Nästa artikel
Brandrisk i Hyundai Ioniq – nu återkallas elbilen
Nyheter

Brandrisk i Hyundai Ioniq – nu återkallas elbilen

Publicerad 26 augusti 2021 (uppdaterad 26 augusti 2021)
Hyundai kallar tillbaka över 80 000 exemplar till verkstad för att kontrollera batteriet.

Flera bilmärken har fått problem med batteripaketen i nya elbilar. Kortslutning eller så kallade kontaminerade celler kan ställa till med stora problem – i värsta fall brand.

Det är något som exempelvis BMW, Ford och General Motors fått känna av.

Även Hyundai har drabbats av batteribränder i elbilen Kona. Förra hösten återkallades den för att kontrollera batteriet på verkstad, och i januari kom beskedet att ett exemplar börjat brinna även efter att den uppdaterats.

82 000 bilar till verkstad

Nu har Hyundai upptäckt risk för kortslutning i batteripaketet även för elbilen Ioniq. I värsta fall kan det leda till bilbrand och därför återkallas nu bilar tillverkade mellan 4 maj 2018 och 2 mars 2020.

Totalt handlar det om 82 000 bilar i hela världen, men det är oklart hur många bilar i Sverige som omfattas. Vi söker svenska Hyundai för en kommentar.

För Kona har Hyundai använt samma batterileverantör som General Motors i elbilen Chevrolet Bolt, nämligen LG Chem. Bolt har återkallats flera gånger utan att problemet blivit löst och nu ska batteriet bytas ut helt i vissa exemplar.


Uppdatering 26/8: Hyundai Sverige bekräftar att 205 bilar berörs av återkallelsen.

”Den här återkallelsen är samma kampanj som för Kona Electric. Alla berörda bilarägare kontaktades och informerades om ärendet i april tidigare i år”, uppger märkets pr-chef Tobias Joelsson för Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.