Nästa artikel
Här är nya Porsche Cayenne
Nyheter

Här är nya Porsche Cayenne

Publicerad 25 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Det har blivit dags för en ny generation av Porsche Cayenne. Bilen blir lättare, snålare och får en hybridvariant.
Nuvarande generation av Porsche Cayenne har nu åtta år på nacken.

Det är alltså hög tid för en uppdatering när Porsche nu presenterar nya Cayenne.

Bantad
Nya Porsche Cayenne har till det yttre blivit sportigare och aningen slankare.

Intrycket av att bilen har bantat avspeglar sig också i att vikten minskats med 180 kilo jämfört med nuvarande generation.

Trots att bilen upplevs som mer kompakt, av bilderna att döma, har längden ökats med 4,8 centimeter jämfört med dess föregångare.

Hybrid
Höjdpunkten med nya Cayenne är enligt Porsche själva den nya hybriddrivlinan.

Hybridvarianten Cayenne S Hybrid drivs av en treliters kompressormatad V6-bensinmotor på 333 hästkrafter som ackompanjeras av en elmotor på 47 hästar.

Totaleffekten blir 380 hästkrafter och det maximala vridmomentet på 560 newtonmeter nås redan vid 1 000 varv per minut.

Förbrukningen stannar på 0,82 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 193 g/km.

Utöver hybridvarianten erbjuder Porsche fyra ytterligare motorkonfigurationer: en diesel på 240 hästar och tre bensinmotorer med effekter mellan 300 och 500 hästkrafter.

Snålare
Jämfört med nuvarande generation har Porsche pressat ner förbrukningen med upp till 23 procent.

När det gäller prestanda presenterar Porsche inga uppgifter, vilket kan tyckas vara lite märkligt eftersom det gäller just Porsche.

Tyskarna skriver istället stolt i presentationsmaterialet att två varianter av nya Cayenne släpper ut mindre än 200 gram koldioxid per kilometer och att tre varianter förbrukar mindre än en liter per mil.

Nya Porsche Cayenne går till försäljning den 8 maj.

Diskutera: Vad tycker du om nya Porsche Cayenne?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-25 15:32
Greger (ej verifierad)

"Panamera-aktern" känns helrätt - enda snedsteget är att Porsche halkat in i grönhelvetet och slagit huvudet i en stock - hybrid, vad sa?
Nä jag hade hoppats på än mer effekt ur turbo-versionen ,en bil för män som gärna ollar Priusar i mörka gränder.

#2 • Uppdaterat: 2010-02-25 17:07
Tobbe (ej verifierad)

Oerhört onödig bil. Finns väll ingen människa som tar ut en Porsche i skogen för terrängkörning i lerpölar, vilket man förövrigt läst att den inte ens klarar av. En porsche ska man ha för att ta slingriga landsvägskurvor.

#3 • Uppdaterat: 2010-02-25 22:25
MT (ej verifierad)

Denna Porsche är verkligen en multibil som få är.
Den är snabb men kan ändå klara av riktigt tuff terräng samtidigt som den kan vara en riktig dragbil med 3500 kg på kulan (Volvo XC90 drygt 2000 kg, måste vara ett fiasko).

#4 • Uppdaterat: 2010-02-26 16:29
911 (ej verifierad)

Att sätta ett Porschemärke på den där oformliga, motbjudande klumpen torde på något sätt strida mot de grundläggande mänskliga rättigheterna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.