Nästa artikel
Premiär för Alfa Romeo Tonale – utmanare till Volvo XC40
Nyheter

Premiär för Alfa Romeo Tonale – utmanare till Volvo XC40

Publicerad 8 februari 2022 (uppdaterad 8 februari 2022)
Alfa Romeo ger sig in i en av de tuffaste bilklasserna med helt nya modellen Tonale. Den kommer som laddhybrid och ska locka köpare med design och köregenskaper.

Det blev inga positiva siffror för Alfa Romeo på den svenska marknaden förra året. Bara 171 bilar registrerades – ett ordentligt ras jämfört med de 980 bilar som till exempel registrerades 2018.

Märket är i stort behov av nya modeller och under tisdagen premiärvisades den nya kompaktsuven Alfa Romeo Tonale. Den ska komplettera den större suven Stelvio och sedanmodellen Giulia i utbudet.

Alfa Romeo Stelvio försenades under utvecklingen eftersom den nytillträdde chefen inte var nöjd. När den nu visas upp står det klart att den utmanar bland andra BMW X1 och Mercedes GLA. Även Volvo XC40 finns bland konkurrenterna, men Tonale är tio centimeter längre.

Bakpartiet ska upplevas som slankt och ”coupélikt”. De tre ljusen på varje sida som finns både fram och bak ska vara en hälsning till 1980-talets kantiga Alfa Romeo SZ.

Flera hybrider

En viktig nyhet är att Alfa Romeo kommer som hybrid i två olika utföranden, med en 1,5-liters bensinmotor på 130 eller 160 hk. Modellen kan köras på el kortare sträckor och förbrukningen ska ligga på samma nivå som för en dieselbil.

Det finns också en laddhybrid med en 1,3-litersmotor plus eldrift och fyrhjulsdrift. Modellen har 275 hk och ska klara 0–100 km/tim på 6,2 sek. Batteriet på 15,5 kWh ska klara sex mil på eldrift.

Eventuellt kan en helt eldriven variant följa senare, men det är inte bekräftat. Tonale kommer också i flera versioner med enbart förbränningsmotor utan hybridteknik.

Insidan bjuder på en teknikuppdatering jämfört med dagens Alfamodeller. Här finns infotainmentsystem med 12,3-tumsskärm och stöd för Apple Carplay och Android Auto. Systemet kan uppdateras trådlöst över nätet.

Ingen manuell låda

Tekniken under skalet hämtas från Stellantiskoncernen och modellen delar plattform med bland andra Jeep Compass. Framhjulsdrift är standard, men fyrhjulsdrift finns som tillval. Den som vill växla själv går dock bet. Automatlåda är standard, men på körglädjesfronten utlovar Alfa Romeo bland annat klassens kvickaste styrning, 50/50-viktfördelning, bromsar från Brembo och adaptivt chassi.

Alfa Romeo Tonale dyker upp hos återförsäljarna under sommaren. Den ska säljas med fem års nybilsgaranti och åtta års batterigaranti.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 9 februari 2022 Ser bra ut på många sätt,…
  • 9 februari 2022 Med Jeep som utgångsmaterial…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.