbil 2011: Volvo V60

Publicerad 6 december 2011 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Den vann inte vintertestet. Inte sommartestet heller. Men den vann slutomröstningen – Volvo V60 är Årets Långtestbil 2011!

 

Läs hela slutrapporten om årets långteststall i Vi Bilägare 18/2011. Tidningen kommer till prenumeranter från den 6 december och finns i butik den 13 december

Diskutera: Vad tycker du om årets långteststall?

Långteststallet 2011

Vi Bilägares långtest genomfördes i år för 24:e året, med en brokig blandning bilar. Det är inte så vanligt att vi får köra två nya svenskar mot varandra, men i år fanns både Saab 9-5 och Volvo V60 med. De skärskådades under totalt 19 000 mil tillsammans med tre praktiska familjebilar. Ford C-Max och Opel Meriva är ett par innovativa högbyggen och den robusta outsidern Dacia Duster.

Volvo V60 T4

Baspris: 268 900 kr.
Extra utrustning: Momentum-paket 30 000 kr, powershift automatlåda 17 900 kr, metalliclack 7 000 kr, Driver Support-paket 18 000 kr, elinfällbara backspeglar 1 900 kr, eluttag i bagagerum 500 kr, avstängningsbar passagerarkrockkudde 600 kr.
Testbilens pris: 344 800 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och 1–7 års vägassistans.
Skatt: 1 485 kr.
Mått och vikt: L 463/B 186/H 148 cm. Axelavstånd 278 cm. Tjänstevikt 1 664 kg. Maxlast 440 kg varav 75 kg på taket. Bagagevolym 430–1 241 l.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad med dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Volym 1 595 cm3. Effekt 180 hk vid 5 700 v/min. Vridmoment 240 Nm mellan 1 600 och 5 000 v/min.
Transmission: Sexstegad automatväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 7,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 175 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,2 s. Toppfart 220 km/tim.
Betyg i EuroNCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 5/4.

Kommentarer

#1 • 2011-12-06 09:08
Swenssons

Det va kul att en så pass liten bil vann, ja liten för att va en kombi. Har oxå både hört - läst - att väldigt många gillar Volvo V60 men för vår del e den förliten och saknar AWD.

#2 • 2011-12-06 09:11
Thommys

Rätt givet att inte Dacia vann. Men jag trodde kanske att Ford som familjebil skulle vinna över Volvon eftersom Volvon har så liten bagage för att vara "kombi"

#3 • 2011-12-06 09:19
Roy J

Ja, den är ju dyr för sin storlek, så det är ju kul att man får något för pengarna...

#4 • 2011-12-06 10:47
Juppe (not verified)

@Swenssons
Vad menar du med att den saknar AWD?

#5 • 2011-12-06 11:06
Mistro

Den är ju dyr,opraktisk och inte bäst på något så då måste den väl vinna?
Någon som är "förvånad"?

#6 • 2011-12-06 12:13
Simon no1

En bil för 345 000 blir årets val av VIB.......?

#7 • 2011-12-06 12:29
Raymond K (not verified)

¨Den är mer "årets dyrgrip"

#8 • 2011-12-06 12:51
N-iklas

En rimligt trolig orsak till V60 vinst är INTE att den är speciellt bra, utan att de andra upplevs som sämre sett till helheten.

9-5 och Meriva har ju fått massor av beröm, men Merivas dieselmotor förstör ju alltsammans (och vem blev överraskad av det? väljer man en så svag motor måste man vara lite dum milt sagt…)

Och att 9-5 inte skulle slå en kombi även om den är en så dålig kombi som V60 det var ju väntat.

#9 • 2011-12-06 12:52
FLAC

så klart att det är fel resultat om inte Opel vann...?

#a • 2011-12-06 16:01
Rikard

Efter just 60 avverkade mil i en hyrbil, V60 DRIVe, kan jag hålla med Vi Bilägares testlag, trots den trötta motorn i mitt exemplar är bilen riktigt kul att köra, väghållningen är vass med lätt överstyrning, jag hade riktigt kul igår på en av mina favoritvägar, den mellan Gnesta och Mariefred som är 3 mil kurvor.
Stolarna är bland det bästa jag suttit i, bilen är tyst men riktigt skrovlig asfalt kan den inte hantera, och det slår oskönt i hjulställen över broskarvar, framförallt bak.
Bagaget är fåningt litet, i baksätet är det rymligt men instängt, fram är det oxå instängt med den stora mittkonsolen, som slår i armbågen när man växlar då växelspaken har för långt slag/är för lång. Justeringen för ryggstödslutningen och svankstödet är mycket svåra att komma åt, sitter man långt fram får man skjuta tillbaka stolen för att justera svankstödet.
Alla funktioner o knappar är inte helt enkla att förstå, mittkonsolen är plottrig.
Bakåtsikten är bedrövlig, man är helt ovetande var bilen slutar, mitt ex saknade parkeringsradar, ett måste på denna bil.
Halvjluset (halogen) är bra med riktigt bra sidobelysning, heljuset är dåligt bla pga det bra halvljuset som ger för mycket närljus, och helljuset lyser bara rakt fram, särskillt i vänsterkurvor blir det mörkt runt kröken.
Torkarna har en mycket bra svepyta, baktorkaren är ett skämt.
Andra missar är laddutaget i mittkonsolen, som gör att man får kabeln hängande som en tvättlina över växelspaken om man har telefon el GPS i hållare på vindrutan.
Klimatanläggningen verkade fungera bra, jag har iaf inte rört nått reglage under dom 2 dagar jag kört bilen, och det var behagligt i den hela tiden.
Men som sagt, jag är mycket överaskad hur kul bilen var att köra.

Skulle jag köpa denna bil ?? Nej absolut inte med den trötta dieseln, kanske med den motorn som ViB testade bilen med, men inte för 350"

Min granne köpte en ny 9 5 diesel för ett år sen, den blev kortlivad och byttes mot just en V60 T4, grannen är lyrisk över hur kul o pigg bilen är att köra, SAABen spyr han galla över.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.