Nästa artikel
Volkswagens plan: Billig elbilsmodell på ingång
Nyheter

Volkswagens plan: Billig elbilsmodell på ingång

Publicerad 18 mars 2021 (uppdaterad 18 mars 2021)
Volkswagen ID 3 kan få sällskap av en mindre modell med lågt pris om några år, enligt nya uppgifter.

För de stora biltillverkarna fanns det länge en ”gammal sanning” om att det inte går att tjäna pengar på småbilar. Det motbevisades av BMW med Mini, men många småbilar säljs fortfarande med minimal försäljningsmarginal.

Trots det har Toyota valt att utveckla en ny generation av småbilen Aygo. Den blir dock inte eldriven utan ska fortsätta med vanliga bensinmotorer.

Volkswagen tänker däremot göra tvärt om. Efter att Volkswagen Up försvunnit från modellprogrammet ska en ny småbilsmodell lanseras, och den ska ingå i VW:s eldrivna ID-familj. Enligt Volkswagen blir det för dyrt att lansera en småbil med bara bensin- eller hybriddrift på grund av de allt tuffare utsläppskraven.

Det har länge funnits planer på en eldriven småbil från VW-koncernen, eventuellt med namnet ID 1 eller ID 2. Under en tid ansvarade Seat för utvecklingen men den spanska tillverkaren fick sedan ”sparken” från projektet, uppgav Automotive News.

Det för dyrt att lansera en småbil med bara bensin- eller hybriddrift

Minstingen e-Up baseras i grunden på en bensinbil. Nya ID 1 och ID 2 blir utvecklade för eldrift. Foto: Simon Hamelius

Lansering om fyra år

Nu kommer nya uppgifter om att Volkswagen snabbar på utvecklingen av modellen. Enligt VW kommer försäljningen i småbilssegmentet öka under de kommande åren och då blir det viktigt att erbjuda en eldriven modell i klassen.

Planen är att lansera en småbil med eldrift 2025 och prislappen ska hamna på mellan 20 000 och 25 000 euro. Det är alltid svårt att översätta priser över gränserna men med svensk moms och tull skulle det eventuellt kunna innebära ett instegspris på 275 000 kr. Räknar vi bort elbilspremien hamnar prislappen på omkring 200 000 kr.

Modellen kan även dyka upp som en Seat eller Skoda för att dela på kostnaderna inom koncernen, på samma sätt som med Volkswagen Up. Bilen ska bygga på en kortad version av elbilsplattformen MEB och blir därmed bakhjulsdriven. Enligt de nya uppgifterna blir ID 1 ”standardversionen” och ID 2 blir en något mer högbyggd crossoverversion.

Läs också: Seat har fått ”sparken” från utveckling av billig elbil

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.