Bild
Nästa artikel
Årets Bil 2011: Här är finalisterna

Årets Bil 2011: Här är finalisterna

Nyheter

Nu presenteras bilarna som tagit sig till final i Årets Bil 2011. Volvo S60/V60 och en elbil finns med – men Marianne Sterners tips är Opel Meriva.

Bland 41 nominerade bilar har nu sju finalister valts ut:

Alfa Romeo Giulietta
Citroën C3/DS3
Dacia Duster
Ford C-Max/Grand C-Max
Nissan Leaf
Opel Meriva
Volvo S60/V60

Tävlingen Årets Bil går därmed in i sin sista etapp. Juryn som består av 59 motorjournalister från 23 europeiska länder ska nu dela ut poäng till finalbilarna.

Varje jurymedlem förfogar över 25 poäng som ska fördelas till minst fem modeller, med max tio poäng till en enskild finalist.

”Djärv och praktisk”
Från Sverige är Vi Bilägares testchef Marianne Sterner, Håkan Matson på Dagens Industri och Lasse Holmström från Sydsvenskan med i juryn.

– Jag tippar på Opel Meriva eftersom det är en väldigt praktiskt bil som samtidigt är djärv med sina felvända bakdörrar. Och det är en djärvhet med funktion, säger Marianne Sterner.

– Dessutom ligger den bra till i pris och finns som miljöbil. Jag ser Opel Meriva som ett bra exempel på framtidens kluriga och praktiska lilla familjebil.

En annan finalist är elektriska Nissan Leaf. Aldrig tidigare har en elbil nått final i Årets Bil.

– Nissan Leaf har där att göra, men den är samtidigt fruktansvärt dyr och knappt tillgänglig för gemene man. Dessutom kan den inte fullt ut ersätta en konventionell bil med tanke på räckvidden som är upp till 16 mil, säger Marianne Sterner.


Volvo till final – men inte Saab
Att Volvo S60/V60 finns med bland finalisterna är ett tecken på att juryn uppmärksammat Volvos nya säkerhetssystem som kan bromsa automatiskt. Men att nå hela vägen fram i Årets Bil kan bli svårt, tror Marianne Sterner.

– På vissa marknader är den lite för dyr och anses som lite för exklusiv och udda.

Det andra svenska hoppet, nya Saab 9-5, når inte finalen i Årets Bil 2011.

I slutet av november tillkännages vinnaren.

Diskutera: Vad tycker du om årets finalister?

Årets Bil 2011:

Regler:
För att bli nominerad till Årets Bil måste respektive modell lanserats under det senaste året samt tillverkats i minst 5 000 exemplar.

Nominerade 2011:
Alfa Romeo Giulietta
Audi A1
Audi A7
Audi A8
BMW 5-serie
BMW X3
Chevrolet Spark
Citroën C3/DS3
Citroën C4
Dacia Duster
Fiat Doblo
Ford C-Max/Grand C-Max
Honda CR-Z
Hyundai ix20
Hyundai ix35
Jaguar XJ
Jeep Grand Cherokee
Kia Sportage
Kia Venga
Lexus CT200h
Mazda5
Mercedes CLS
Mini Countryman
Mitsubishi ASX
Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn, Citroën C-Zero
Nissan Juke
Nissan Leaf
Nissan Micra
Opel Meriva
Peugeot RCZ
Porsche Cayenne
Renault Fluence
Renault Latitude
Renault Wind
Saab 9-5
Suzuki Kizashi
Suzuki Swift
Volkswagen Passat
Volkswagen Touareg
Volkswagen Sharan, Seat Alhambra
Volvo S60/V60

Tidigare vinnare:

2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Fordonsutvecklaren
2010-11-02 12:22

Håller med, Merivan är den mest värdiga vinnaren, då den står för nytänkande och har en pris som vanligt folk har råd med.

#2
2010-11-02 12:44

Dacia Duster! Hoppas den vinner.

#3
2010-11-02 13:02

Dacia Duster är överraskningen bland finalisterna. Kul att se att även bilar utan massa krims krams kan uppskattas i detta sammanhang. Jag hoppas att Volvo vinner, det skulle vara utmärkt reklam för märket som i förlängningen skulle skapa nya arbetstillfällen.

#4
gunnar44
2010-11-02 13:19

Men vare sig Volvo eller Saab har några helt nya modeller vilket är ett krav för att få delta i den här omröstningen. Det är därför helt onödigt att dra upp volvo och saab i sammanhanget.

#5
gunnar44
2010-11-02 13:20

Fel av mig, jag glömde nya volvon S o V60.

#6
Henr1k
2010-11-02 13:34

gunnar44, då får du nog kontakta juryn för nya Saab 9-5 var nominerad, är den inte årsmodell 2010 tycker du?

#7
2010-11-02 15:27

Jag har ju hela tiden hållit Meriva som vinnare.
Det är väl den enda bilen, förutom Leaf, som sticker ut något och som erbjuder något nytt.

Det som är en nackdel för Opel är ju att förra årets bottennapp Insignia blev årets bil och att samma märke blir det två år i följd är ju inte så vanligt även om det har hänt.

Att bilar som Dacia ens är nominerade tycker jag är förfärligt, gamla avlagda Renaultmodeller som förses med ny kostym och presenteras som helt nya.

#8
DeN
2010-11-02 15:33

För det första blev inte Insignia årets bil förra året...det blev Polon.

Och varför är den ett bottennapp?
I mina ögon är den ganska lyckad, vilket också den europeiska försäljningsstatistiken bekräftar...

#9
sweeny
2010-11-02 15:58

Saabnisse, kasta inte glas i stenhus;-) SAAB har väl genom åren fått avlagd Opelteknik som de paketerat om och försökt sälja som premium... (Ascona som blev SAAB 900 bla...) här är ju Renault ärliga iaf, avlagd teknik lever vidare som lågprismärke till klart reducerat pris.

#10
Volvo next!
2010-11-02 16:29

En solklar vinnare i a f med sv ögon - VOLVO V60. En fantastiskt bra bil som jag redan provkört - underbart härlig o sportig!!!! Från en som aldrig ägt en Volvo (körkort i 40 år / 11 bilar varav 6 nya)!

#11
Jocke J
2010-11-02 16:30

Dacia Duster är med till final, gissar att det var en outsider i många ögon. Dags för en provkörning?

#12
Ulf
2010-11-02 17:23

Årets bil är i sin nuvarande utformning totalt ointressant. De stora länderna i Europa har för många jurymedlemmar. Tyska motorjournalister röstar i stort sett bara på tyska bilar, franska på franska bilar och italienska på italienska bilar. En svensk bil kan aldrig vinna. Spelar ingen roll hur bra den är.

De sista 40 (!!!!!!!!!) åren har tyska, franska och italienska bilar vunnit 36 ggr, japanska 3ggr och engelska 1 gång.

Japanska bilar enbart 3 ggr de sista 40 åren. Vilket skämt!!! Hur har det kunnat bli så? Jo, det finns inte en enda japan i juryn. Reglerna måste ändras!!!

Det bästa vore antagligen om juryn enbart skulle bestå av motorjournalister utan egen bilindustri.

#13
gunnar44
2010-11-02 17:42

Det ligger något i det du skriver om den här valmanskåren. Majoriteten hör hemma i centraleuropa.
Men kan man säga att Insignian är en flopp, den ligger ju i topp i sin storleksklass i flera EU länder?Den har till o med ökat i försäljning sedan den kom som 4 hjulsdriven diesel.
Att den blivit en flopp i Sverige beror inte på bilen, utan det svaga stöd försäljarna har av generalagenten och dess bank. En medveten politik som Saab medverkat i genom ett flertal märkliga åtgärder.
Bl.a. har man krävt full betalning för varje bil av märket Opel som man tagit hem. De Saabar man beställde behövde man inte betala förrän efter 3 månader. Alltså blev det så att Saabhandlarna slutade att ta hem lagerbilar av märket Opel.
Andra märken bjöd dock på dessa 3 månader, och därför har många Saab handlare numera flera icke GM märken.
Tilläggas bör att även Saab drabbats av GMAC bankens filisofi efter skilsmässan från GM. Handlarna tvingas nu även betala för Saab som lagerbil.

#14
Jocke J
2010-11-02 17:48

Många Rumänska journalister med i Juryn ;)

#15
Ulf
2010-11-02 18:38

Mycket sannolikt är det så att det är jurysammansättningen som gjort att Dacia finns med här. Håller helt med "saabnisse". Gamla nerlagda Renaultmodeller bör definitivt inte gå till final i omröstningen om årets bil. Antagligen är det så att det framförallt är de franska motorjournalisterna som röstat fram Dacian. Dacia tillverkas i Rumänien men ägs av Renault. Hur många av de 59 som kommer från Rumänien skulle ju vara intressant att få veta.

#16
André
2010-11-02 19:07

Merivan!

#17
duster
2010-11-02 19:08

Duster vinner kolla på priset samt ut o provkör bilen, så får ni en uppfattning ,Folkets bil till en rimlig peng. Det är nya tider nu!

#18
duster
2010-11-02 19:08

Duster vinner kolla på priset samt ut o provkör bilen, så får ni en uppfattning ,Folkets bil till en rimlig peng. Det är nya tider nu!

#19
duster
2010-11-02 19:08

Duster vinner kolla på priset samt ut o provkör bilen, så får ni en uppfattning ,Folkets bil till en rimlig peng. Det är nya tider nu!

#20
15000mil/år
2010-11-02 20:06

Som jag ser det så finns det bara en bil som kan vinna. Nissan Leaf, enbart för att det är en elbil som faktiskt kan fylla de vardagliga behoven för normalbilisten. Skulle det bli någon annan bil så torde det bli Dacia Duster, och då pga priset för en "minisuv".

Alfan är för liten och för dyr, kanske kul att köra, men hur är det med kvaliteten?!? Alfor håller lika bra som en Fiat, mao dåligt, i alla fall med svenska mått mätt.

Citran är väl häftig, men inget nyskapande direkt.

Ford C-max? Ny bil, samma gamla C-max fortfarande.

Opeln? Kanske för köparna som vill köpa ett transportfordon, inget mer.

Volvo V60? Ihopplockad av delar från volvo/ford sammansatt till en kombi (fast den lastar mindre än en lupo), törstig är den också. Nää, denna bil har inget här att göra.

#21
André
2010-11-03 17:36

Till 15.000 mil/år!
Du tillhör inte normen. Genomsnittet hos svennarna är ca 1.500 alltså en tiondel av dina "prestationer"l. Merivan är perfekt för majoriteten i EU. Din kommentar vittnar om dina barnsliga tankar.En bil är ett transportmedel och ingen leksak för bortskämda ungar (valpar). Din kommentar: "Opeln? Kanske för köparna som vill köpa ett transportfordon, inget mer". Wake up, vakna äntligen och du kan inte låta morsan städa upp efter dig i all evighet. !!!!!!!!! En enkel fråga: Är bilen ett transportmedel eller en leksal ??????????

#22
2010-11-03 20:15

Ser man till Vib's omröstning ligger Dacia'n bra till.
Volvon ligger bäst till men det är nog av nationella skäl.
.
Lågt pris kan kanske vara nyckelordet till "årets bil".

#23
S-E S
2010-11-04 18:53

15 000mil/år, du klarar inte mera än 10 000 mil per år med en el-bil dvs ca 30 mil per dygn. Övrig tid sitter du och "laddar" inför åkturerna.

#24
Mr B
2010-11-05 09:33

15000 mil/år Ser att du inte kan något eller hänger kvar på 70-talet. Har kört Alfa / Fiat sen -89 och om jag jämför med mina vänner så har jag inte haft mer problem en dom. Sen är det så att alla moderna Oplar och SAABar använder Fiat Dieslar men det har du väl ingen koll på.
Men du tänker väl rost, då är det faktiskt så att Ford, Skoda, SEAT, Kia mfl rostar mer en Fiat / Alfa gör. Det är bara gå runt på parkeringar o titta. Så är inte imponerad av dina 15 000 mil /år.

#25
Khaled Farhad
2010-11-05 14:30

Alla vet redan att det är "bara" (oftast med undantag -10) små bilar som kan vinna. Det blir säkert Alfan fast den är dyr, inte så snygg, trång, litet bagage och italiensk.

#26
2010-11-07 10:09

Opel Meriva är den smartast konstruerade bilen i gänget och bör vinna. Kanske inte så inspirerande att köra men förbannat praktisk.
-
Citroën DS3/C3 inför lite lätt lyxighet och mycket personlighet i klassen och det till ett bra pris. Detta utan just några nackdelar i övrigt. Kan också tänkas vinna.
-
Nissa Leaf är förvisso den enda eldrivna bilen och är alltså den enda riktigt nyskapande bilen, men är för begränsad i övrigt och alldeles för dyr.
-
Dacia Duster må vara lite halvgammal teknik, men so what? - Praktisk och oerhört prisvärd.
-
Alfan och Volvon må vara trevligast att köra i gänget och Volvon har ju bra säkerhetsdetaljer, men det räcker inte. Ford C-Max har inget som den inte haft tidigare, men visst är den rymlig och komfortabel och kanske trevligast att köra i sin klass. Tror ändå inte att det räcker.

#27
lars herger
2011-02-16 18:08

HEJSAN VARFÖR SKRIVER NI SÅ LITE OM POLON JAG HAR KÖPT EN POLO MASTER FICK LÄGGA TILL ELVA TUSEN MEN VILKEN UTRUSTNING JAG FICK TILL BILEN FARTHÅLLARE, FÄRDDATOR, DÄCKKONTROLL. SPOLAMUNSTYKEN SOM VÄRMS UPP VID -EN GRAD UTE , FÖNSTER HISSAR .RUNT OM TONADE RUTOR , MOTLUTSASSISTINT, MED MERA .SKRIV MER OM DEN .INTE BARA OM ALLA ANDRA SMÅ BILAR SOM FINNS , ps polon bliv 2010 års bil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.