Bild
Nästa artikel
Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn

Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn

Nyheter

Nu är det Volkswagenteknik och hybridmodeller som gäller.

Bentley har i flera år haft två sedanmodeller som sålts parallellt. Men nu går den lyxigaste av dem – Bentley Mulsanne – i graven.

Det innebär också slutet för märkets klassiska V8-motor som tjänstgjort ända sedan 1959 års Bentley S2. Med nya och hårdare utsläppsregler i antågande kan Bentley inte längre ha två olika motorfamiljer och därför skrotas den gamla V8:an.

Mulsanne ersätts av Bentley Flying Spur som har mer teknik under skalet från Volkswagen och där även motorn har sina rötter i VW-koncernen. Om några år kommer dessutom en Flying Spur som hybrid, ett steg i Bentleys mål att lansera en hybridvariant av alla märkets modeller.

För att fira av V8-motorn lanseras en specialversion av Bentley Mulsanne som bara ska byggas i 30 exemplar. Den har bland annat små skisser av V8-motorn i den analoga klockan samt mätarna för bränsle och olja. I sista versionen av motorn ligger effekten på 530 hästkrafter och vridmomentet på 1 100 Nm.

Utvecklingen av V8-motorn började hos Rolls-Royce 1952, men när märket hamnade i BMW:s ägo gick Rolls-Royce över till BMW-motorer. Bentley fortsatte dock utveckla motorn i flera år och ända sedan 1968 har motorn haft det klassiska namnet Six and Three-Quarter Litre, med hänvisning till motorns cylindervolym på 6,75 liter.

Taggar: Nyheter
Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn
Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn
Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn

Kommentarer

#1
2020-01-15 20:48

; (

#2
2020-01-16 11:16

Hybridteknik....klart att även dessa följer i Toyotas fotspår....fast 22år efteråt......diesel är tydligen inte framtiden som VW påstod när Toyota Prius hybrid kom 1997....

#3
2020-01-16 15:13

Undrar hur många miljoner dieselbilar VW har sålt sedan 1997 kontra Toyota hybrider. Ändå ligger VW före Toyota när det gäller elektrifiering.

#4
2020-01-16 19:00

Apex.

Hört talas om dieselgate? Det är nog något VW vill glömma......Toyota har inget dieselgate på sitt samvete, man satsade på hybrider, så har man också de lägsta genomsnittliga co2 utsläppen av alla tillverkare, se artikel här på hemsidan som presenterades i dagarna där biltillverkare får böter för sina utsläpp. Hur du kan få det till att VW ligger före inom elektrifiering är märkligt, då varje hybrid är elektrifierade sedan 1997 ca 14miljoner bilar. VW har bråttom pga dieselgate och fusk och höga utsläpp. Toyota satsade mer rätt på hybrider har lägre utsläpp och inget dieselgate samt fusk på sitt samvete, då behöver man inte ha bråttom på samma sätt som VW har mot "sin" elektrifiering. Bättre med Toyotas elektrifiering som kommer bli färdig utvecklad och mera pålitlig är min gissning.

#5
2020-01-17 11:53

Det drabbar ingen fattig :P

#6
2020-01-18 15:18

Shogun

Dieselgate var svårt att missa. Oavsett så har VW tjänat ett x antal miljarder på dieselbilar sedan 1997 med betydligt fler än 14 miljoner sålda. Jag tror att biltillverkare skiter i vad de har på samvetet vare sig de heter Volvo, VW eller Toyota.

De ligger före eftersom de har en konkurrenskraftig elbil redo för produktion. Toyota har missfostret Mirai.

#7
2020-01-19 00:14

Apex.

Nja, jag vet att samvete och kulturer skiljer mellan biltillverkare.

Du får gärna tro att de ligger före med ID3, halvfärdig utvecklad som vanligt, ägarna blir försökskaniner. Om Toyota får du läsa på mer...lycka till! ;o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.