Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här är nya Range Rover – laddhybriden får längre räckvidd

Publicerad 27 oktober 2021
Land Rover har visat upp en ny generation av koncernens lyxigaste modell. Den kommer som laddhybrid i två utföranden.

Få bilmodeller har så hög igenkänningsfaktor som Range Rover, och nu kommer suv-modellen i ny upplaga – faktiskt bara den femte på över 50 år.

I fronten märks knappt några förändringar alls, men baktill har Range Rover fått en ny design med smala och stående bakljus. Dörrhandtagen är numera infällda.

Undertill är förändringarna desto större. Range Rover bygger på en ny plattform och kommer som laddhybrid och även som elbil om tre år. Det blir en konkurrent till den eldrivna versionen av nya Volvo XC90. Vissa versioner kommer även med sju sittplatser.

Även på insidan har Range Rover blivit modernare med ett snabbare infotainmentsystem med en 13,7-tumsskärm, bättre digitala instrument, nya material och en tvåekrad ratt.

Range Rover mäter numera hela fem meter på längden och kan ha upp till 23 tum stora hjul. Den förlängda versionen är ännu längre.

Vissa av bilens funktioner och finesser kan uppdateras trådlöst över nätet.

Tio mil på el

Mest intressant vid lanseringen är de två laddhybriderna som kommer upp till tio mil på eldrift. Båda två har en rak bensinsexa och eldrift. Effekten ligger på 440 eller 510 hk. För att få så lång räckvidd har bilarna ett massivt batteripaket på hela 38 kWh, lika stort som på elbilen Hyundai Ioniq, vilket säger något om bilens förbrukning.

De vanliga bensin- och dieselversionerna är fortfarande kvar. Numera har många av dem mildhybridteknik. Köparna kan välja mellan två bensinmotorer på 360 eller 400 hk samt tre dieslar på 250, 300 eller 350 hk. Det finns även en toppversion med bensinmotor på 530 hk.

Tidigare i veckan stod det klart att Land Rover-koncernen måste betala Tesla för att ingå i samma utsläppspool och därmed komma undan utsläppsböter i EU. Anledningen är att en stor del av försäljningen fortfarande består av bilar med förbränningsmotorer.

Den tvådelade bakluckan är kvar, till hundägarnas och jaktentusiasternas glädje.

Filmar vägen

Fyrhjulsdrift är standard på Range Rover och det finns även fyrhjulsstyrning som tillval. Luftfjädringen anpassas efter vägen som filmas med en kamera.

Precis som tidigare ska Range Rover kunna köras i terräng. Vadningsdjupet är 90 centimeter. Bland tekniknyheterna finns LED-strålkastare som innehåller 1,2 miljoner speglar för att mötande bilister inte ska bländas och aktiv ljudisolering som skickar ut en ”motsignal” till bullret i små högtalare monterade i nackstöden.

Några svenska priser finns inte ännu, men straffskatten i bonus-malus-systemet ligger på 17 600–23 400 kr per år för bensinmodellerna och på 18 200–21 000 kr per år för dieslarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 27 oktober 2021 BYD Tang finns i Norge nu…
  • 27 oktober 2021 Jodå, kolla på t.ex. Nio ES9…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.