Nästa artikel
Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn
Nyheter

Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn

Publicerad 15 januari 2020 (uppdaterad 16 januari 2020)
Nu är det Volkswagenteknik och hybridmodeller som gäller.

Bentley har i flera år haft två sedanmodeller som sålts parallellt. Men nu går den lyxigaste av dem – Bentley Mulsanne – i graven.

Det innebär också slutet för märkets klassiska V8-motor som tjänstgjort ända sedan 1959 års Bentley S2. Med nya och hårdare utsläppsregler i antågande kan Bentley inte längre ha två olika motorfamiljer och därför skrotas den gamla V8:an.

Mulsanne ersätts av Bentley Flying Spur som har mer teknik under skalet från Volkswagen och där även motorn har sina rötter i VW-koncernen. Om några år kommer dessutom en Flying Spur som hybrid, ett steg i Bentleys mål att lansera en hybridvariant av alla märkets modeller.

För att fira av V8-motorn lanseras en specialversion av Bentley Mulsanne som bara ska byggas i 30 exemplar. Den har bland annat små skisser av V8-motorn i den analoga klockan samt mätarna för bränsle och olja. I sista versionen av motorn ligger effekten på 530 hästkrafter och vridmomentet på 1 100 Nm.

Utvecklingen av V8-motorn började hos Rolls-Royce 1952, men när märket hamnade i BMW:s ägo gick Rolls-Royce över till BMW-motorer. Bentley fortsatte dock utveckla motorn i flera år och ända sedan 1968 har motorn haft det klassiska namnet Six and Three-Quarter Litre, med hänvisning till motorns cylindervolym på 6,75 liter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-16 15:13
Apex

Undrar hur många miljoner dieselbilar VW har sålt sedan 1997 kontra Toyota hybrider. Ändå ligger VW före Toyota när det gäller elektrifiering.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-18 15:18
Apex

Shogun

Dieselgate var svårt att missa. Oavsett så har VW tjänat ett x antal miljarder på dieselbilar sedan 1997 med betydligt fler än 14 miljoner sålda. Jag tror att biltillverkare skiter i vad de har på samvetet vare sig de heter Volvo, VW eller Toyota.

De ligger före eftersom de har en konkurrenskraftig elbil redo för produktion. Toyota har missfostret Mirai.