Bild
Nästa artikel

Årets Bil 2011: Därför vann Nissan Leaf

Webb-tv

Nissan Leaf erbjuder ny teknik och kan ersätta en vanlig familjebil. Därför vann elbilen Årets Bil 2011, menar testchef Marianne Sterner.

Kommentarer

#1
Mr:B
2010-11-29 14:44

Vad då ny teknik????Elbil är väl inget nytt? Elbilen var vanligare en sin bensindito för ungefär 100 år sen. Elbilen blir aldrig en hit så länge man inte kan ladda batterierna under 1 timme eller räckvidden tillräckligt lång.

Den kommer funka i stan med korta sträckor o låg medelhastighet.
Och varför ska Staten subventionera Nissan? Finns bättre saker att lägga skattepengar på.

#2
2010-11-29 16:16

Helt riktigt Mr:B, att statligt subventionera elbilar är ju vanvett.
En skymf mot alla de som inte har en möjlighet att använda sådana, men de ska ändå vara med och betala för dem.
Låt de som tror på elbilar köpa dem till det reella priset så får vi snart se vad som hände för just hundra år sedan.
Eldrvna bilar klarade inte konkurrensen då och gör det inte idag.
Och vad är det för ny teknik?
Det finns elbilar som tillverkades för just hundra år sedan, som står på museer och som fortfarande går att köra med sina originalbatterier sedan de laddats.
Det går inte med dagens, man räknar med max tio år, sedan måste ett nytt batteripaket installeras.
En kostnad idag på minst hundra tusen kronor.
Det blir avsevärt billigare påstår man.
Vad vet man om det?
Om tio år är förmodligen de här bilarna värdelösa om teknikutvecklingen verkligen ökar så mycket att de kan bli lönsamma.
Ok, elbilen kommer, men det tar minst tjugo år innan den verkligen blir lönsam att äga och bruka.

#3
Luigi.P.
2010-11-29 17:55

Luft och vatten vetja, varför inte? är det för billig? bilindustrin tycker säkert att det är ointeressant tanke men det tycker inte jag! Tack för mig.

#4
gunnar44
2010-11-29 18:11

Har jurun blivit mutad? Den blir ju även för dyr i förhållande till vad man får, och hur är det med säkerheten? Nissan har ju aldrig varit ledande i säkerhet. Visst man har bättrat sig, men är långt efter Europeiska biltillverkare.

#5
Anonymous
2010-11-29 21:36

Gunnar 44:
Du svamlar i nattmössan. Qashkai blev den bästa bilen euroncap någonsin testat när den kom.

#6
AnonymousTage
2010-11-29 22:22

Har en Polar 440 och är fyra vuxna i familjen och vill köta till Nordcap.Finland upp och Norge hem. Tror någon med giltigt körkort att detta är möjligt? Har en ny v70 flex och en gammal 240 som gått 30000 mil.Dessa bilar klarar resan med glans! Hur många veckor tar resan med årets bil? Går det över huvud taget?

#7
Jan Erlandson
2010-11-29 22:25

Långt ifrån värd att vinna med det priset!!
Varför vann inte Dacia Duster?

#8
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-11-29 23:23

Mycket roligt att en elbil vann - kan betyda lika mycket som när Prius gen 2 blev Årets Bil. Tycker Nissan verkar ha gjort en bra balans mellan räckvidd och kostnad/utrymmeskrav för batterier. Förstås bör ingen köpa Leaf förrän vi vet att den klarar sig bra i oberoende krockprov, men jag tar för givet att Nissan snart skickar Leaf till Euro-NCAP.

#9
Örjan Sjölin :bilbranschkonsulten
2010-11-30 09:24

Det är skrämmande att 23 motorjournalister inte förmår att stå upp för sina normala värderingar då det gäller bilar. Det här är inget annat än en fånig röstning på en bil som ingen vågade hoppa över just för att det var första gången en El-bil var med och tävlade... Följden blir som vanligt att det blir en flopp i försäljningen - precis som vanligt! Det finns inget vettig bilmänniska som kan tro på dessa statsunderstödda El-bils projekt!
www.bilbranschkonsulten.se

#10
robsta
2010-11-30 11:54

Synd att så få inser att elbilens inttåg ä banbrytande och här för att stanna. Givetvis är det ny teknik - om man pratar användbar sådan. Lönsam att äga? Knappast. Men det är alltid några som har råd att betala och poå sikt komemr priserna att sjunka. Tjugo år komemr det inte att ta. Det kommer energiförsörjningen i världen att ombesörja. Jättebra att staten går in och subventionerar. Det kan man göra genom ett extra uttag på bränsleskatten. Transportsektorn måste ställa om. Ju längre vi väntar desto mer ont kommer det att göra. Riktigt glädjande att juryn vågat rösta fram en bil med lite nytänk och med framtiden i sikte!

#11
2010-11-30 13:33

Jag läste VIB´s testkörning med bilen. Det var inte mycket som var positivt. Bara eldriften. Att en sådan bil kan bli "årets bil" är ett hån mot övriga kandidater, som satsat på att bygga säkra, praktiska, bilar med betydligt fler plustecken!

#12
2010-11-30 15:54

Hur många nyheter har egentligen varit riktiga nyheter? Det mesta har ju uppfunnits och gjorts försök med tidigare. Inte ens Saabs innovationer har ju alltid varit helt nya. Ok, då - strålkastartorkare, stötfångande stötfångare, elvärmda stolar och lite till, men inte turbon t ex. OK, Gilbrandts lösning på varabel kompression var också en ny idé, men annars så har det mest varit så att det gått en tid - och så återupptäcker någon tillverkare (tidigare ofta Saab) idén och vidareutvecklar den.
Nu är det alltså dags för elbilar igen. Denna gång kanske på allvar! Det går inte att sopa undan företeelsen med att "man minsann försökt tidigare och se hur det gick då!".
En parallell: Under 70-talet var det två konkurrerande fyrkanalssystem i HiFi-världen som bägge hårdlanserades - men efter två år var det stendött! Nu finns det hur många multikanalanläggningar som helst (mest beroende på digitalteknikens möjligheter). Nu satsar man på 3D-tv. Får se hur det går...
-
Elbilar är framtiden. Frågan är bara hur nära den framtiden är. Nissan må vara först, men så helt bra är bilen inte. Ska Årets Bil-juryn premiera nya idéer eller nya bilar? Jag tycker nog att de ska hålla sig till bilarna. Alltså har Marianne rätt.

#13
2010-11-30 15:57

robsta, intressant att du tror på den här bilen och jag hoppas att du har rätt och att jag har fel.

Men förklara hur det kan komma sig att man för hundra år sedan kunde köra 340km med en eldriven bil på en laddning när man idag bara klarar halva sträckan?
Och dessa batterier går att ladda än idag.

De batterier som finns idag är avsevärt lättare, har avsevärt större energilagringsmöjlighet, är lika dyra, men med avsevärt sämre livslängd.

Dessutom kommer elbilsåkare idag liksom för hundra år sedan att vara tvungna att förlita sig på björnskinnsfällar (givetvis syntetiska) eller vedkamin i fordonet för att inte frysa ihjäl.
Sommartid kommer man ju att svettas som en löddrig häst, men vad gör väl det om man lyckats få några mil extra körsträcka.

#14
S-E S
2010-11-30 17:21

Kommer säkert att heta "El Nissan" i Spanien?

#15
2010-11-30 17:46

Slår mig att Vi Bilägare än en gång lyckats få in två väldigt snarlika artiklar. Vilken ska man kommentera? Var ska man läsa?

#16
apan2
2010-12-01 11:38

"kan ersätta en vanlig familjebil. " Jo, jag skulle vilja se den som stoppar in en barnvagn, packning och sin hund i den bilen utan en takbox som är två meter hög. Definitionen av en familjebil mste väl ändå vara att familjen ska få plats i den.

#17
S-E S
2010-12-01 12:16

Ska bli roligt att höra vad ägaren till en el-bil säger efter att ha väntat i minus 15 grader i 5 timmar medan man bärgar en längtradare som kör på sommardäck? Får väl trösta sig med att el-värme finns installerat. Helt ren är väl inte eldriften ändå, då koldioxidskatt utgår på elen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.