Bild
Nästa artikel

Porsche - en miljöbilshistoria

Reportage

En tillverkare av sportbilar och suvar som Porsche har väl inget att göra med miljöbilar. Fel, helt fel. Porsches historia rymmer flera exempel på intressant miljötänkande. Häng med på en tidsresa!

Det är märkligt hur historien upprepar sig. För hundra år sedan experimenterade biltillverkare med olika drivmedel, precis som idag. Den billiga och effektiva bensinen vann snabbt över konkurrenterna. Ferdinand Porsche som senare skulle komma att starta sportbilsmärket i sitt eget namn, konstruerade fram till andra världskriget en rad bilar för olika företag.

År 1900 skapade han världens första hybridbil. Den så kallade Lohner-Porsche drevs av en fyrcylindrig bensinmotor som var direktkopplad till en dynamo på 80 V. Generatorn stod för den elektricitet som drev elmotorerna som satt i framhjulen.

Miljötänkande handlar förstås inte bara om drivmedel. All energi som krävs i produktionsprocessen och hur länge produkten kan användas innan den skrotas och om materialet kan återvändas är också miljöfaktorer. Det var något som Porsches utvecklingsavdelning insåg redan i början av 1970-talet. På Frankfurtsalongen 1973 presenterades det märkliga Forschungsprojekt-Langzeit-Auto eller FLA.
Bilen som ställdes ut var inte mer än ett aluminiumskelett av en tvådörrars småbil med halvkombibaklucka.

FLA var bilen som skulle hålla i 20 år och sedan kunna smältas ner och återvinnas. Porsche uppgav att FLA skulle ha dubbelt så lång livslängd men bara 30 procent högre produktionskostnad än motsvarande konventionell bil. Någon småbil från Porsche har vi inte fått se sedan dess, men tanken på lång livslängd blev verklighet när Porsche började galvanisera karosserna på sina sportbilar.

i början av 1980-talet skapade reglerna om katalysatorrening i USA problem för Porsche. Instegsmodellen 924, som redan från början var klent motoriserad, led svårt när många hästkrafter försvann i USA-versionen. I andra ändan av modellprogrammet fanns 911 turbo som Porsche inte kunde exportera till USA på grund av avgaskraven. I det läget väljer Porsche att sluta se katalysatorn som ett problem utan istället som en möjlighet.


När 944 turbo introducerades 1985, hade den en 2,5 liter stor fyrcylindrig motor med turbo och laddluftkylare. Oavsett om den hade katalysatorrening eller inte så gav motorn 220 hk. För sportbilsköparen fanns det inte längre någon konflikt mellan effekt och miljöhänsyn. För att bevisa att katalysatorn skulle hålla, lät Porsche en 944 turbo köras 50 000 kilometer på tuffa autobahnsträckor under 33 dagar.

Fram till 1986 hade katalysatorer aldrig varit något som användes i motorsport. Men då skapades enhetsklassen Porsche Turbo Cup i Tyskland, en föregångare till dagens Carrera Cup som även finns i Sverige. Turbo Cup blev mycket framgångsrikt och snart fanns tävlingsklassen i flera andra länder. Gemensamt var att de tävlande körde 944 turbo med katalysator. Bilarna var i originalutförande men något lättade och hade sportstötdämpare, recarosportstol och säkerhetsbur.

På senare år har Porsches engagemang i bevarandet av vildoxarna som lever i närheten av företagets fabrik i Leipzig fått uppmärksamhet. Men Porsche står helt klart inför en miljöutmaning. Före slutet av 2010 ska suvmodellen Cayenne finnas i hybridversion. Om hybrider räcker för att Porsche ska klara kommande miljöregler och vara framgångsrik på en marknad som ställer allt högre krav på miljötänkande, återstår att se.

Reportaget är hämtat ur specialtidningen Allt om Miljöbilar - ute i butik just nu!
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.