Nästa artikel
Lexus får kritik för annons om nya elbilen
Nyheter

Lexus får kritik för annons om nya elbilen

Publicerad 8 mars 2022 (uppdaterad 5 april 2022)
Lexus nya elbil beskrivs som ”hållbar”. Men nu ska annonsen ändras efter kritik från Konsumentverket.

Reglerna för vad biltillverkarna får skriva i sina annonser har blivit hårdare. Bilar får inte marknadsföras med ord som ”klimatsmart”, ”hållbar” eller ”miljösmart” utan att förklara varför.

Konsumentverket får ofta in anmälningar om bilannonser som kan uppfattas som vilseledande, men det är få bilmärken som bötfälls. Många ändrar annonsen när Konsumentverket kommer med kritik.

Nu kritiserar myndigheten Lexus senaste annons på Instagram för elbilen RZ. Bilen beskrivs kombinera hållbarhet med ”snygga karosslinjer och intensiv kraft”, och bilen ska ha en ”perfekt balans mellan kraft och hållbarhet”. Detta är vaga miljöpåståenden som en vanlig konsument inte har möjlighet att kontrollera, hävdar Konsumentverket.

”Ser över texten”

Toyota uppmanas att själva ändra annonsen. Enligt Toyotas svenska informationschef Fanny Hellgren är det viktigt att inte vilseleda bilköparna eller förvirra konsumenterna i marknadsföringen.

– Det är ett ständigt pågående arbete att säkerställa detta och vi välkomnar verkligen Konsumentverkets uppmaning här. Vi kommer givetvis omgående se över och ändra texten eller ta bort berörda inlägg där vi brustit i hur vi formulerat oss, säger hon.

Toyota och Lexus har tidigare anmälts av privatpersoner för att ha beskrivit sina hybridmodeller som ”självladdande”. Det är dock inte vilseledande, enligt Konsumentverket.

I ett annat fall anmäldes en Toyotaannons där hybridbilen Yaris uppgavs kunna köras ”100 procent på el 50 procent av tiden”. Men där friades Toyota av Reklamombudsmannen eftersom siffrorna kunde bevisas av oberoende granskningar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.