Nästa artikel
Miljöaktivister pekar ut BMW och Toyota som miljöbovar
Nyheter

Miljöaktivister pekar ut BMW och Toyota som miljöbovar

Publicerad 18 januari 2023
Bilindustrin borde beläggas med samma konsekvensinformerande krav som tobaksindustrin vid all annonsering. Det är budskapet från tre miljöaktivistgrupper som tillsammans gjort en stor annonskupp, där de pekar ut BMW och Toyota som de värsta miljöbovarna.

De tre aktivistgrupperna Subvertisers’ International, Brandalism och Extinction Rebellion gemensamt tagit fram och satt upp hundratals fejkade bilreklamaffischer, där fossildrivna bilar pekas ut som en miljö- och samhällsfara.

I sin kampanj har aktivisterna särskilt använt sig av Toyota och BMW som varnande exempel och beskyller de båda biltillverkarna för att ägna sig åt greenwashing – ett fenomen där företag i sin marknadsföring framställer sig själva som mer miljövänliga än de faktiskt är.

Affischerna har satts upp i en samlad aktion på en rad olika platser runtom i Europa. Bland annat på väggar, billboards och i tunnelbanevagnar. Annonskuppen sammanfaller med den nu pågående Bryssel Motor Show, som sker den 14-22 januari.

Budskapet är att myndigheterna bör införa hårdare krav för hur bilfabrikanter ska tillåtas annonsera sina produkter. Grupperna vill se en konsekvensvarnande information i anslutning till bilreklam, enligt samma princip som idag föreligger för tobaksindustrin.

Aktivisterna menar att BMW och Toyota båda ägnar sig åt politisk lobbyverksamhet för fossildrivna bilar. Det ska vara anledningen till varför just dessa två bilmärken pekas ut. När det gäller reklamkuppen så har flera olika motiv och posters tagits fram. Alla med liknande budskap.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 24 januari 2023 Swenssons skrev: Helt rätt! …
  • 22 januari 2023 Åter - Snooker ville gärna…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.