Nästa artikel
Tekniken som ska få bilisterna att hålla hastigheten
Nyheter

Tekniken som ska få bilisterna att hålla hastigheten

Publicerad 25 maj 2022
Ford testar just nu ett system som ska få transportbilsförare att hålla hastigheten. Men det kan enkelt stängas av.

Åtta av tio yrkesförare körde för fort när Folksam mätte hastigheten i ett test som genomfördes förra året.

”I genomsnitt körde de undersökta yrkeschaufförerna 8 km/tim över tillåten hastighet på 30-vägar, vilket motsvarar en fördubblad risk att bli allvarligt skadad för en fotgängare eller cyklist som blir påkörd”, skrev försäkringsbolaget i sin rapport.

I flera år har det pratats om att begränsa bilens maxhastighet automatiskt med en teknik som kallas geofencing, eller geostaket. Det innebär att bilen med hjälp av sin position ”vet” när den ska sakta in och begränsa hastigheten som föraren kan köra.

Nu testar Ford den här tekniken i ett försöksområde i tyska Köln. Testerna genomförs med eldrivna transportbilen E-Transit men skulle kunna användas i alla typer av fordon. Forskare ska under ett års tid undersöka om systemet kan bidra till bättre trafikflöde och färre olyckor.

Skyltarna tas bort?

Systemet förlitar sig inte på att bilens kamera läser av hastighetsskyltarna längs vägen, utan på att maxhastigheten anges i en särskild GPS-zon. Det innebär att hastigheten också kan sänkas tillfälligt, exempelvis utanför en skola under dagtid eller vid ett vägarbete.

På sikt tror Ford att hastighetsskyltarna kan tas bort helt. Men föraren kan fortfarande stänga av systemet och inaktivera hastighetsbegränsningen.

– Geofencing kan säkerställa att hastigheterna sänks där – och även när – det är nödvändigt för att förbättra säkerheten och skapa en trevligare miljö, säger Michael Huynh på Ford.

Nytt system på gång

Från och med i sommar måste alla nya bilar som lanseras ha ett system som uppmärksammar föraren om hen kör för fort, men det systemet sänker inte hastigheten automatiskt och det förlitar sig på att bilens kameror kan upptäcka hastighetsskyltar vid sidan av vägen.

Geofencing är en av teknikerna som lyfts fram som särskilt viktig av svenska Trafikverket framöver.

Bilen kan själv sänka hastigheten när den körs in i en särskild GPS-zon.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 27 maj 2022 Försök att hålla 120 km/t i…
  • 27 maj 2022 John2008 skrev: Jo, det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.