Bild
Nästa artikel
Alfa Romeo Giulietta läggs ned – ersätts av ny suv

Alfa Romeo Giulietta läggs ned – ersätts av ny suv

Nyheter

Italienarna skrotar Golfutmanaren och lanserar en ny konkurrent till Volvo XC40.

Efter småbilen Mito är det nu Alfa Romeos utmanare till Volkswagen Golf som hänger löst och snart ska läggas ned. Det handlar om Alfa Romeo Giulietta som lanserades redan 2010 och därmed fyller tio år i år.

Italienarna är bra på att hålla liv i bilmodeller länge – titta bara på Fiat 500 som föddes på nytt för 13 år sedan, eller Lancia Ypsilon som är lika gammal.

Men efter tio års tjänst verkar det alltså vara dags för långköraren Alfa Romeo Giulietta att somna in – och som med många andra modeller i bilvärlden ska den ersättas med en suv, nämligen Alfa Romeo Tonale. Den har ännu inte visats upp officiellt i produktionsfärdigt utförande, men den har visats upp som koncept.

Alfa Romeo Tonale blir en mindre suv än Stelvio i samma storleksklass som Volvo XC40. Den kommer även med laddhybridteknik från koncernsyskonet Jeep Compass och en elräckvidd på fem mil.

Suvarna är betydligt mer lönsamma än kompaktbilarna för Alfa Romeo, och därför är det inte så konstigt att Giulietta ersätts av Tonale, skriver Autocar.

– Giulietta förväntas läggas ned mot slutet av året. Trenden är att ha suvar i C-segmentet så Tonale kommer bli ersättare till Giulietta, säger Fabio Migliavacca, chef för produktmarknadsföring på Alfa Romeo, till sajten.

Trots att Tonale alltså befinner sig ”en trappa upp” jämfört med Giulietta lovar han att köregenskaperna blir desamma.

– Vi förväntar oss inte att kördynamiken blir någon svag punkt för Tonale.

Kommentarer

#1
2020-04-02 13:03

Köra runt med extra kilon och klumpig utsida..och trång insida... galet!?

#2
2020-04-02 15:36

#1 Vikten av avgasmotor och växellåda borde självklart ersättas med större batteripack. Var hittade du utvändiga och invändiga mått för bilen i produktionsfärdigt utförande? Eller kan vara så att du bara är emot ett visst reklamuttryck som beskriver karossformen?

#3
2020-04-02 18:54

Jag får inte säga det ordet..men alla vet nog vad jag menar ändå...

#4
2020-04-03 04:23

Den var ändå inte vacker så låt den somna in.

Kul med en bil som får bekvämt insteg iallafall får vi hoppas när det är en suv, det är väl förståligt att folk inte vill krypa in i bilarna längre och sitta nere på backen, det har varit ett dåligt mode alltförlänge. Är det en bra byggd hybrid så blir förbrukningen ändå låg trots högbyggd bilmodell. Tex som min Rav4 hybrid.

#5
2020-04-03 08:39

Synd att den inte får en ersättare, snygg och kul bil helt klart, men började bli rejält gammal. Men segmentet är ju hårt pressat, så det kan man förstå. Deppigt med ännu fler SUVar dock istället :(

#6
2020-04-03 09:33

2013 skaffade vi andrabil och kikade på denna, utan tvekan den snyggaste och charmigaste i klassen då! Men den föll tyvärr på ljudnivån som var i högsta laget, blev en A-klass då istället. Men helt klart har man alltid blivit glad när man sett en då de som vanligt med Alfa har nåt som inte alltid går att sätta fingret på, det bara är där! Det som gör att t.ex. Toyota hur bra de än kanske är fortsätter vara totalt intetsägande, för de saknar "det". Personer helt utan bilintresse eller känsla för bilintresse kan vara totalnöjda utan detta, men för oss entusiaster, går det bara inte ha en bil som inte samtidigt som den ska uppfylla behovet, ger den där lilla extra känslan när man går ut till den.....

#7
2020-04-03 11:26

VDn sprider sina alster istället för att räkna på kalkylen som han tidigare lovat mellan Tesla och Rav4 hybrid tex.....tyvärr får vi aldrig se denna då inte kalkylen för Tesla entusiasten gick ihop.

Säger bara att många som verkligen är bilentusiaster skrattar gott åt självgoda besserwissers. De går ut till sin bil med ett leende varje dag. Tex Toyota 2000GT, Celica i massor av olika versioner och utföranden genom åren. Toyota Celica Supra, Toyota Supra, Toyota MR2 mittmotor, Toyota Levin, Toyota Corolla ae 86 Hachiroku mfl säger man att dessa bilar inte "har det" så är man varken entusiast eller bilintresserad, utan framstår bara som dåligt påläst och en besserwisser med byxorna neddragna i knävecken. Lägger man därtill modeller som Lexus ISF, Lexus RC-F, Lexus LFA, Lexus LC så förstår ju vem som helst vem det är som inte är entusiast utan bara en "viktigpetter" som framstår som okunnig! Som jag ser det och några till ute i den stora världen....men vill man lära sig så kan man googla.

https://m.youtube.com/watch?v=e_mdy1AI4fg

Fortfarande så framstår denna Alfa Romeo som artikeln gäller som jävligt ful och har inte sålts i så stora volymer av förståliga skäl, och nej det är ingen entusiastbil i mina ögon. Det finns det andra Alfa modeller som är.

#8
2020-04-03 11:45

Artiklar i ämnet borde tänka på att Peugeot snart är den som bestämmer här och erfarenheter visar att då kan modeller ändras totalt från ena dagen till den andra.
Osäkerheten inför vad som händer timme för timme när PSA tar över är 100 %.

Nu ska ingen låta lura sig av officiella uttalanden att det bara är ett försiktigt samarbete och inte alls ett övertagande, men tror man på att det blir så i den praktiska verkligheten då tror man på tomtar och troll.
Snygga högtravande deklarationer från talarstolen kostar inget och har lika mycket värde.

#9
2020-04-03 13:15

Shogun: Du visar igen att du inte förstår det du läser......jag skrev inget om att Toyota inte haft några bilar som vart snabba eller snygga, men precis som en supervacker tjej utan personlighet kan vara totaltrist medans en lite mindre vacker tjej med en karisma i sin personlighet kan vara sjufaldigt mer charmerande, så är det samma sak med bilar. Jag pratade om "det", och det är inget som självklart kommer med en stor motor, perfekt väghållning, eller den största prislappen. Jag gick från Corvette till Porsche t.ex. Porschen dessutom 6 årsmodeller nyare, självklart en bättre bil på de flesta sätt än Vetten, men totalt känslokall och steril i jämförelse....Vetten var långt ifrån perfekt, men känslan den gav mig varje gång jag satte mig i den och körde.....den kunde inte Porschen uppbringa trots på pappret bättre på allt mer eller mindre.....så förstår du nu vad jag menar? Ja, jag håller med om att Toyota haft intressanta bilar förr, Celica gen 1 är en av mina klassikerfavoriter t.ex. Mitt inlägg var ingen kritik mot Toyotas bilar som bil sett, utan att de saknar "det".....och där tror jag nog du kan hålla med om att en Camry t.ex. saknar mycket karisma mot en Guilia om vi tar deras sedaner som exempel.

#10
2020-04-03 14:30

Hur går det med kalkylen? Det går allt att prats sig till måtter när man inser att man gjort bort sig med sina inlägg och försöker rätta till justera sina misstag och magplask VD som man är. Denna Alfa är ff lika ful enligt mig med noll vill ha känsla hos mig. Men det tålde ju inte någon, utan var tvungen att slänga in ett provocerande ogenomtänkt inlägg som man sedan måste försvara då man fick oväntat mothugg som visade på vad fel man hade i frågan om Toyotas bilar har personlighet, karisma, det, eller vad det månde vara. Det räknade man inte med då många är lika dåligt pålästa och då kan få medhåll. ;o)

#11
2020-04-03 16:51

Italienska bilar brukar rosta.

#12
2020-04-05 09:26

Shogun, du är nog en av väldigt få som tycker att Alfas bilar är fula, de har ju ofta fått beröm just för sitt utseende, sedan att de haft andra egenskaper som inte varit så lyckade är en annan sak.
Men som Henrik skriver lämnar inte en Alfa någon oberörd, det är roliga bilar att köra.
Jag har kört Alfa som varit femtio år och hårt körda och de ger fortfarande körglädje och det har jag aldrig upplevt i en Toyota.

#13
2020-04-05 11:30

Saabnisse.

Läs vad jag skriver istället för att hitta på vad jag sagt. Denna Alfa Mito och Giulietta som nämns i artikeln som är ful i fronten/grillen, därmed har jag inte sagt att alla Alfa är fula som du påstår, förstår du skillnaden?

Då förstår jag varför du skriver som du gör om Toyota alltid, du har ingen erfarenhet av dom för du har inte kört någon av dom som är kul att köra. Ändå skriver du att de är tråkiga att köra etc, märkligt sätt kan jag tycka. Fördom personifierad.......helt klart, synd om dig som gått miste om så mycket kul genom åren...precis som Alfa har Toyota massor av modeller som är kul att köra och har personlighet, karisma tex de jag räknade upp till svar till Henriks också ogenomtänkta inlägg om att de saknar personlighet, karisma eller "det" precis som ditt inlägg var ogenomtänkt och påhittat vad jag sagt.....så read my lips, denna Alfa Mito är ful att se på, och skapar på så sätt inget habegär hos mig. Men det finns som sagt andra modeller som gör det, förstår du skillnaden mellan det jag verkligen sagt och vad du påstår att jag sagt om Alfa? Som jag sa i tidigare inlägg är många väldigt dåligt pålästa om Toyotas modeller, men ändå har åsikter....och kommenterar ändå hur de är att köra etc men ändå aldrig kört.

Lära mer om en Toyota som är mer än 50år gammal och hur den är, en exclusiv bil idag som gör att Saabnisse får öppna plånboken rejält vid ev köp....

https://m.youtube.com/watch?v=U191F5jVd0M

#14
2020-04-05 12:03

Shogun, det är ju du som inte kan ta åt dig vad någon annan skriver. Jag skrev att jag inte kört någon Toyota som har gett mig körglädje, jag skrev inget om att det inte finns och det är helt riktigt jag har inte kört många av Toyotas modeller, kanske bara 9-10 st.
Sedan var det Giulietta artikeln handlade om inte Mito som du skriver, den tycker inte jag heller är snygg.

#15
2020-04-05 13:57

Saabnisse.

Läs artikeln en gång till får du se vilka Alfa modeller som nämns, nämligen Mito och Giulietta. Båda dessa har liknande front/grill som gör att de ser ut som att de tagit ett bett i en citron och snörper ihop munnen, och därmed är fula i mina ögon båda två även om de råkar heta Alfa. Så var läser du att jag sagt att alla Alfa är fula? Visa mig på var jag sagt det.

Synd att så många är så dåligt pålästa om Toyota och köra deras kul modeller, ändå är de snabba med att skriva att de är tråkiga, har ingen personlighet, eller saknar "det", karisma, you name it. Det var det jag anmärkte på och tillrättavisade i Henriks M ogenomtänkta inlägg om hur alla Toyota verkar vara vad gäller detta, frågan gällde inte om de är snygga eller snabba som senare insinuerades. Så läs vad jag skriver istället för att fantisera om vad jag skriver, och om Toyota, skaffa dig lite erfarenhet istället på området. Och om du nu inte upplevt någon Toyota som är rolig att köra, skriv då också att du också kört väldigt få så slipper vi den diskussionen och inte behöva ta din erfarenhet av Toyota så på allvar. Så jag förstår precis vad du skriver och svarar på det med erfarenhet ;o)

Jag har medverkat här genom åren för att höja kunskapsnivån om bla japansk bilindustri och Toyota, den har inte alltid varit den bästa. Tex skrev någon gärna och ofta att japaner bara kopierar, minns du det? Det överbevisade jag med flera länkar som bevisade motsatsen, bara ett exempel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.