Bild
Nästa artikel
Årets Bil 2011: Volvo är läsarnas favorit

Årets Bil 2011: Volvo är läsarnas favorit

Nyheter

Volvo S60/V60 är favorit till Årets Bil 2011, det enligt Vi Bilägares läsare. Se resultatet från läsarundersökningen.

Finalisterna i Årets Bil 2011 presenterades i början av november. Juryn, som består av motorjournalister från 23 europeiska länder, ska nu fördela sina röster till sju kandidater:

Alfa Romeo Giulietta
Citroën C3/DS3
Dacia Duster
Ford C-Max/Grand C-Max
Nissan Leaf
Opel Meriva
Volvo S60/V60

Vinnaren tillkännages måndag 29 november. Vi Bilägare ställde frågan till läsarna på webben om vilken bil som är deras favorit.

Resultat:
(Antal röster inom parantes)

Volvo S60/V60: 33 % (500)
Alfa Romeo Giulietta: 20 % (306)
Dacia Duster: 16 % (251)
Opel Meriva: 12 % (179)
Citroën C3/DS3: 9 % (133)
Nissan Leaf: 6 % (85)
Ford C-Max/Grand C-Max: 5 % (69)

(Omröstningen genomfördes på www.vibilagare.se mellan 2 november och 16 november.)

Diskutera: Tror du att Volvo vinner Årets Bil 2011?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-11-16 11:31

Gillar inte den högt uppdragna sidan, sidofönsterna längst bak blir bara små tittgluggar vilket skapar en instängd känsla. Och det ser ut som bilen lutar framåt som om den bromsar hela tiden.

#2
Jägaren
2010-11-16 11:40

Jag gillar den. Men bössan får jag lämna hemma.

#3
toe
2010-11-16 12:41

Ena dagen beskrivs Isignia som flopp, nästa dag är S/V60 "läsarnas" favorit till titeln årets bil. Moget.

#4
2010-11-16 12:47

Trevligt att se att Dacia Duster hamnar så högt upp på listan. Tyder på att teknikhysterin är på nergång och förnuftet börjar frodas åter hos de svenska bilisterna. Om några är har sannolikt de vettiga lågteknologiska bilmodellerna tagit över. Folk börjar tröttna på konstiga elfel och skyhöga verkstadsräkningar.

#5
Gunter
2010-11-16 13:55

1:a gången en kinesisk bil hamnar i topp i Sverige.
Provade en V60 i veckan. Går bra, men man får lämna familjen och bagaget hemma. En Golf halvkombi ät betydligt rymligare, en bil som genomsnittsvensken absolut inte kan tänka sig som familjebil, däremot en krympling-volvo går utmärkt.

#6
2010-11-16 14:50

Volvo brukar vara en favorit sett med Svenska ögon. Jag tror nog att den kan placerar sej bland de 3 första men betvivlar att den blir årets bil.
Kanske Opels bakvända dörrar kan charma juryn men det känns som ett osäkert kort. Dacians enkelhet och prisnivå tror jag mera på men som så ofta förut, vinner nog den italienska körglädjen.

#7
B-boy
2010-11-16 16:53

Volvo är nog den vettigaste bilen ur många synpunkter, men när röstningen är klar så blir det nåt man inte alls har tänkt sig !

#8
Khaled Farhad
2010-11-16 17:34

vad är det för allt skitsnack om att man inte får plats med familjen, bagaget och bössan i nya V60. Jag provade V60:n igår och den är verkligen rymlig och praktisk på så många sätt. Och ni som tydligen inte har någon kunskap om ämnet och kallar s60/v60 för kinesiska bilar kan lika gärna dra iväg. Ni vet mycket väl att S60 tillverkas i Gent, Belgien och V60 i Torslanda, Göteborg, Sverige.

#9
Vag-produkt
2010-11-16 19:23

Khaled Farhad, du måste väl skojja, V60:in är inte rymlig, ungefär lika rymlig som C30!!! Bagaget är ju ett skämt. Tror den passar till familjer utan barn eller djur. Men mycket mer passar den inte till.

#10
Crister A
2010-11-16 19:43

V 60 är en "livsstilskombi" och större än C30 och definitivt snyggare än många VAG produkter.Vill man ha en stor kombi köper man V 70.Det är väl kul med ett alternativ till alla fyrkantiga lådor från 740 till V 70 och Passat t.ex.Fast jag tycker nog Opel Insignia Sports Tourer är lite snyggare eller BMW:s 3 och 5 serie kombi.

#11
j a r l
2010-11-16 20:44

När ska folk fatta att gamla kubik dm är död?

V60 är puuurfect.

#12
EmilHammarlund
2010-11-16 21:52

Hade det stått något annat på S/V60 än Volvo hade folk kallat den efterbliven plastgroda. Det är ju en ful, plastig bil som ser ut som en efterbliven groda eller något hur barnsligt det ens låter. Dacia Duster däremot, en snygg, trevlig liten suv som fyller sin funktion bättre än många andra och är ett enklare alternativ. Något som tidigare saknats. Värt ett pris då det är den bil som stuckit ut mest i år! Perfekt bil på våra snöiga vägar, framförallt nu innan svenskarnas ekonomi blir på topp igen. Skamligt om den inte vinner!

#13
TE
2010-11-17 08:09

Den klart snyggaste volvon.

#14
DE
2010-11-17 08:25

Kanonbil - jag har provkört den och den sopar banan med de flesta!! Bara prissättningen blir hyfsat låg och miljömotorer lanseras så kommer V70 att få flytta sig från tronen....nån som sätter emot?

#15
789
2010-11-17 09:16

DE:
Jag tyvärr inte provkört den men törs absolut inte sätta emot! Jag tycker också att bilen ser trevlig ut och antar att den är bra och säker på vägen som tillsammans med låga drifts och underhållskostnader gör den till en vinnare på bilmarknaden.

#16
789
2010-11-17 09:19

DE:
Såg förresten att den säljs för 259 900 kr på Bilia i Stockholm med "Momentum utrustning" man kan kanske pruta 5 - 8%, har jag hört av en kollega som beställt en V60 med D3, dieselmotor men dieselmotorn är ngt dyrare än en bensinturbomotor.

#17
789
2010-11-17 09:19

DE:
Såg förresten att den säljs för 259 900 kr på Bilia i Stockholm med "Momentum utrustning" man kan kanske pruta 5 - 8%, har jag hört av en kollega som beställt en V60 med D3, dieselmotor men dieselmotorn är ngt dyrare än en bensinturbomotor.

#18
2010-11-17 11:48

Gunter har rätt i hur trång bilen är, första modellen av Toyota Prius är rymligare än denna långa bil. Baksätet skall nog ses som en plats för mindre barn.

#19
Pedahlen
2010-11-17 13:16

Jag har provkört och suttit bak i V60 och jag fattar inte riktigt synpunkterna på att den skulle vara trång. Jag är 192 och jag satt bra utan problem. Likaså ser jag inget som helst problem med att få plats med hela familjen (jag har två barn under 5 år). Man kan ju undra om folk verkligen har sett bilen om man jämför bagaget med en C30....

#20
Pedahlen
2010-11-17 13:17

"Jag är 192 och jag satt bra utan problem". Jag menar att jag satt bak, bakom min fru som körde (hon är ca 173 cm tror jag)

#21
789
2010-11-17 13:28

Pedahlen:
Visst är det så som du skriver. De som nedvärderar Volvos utrymme har inte testat bilen. Min kollega som beställt en Volvo V60 är längre än jag dvs över 1,84 och han trivs med Volvon efter att ha provkört bilen. De som säger annat är antingen Volvohatare eller inbicilla Toyotafans där det senaste alternativet är det mest troliga av denna site att döma...

#22
hasche
2010-11-17 14:14

Angående bilars trånghet. Förr kunde familjen åka runt i en sedan, billigare i inköp, lite mindre utsläpp vid tillverkning och lite mindre utsläpp under bilens livstid jämfört med kombi. Nu är minibuss ett krav så fort ett barn föds. ännu värre än kombi. Hmm...

#23
2010-11-17 14:33

Att säga att V60 är rymlig är att ljuga för sig själv för det är den inte. Nästan hopplöst att få plats i baksätet bakom mig själv är 183cm dock långa ben. Värst är det med platsen för fötterna och när du ska kliva ut ur bilen så orkar du knappt få med dig foten och vrida den mot öppningen då den sitter fast under stolen!! Nä, detta är inte en familjebil möjligtvis en bil för två som är praktisk för två personer som min fru och jag. Alltså en livstilskombi/sportkombi.

Conny Karlsson/Shogun

#24
789
2010-11-17 15:01

Hej Conny!
Så det blev inte köp av V60? Kunde tro det! Skulle förresten ens aldrig i min vildaste fantasi tro att du någonsin skulle köpa en Volvo, SAAB, BMW, Mercedes eller Audi / VAG, av alla dina texter att döma som återfinns överallt i biltester - blogg - Sverige.

#25
hasche
2010-11-17 15:41

Varför köpa en kombi som inte är en kombi. Och varför sno Saabs löjliga namn t ex sportkombi.

#26
sweeny
2010-11-17 15:44

hasche, kanske för att man tycker den är snygg och att den typen av baklucka ändå ger en bra flexibilitet jämfört med sedankarossen även om storleken på utrymmet inte är prio 1?

#27
Celsius
2010-11-18 11:55

Har provkört en V60 med 3D diesel/automat,tycker att det är den bästa Volvo gjört, allt stämmer ,gott om.
Alla har vi olika smak, men Volvo V60 3D är en bra bil.
Renné Riccardo Amadeus Celsius

#28
Gert, 31
2010-11-18 12:21

Detta är årets bil. En utmärkelse. Finns körgladare kombis än V60. Och rymligare. Något nytt som inte funnits att köpa tidigare borde prisas. Årets nyhet är ju ändå Duster.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.