Bild
Nästa artikel
Här på auktoriserade BMW-återförsäljaren Bavaria i Solna började en laddhybrid brinna tidigare under sommaren.
Här på auktoriserade BMW-återförsäljaren Bavaria i Solna började en laddhybrid brinna tidigare under sommaren.

Avslöjat: BMW-laddhybrid har brunnit i Sverige

Först på Vi Bilägare

BMW ska återkalla tusentals laddhybrider och har även stoppat leveranserna av nya modeller på grund av brandrisk. Nu kan Vi Bilägare kan avslöja att åtminstone en BMW-laddhybrid brunnit på svensk mark.

Sedan en dryg vecka har BMW stoppat leveranserna av flera laddhybridmodeller. Anledningen är att bilarna i värsta fall kan börja brinna under laddning.

Felet beror på en felaktig svetsning vid batteriet i laddhybriderna. Om den inte tagits bort på rätt sätt i produktionen finns risk att batteriet kortsluts och det kan leda till bilbrand.

BMW ska återkalla 4 460 bilar globalt varav 17 i Sverige som redan hunnit levereras, men som nu behöver kontrolleras på verkstad. Ägarna avråds från att ladda sina bilar tills problemet är löst.

”Vi har inga uppgifter om att det skulle inträffat några olyckor eller skador relaterat till detta vare sig i Sverige eller i något annat land”, har BMW:s svenska informationschef Carl Lindwall skrivit i ett mejlsvar.

Bekräftas av räddningstjänsten

Nu kan Vi Bilägare avslöja att en laddhybridbrand inträffat i Solna, närmare bestämt hos den auktoriserade BMW-återförsäljaren Bavaria, tidigare i sommar. Enligt våra uppgifter är det en BMW 330e som fattat eld, men det är fortfarande inte fastställt att det beror på exakt samma fel som nu upptäckts.

Händelsen bekräftas av Björn Westerdahl, tillförordnad kommunikationschef på Storstockholms brandförsvar.

”Den 1 juli hade vi en brand i byggnad på Gårdsvägen 9 i Solna. Verksamheten som bedrivs där är enligt insatsrapporten bilförsäljning, bilverkstad samt kontor”, skriver han i ett mejl.

Enligt räddningstjänsten ska branden vid insatsen ha lokaliserats till en laddhybridbil.

”Sprinkler hade löst ut och hållit nere branden som släcktes av rökdykare”, skriver Björn Westerdahl.

Läs också: BMW bekräftar: Laddhybriderna stoppas tills vidare

Avslöjat: BMW-laddhybrid har brunnit i Sverige

Oklar orsak än så länge

När vi kontaktar BMW med de nya uppgifterna bekräftar Carl Lindwall att branden inträffat, men han vill inte spekulera i den exakta orsaken.

”Det stämmer att det var en brandutveckling kopplat till en laddhybrid som stod på Bavaria i Solna. En brandutredning har startats men den är inte klar, och vi vill inte spekulera då bilbränder kan ha många orsaker”, skriver Carl Lindwall till Vi Bilägare.

Bilen som brann är ett av de exemplar som också omfattas av BMW:s återkallelse. Men Carl Lindwall är noga med att poängtera att det inte är klarlagt exakt vad som orsakade branden. Han kan inte svara på när brandutredningen blir klar.

”En överhettning eller brandincident är en mycket sällsynt händelse som kan uppstå av flera olika externa orsaker, såsom felaktig skadereparation, översvämningsskador, avsaknad av- eller felaktigt serviceunderhåll, otillåten modifiering (motortrim, fjärrstartare, stereoinstallation). En brandundersökning pågår som sagt och att utreda detta är en extremt komplex och tidskrävande process. Därför är det dessvärre inte möjligt att ge en tidsuppfattning i dagsläget”, skriver Carl Lindwall.

Personalen larmade

Räddningstjänsten fick larm klockan 19.14 den 1 juli. Det var personalen som kände röklukt i garaget och larmade SOS. Polis, ambulans och brandkår kom till platsen och då hade sprinklersystemet redan aktiverats, vilket begränsade branden.

Totalt larmades tre olika brandkårsenheter som rapporterade kraftig rökutveckling och släckte branden med hjälp av rökdykare. Inga personskador rapporterades. 

Läs också: BMW återkallar laddhybrider – batteriet kan kortslutas

Bilen transporterades med bärgare till en uppställningsplats och fick då även eskort av en släckningsbil för att undvika risk för att bilen antände igen under transporten. Det är inte ovanligt med så kallad återantändning när ett litiumjonbatteri brunnit.

”I och med att det var en elbil som brann var vi extra noga med sanering och exponering för brandrök”, skriver en av brandkårsenheterna i incidentrapporten.

Ovanligt med elbilsbränder

Bränder i elbilar och laddhybrider är extremt ovanligt, och betydligt mindre sannolikt än brand i en vanlig bensin- eller dieselbil. Men den som inte laddar bilen korrekt löper högre risk att råka ut för bilbrand. 

Det gäller till exempel att inte använda någon form av timer eller förlängningssladd, och det kan även vara en bra idé att låta en elektriker gå igenom elsystemet innan bilen börjar laddas.

En så kallad laddbox är en bra investering för att säkra laddningen. En elbil eller laddhybrid ska inte laddas i ett vanligt eluttag under längre tid.

Även Ford har stoppat leveranserna av laddhybriden Kuga, och där har totalt fyra fall av bilbrand rapporterats globalt.

BMW har tidigare haft problem med det så kallade EGR-systemet i dieselbilar, som i flera fall slutat i bilbränder.

Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2020-08-26 16:10

Liar Liar Pants On Fire...

#2
2020-08-26 16:25

I staden nära där jag bor är det inte bara BMW laddhybrider som brinner, det gör många andra BMW också. men först sedan de länsats på godis!

#3
2020-08-26 16:48

En stillastående BMW började alltså brinna.

#4
2020-08-26 17:19

Det som hänt är nog något som tyvärr med säkerhet kommer att drabba fler laddhybrider av olika fabrikat. Nu vet man inte orsaken till branden, men bara vetskapen om batterier och kablar som monteras på "löpande band" inger inga bra vibbar.

#5
2020-08-26 17:28

Oj oj...detta är allvarliga saker... jag skall inte parkera nära BMW.. jag vill inte att min fina "premium" bil skall brinna upp...

#6
2020-08-26 20:35

"felaktig skadereparation, översvämningsskador, avsaknad av- eller felaktigt serviceunderhåll, otillåten modifiering (motortrim, fjärrstartare, stereoinstallation)"

Inget av detta är en sannolik möjlighet på en fabriksny bil, varför ursäkten måste ses som oseriöst uttalande.

#7
1
2020-08-26 21:18

Mer sannolikt att en bil med livsfarlig vätska börjar brinna än att en batteribil gör det. Kombinationen livsfarlig vätska, el och BMW verkar inte vara så bra. BMW var bra fram till för 20 år sedan, nu är de inte tillräkneliga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.