Nästa artikel
DETROIT: Honda CR-Z
Nyheter

DETROIT: Honda CR-Z

Publicerad 14 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Honda CR-Z är världens första sporthybrid med manuell växellåda. Bilen är klar för serieproduktion och visas nu upp i Detroit. Till Sverige kommer den i maj.
Det är tätt bland alla hybrider som nu finns utställda på mässgolvet i Detroit.

Jämte bland annat Toyota FT-CH och Volkswagen NCC finns också den produktionsklara Honda CR-Z.

Visats sedan 2007
Redan under bilsalongen i Tokyo 2007 visade Honda upp en konceptbil med namnet CR-Z.

Sedan dess har bilen rullat runt på flera andra bilsalonger.

Det är först nu i Detroit som Honda meddelar att konceptet ska serietillverkas.

Enligt Honda är CR-Z bilen för den äventyrslystna föraren som också vill ta ett ansvar för sin klimatpåverkan.

Första sporthybriden
Honda CR-Z är enligt Honda världens första hybridsportbil.

Med det menar den japanska tillverkaren att bilen är den första bilen med hybriddrift och manuell växellåda.

Stora delar av tekniken har Honda hämtat från modellen Insight.

Bensin- och elmotor
Bilen drivs av en 1,5-liters bensinmotor med en effekt på 102 hästkrafter.

Dessutom finns också mellan förbränningsmotorn och den sexväxlade manuella lådan en elmotor på 14 hästkrafter (10 kW).

Allt som allt resulterar det i en effekt på 124 hästkrafter och ett maximalt drivmoment på 174 newtonmeter, mellan 1 000 och 1 500 varv per minut.

Toppfarten blir 198 km/h och noll till 100 km/h avverkas på 9,7 sekunder.

Förbrukningen anger Honda till 0,5 liter per mil och 117 gram koldioxid per kilometer.

Till Sverige i maj
Elmotorn kan inte ensam driva bilen men hjälper förbränningsmotorn så gott det går.

Bilens batteri är av typen nickelmetallhydrid.

Honda utlovar dessutom ett sportigt chassi, tre olika körlägen och ett hårfint baksäte som kan fällas ner.

Till Sverige kommer Honda CR-Z i maj. Än så länge är priset okänt.

Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-Z?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-14 15:09
Peter Lord (ej verifierad)

Jag kör en Citröen C4 1,6 HDI FAP med 6-v. auto/man låda, miljöbil, som ha nästan samma prestanda och förbrukning. Ser inga fördelar med hybrid. Kanske är Hondan mest för den amerikanska marknaden.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-14 19:38
Tobbe (ej verifierad)

Honda CRX återuppstår som hybrid alltså. Intressant att man lyckats få en manuellt växlad bil att bli hybrid, men varför NiMh batterier? Är nog perfekt om man kör i city men mycket landsvägsåkning så är nog diesel fortfarande bäst.

#3 • Uppdaterat: 2010-01-15 13:13
Onehp (ej verifierad)

Alltid välkommen med nya snåla bilar. Dock jag kör en bil med över 200 hästar som enligt deklaration (som denna) drar 0,52l/milen, så CR-Z är inte så speciell rent siffermässigt...

#4 • Uppdaterat: 2010-01-16 10:37
Micke (ej verifierad)

Fördelen med en hybrid är att den är tyst och smidig att köra, sen har ju Honda rätt bra driftsäkerhet.
Första gen Civic hybrid hade man låda, så det är beprövad teknik.
Designen är ju helt okej också.
Synd att inte Saab byggde såna här bilar.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-16 17:39
Robert (ej verifierad)

Meningslöst med hybrid där el-motor bara stöttar, vad kommer dessa dubbla system att kosta i underhåll? Definitivt mer än en effektiv diesel med samma förbrukning.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-28 14:19
Björne (ej verifierad)

Vill gärna se att CR-Z också kommer med hondas senaste diesel 2,2 DTEC som i sitt vassaste utförande ger 180 hästkrafter. Undrar om verkligen Civic Type-R kommer att finnas kvar med sin törstiga 2 liters bensinmotor nu. Spännande att se Hondas framtida modellstrategi.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.