Nästa artikel
Ny upptäckt om skadliga partikelutsläpp från bromsar
Nyheter

Ny upptäckt om skadliga partikelutsläpp från bromsar

Publicerad 2024-03-14 12:10 (uppdaterad 2024-03-18 08:00)
Partikelutsläppen som uppstår när föraren bromsar har en elektrisk laddning, enligt en ny studie. Det är både bra och dåligt, enligt professorn Jim Smith.

Att bilar släpper ut olika typer av partiklar är känt sedan tidigare. Det handlar ofta om partiklar som släpps ut från däcken och bromsarna, och som kan ta sig ned i luftvägarna och påverka både andningsorgan och hjärt–kärl-systemen.

Men trots att utsläppen alltså är hälsoskadliga är kunskapen om dem inte så stor. Det hävdar forskare på University of California, Irvine som nu studerat partiklarna närmare.

Resultatet visar att upp till 80 procent av partiklarna som släpps ut från bromsarna är elektriskt laddade, och för många av dem är den elektriska laddningen kraftig. Keramiska bromsar verkar skapa fler laddade partiklar än bromsskivor av andra material.

– Jag blev väldigt överraskad. Vi blev också överraskade av att det här egentligen inte studerats tidigare med tanke på hur vanliga bilar är i vårt samhälle, säger Jim Smith, professor i kemi och en av författarna bakom studien.

”Vi blev också överraskade av att det här inte studerats tidigare med tanke på hur vanliga bilar är”

Att partiklarna har en elektrisk laddning är både bra och dåligt, säger Jim Smith i en intervju med Vi Bilägare.

– Det som är dåligt är att laddade partiklar har visat sig stanna kvar i luften mycket längre än oladdade partiklar. Det som kan vara bra är att vi kan utnyttja det faktum att laddade partiklar svarar när man lägger på ett elektriskt fält.

Med hjälp av en liten enhet som kopplas på bilen kan laddningen enkelt ”svepas iväg”, enligt Jim Smith.

Keramiska bromsar har visat sig ge högre utsläpp av laddade partiklar, enligt den amerikanska studien.

Partiklarna släpps inte bara ut från bilar med förbränningsmotorer utan också från elbilar. De nya utsläppsreglerna Euro 7 som ser ut att bli verklighet ska reglera partikelutsläppen, vilket inte gjorts tidigare.

Enligt Jim Smith är partikelutsläppen från andra utsläppskällor än motorn större än från avgasröret.

– Därför är det viktigt att vi förstår utsläppens egenskaper.

En begränsning i studien är att partikelutsläppen inte uppmätts i verklig trafik utan i en testrigg.

– Det är svårt att säga exakt hur det kan översättas till riktig inbromsning, men vi är säkra på att partiklarnas egenskaper är desamma som i riktiga bilar och lastbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (38)

  • 2024-03-16 05:37 Dana, jag tror precis som du…
  • 2024-03-15 18:16 Är jag hade en Model S fick…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.