Bild
Nästa artikel
Webb-tv

Årets Bil 2011: Därför vann Nissan Leaf

Publicerad 29 november 2010 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Nissan Leaf erbjuder ny teknik och kan ersätta en vanlig familjebil. Därför vann elbilen Årets Bil 2011, menar testchef Marianne Sterner.

 

Årets Bil är ett internationellt pris som delas ut av en jury bestående av 59 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är med i juryn.

Diskutera: Är Nissan Leaf värd titeln Årets Bil 2011?

Kommentarer

#1 • 2010-11-29 14:44
Mr:B (not verified)

Vad då ny teknik????Elbil är väl inget nytt? Elbilen var vanligare en sin bensindito för ungefär 100 år sen. Elbilen blir aldrig en hit så länge man inte kan ladda batterierna under 1 timme eller räckvidden tillräckligt lång.

Den kommer funka i stan med korta sträckor o låg medelhastighet.
Och varför ska Staten subventionera Nissan? Finns bättre saker att lägga skattepengar på.

#2 • 2010-11-29 16:16
saabnisse

Helt riktigt Mr:B, att statligt subventionera elbilar är ju vanvett.
En skymf mot alla de som inte har en möjlighet att använda sådana, men de ska ändå vara med och betala för dem.
Låt de som tror på elbilar köpa dem till det reella priset så får vi snart se vad som hände för just hundra år sedan.
Eldrvna bilar klarade inte konkurrensen då och gör det inte idag.
Och vad är det för ny teknik?
Det finns elbilar som tillverkades för just hundra år sedan, som står på museer och som fortfarande går att köra med sina originalbatterier sedan de laddats.
Det går inte med dagens, man räknar med max tio år, sedan måste ett nytt batteripaket installeras.
En kostnad idag på minst hundra tusen kronor.
Det blir avsevärt billigare påstår man.
Vad vet man om det?
Om tio år är förmodligen de här bilarna värdelösa om teknikutvecklingen verkligen ökar så mycket att de kan bli lönsamma.
Ok, elbilen kommer, men det tar minst tjugo år innan den verkligen blir lönsam att äga och bruka.

#3 • 2010-11-29 17:55
Luigi.P. (not verified)

Luft och vatten vetja, varför inte? är det för billig? bilindustrin tycker säkert att det är ointeressant tanke men det tycker inte jag! Tack för mig.

#4 • 2010-11-29 18:11
gunnar44 (not verified)

Har jurun blivit mutad? Den blir ju även för dyr i förhållande till vad man får, och hur är det med säkerheten? Nissan har ju aldrig varit ledande i säkerhet. Visst man har bättrat sig, men är långt efter Europeiska biltillverkare.

#5 • 2010-11-29 21:36
Anonymous (not verified)

Gunnar 44:
Du svamlar i nattmössan. Qashkai blev den bästa bilen euroncap någonsin testat när den kom.

#6 • 2010-11-29 22:22
AnonymousTage (not verified)

Har en Polar 440 och är fyra vuxna i familjen och vill köta till Nordcap.Finland upp och Norge hem. Tror någon med giltigt körkort att detta är möjligt? Har en ny v70 flex och en gammal 240 som gått 30000 mil.Dessa bilar klarar resan med glans! Hur många veckor tar resan med årets bil? Går det över huvud taget?

#7 • 2010-11-29 22:25
Jan Erlandson (not verified)

Långt ifrån värd att vinna med det priset!!
Varför vann inte Dacia Duster?

#8 • 2010-11-29 23:23
Mattias Goldmann Gröna Bilister (not verified)

Mycket roligt att en elbil vann - kan betyda lika mycket som när Prius gen 2 blev Årets Bil. Tycker Nissan verkar ha gjort en bra balans mellan räckvidd och kostnad/utrymmeskrav för batterier. Förstås bör ingen köpa Leaf förrän vi vet att den klarar sig bra i oberoende krockprov, men jag tar för givet att Nissan snart skickar Leaf till Euro-NCAP.

#9 • 2010-11-30 09:24
Örjan Sjölin :bilbranschkonsulten (not verified)

Det är skrämmande att 23 motorjournalister inte förmår att stå upp för sina normala värderingar då det gäller bilar. Det här är inget annat än en fånig röstning på en bil som ingen vågade hoppa över just för att det var första gången en El-bil var med och tävlade... Följden blir som vanligt att det blir en flopp i försäljningen - precis som vanligt! Det finns inget vettig bilmänniska som kan tro på dessa statsunderstödda El-bils projekt!
www.bilbranschkonsulten.se

#a • 2010-11-30 11:54
robsta (not verified)

Synd att så få inser att elbilens inttåg ä banbrytande och här för att stanna. Givetvis är det ny teknik - om man pratar användbar sådan. Lönsam att äga? Knappast. Men det är alltid några som har råd att betala och poå sikt komemr priserna att sjunka. Tjugo år komemr det inte att ta. Det kommer energiförsörjningen i världen att ombesörja. Jättebra att staten går in och subventionerar. Det kan man göra genom ett extra uttag på bränsleskatten. Transportsektorn måste ställa om. Ju längre vi väntar desto mer ont kommer det att göra. Riktigt glädjande att juryn vågat rösta fram en bil med lite nytänk och med framtiden i sikte!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.