Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes B170 NGT

Provkörning

Tidigare har det sagts att gasbilarnas tillväxt bromsats av att det inte funnits tillräckligt många bra modeller på marknaden. Det argumentet fäller nya Mercedes B-klass 170 NGT. En modern, lagom stor bil som klarar 30 mil på gas och 70 mil på bensin. Skatteverkets rabatt på förmånsvärdet gör den billig för tjänstebilisten men privatköparen kan komma att skrämmas av prislappen.

Mercedes B-klass har fått en ansiktslyftning. 2008 årsmodell har nya stötfångare, några nya färger och lister samt lite större ytterbackspeglar. Intressantast är dock gasmodellen B170 NGT som kommer till Sverige redan i augusti.

B-klass är en kompakt bil som trots minimala yttermått ändå rymmer fem vuxna i kupén. Liksom sitt mindre syskon A-klass, byggs den med dubbla golv. Det gör att man sitter högt som i en flexbil men med nästan raka ben, som i en sportbil.

Dubbelgolvet sägs främst ha kommit till för att öka krocksäkerheten men det extra utrymme det skapat, kommer väl till pass när det kommer till att inhysa NGT:s gasflaskor.

Mellan golven göms fem gasflaskor som tillsammans rymmer 16 kg metangas, antingen i form av det fossila bränslet naturgas eller förnybar biogas.

Den kemiska sammansättningen är i det närmaste identisk men utsläppens inverkan på klimatförändringarna skiljer sig drastiskt.

Kör man en B 170 NGT på naturgas släpper man ut ca 135 gram fossil CO2 per km.

Gör naturen en tjänst
Den som enbart kör på biogas släpper inte ut något alls! Tvärtom kan man hävda att man gör miljön en tjänst ju mer man kör, eftersom metangasen, som naturligt uppstår i tex gödselstackar eller vid reningsverk, är upp till 20 gånger skadligare för klimatet än koldioxid.


Genom att omvandla biometan till koldioxid i bilens motor får man en kraftigt positiv effekt för klimatet.

Mercedes har dock inte klarat transformeringen helt utan att inkräkta på bagageutrymmet. 128 liter har försvunnit men 422 liter återstår vilket ändå är några liter mer än i till ex Saab 9-3 Sportcombi.

Beteckningen B170 är egentligen vilseledande. Motorns cylindervolym överensstämmer på kubikcentimetern med den 2-litersmotor som sitter i B 200.

Gasdriften ger 15 procent lägre effekt än bensinmotorn. Gasformigt bränsle gör att det kommer in mindre syre i förbränningsrummet vilket ger lägre effekt. För att kompensera detta använder Mercedes en större motor.

Därmed når man samma effekt som den mindre 1,8 liters motorn i B 170.

Måttliga effektförluster
Gasbilen tappar ändå lite prestanda på grund av högre vikt. Gasflakskor, ledningar och reglerutrustning ger knappt 100 kg högre vikt. B 170 NGT har relativt måttliga prestanda.

Effekten räcker dock utan problem till för vardagskörning.

Bilen finns med automatlåda i form av en steglös CVT-låda. Kombinationen arbetar väldigt mjukt och smidigt men inledningsvis känns det märkligt när motorn drar upp till 4500 varv/min och sedan håller varvtalet konstant medan bilen accelerera.

Alla ni som nån gång kört Volvos "remjohan" vet precis vad det handlar om.

CVT-lådan har dock en stor fördel i sina små effektförluster. Jämfört med den femmväxlade manuella versionen ökar förbrukningen på gasdrift från 4,9 kg/100 km till 5,2 kg/100 km med CVT.

Kan kännas vinglig
Den höga sittpositionen medför att bilen inledningsvis kan kännas lite vinglig. Nytt för modellen är också en elektrisk servostyrning som förbrukar mindre energi än den tidigare hydrauliska styrningen.

Elservon är väldigt direkt och snabb i sina reaktioner. Även här känns B-klass mer som sportbil än familjekryssare.

Chassiet är ganska hårt satt, när vägen blir ojämn upplever vi B-klass som rent stötig. På släta vägar går den dock bekvämt och tyst.

Stolarna håller hög klass vilket gör att man känner sig pigg i kroppen även efter långa körpass. Säkerheten är bra.

Fem stjärnor i Euro-NCAP, antisladd och aktiva whiplashskydd är standard.

Bra pris
Ekonomironden kanske inte tillhör Mercedes normala paradgrenar men här avviker B 170 NGT. Prispåslaget mot bensinmodellen är 12 000 kronor, betydligt billigare än vad konkurrenterna tar för sina gaskonverterade versioner.

Mercedes tycks ha satsat på att slå sig in på den svenska miljöbilsmarknaden med ett konkurrenskraftigt pris. I Tyskland kostar till exempel gasversionen 3 000 euro extra jämfört med bensinbilen.

Gasdrivna B-klass kostar knappt 250 000 kronor. Staten ger emellertid gasbilar en generös rabatt på förmånsvärdet. Detta gör B-klass högintressant på den svenska tjänstebilsmarknaden.

Med 50 procent marginalskatt landar månadskostnaden på 1052 kr netto exkl bränsle. Grundbilen är dock ganska snålt utrustad och det krävs några kryss i utrustningslistan innan man har bekvämligheter som farthållare, cd-stereo och luftkonditionering.

Gaspriserna variera över landet men det blir alltid billigare att köra på gas jämfört med bensin.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes B170 NGT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Mercedes B170 NGT

Pris, kr från: 249 900.
Modell: Femsitsig halvkombi.
Säljstart: Augusti.
Mått, cm: L 427/B 177/H 160.
Tjänstevikt, från: 1 470 kg.
Släpvagnsvikt: Ingen uppgift.
Motor: 4-cyl gas/bensinmotor. Cylindervolym: 2 034 cm3. Max effekt: 116 hk vid 5 750 varv/min. Max vridmoment 165 Nm från 3 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 12,4 s. Toppfart 184 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 l bensin/100 km. 4,9 kg gas/100 km.
CO2-utsläpp: 175 g/km vid bensindrift. 135 g/km vid naturgasdrift. 0 g/km vid biogasdrift.
Konkurrenter: VW Touran Ecofuel, Opel Zafira CNG.

Vad nytt? Hett efterlängtad gasversion av B-klass.
För vem? Tjänstebilister, Taxiföretag och miljövänner.
Bra köp? Kanske lite dyr i inköp för privatbilisten men den som får en gas-B-klass som tjänstebil gör rena klippet!

Plus: Räckvidd, lättkörd, utrymmen.
Minus: Priset.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.