Nästa artikel
Miljöpartiets mål: 100 procent förnybart bränsle till 2030
Nyheter

Miljöpartiets mål: 100 procent förnybart bränsle till 2030

Publicerad 2 juli 2019 (uppdaterad 3 juli 2019)
MP:s språkrör Per Bolund vill skynda på omställningen från fossila bränslen. Målet är att ingen fossil bensin eller diesel ska säljas på svenska mackar senast 2030.
Fokus låg på förnybara drivmedel när Miljöpartiet inledde Almedalsveckan. Sedan innan finns det en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet om att fasa ut försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar 2030, men MP:s nytillträdda språkrör vill nu sätta högre press på omställningen. 

– Vårt förslag är att vi ska anta en handlingsplan för att möjliggöra att all diesel och bensin som säljs på svenska mackar ska bli 100 procent förnybar och vi vill ha en snabb takt för att genomföra det, sa Bolund i sitt tal under Almedalsveckan.

– Nya regler ska sättas upp för diesel i bränslebytet där vi höjer inblandningen linjärt från 2020 upp till 100 procent år 2030, det vill säga enbart förnybara drivmedel till dieselbilarna år 2030. 

Miljöpartiet vill också ge kraftigt stöd åt folk som konverterar gamla fossildrivna bilar.

Enligt Per Bolund kan den snabba omställningen av svenska transporter att skapa jobb och möjligheter för företag

– Det här är också en jobbmotor för Sverige när en grön industri växer fram. Det som är tekniskt möjligt ska vi utveckla.

Diskutera: Kommer MP kunna nå sitt mål?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-02 11:49
Reverend Benny

Jag tror absolut vi kommer nå detta mål, redan idag finns ju fossilfri bensin och diesel.
Vi har ju även alternativ till bensin och diesel där biogas, vätgas, eldrift att välja på.

Förhoppningsvis så funkar de fossilfria diesel och bensinalternativen såpass bra så man slipper konvertera bilen.

#2 • Uppdaterat: 2019-07-02 12:21
Klarsynt

Förnyelsebar diesel och bensin täcker endast en bråkdel av vår fordonsparks behov, även om vi avverkade alla våra skogar med det enda syftet att tillverka dylikt. Tyvärr. Och alternativet blodsbatterier är inte ett jota bättre för den globala miljön, då de tillverkas av kolel och drivs av kolel.

Vad vi behöver är osinliga mängder energi från källor såsom fusion så att vi kan tillverka vätgas i ohejdade mängder.

Återigen en politiker som endast ser till ett lokalt mål, helt utan att förstå att problematiken är global och kan endast lösas med globala mål och insatser.

.

#3 • Uppdaterat: 2019-07-02 12:45
Kanske

Hmm, vad hände med E85? Det var ju ett förhållandevis bra bränsle istället för 95/98 oktan. Fanns och finns på de flesta mackar och innehåller normalt endast 15% bensin. Det borde varit bättre att premiera bilar som går på E85 istället för det korkade dieselspåret eller som nu bilar som bara går på bensin.

Att för ett par tusenlappar konvertera befintliga bilar till E85 borde ju göra den största nyttan på kort- och medellång sikt. Tills dessa bilar är uttjänta och kan ersättas av bilar som inte påverkar klimatet. Nu tror jag inte att det finns MP-politiker i riksdagen som begriper något. Men man kunde tycka att de 95-96% av Riksdagen som inte är MP-politiker borde kunna ta ansvar för miljön.

Läs mer på:
https://www.miljofordon.se/bilar/konvertera-bilen-till-etanol-eller-gas/
http://www.etanolexperten.se/
http://www.kmfo.se/ (Klassiska miljöfordon)

#4 • Uppdaterat: 2019-07-02 12:48
Kanske

"Diskutera: Kommer MP kunna nå sitt mål?" är frågeställningen för denna omgång kommentarer.
Svaret på detta är för mig endast ett: Att vi ser MP åka ur Riksdagen igen en gång för alla. Och att de aldrig mer kommer tillbaka.

#5 • Uppdaterat: 2019-07-02 13:03
1

Bra, realistiskt, och nödvändigt mål. Konstigt att så många här vill hålla kvar vid ett miljövidrigt och samhällsekonomiskt ofördelaktigt beroende.

#6 • Uppdaterat: 2019-07-02 13:03
Peter E

"– Det här är också en jobbmotor för Sverige när en grön industri växer fram. Det som är tekniskt möjligt ska vi utveckla."

Helt inne på den linjen.

#7 • Uppdaterat: 2019-07-02 13:16
skarj

Få se nu, var de 4 eller 5 % stora vid valet? Förslaget behöver ganska mycket stöd både här och där innan det blir skarpt, inte omöjligt, men också mycket möjligt att det endast blir ett förslag. Själv tror jag absolut att det kommer att finnas fossilt drivmedel 2030.

#8 • Uppdaterat: 2019-07-02 13:31
EnannanRobban

Men varför blir ni så skitnödiga bara för att miljöpartiet kommer med förslaget?
Det är väl 100% rimligt att vi går i den riktningen.
Kommer inte att räcka skriker de som inte vill, hur vet ni det?
Bilar går finfint att köras på förnybart.
E85 är ett bra steg på vägen och idag något som fungerar och tas fram på ett hållbart sätt, även om det inte då är enligt målet 100%. Att E85-konvertera en modern bil är relativt enkelt och med kostnader på från några tusingar upp till säg 10000.

#9 • Uppdaterat: 2019-07-02 14:34
Styggavargen

Suck, en återvändsgränd... lägg ner istället för att ens försöka. Bilen skall inte ha ett avgasrör som används för koldioxid...punkt.

#a • Uppdaterat: 2019-07-02 14:38
adzam

om tio år är det nya politiker med nya visioner vem minns Per Bolund då

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.