Nästa artikel
Citroën och Mercedes fajtas om familjens gunst
VI BILÄGARES FAMILJEDUELL:

Citroën och Mercedes fajtas om familjens gunst

Publicerad 19 augusti 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
De har mycket gemensamt, som till exempel gladlynt design och högbyggda karosser. Men det är också en hel del som skiljer Citroën C4 Picasso och Mercedes B-klass.

I våras lät vi Audi A4 Avant och Mazda 6 Kombi gå några ronder i en match om barnfamiljens gunst (se Vi Bilägare 7/09 samt länk till extramaterial här intill). Nu är det dags för en ny match.

"Familjeduell" indikerar något annat än ett vanligt test eller en provkörning. Under den här vinjetten tar Vi Bilägare primärt fasta på bilens egenskaper som familjefraktare, även om övriga egenskaper naturligtvis också vägs in.

Utgångspunkten är hur väl bilen fungerar för en familj med ett barn i bakåtvänd barnstol samt ett barn som är stort nog att sitta i en framåtvänd bältesstol.

Hur enkelt eller svårt är det att montera barnstolarna? Och med barnen på plats - räcker utrymmet bakom baksätet för både en tvillingbarnvagn och övrigt bagage?

Den här gången har vi hoppat utanför den traditionella kombifåran och tittat närmare på två bilar som trots kompakta yttermått aspirerar på att klara behoven för en inte alltför utrymmeskrävande barnfamilj.

Familjeduellen mellan Citroën C4 Picasso och Mercedes B-klass finns i Vi Bilägare 11/09 (i butik nu) - här finner du extramaterial i form av bilder och fördjupande kommentarer.

I synnerhet Citroën C4 Picasso - som är 447 cm lång och därmed placerar sig i Golf-klassens övre halva vad längden beträffar - är förstås på jakt efter familjer som inte vill ha en traditionell kombi.

Mercedes B-klass är 20 centimeter kortare, men likafullt en bil som ska fungera för en inte alltför utrymmeskrävande familj. B-klass är trots allt godkänd för taxibruk i Sverige.

Den springande punkten är hur enkelt det är att montera en barnstol av modernt slag. De flesta biltillverkare har samarbeten med barnstolstillverkare och anvisar just de fabrikaten till sina bilar.

Men de flesta föräldrar köper sannolikt ändå barnsäkerhetsutrustning som är anpassad för flera bilar.

Vi Bilägare använder dels en bakåtvänd barnstol med Isofix-fästen, dels en framåtvänd bältesstol som har Isofix-fästen men även kan användas på traditionellt sätt (både barn och stol hålls på plats av bilens vanliga bälte).

Den kritiska punkten är hur den bakåtvända barnstolen kan placeras och spännas fast. Isofix-fästena gör det visserligen enkelt i första ledet - men det är stödbenet som ska stå pall vid en kollision och det är underförankringsbanden som ska hindra stolen från att "slå tillbaka" uppåt/bakåt i krockens andra skede.

Saab och Volvo har fast förankrade öglor på golvet där dessa underförankringsband kan monteras. Vissa biltillverkare erbjuder öglor för eftermontering. Men det gör varken Citroën eller Mercedes.

Då gäller det att hitta något annat att förankra banden i. Ett exempel är att göra en ögla av banden runt framstolarnas "gångjärn" (trä det mellan dyna och ryggstöd alltså). Så gjorde vi i Mercedes B170 NGT.

I Citroën C4 Picasso spände vi i stället banden i bakstolens eget underrede och lyckades få barnstolen att sitta hyggligt stabilt.

Men Citroën har i strävan att göra C4 Picasso till en finurlig och smart bil tyvärr åstadkommit en farlighet. Under golvet i baksätet finns två fack att stuva prylar i. Dessa täcks av tunna plastlock.

På dessa tunna plastlock vilar barnstolens stödben - och de ska alltså ta smällen i händelse av en kollision.
 
Läs hela duellen mellan Citroën C4 Picasso HDi och Mercedes B170 NGT i Vi Bilägare 11/09.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-19 14:09
Conny (ej verifierad)

Vi har 3 barnstolar bak i Picasson, två framåt som tjejen på bilden och en bakåtvänd mittemellan, det går suveränt. Inga problem att få plats i bredd.
Att sätta en barnstol fram fungerar också väldigt bra. Man kan trä spännbanden till en bakåtvänd i stag i stolen. Självklart går det att stänga av airbag:en

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.