Bild
Nästa artikel

FAMILJEDUELL AUDI A4 MOT MAZDA6

Test

Ryms barnvagnen? Är det enkelt att montera barnstolarna? Och hur sitter egentligen mamma och pappa? Audi A4 Avant och Mazda6 kombi möts i en familjeduell i Vi Bilägare 7/09 som utkommer 12 maj.

Vi Bilägare har jämfört Audi A4 Avant med Mazda6 kombi. Till synes två ganska olika bilar i skilda prisklasser, men en närmare granskning visar att det finns många gemensamma nämnare.

Både Audi A4 och Mazda är sprungna ur den så kallade mellanklassen där även bilar som Ford Mondeo, Opel Vectra/Insignia och Toyota Avensis huserar.

Gemensamt för samtliga dessa är dock att de vuxit ur mellanklassen och i flera fall nosar på storbilsklassen med Volvo V70 i spetsen.

Både Audi A4 och Mazda6 har vuxit rejält i sina senaste generationsskiften, plus 13 respektive 8 centimeter på längden.

Duellen utgår från behoven hos en familj med små barn. Får en modern, fällbar dubbelvagn plats? Och framför allt - blir det någon plats över när vagnen är lastad?

En annan viktig fråga är hur enkelt det är att montera barnstolar. Alla nya bilar har isofix-fästen som medger enklare montering med mindre risk att göra fel.

Men det finns skillnader även mellan nya bilar, inte minst hur smidigt och säkert de så kallade underförankringsbanden kan fästas. Deras uppgift är att motverka att barnstolen välter uppåt/bakåt (med isofix-fästena i bilens ryggstöd som "gångjärn") i frontalkollisionens andra skede.


Saab och Volvo har metallöglor svetsade i golvet eller i framstolarnas golvfästen där man antingen kan göra en ögla av barnstolens förankringsband eller (på modernare barnstolar) fästa karbinhakarna.

Så väl förspänt är det inte i många andra bilar, även om vissa tillverkare erbjuder öglor för eftermontering.

Dessutom den ständiga frågan om krockkuddarna: airbag på främre passagerarplatsen är en dödlig risk för ett barn i bakåtvänd barnstol.

Sidokrockkuddar på de bakre sittplatserna kan vara en stor fara för ett lite större barn som somnat mot dörren.

Duellen mellan Audi och Mazda kan te sig udda även ur ett annat perspektiv, nämligen att den provkörda Audin har bensinmotor medan Mazda är dieseldriven.

Men Audi gör en stor sak av att deras nytrimmade tvålitersmotor med turbo trots 211 hästkrafter ska klara sig med 6,8 liter/100 km vid blandad körning.

Mazda å sin sida är stolta över den nya dieselmotorn på 2,2 liter som marknadsförs med tre effektnivåer: 120, 163 eller 185 hästkrafter. Vi Bilägare har kört den sistnämnda som enligt tillverkaren ska dra 5,7 liter/100 km vid blandad körning. En bra om än inte enastående siffra för en modern diesel.

Med dessa motoralternativ har kronor och ören-matchen utjämnats något mellan Tyskland och Japan: Audi A4 2,0T Avant kostar i grundutförande 304 900 kronor medan Mazda6 2,2 DE Sport kombi kostar 285 000 kronor.

Som prisexemplen i den gula faktarutan (se högerspalten) visar finns det billigare versioner av båda bilarna, men med 120-hästars bensinmotorer har prisskillnaden vuxit från 19 900 kronor till 56 000 kronor…

Priserna på provbilarna vittnar även om en filosofiskillnad mellan tillverkarna. Medan Audi säljer en i princip basutrustad bil för 304 900 kronor har Mazda laddat i mängder av utrustning för grundpriset 285 000 (halvläderklädsel, 18-tumshjul och dödavinkel-varnare till exempel).

Medan Audi-kunden dessutom kan välja tillval från en närmast outsinlig lista har Mazda-spekulanten bara tre objekt att spendera mer pengar på: metalliclack, navigationssystem och läderklädsel.

Om du vill köpa en Mazda6 med starkaste dieselmotorn men utan 18-tumshjulen och den övriga "grannlåten" så går det inte eftersom 2,2 DE är färdigpaketerad med sportutrustning…

Om du vill köpa en Audi med stor motor och klen utrustning alternativt liten motor och fullkryssad tillvalslista så går det däremot utmärkt.

Vilken bil som vinner duellen läser du i Vi Bilägare 7/09 som utkommer 12 maj.

AUDI A4 AVANT / MAZDA6 KOMBI - PRISER OCH TILLVAL

AUDI A4 AVANT
Billigaste version:
1,8 TFSI (120 hk), 261 000 kr.
Provkörd version: 2,0 TFSI (211 hk), 304 900 kr.
Provexemplarets pris: 431 400 kr.
Provexemplarets extrautrustning:
- Quattro fyrhjulsdrift 17 500 kr
- Prolinepaket (farthållare, radio, mittarmstöd, färddator i färg, larm) 9 500 kr
- S-line sportpaket (18-tumsfälgar, sportchassi, svart innertak, sportstolar, tyg/läderklädsel), sportratt med mera) 43 800 kr
- förvaringspaket 1 300 kr
- alcantara/läderklädsel med S-lineprägling 16 700 kr
- xenonljus med LED-varselljus 11 600 kr
- Bang & Olufsen stereo 10 400 kr
- komfortklimatanläggning 6 700 kr
- blåtandsuppkoppling för telefon 6 000 kr
- Audi music interface 3 000 kr
Exempel på övrig tillvalsutrustning:
- navigationssystem 20 800 - 33 200 kr (beroende på variant)
- metalliclack 8 400 kr

MAZDA 6 KOMBI
Billigaste version: 1,8 Go (120 hk) 205 000 kr
Provkörd version: 2,2 DE Sport (185 hk) 285 000 kr
Provexemplarets pris: 289 500 kr
Provexemplarets extrautrustning:
- metalliclack 4 500 kr.
Exempel på övrig tillvalsutrustning:
- navigationssystem 19 500 kr
- läderklädsel (inkl. elmanövrerade framstolar) 9 900 kr

Taggar: Test

Kommentarer

#1
Calle
2009-05-12 16:38

Det är svårt det här med att jämföra olika bilar m a p att priserna skiljer så mkt, inte minst på tillval. Och ViB gör tyvärr inte saken lättare för oss läsare....... en salig blandning av motortyp och tillval och ändå skiljer 20 000:- i pris. Det blir för mkt 'råkade bli'.Hur tänkte ni här?!

#1
Eric Lund
2009-05-12 17:34

Hej Calle!
Det är en klok invändning - kanske rörde vi till det i onödan genom att jämföra en dieseldriven bil med en bensindriven. Det tål att tänka på inför kommande jämförelser.
Men utgångspunkten - och avgörande för utgången av duellen - är familjebilsaspekterna. Hur väl fungerar Audi A4 Avant och Mazda 6 kombi som transportörer av en familj med små barn, alldeles oavsett vilken motor som råkar sitta under huven och vilken utrustning det enskilda exemplaret begåvats med?
Redogörelsen av tillval, versioner, priser etc här på vibilagare.se var mest ett sätt ge ett större perspektiv på bilarna än vad de fyra sidorna i Vi Bilägare 7/09 gav möjlighet till.
Med vänlig hälsning,
OK FÖRLAGET / Vi Bilägare
Eric Lund
Förlagsredaktör

#1
Nalle
2009-05-12 18:14

Klenaste och mest förbryllande testet jag sett sedan jag började läsa ViBilägare 2001. Hoppas innerligen testen inte markerar en ny strategi från redaktionens sida. Jag vill allt ha mer än "halva test" i papperstidningen om jag ska fortsätta prenumerera. Och vad menas med att Mazdas säten är snajdiga?

#1
Conny Karlsson
2009-05-12 20:12

Nalle.
Antagligen menas att Mazdas säten är snygga, fresten så är hela bilen snygg. En av de snyggaste mellanklassarna,tycker jag tillsammans med Honda Accord Tourer( är det en mellanklassare Mazda ?) Bilen är ju väldigt stor och rymlig.
Gör ett riktigt test av bilen som ni gjorde med MB-E klass.

#1
Krille
2009-05-12 20:56

Det känns inte riktigt bra att jämföra två bilar med en prisskillnad på 140000 kronor. Det vore mycket mera intressant att jämföra bilar i samma storlek/pris så att man får se vad man får för pengarna. Sedan saknar jag undersökande journalistik när det gäller reservdelspriser.En kamrat till mig jobbar med bilar och jag har fått höra riktiga skräckhistorier när det gäller reservdelspriser, här tycker jag att man skall gräva djupare. Detta gäller naturligtvis på begagnade bilar från 98-08, som de flesta har.

#1
Conny Karlsson
2009-05-12 22:34

Krille.
Håller helt med där,skillnaden i pris är ju alldeles för stor och redan där diskvalidiseras Audin i jämförelse mot Mazdan. Även om den har lite mer påkostad plast invändigt är den inte värld 140.000kr mer.....dyr plast det där.

#1
Johan
2009-05-12 22:46

Mazda 6 sport sedan är riktgt nice..Den och Nya Honda Accord väljer jag före både Audi & Bmw.

#1
Anders
2009-05-13 08:36

Det är lite mer än plast som skiljer Conny,lite bättre koll på bilar har du väl än så?
Skulle bara plasten skilja skulle alla åka kina bilar för dom är ju billigast.
Man får hoppas denna mazda 6 är bättre än den förra som rostar bort rätt fort.

#1
Tomas
2009-05-13 09:20

Det är ju ganska uppenbart när man läser testen att den inte fokuserar på att jämföra motorer och väghållning, utan sker ur ett annat perspektiv: vilken bil passar bäst för en familj? Jag säger bara ÄNTLIGEN! I 9 av 10 tester, särskilt i Auto Motor & Sport, så kan man tro måttstocken för alla bilar är sportighet och prestanda. Visst hade det varit bättre om man jämfört två dieselbilar eller bensinbilar och utan dyr extrautrustning som "S-line", men det är faktiskt inte det mest intressanta. Inte heller prisskillnaden, i slutändan så är det inte alls omöjligt att man får tillbaka de 30-40.000 kr det skiljer när man väl säljer bilen. Audi A4 har idag bäst andrahandsvärde i mellanklassen.

#1
Conny Karlsson
2009-05-13 11:30

Är inte helt övertygad om att A4 har bäst andrahandsvärde i mellan klassen, Tomas. där tror jag att Toyota Avensis ligger mycket bra till. Men i övrigt håller jag med dig till fullo,att det är bra att man focuserar på vad den genomsnittlige bil ägaren prioriterar i bilägandet. Tidningar som AMS värdesätter ju mest körglädje i bilarna och de bilarna vinner tester, undrar hur många barnfamiljer som prioriterar det.....ändå är ju Mazda 6 en rätt körglad bil liksom Accord det blir mina val framför Audi A4.
Anders, berätta vad som skilljer mer i stort som har betydelse för en barnfamilj som gör A4 värd merkostnaden. En rostskyddsbehandling lär jag ha råd med om jag köper Mazdan istället för A4 flera gånger om under bilens livstid. Sedan skulle jag tippa att Mazdan får mindre fel under denna livstid och blir mycket billigare att äga för en barnfamilj.

#1
Anders
2009-05-13 20:03

Det är samma skillnad på en bil vilken ålder man än är i,om man är singel har sambo har barn eller inte påverkar inte heller.
Vore det bara lite plast som skiljer skulle inte audi finnas,inte många andra märken heller.
Varför köpa nån av dessa om bara plast skiljer,geely finns ju och cherry dom är billigare.
Tycker du ska provköra båda 2 så kanske du märker nån skillnad.
Att du inget har emot rost vet jag då du förespråkar toyota som har uselt rostskydd på de flesta modeller(se bilarna eller vibilägares rost tester).

#1
Jonas
2009-05-13 23:59

Svenska biltidningar fokuserar på tok FÖR MYCKET på prestanda och motor! Eftersom jag är en bilnörd så läser jag även biltidningar på engelska och franska. I andra länder fokuserar man mycket mer på komfort/praktiska egenskaper, pris, bränsleförbrukning och då inte koldioxidutsläpp mätt i gram som här i Sverige. Jag tycker det är bra att ni ser till annat än prestanda och istället testar det som är viktigare. För seriöst, vad har vi för nytta av en massa hästkrafter med alla dessa fartkameror?

#1
Conny Karlsson
2009-05-14 02:03

Anders.
Du svarar inte på frågan vad det är som gör att Audin är värd sitt dyrare pris, berätta specifikt ! Jag har mycket svårt att se att Audin är värd så mycket mer än Mazdan. Det är nog bara prestigen du vill åt. Och att du då anser Audin som en bättre bil, jag är övertygad om att AMS skulle utse Audin till vinnare för att bilen är tysk, har bra prestanda och prestige, anses körglad och vinner testet så är det alltid i AMS tester, vilket är tråkigt att man inte kan se vad genomsnitts bilisten efterfrågar för egenskaper.
Att du generaliserar när det gäller Toyotas rostskydd kan jag se och att du bara går efter vad Vibilägare skriver kan jag se. Jag har varit i kontakt med Vibilägare om detta. Med Boo Wennerberg. Att Toyotas rostskydd är betydligt bättre än vad som påstås. Jag vet vad ett dåligt rostskydd är. Jag var i kontakt med Vibilägare (Boo Wennerberg) i ett tidigt då det gällde MB E-klass rostskydd som resulterade i ett repotage i Vibilägare om denna E-klass som vi alla vet idag rostade något fruktansvärt. Ändå hade bilen en 4:a i rostbetyg av Vi bilägare, det kan bli fel även för Vibilägare. Jag menar ändå att Toyota är bättre än Vibilägare påstår att bilarna är. Skulle Toyota ägare vara så nöjda med sina bilar i Autoindex år efter år om bilarna rostar så som Vibilägare påstår !? Jag som bla Toyota ägare känner inte igen mig att bilarna rostar som påstås, och det har man gjort i många år nu. Och många icke Toyota ägare som du tror blint på detta. Medan Toyota ägare hyllar bilarna i Autoindex år efter år. Det skulle de inte göra om bilarna rostar bort som påstås, och ett litet medgivande fick jag från Boo Wennerberg att Toyota inte är bland de värsta att rosta och ha ett klent rostskydd, och att Toyotas rostskydd kan justeras uppåt precis som man justerade MB E-klass betyg nedåt med all rätt.
Toyota själva påstår att man har ett effektivt rostskydd i hålrummen på bilarna som är genomskinnligt, detta ser inte Vibilägare menar Bengt Dahlström på Toyota, något som också bekräftades av Boo Wennerberg. Bengt Dahlström menade att så fort inte Vibilägare inte ser något "klet" i hål rummen så har bilarna ett dåligt rostskydd. Jag frågade också varför de inte faller och sprutar in "klet" i hålrummen på bilarna bara för att få tyst på Vibilägare !? Vi vet att vi har ett fullgott rostskydd på våra bilar, skulle inte så vara fallet så skulle våra mekaniker slå larm om så vore fallet blev svaret från Bengt Dahlström informationschef på Toyota. Och alla de Toyota jag haft har inte drabbats av rost som påstås. Däremot har MB E-klass gjort det och då slog bla jag larm som resulterade i en artikel i Vibilägare sedan rullade artiklarna på om MBs problem i följetång i Vibilägare.
Toyota skule aldrig våga riskera att hamna i samma sits som MB med sitt rostskydd och riskera sitt rykte på marknaden. Toyota arbetar långsiktigt på marknaden och vårdar sina kundrelationer, som sagt man skulle aldrig våga riskera detta, och tänk efter om inte det stämmer. Någonstans haltar Vibilägares påstående om Toyotas rostskydd. Det är helt ok från 1992 då den Toyota Camry generationen kom,desseutom med rostfritt avgassystem från 1992.
Köp dej en Toyota själv och lev med den så vet du bättre än någon annan.......;o) Därför ligger Toyota i toppen år efter år i Autoindex med nöjda ägare, det gjorde de inte om bilarna rostade bort som påstås. Tänk själv !

#1
Boo Wennerberg
2009-05-14 15:16

Conny - vi har haft mycket kontakt om rostskydd, och i all synnerhet det som rör Toyota. Jag vill bara uppmärksamma dig på att det inte ennbart är Vi Bilägare som påstår att Toyotas rostskydd har brister. I Swerea KIMAB:s senaste rapport (det som tidigare hette Korrosionsintitutet) rankas Toyota (här Corolla) som 18:e märke bland 25 för årsmodellerna 2002/03 och som 18:e märke bland 22 för årsmodellerna 2004/05. Delar från dörrar, huv, bakluckor, bakskärmar och tröskellådor har sågats ut och analyserats. Vi citerar: "Corolla har god täckning av ED-lack i tröskellådan men inget rostskyddsmedel har anänts och ytliga rostangrepp kan hittas på många av de undersökta spaltytorna i tröskellådan." Vidare: "Ytliga rostangrepp på många av de limmade plåtomvikningarna i dörr, huv och baklucka har påträffats. Dörren, huven och bakluckan har behandlats med rostskyddsmedel men detta har varit ojämnt fördelat och en tillfredsställande korrosionshärdighet har inte uppnåtts."
Boo Wennerberg
Vi Bilägare

#1
Jono
2009-05-14 17:03

Ur min synvinkel ett dåligt val av testade bilar. Tveksam till om någon står och väljer mellan en Audi A4 eller Mazda 6. De ligger i för olika prisklasser. Den som köper Audi kollar snarare på motsvarande BMW och Mercedes. Mazda 6 köparen på VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis etc. Inse även att för en del personer spelar det ingen roll vad Audin kostar, så länge leasingkostnaden blir rimlig är den en storsäljare bland tjänstebilar.

#1
lennart
2009-05-19 00:34

Och så ett litet inlägg till VIBs fotograf, om han eller hon har "fått" en ny vidvinkelglugg så snälla missbruka inte den så som på fotot med mazdan och audin kolla mazdan, man bara undrar!

#1
Bror mehlin
2009-05-23 14:49

Köp inte Mazda 6 min svåger jobbar på mazda verkstad och de får in flera av de här modellerna rostar tyvärr svårt

#1
Lennart
2009-05-26 22:37

Till Bror Mehlin menar du verkligen nya "sexan" som kom ut 2008 ?

#1
VROOM!
2009-09-08 20:00

Har precis köpt en ny Mazda 6 och visst är det inte en Audi men den kostar inte därefter heller.
Till vår familj kommer den säkert att räcka alldeles utmärkt och jag förväntar mig inte att den är en riktig verkstadshatare. Vad gäller rost så får framtiden utvisa men jag hoppas verkligen att de lärt läxan från gamla modellen. Specifikt: VAR upplever ni risken är som störst på Nya Mazda 6?
Bakre hjulhusen?

#1
Anders
2009-12-28 21:40

För drygt två år sedan bytte jag UPP mig. Ifrån en Mazda 6 till en Audi A4. Och det var verkligen en uppgradering, Mazdan var en 2,3 liters Sport Sedan med all möjlig standard utrustning. Audin var en Avant diesel på 170 hästar med en fruktansvärd laddning extra utrustning. Audin må ha varit 100 tusen dyrare än Mazdan i inköp men har varit värd vartenda öre. Minsta lilla hastigheten ökade på Mazdan så försvan komforten och ännu fortare bensinen. På Audin trampar man gladeligen på utan att tömma plånboken. Mazdan råkade ut för allehanda slitage problem på bromsarna som kostade tid och pengar, Audin har fungerat prickfritt.
Inget svårt val!

#1
Mikael andersson
2010-04-30 14:34

Kvaliteten op mazda är helt överlägsen audi. Mazda 6 är ENDA bilen som i tyska tester klarat 10000 mil utan ett enda fel! Dessotm är den roligare att köra än audin. Visst är´den lite stum i chassit men det gillar vi, heller det än mhuj o gungig...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.