Bild
Nästa artikel
Nyheter

Detaljerna: Så ska Teslas Superchargers bli tillgängliga för alla

Publicerad 2021-07-28 15:59 (uppdaterad 2021-07-28 16:11)
Teslas smartphone-app ska användas för aktivering.

Förra veckan bekräftade Teslas vd Elon Musk via Twitter att Tesla planerar att öppna upp sitt nätverk av snabbladdare för andra märken ”senare i år”, och att det på sikt är något som ska göras i alla länder.

Under en telefonkonferens med journalister i samband med årets andra kvartalsrapport, då Tesla redovisade en rekordstor vinst, kommer nu flera detaljer om hur det ska gå till.

Under samtalet sa Elon Musk att den som kör en elbil från ett annat märke kommer att kunna använda Teslas smartphone-app för att få tillgång till laddnätverket. I appen anger man vilken laddare man vill använda innan man kopplar in sin bil och startar laddningen. Förmodligen kommer betalningen ske via ett betalkort som registreras i appen. 

Hur mycket det kommer kosta att ladda en icke-Tesla vid en Tesla-laddare är inte bestämt, men Elon Musk nämnde att prissättningen kommer att baseras på hur länge man laddar, och när. Det kommer alltså bli dyrare att ladda en bil som laddar långsamt.
– Det kommer att vara tidsbegränsat. Om laddhastigheten är jättelåg kommer man att betala mer eftersom den största begränsningen vid Superchargern är tid, hur länge laddstolpen är ockuperad, sa han.

Elon Musk nämnde också att en viss ”tidsbaserad diskriminering” är vettigt.
– Laddning i rusningstid kommer vara dyrare än annars, eftersom det finns tider då laddarna är tomma och tider då de är fullpackade, sa han.

I Europa och Kina är det redan nu möjligt att rent fysiskt koppla in vilken bil som helst vid en Tesla-laddare, eftersom båda länderna har standardiserade laddkontakter för alla elbilar.

I USA, där Tesla fortfarande använder sin egenutvecklade laddkontakt, kommer man behöva använda en adapter. Enligt Elon Musk ska dessa adaptrar gå att köpa från Tesla.

Under mötet var Teslachefen också inne på anledningen till att Tesla nu verkar ha bestämt sig för att öppna upp sitt väl utbyggda laddnätverk för andra, trots att tillgången till Teslas infrastruktur för många i sig självt är en anledning till att köpa en bil av Tesla i stället för att välja en konkurrent.

I processen passade han på att ge en känga åt Silicon Valley-grannarna Apple.
– Jag vill betona att vårt mål är att stötta ankomsten av förnybar energi, inte att skapa ett stängt ekosystem och använda det som slagträn för att slå ned konkurrensen som andra företag gör, sa Elon Musk, innan han ironiskt hostade till och utbrast ”Apple”. 

Elon Musk jämförde också Tesla med Apple när han fick en fråga om sitt företags användning av konfliktmetallen kobolt. Enligt honom använder Tesla ingen kobolt alls i sina järnfosfatbatterier, och ”nästan ingen” i de nickelbaserade batterierna, medan Apple använder stora mängder av den kontroversiella råvaran i sina smarttelefoner och datorer.
– Om vi räknar på ett viktat genomsnitt använder Tesla kanske två procent kobolt jämfört med Apples kanske 100 procent. Så det är inte riktigt en faktor, sa han.

Teslas Supercharger-nätverk är det största av sitt slag i världen. Det består av över 25.000 laddpunkter världen över och byggs ut fortlöpande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 2021-07-29 19:12 Det är väl rimligt att anta…
  • 2021-07-29 16:24 Nu är ju inte tanken på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.