
Utsläppen av hälsoskadliga partiklar från exempelvis bromsar och bildäck har debatterats flitigt de senaste åren.
Men det finns också en annan miljöbov i trafiken som ger upphov till stora utsläpp av så kallade mikroplaster. Det gäller vägmarkeringar och övergångsställen som slits ut med åren när bilar kör över dem.
Den här typen av slitage orsakar varje år ”betydande utsläpp” av mikroplaster, enligt forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Det handlar om mellan 40 och 570 ton mikroplaster om året.
Det är ungefär lika mycket som till exempel båtbottenfärger, konstgräsplaner och målning av byggnader.

VTI har tagit fram en handledning för kommuner i hur utsläppen kan minskas. Det handlar bland annat om att sänka hastigheten för bilisterna, minska användningen av dubbdäck, hitta skonsammare alternativ till vanlig snöplogning och att installera filter i vattenbrunnar för att mikroplasterna inte ska spridas vidare.
En annan faktor är att kommunerna måste beställa vägmarkeringar av högre kvalitet som håller längre.
– I dag är det bara priset som styr i de allra flesta fall, säger Ida Järlskog, forskare på VTI.
- Mikroplaster är en samlingsbeteckning för små fragment av plast och gummit som är upp till fem millimeter stora.
- De har lång nedbrytningstid i naturen och löses inte upp i vatten. De kan även dra till sig och släppa ifrån sig andra miljöskadliga ämnen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- Igår 20:16 Och vad säger man om…
- Igår 20:15 Och vad säger man om…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.