Bild
Nästa artikel

Miljöpartiets mål: 100 procent förnybart bränsle till 2030

Nyheter

MP:s språkrör Per Bolund vill skynda på omställningen från fossila bränslen. Målet är att ingen fossil bensin eller diesel ska säljas på svenska mackar senast 2030.

Fokus låg på förnybara drivmedel när Miljöpartiet inledde Almedalsveckan. Sedan innan finns det en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet om att fasa ut försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar 2030, men MP:s nytillträdda språkrör vill nu sätta högre press på omställningen. 

– Vårt förslag är att vi ska anta en handlingsplan för att möjliggöra att all diesel och bensin som säljs på svenska mackar ska bli 100 procent förnybar och vi vill ha en snabb takt för att genomföra det, sa Bolund i sitt tal under Almedalsveckan.

– Nya regler ska sättas upp för diesel i bränslebytet där vi höjer inblandningen linjärt från 2020 upp till 100 procent år 2030, det vill säga enbart förnybara drivmedel till dieselbilarna år 2030. 

Miljöpartiet vill också ge kraftigt stöd åt folk som konverterar gamla fossildrivna bilar.

Enligt Per Bolund kan den snabba omställningen av svenska transporter att skapa jobb och möjligheter för företag

– Det här är också en jobbmotor för Sverige när en grön industri växer fram. Det som är tekniskt möjligt ska vi utveckla.

Diskutera: Kommer MP kunna nå sitt mål?

Kommentarer

#1
2019-07-02 11:49

Jag tror absolut vi kommer nå detta mål, redan idag finns ju fossilfri bensin och diesel.
Vi har ju även alternativ till bensin och diesel där biogas, vätgas, eldrift att välja på.

Förhoppningsvis så funkar de fossilfria diesel och bensinalternativen såpass bra så man slipper konvertera bilen.

#2
2019-07-02 12:01

Bra förslag men svårt att uppnå. Men mycket bättre än att bara höja skatten och tro att bilism ska försvinna. Se till att taxera det rätt bara. Till förmån för förnybart så blir det ofantligt mycket lättare.

Efterkonvertering lönar sig inte för gamla personbilar. Mycket bättre med skrotningspremier så man får bort dem från vägarna.

#3
2019-07-02 12:21

Förnyelsebar diesel och bensin täcker endast en bråkdel av vår fordonsparks behov, även om vi avverkade alla våra skogar med det enda syftet att tillverka dylikt. Tyvärr. Och alternativet blodsbatterier är inte ett jota bättre för den globala miljön, då de tillverkas av kolel och drivs av kolel.

Vad vi behöver är osinliga mängder energi från källor såsom fusion så att vi kan tillverka vätgas i ohejdade mängder.

Återigen en politiker som endast ser till ett lokalt mål, helt utan att förstå att problematiken är global och kan endast lösas med globala mål och insatser.

.

#4
2019-07-02 12:45

Hmm, vad hände med E85? Det var ju ett förhållandevis bra bränsle istället för 95/98 oktan. Fanns och finns på de flesta mackar och innehåller normalt endast 15% bensin. Det borde varit bättre att premiera bilar som går på E85 istället för det korkade dieselspåret eller som nu bilar som bara går på bensin.

Att för ett par tusenlappar konvertera befintliga bilar till E85 borde ju göra den största nyttan på kort- och medellång sikt. Tills dessa bilar är uttjänta och kan ersättas av bilar som inte påverkar klimatet. Nu tror jag inte att det finns MP-politiker i riksdagen som begriper något. Men man kunde tycka att de 95-96% av Riksdagen som inte är MP-politiker borde kunna ta ansvar för miljön.

Läs mer på:
https://www.miljofordon.se/bilar/konvertera-bilen-till-etanol-eller-gas/
http://www.etanolexperten.se/
http://www.kmfo.se/ (Klassiska miljöfordon)

#5
2019-07-02 12:48

"Diskutera: Kommer MP kunna nå sitt mål?" är frågeställningen för denna omgång kommentarer.
Svaret på detta är för mig endast ett: Att vi ser MP åka ur Riksdagen igen en gång för alla. Och att de aldrig mer kommer tillbaka.

#6
1
2019-07-02 13:03

Bra, realistiskt, och nödvändigt mål. Konstigt att så många här vill hålla kvar vid ett miljövidrigt och samhällsekonomiskt ofördelaktigt beroende.

#7
2019-07-02 13:03

"– Det här är också en jobbmotor för Sverige när en grön industri växer fram. Det som är tekniskt möjligt ska vi utveckla."

Helt inne på den linjen.

#8
2019-07-02 13:16

Få se nu, var de 4 eller 5 % stora vid valet? Förslaget behöver ganska mycket stöd både här och där innan det blir skarpt, inte omöjligt, men också mycket möjligt att det endast blir ett förslag. Själv tror jag absolut att det kommer att finnas fossilt drivmedel 2030.

#9
2019-07-02 13:31

Men varför blir ni så skitnödiga bara för att miljöpartiet kommer med förslaget?
Det är väl 100% rimligt att vi går i den riktningen.
Kommer inte att räcka skriker de som inte vill, hur vet ni det?
Bilar går finfint att köras på förnybart.
E85 är ett bra steg på vägen och idag något som fungerar och tas fram på ett hållbart sätt, även om det inte då är enligt målet 100%. Att E85-konvertera en modern bil är relativt enkelt och med kostnader på från några tusingar upp till säg 10000.

#10
2019-07-02 14:34

Suck, en återvändsgränd... lägg ner istället för att ens försöka. Bilen skall inte ha ett avgasrör som används för koldioxid...punkt.

#11
2019-07-02 14:38

om tio år är det nya politiker med nya visioner vem minns Per Bolund då

#12
2019-07-02 15:57

Den naturliga fotosyntesen är i princip det sämsta tillämpade sättet för utvinning av solenergi. Bara någon enstaka procent av instrålningen blir biomassa! Redan i dag förbrukar vi merparten av denna biomassa. Många menar att vi utnyttjar för stor del av denna biomassa, inte minst just Miljöpartiet driver den linjen. Skogsbruket sägs vara för onaturligt, jordbruket använder för mycket kemikalier osv. Bolunds fixering vid naturlig fotosyntes är en återvändsgränd, solfångare eller möjligen syntetisk fotosyntes är rimligare vägar. Bolund kommer inte att klara sin utfästelse till 2030.

#13
2019-07-02 16:40

Populism i sin yttersta form

MVH AL

#14
2019-07-02 17:11

Mp levererar ett utmärkt förslag! Vi ska satsa på biobensin, biodiesel och biogas. Tekniken finns, bränslena finns och efterfrågan finns, men producenterna vågar inte satsa. Biodrivmedel kan göras av restprodukter från skogen, restmaterial som blir kvar när man har producerat virke, pappersmassa och liknande. Här finns resurser som knappt används idag! Och de ger upp till 90 procentig reduktion av CO2 utsläpp. Och dessa lösningar som använder svenska restprodukter är även etiskt hållbara.

Självfallet vore det bra för bilisterna att få lösningar som fungerar i fordon som redan finns istället för att bilister ska köpa nytt. Alla har inte råd att köpa elbil eller vätgasbil. Det behövs flera lösningar som kompletterar varandra, vilket Mp förstår.

När producenter inte tar fram trots att tekniken finns så behövs att politikerna sparkar dem i baken. Marknaden kommer inte fixa klimatomställningen, det behövs statlig styrning.

Existerande fordon och infrastruktur kan användas för biobensin och biodiesel.

Tack Mp för att ni finns! Ni vågar där andra fegar ur.

#15
2019-07-02 17:15

Vad ska ungdomar och alla andra som inte skiter pengar ha för bil i framtiden?

#16
2019-07-02 18:15

MP kommer inte åka ur regeringen. Det finns för många småvalpar, som knappt gått ur skolan, som åker tunnelbana, cyklar och kallar sig veganer. Individer som av ideologisk övertygelse hatar allt och alla som inte lever enligt de regler de har bestämt, vilket innebär tillbaka till 1800-talet med bibehållen smartphone.

Till den som tror att vi har tillräckligt med biodrivmedel redan idag, varför kör vi inte en omställning innan årsslutet? Ny pumplag kan fixas på en helg när politisk vilja finns. Sätt igång då! I fucking dare you att bevittna att se Sverige stanna som ett skrikande godståg i full broms

MP är helt ute och cyklar (som vanligt). Men vilken väg de är på har de inte en susning om (som vanligt)
Det är ju skrattretande roligt att vi helt plötsligt har en E85 debatt där ingen förstår vad som hände (dömt som smutsigt bränsle i samband med diesel-gate och WLTP-debatten för bara ett tag sedan hallå!?)
Vänd kappan efter vinden lite till så blir allt bra. Kräk ur er lite fler snabba oförankrade lösningar så löser sig allt för det är ju inte alls därför vi är var vi är eller så!

#17
2019-07-02 18:37

@Raphael
Nu blir jag nyfiken på vilka restprodukter som inte nyttjas idag i den svenska virkes och massaindustrin. Eftersom min arbetsplats har ett grannföretag i sagda industri så jag kan ta dina idéer och sälja in.
Så fram med det!

#18
2019-07-02 18:47

@Nalle. Dom kan väl köpa någon äldre flexifuel- eller dieselbil som kan köras på förnybart? Detta borde ju vara extremt mycket billigare än en Tesla eller Toyota Mirai.

#19
2019-07-02 18:50

@Mr Colt. Stubbar kanske kan användas? Brukar inte de bli kvar annars - eller är de svåra att ta hand om?

#20
2019-07-02 18:56

Frågan borde ju snarare vara: kommer Sverige att nå sina mål?
Att få igång en industri som tillverkar svenskt biodrivmedel som komplement till el och biogasdrift är fullt realiserbart om det väl finns politiskt stöd för det.

#21
2019-07-02 19:19

Raphael : "Biodrivmedel kan göras av restprodukter från skogen, restmaterial som blir kvar när man har producerat virke, pappersmassa och liknande. Här finns resurser som knappt används idag! "

Vilka restprodukter och restmaterial är det som knappt används idag i skogsindustrin Raphael? Du låter som en sann miljöpartist som inte har en aning vad du snackar om. Allt som blir över inom sågverksindustrin, ALLT, i alla fall, används idag. Det vet jag till skillnad ifrån dig eftersom jag varit i den branschen i över 50 år. Så återvänd till verkligheten Raphael och snacka om det du vet och inte om det du tror.

#22
2019-07-02 20:56

Raphael #14
Problemet är att det är brist på ”skogsavfall” allt som blir över från en avverkning, GROT, tas tillvara. Enda som är kvar är stubbarna, men är ju ett jäkligt energikrävande jobb att bryta upp dom. Så snacket om ett överflöd skogsavfall är ett typiskt MP uttalande som inte har nån verklig förankring

#23
2019-07-02 20:59

”100%” förnybart bränsle (bensin eller diesel) existerar inte! Inte etanol heller. Om till 2050 är något sånt uppfunnet är helt annan sak. Så han kan inte ha ett realistiskt mål baserad på fakta. Hans mål är bara en populistiskt illusion, att inte ha något mål alls. Nonsens. Vem vet hur värden ser ut efter 30 år. Vi kanska har lämnat jorden med all miljöpartister kvar i.

#24
2019-07-02 21:09

@Hannah #23
Det börjar bli högintressant att följa Elon Musk och jakten på Mars. Mer Miljöpartistpolitik så är en one-way to mars inte en dum idé! Blir ju så jobbigt med alla växthusgaser där dock, som hjälper till att skapa en atmosfär och sånt....

#25
2019-07-02 21:10

Oj vad flertalet är negativa mot alla förändringar om energin till bilparken. Kraftiga reduktioner krävs om det nuvarande djurlivet inklusive människan ska finnas kvar på klotet. Känns lite som Titanic där utgången är välkänd på grund av en fullständig nonchalans från rederiet avseende riskmedvetenhet, skeppsvarvet som medvetet spelade med människors liv på grund av undermålig konstruktion/produktion. Väldigt mycket likheter med dagens miljösituation där avgrunden står och hånler i bakgrunden.

#26
2019-07-02 21:44

Haha, småler och tar lite popcorn...

#27
2019-07-02 21:53

Raphael:

Du kunde kanske komplettera din hyllningskör med något i stil med:

Tack mp för att ni finns. Ni vågar låta gamla, sjuka och barn subventionera amerikanska bilresor, ryskt stridsflygs och kinesisk industriproduktion.

Jag håller med om att det är våghalsigt, i alla fall politiskt sett.

Utifrån ett humanitärt perspektiv är jag dock inte lika lycklig. Men det är ju för att jag ogillar att se när människor far illa - vilket är vad mp vid återkommande tillfällen orsakar med sin destruktiva politik. Men det värsta är inte att mp gör detta, det värsta är att de likt de flesta politiker är så fundamentalt okunniga om konsekvenserna av sin ideologi.

Vi har helt enkelt för inkompetenta politiker i Sverige!

MVH AL

#28
2019-07-02 21:57

En röst på Sossarna är en röst på detta. Glöm inte att ha halloumiskam oxå!

#29
2019-07-02 22:11

AL
Det största hotet mot gamla, sjuka och barn är New Public Management, inte MP.

#30
1
2019-07-02 22:48

Tur att ni som i detta forum är emot allt som vill förbättra miljön är helt försumbara, endast någon promille av landets befolkning.

#31
2019-07-02 23:32

Axa: Ökade transportkostnader slår ofrånkomligen både mot gamla, sjuka och barn. dessutom ökar de arbetslösheten (inom framförallt de transportintensiva verksamheterna - typexempel är basindustrin) som i sin tur urholkar skattebasen.

Och då spelar det ingen roll hur effektivt som de offentliga budgetarna administreras. Med minskad produktion får vi det sämre.

Så tyvärr: Mp är ett samhällsdestruktivt parti. Man gör i princip allt för att montera ner både välfärd (alltså sådan välfärd som politikerna pratar om) som välfärd (du vet den som jag beskrivit inom ekonomiska tal - Axa minns säkert att det inte är samma sak).

Kort och gott: Med MP blir vi alla fattigare - även om det på sikt förstås kan ses som positivt att Afrika får tillgång till billig fossil energi så att deras tillväxt kan komma igång på riktigt (med bibehållen och ökad miljöpåverkan)

Och allt detta enbart för att gamla och sjuka skall subventionera amerikanska bilresor, ryska krigsövningar eller kinesisk industriproduktion.(och på sikt Afrikas industrialisering)

MVH AL

#32
2019-07-03 00:26

Jag tycker många kraftigt överdriver farhågorna om förnybara drivmedel och kostnader för transporter! Har tankat min bil med enbart 100 % förnyelsebar RME (helt svensk) och HVO i flera år och det har varit totalt odramatiskt på alla sätt och helt utan problem. Att jag skulle blivit fattigare av det och börjat få leva i misär har jag inte märkt något av.

Givetvis kan MP nå sitt mål!

#33
2019-07-03 07:49

John. Det är inte mina beräkningar utan VTI och konjunkturinstitutets - som visat att den marginella bilresan är för dyr (kontra produktionskostnaden) och att denna merkostnad får negativa effekter på både sysselsättning som produktion.

Och allt detta för att ideologierna i mp vill sänka levnadsstandarden för oss som bor i Sverige och skapa möjlighet för supermakterna (eller på sikt tredje världen) att öka sin konsumtion av fossil energi istället.

Ja och någon klimatdämpande effekt är det givetvis inte tal om. Det spelar ju som bekant ingen roll var utsläppet sker eller varför.

Men nu väntar det snart hungersnöd. Snart är vi tio miljarder människor på jorden som skall mättas. Där har mp sitt verkliga miljöhot.

MVH AL

#35
2019-07-03 09:05

Det finns företag som vill utöka sin verksamhet men det går inte
för elströmmen räcker inte till.
Och våra politiker försöker att tvinga folk att köpa elbilar.
När elförsörjningen inte är utbyggt på långa långa vägar.
De inför enorma chock höjningar flera omgångar med fordonsskatter
för att minska bilförsäljningen av diesel å bensin fordon.
Innan det finns elström till dessa miljö slukande el bilar.

#36
2019-07-03 13:52

Vad är det som är så miljövänligt att grotta ihop sig i storstäder och bygga tunnlar för massor av skattepengar när man strax norr om stan,,Stockholm,,finns så många kvadratmil som helst som man kan bre ut sig på, för övrigt så avskaffar sig MP sig själva och brunskjortorna och stöveltramparna tar över och då blir det som i USA då finns inga miljöproblem längre det kanske finns någon smarting som Trump i Sverige också

#37
2019-07-04 15:19

Aldrig mer: Inte elen som inte räcker till.....det är det lokala elnätet på vissa platser som behöver förstärkas för att kunna mata fram mer till vissa platser. Det är av den anledningen detta med hinder för företagsutvecklingen föreligger på en del platser.
Sen vet man ju inte, om samma företag byggt och samtidigt placerat solceller över hela taket, hade det då kanske räckt? Jag vet inte.....men jag tror att vi som sitter och bara ser det media matar oss med ska vara lite försiktiga med att vara för högljudda om anledningarna bakom vissa såna saker som vart och varför en företagsetablering inte helt blir av just där.

#38
2019-07-05 06:26

elbil i städer, absolut

#39
2019-07-05 10:27

+10 på Henriks senaste inlägg ! Allt är som sagt inte alltid som det kanske verkar vara...

#40
2019-07-07 10:22

Henrik M
De är de jag menar!
Och med det är resultat; elen räcker inte till

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.