Nästa artikel
Bentleys knep – som gör Flying Spur ännu tystare
Nyheter

Bentleys knep – som gör Flying Spur ännu tystare

Publicerad 11 maj 2021
Bentley har bantat ned 40 komponenter i lyxmodellen Flying Spur för att ge plats för mer ljudisolering.

Bentley och Rolls-Royce har alltid haft komfort som ett av de främsta köpskälen, och de båda brittiska lyxbilstillverkarna verkar nu tävla mot varandra för att hitta lösningar som sänker ljudnivån.

Förra året skrev vi om nya generationen Rolls-Royce Ghost som enligt testpassagerarna blev för tyst – något som gav upphov till åksjuka. Ingenjörerna mätte ljudnivån för varje enskild pryl och såg till att de gav ifrån sig en särskild vibrationston som passagerarna visade sig uppskatta.

Bentley ska uppdatera sedanmodellen Flying Spur för att bli ännu bekvämare och lyxigare nu när den ännu lyxigare modellen Mulsanne utgått ur sortimentet.

Tack vare simuleringen kunde ingenjörerna utföra testerna med betydligt färre körda mil än annars

Med hjälp av avancerade simulatorer har Bentley utfört akustiska tester på alla bilens komponenter för att identifiera olika oljud som kan bidra till buller i kupén. 40 komponenter under skalet har nu förminskats och lättats för att istället ge plats för mer ljudisolering, vilket ska sänka ljudnivån.

Tack vare simuleringen kunde ingenjörerna utföra testerna med betydligt färre körda mil än annars.

En annan nyhet i uppdaterade Flying Spur är att den fått ett så kallat ”citypaket” som tillval med bland annat skyltigenkänning, elbaklucka och parkeringskamera med vy ovanifrån bilen. Det finns även en så kallad luftjoniserare som ska rensa luften från föroreningar.

Läs också: Sveriges största bullertest – 50 bilmodeller

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.