Nästa artikel
VW-chefen sågar egna laddnätverket: ”en sorglig affär”
Nyheter

VW-chefen sågar egna laddnätverket: ”en sorglig affär”

Publicerad 9 augusti 2021 (uppdaterad 9 augusti 2021)
Herbert Diess är inte nöjd med sin upplevelse hos Ionity.

Volkswagengruppens högsta chef Herbert Diess riktar skarp kritik mot laddnätverket Ionity.

I en kommentar till ett inlägg på Linkedin berättar koncernchefen om hur han personligen haft problem med laddningen under en resa med en VW ID.3 genom det kända Brennerpasset på gränsen mellan Österrike och Italien.

”Det är för få laddpunkter vid Brenner! Bara 4 – naturligtvis stannar alla vid köpcentret. De var ockuperade”, skriver han.

Herbert Diess kommentar på Linkedin.

I stället för att ladda sin bil vid Brenner, som ligger invid ett stort shoppingcenter precis vid gränsen mellan de två länderna, skriver Herbert Diess att han i stället fick fortsätta vidare till Ionity-laddaren i Trento längre söderut i Italien. 

Men inte heller där levde upplevelsen upp till förväntningarna. Det fanns varken toalett eller kaffeförsäljning, och en av laddarna var ur funktion när han anlände. ”En sorglig affär. Detta är allt annat än en premium-laddupplevelse, IONITY!”, skriver Herbert Diess.

Volkswagen är en av fyra biljättar som var med och grundade Ionity, genom dotterbolaget Porsche AG. De lanserade projektet år 2016 tillsammans med BMW, Daimler och Ford med ambitionen att bygga 400 supersnabba laddstationer med 2.400 laddpunkter i Europa till år 2020. 

Trots de enorma ekonomiska resurserna hos de företag som ligger bakom projektet har de hittills bara hunnit färdigställa omkring 360 av dem.

Herbert Diess är inte den första höjdaren inom Volkswagen som kritiserar Ionity. Silke Bagschick, marknadsföringschef för märket VW, kritiserade de höga laddpriserna efter chockhöjningen i början av 2020, som gjorde att det i vissa fall blev dyrare att köra elbil än en dieselbil.

Audis vd Markus Duesmann sa i en intervju med Handelsblatt i vintras att märket överväger att gå sin egen väg och bygga ett eget laddnätverk.

Tesla hade i mars i år 601 Superchargerstationer i Europa med fler än 6.000 individuella laddpunkter. Elon Musk bekräftade i somras att Teslas globala laddnätverk snart ska öppna upp för bilar från andra märken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.