Nästa artikel
Opel Astra Sports Tourer - kombin är här
Nyheter

Opel Astra Sports Tourer - kombin är här

Publicerad 16 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Opel Astra Sports Tourer lastar 1 550 liter - mer än konkurrenterna från Ford och Volkswagen. Den nya kombin i kompaktklassen börjar säljas i november.
Nu presenteras kombivarianten av nya Opel Astra.

Lastar 1 550 liter
Nya Opel Astra som halvkombi har på sex månader sålts i 160 000 exemplar.

Med nya kombin vill Opel skruva upp det antalet ytterligare.

Opel Astra Sports Tourer väntas stå för ungefär 25 procent av modellens försäljning i Europa.

Huvudnumret med bilen är förstås det utökade bagageutrymmet som sväljer hela 1 550 liter med baksätet nedfällt.

Det är mer än i kombivarianterna av Ford Focus och Volkswagen Golf.

Med baksätet uppfällt ryms 500 liter.

Längre lastutrymme

Lastutrymmet har dessutom blivit 2,8 centimeter längre än nuvarande Opel Astra Caravan och mäter nu 1,835 meter.

Baksätes fälls enkelt ned med en knapp som finns placerad i bagageutrymmet.

Nedfällda bildar stolarna ett plant lastgolv.

Opel uppger också att man arbetat för att eliminera hörn som är svåra att använda, bland annat genom att göra vägarna mer raka.

Opel Astra Sports Tourer är liksom halvkombimodellen 4,62 meter lång.

Till bilhallar i november
Opel gör också ett stort nummer av de tekniska finesser som erbjuds.

Bland annat finns adaptivt FlexRide-chassi, kamerasystemet Opel Eye som läser av hastighetsskyltar och ergonomiska framstolar som tagits fram av tyska experter.

Motoralternativen består av tre bensin- och tre dieselmotorer med ett effektspann mellan 95 och 180 hästkrafter.

En nyhet är tvålitersdieseln på 160 hästar och 380 newtonmeter som förbrukar 0,51 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 136 g/km.

Stopp/startsystem kommer så småningom att introduceras i en snål ecoFLEX-variant.
 
Hur stort pristillägget för Opel Astra Sports Tourer kommer att bli är ännu oklart.

Försäljningen inleds i november.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra Sports Tourer?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-06-16 22:09
BosseM (ej verifierad)

Sorry, det blev en decimal fel, 5,1 l / 100 km ska det vara!

#9 • Uppdaterat: 2010-06-16 23:27
CRISTER (ej verifierad)

Ja går det bara ut på att få en diesel att dra så lite som möjligt är det ingen höjdare.Men det är ju ingen nedtrimmad slödiesel som Volvo V50 utan en pigg 160 hk:are.Inte i klass med BMW men ändå väldigt bra.

#a • Uppdaterat: 2010-06-17 00:08
pg (ej verifierad)

Problemet för Opel i Sverige är generalagenten. Det har fortfarandfe inte hänt något på ekonimisidan sedan Opel fick egen representation i GM Sweden.
Handlarna tvingas ta egna lån för att ha bilar att visa upp. Generalgenten hjälper inte till med annonseringar och övrig marknadsföriong, annat än internet. Det verkar inte som att generalagenten har intresse av att sälja Opel, för som de säger.. De kan inte påverka säljarna att ta hem några Oplar, vill de inte, är det deras egen ensak som de uttrycker det.
När det gäller andra märken, behöver ine säljarna ligga ute med pengar. Generalagenterna förser handlarna med de bilar de beställer, och handlarna betalar endast en låg ränta.
Allt det här är en kvarleva från den dagen GM köpte in sig i Saab. GM Sweden togs över av Saabfolk, och tyvärr tycks det som att dess gemensamma bank är bromsklossen för Opel.