Nästa artikel
Miljöpartiet vill förbjuda nya fossilbilar år 2025
Nyheter

Miljöpartiet vill förbjuda nya fossilbilar år 2025

Publicerad 8 september 2021 (uppdaterad 8 september 2021)
Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi och Per Bolund vill förbjuda nya bensin- och dieselbilar om fyra år. Foto: Fredrik Hjerling/Niklas Carle
”Nu är det klimatnödläge på riktigt”, säger språkröret Märta Stenevi till Aftonbladet.

Miljöpartiet vill att försäljningen av nya bensin- och dieselbilar ska upphöra år 2025. Det är ett av partiets krav inför en särskild debatt om klimatfrågan som hålls i riksdagen på onsdagen. Anledningen är en uppmärksammad rapport från FN:s klimatpanel IPCC som publicerades i augusti. Enligt rapporten förändras klimatet mycket snabbt på grund av mänskliga utsläpp av växthusgaser.

– Vi har fått en försmak i sommar vad konsekvenserna blir om vi inte klarar klimatmålet. Skogsbränder runt om i världen och översvämningar. Det här är bara början, säger MP:s språkrör Märta Stenevi till Aftonbladet.

Regeringen har som mål att förbjuda nya fossilbilar år 2030, men Miljöpartiet vill skynda på processen. Även Vänsterpartiet är för förslaget.

Till år 2030 vill MP också stoppa försäljningen av fossila bränslen. Språkröret Per Bolund menar att de som inte har råd att köpa en elbil då kan vända sig till begagnatmarknaden.
– Sverige har Europas största andel av laddbara bilar i nyförsäljning, de kommer också ut på andrahandsmarknaden. När man väl har köpt en elbil är kostnaden att köra mycket lägre än en med förbränningsmotor, säger han till tidningen.

Miljöpartiet får mothugg från bland andra Moderaterna, som menar att deras förslag är orealistiskt.
– Jag skulle väldigt gärna fasa ut all fossildriven biltrafik om det fanns möjlighet för att ladda bilen i hela Sverige med ren el, säger Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i SVT:s Aktuellt.

Moderaternas klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz kritiserar regeringspartierna för att ligga efter med utbyggnaden av elnät och laddinfrastruktur.
– Man missar helt det stora perspektivet som är att Sverige kommer behöva dubbelt så mycket el till 2045 om vi ska lyckas ställa om. Att då lägga ner kärnkraft och tvinga Sverige att starta igång oljekraftverk mitt i sommaren, det är inte klimatvänligt, säger hon till Aftonbladet.

Omkring 50 miljoner ton koldioxidekvivalenter släpptes ut i Sverige år 2019. Av dessa utsläpp kom en tredjedel från inrikes transporter och omkring 20 procent från personbilar, enligt Naturvårdsverket. Sveriges klimatpåverkande utsläpp har minskat med 29 procent sedan år 1990.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (116)

  • 13 september 2021 Tål att upprepas!!! Hur…
  • 13 september 2021 Axa skrev: Ja, och det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.