Nästa artikel
Förbrukningsknepet: Range Rover mer bak- än fyrhjulsdriven
Nyheter

Förbrukningsknepet: Range Rover mer bak- än fyrhjulsdriven

Publicerad 1 november 2021
Range Rover blir betydligt effektivare genom att vara mer bakhjulsdriven än fyrhjulsdriven.

Land Rover har visat upp en ny generation av koncernens lyxigaste modell. Range Rover bygger numera på en ny och modernare plattform och kommer som laddhybrid i två olika utföranden.

En kantig, tung och stor suv som Range Rover kommer alltid ha problem med effektiviteten jämfört med mindre och lättare modeller. Men med den nya generationen ska förbrukningen pressas ned rejält, vilket även gynnar Land Rover som då behöver betala mindre utsläppsböter.

En av nyheterna är att en av världens mest ikoniska terrängmodeller inte alltid driver med alla fyra. Fyrhjulsdriften är aktiverad när föraren kör iväg och i bilens olika offroadlägen. Men när bilen körs snabbare än 35 km/tim kopplas fyrhjulsdriften ur och bilen blir bakhjulsdriven. Fyrhjulsdriften aktiveras igen i 160 km/tim.

Om bilens sensorer tycker att fästet riskerar att bli sämre, till exempel i kallt väder, aktiveras fyrhjulsdriften direkt. I vanlig trafik är därmed nya Range Rover oftast bakhjulsdriven.

Resultatet är enligt Land Rover en 30 procent effektivare drivlina, och tillsammans med det betydligt lägre luftmotståndet ska det sänka förbrukningen och förlänga elräckvidden i laddhybridversionerna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2 november 2021 Det mest fascinerande med…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.