Bild
Nästa artikel
Nyheter

Årets Bil 2011: Här är finalisterna

Publicerad 2 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu presenteras bilarna som tagit sig till final i Årets Bil 2011. Volvo S60/V60 och en elbil finns med – men Marianne Sterners tips är Opel Meriva.

Bland 41 nominerade bilar har nu sju finalister valts ut:

Alfa Romeo Giulietta
Citroën C3/DS3
Dacia Duster
Ford C-Max/Grand C-Max
Nissan Leaf
Opel Meriva
Volvo S60/V60

Tävlingen Årets Bil går därmed in i sin sista etapp. Juryn som består av 59 motorjournalister från 23 europeiska länder ska nu dela ut poäng till finalbilarna.

Varje jurymedlem förfogar över 25 poäng som ska fördelas till minst fem modeller, med max tio poäng till en enskild finalist.

”Djärv och praktisk”
Från Sverige är Vi Bilägares testchef Marianne Sterner, Håkan Matson på Dagens Industri och Lasse Holmström från Sydsvenskan med i juryn.

– Jag tippar på Opel Meriva eftersom det är en väldigt praktiskt bil som samtidigt är djärv med sina felvända bakdörrar. Och det är en djärvhet med funktion, säger Marianne Sterner.

– Dessutom ligger den bra till i pris och finns som miljöbil. Jag ser Opel Meriva som ett bra exempel på framtidens kluriga och praktiska lilla familjebil.

En annan finalist är elektriska Nissan Leaf. Aldrig tidigare har en elbil nått final i Årets Bil.

– Nissan Leaf har där att göra, men den är samtidigt fruktansvärt dyr och knappt tillgänglig för gemene man. Dessutom kan den inte fullt ut ersätta en konventionell bil med tanke på räckvidden som är upp till 16 mil, säger Marianne Sterner.

Volvo till final – men inte Saab
Att Volvo S60/V60 finns med bland finalisterna är ett tecken på att juryn uppmärksammat Volvos nya säkerhetssystem som kan bromsa automatiskt. Men att nå hela vägen fram i Årets Bil kan bli svårt, tror Marianne Sterner.

– På vissa marknader är den lite för dyr och anses som lite för exklusiv och udda.

Det andra svenska hoppet, nya Saab 9-5, når inte finalen i Årets Bil 2011.

I slutet av november tillkännages vinnaren.

Diskutera: Vad tycker du om årets finalister?

Årets Bil 2011:

Regler:
För att bli nominerad till Årets Bil måste respektive modell lanserats under det senaste året samt tillverkats i minst 5 000 exemplar.

Nominerade 2011:
Alfa Romeo Giulietta
Audi A1
Audi A7
Audi A8
BMW 5-serie
BMW X3
Chevrolet Spark
Citroën C3/DS3
Citroën C4
Dacia Duster
Fiat Doblo
Ford C-Max/Grand C-Max
Honda CR-Z
Hyundai ix20
Hyundai ix35
Jaguar XJ
Jeep Grand Cherokee
Kia Sportage
Kia Venga
Lexus CT200h
Mazda5
Mercedes CLS
Mini Countryman
Mitsubishi ASX
Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn, Citroën C-Zero
Nissan Juke
Nissan Leaf
Nissan Micra
Opel Meriva
Peugeot RCZ
Porsche Cayenne
Renault Fluence
Renault Latitude
Renault Wind
Saab 9-5
Suzuki Kizashi
Suzuki Swift
Volkswagen Passat
Volkswagen Touareg
Volkswagen Sharan, Seat Alhambra
Volvo S60/V60

Tidigare vinnare:

2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6

Kommentarer

#1 • 2 november 2010
Fordonsutvecklaren (not verified)
Håller med, Merivan är den mest värdiga vinnaren, då den står för nytänkande och har en pris som vanligt folk har råd med.
#2 • 2 november 2010
Jarl S
Dacia Duster! Hoppas den vinner.
#3 • 2 november 2010
Gösta_L
Dacia Duster är överraskningen bland finalisterna. Kul att se att även bilar utan massa krims krams kan uppskattas i detta sammanhang. Jag hoppas att Volvo vinner, det skulle vara utmärkt reklam för märket som i förlängningen skulle skapa nya arbetstillfällen.
#4 • 2 november 2010
gunnar44 (not verified)
Men vare sig Volvo eller Saab har några helt nya modeller vilket är ett krav för att få delta i den här omröstningen. Det är därför helt onödigt att dra upp volvo och saab i sammanhanget.
#5 • 2 november 2010
gunnar44 (not verified)
Fel av mig, jag glömde nya volvon S o V60.
#6 • 2 november 2010
Henr1k (not verified)
gunnar44, då får du nog kontakta juryn för nya Saab 9-5 var nominerad, är den inte årsmodell 2010 tycker du?
#7 • 2 november 2010
saabnisse
Jag har ju hela tiden hållit Meriva som vinnare. Det är väl den enda bilen, förutom Leaf, som sticker ut något och som erbjuder något nytt. Det som är en nackdel för Opel är ju att förra årets bottennapp Insignia blev årets bil och att samma märke blir det två år i följd är ju inte så vanligt även om det har hänt. Att bilar som Dacia ens är nominerade tycker jag är förfärligt, gamla avlagda Renaultmodeller som förses med ny kostym och presenteras som helt nya.
#8 • 2 november 2010
DeN (not verified)
För det första blev inte Insignia årets bil förra året...det blev Polon. Och varför är den ett bottennapp? I mina ögon är den ganska lyckad, vilket också den europeiska försäljningsstatistiken bekräftar...
#9 • 2 november 2010
sweeny (not verified)
Saabnisse, kasta inte glas i stenhus;-) SAAB har väl genom åren fått avlagd Opelteknik som de paketerat om och försökt sälja som premium... (Ascona som blev SAAB 900 bla...) här är ju Renault ärliga iaf, avlagd teknik lever vidare som lågprismärke till klart reducerat pris.
#a • 2 november 2010
Volvo next! (not verified)
En solklar vinnare i a f med sv ögon - VOLVO V60. En fantastiskt bra bil som jag redan provkört - underbart härlig o sportig!!!! Från en som aldrig ägt en Volvo (körkort i 40 år / 11 bilar varav 6 nya)!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.