Nästa artikel
Volkswagen miljardsatsar i Northvolt – här är nya batteriplanerna
Nyheter

Volkswagen miljardsatsar i Northvolt – här är nya batteriplanerna

Publicerad 15 mars 2021
Volkswagen investerar 120 miljarder i svenska batterifabriken Northvolt, och ska bygga ytterligare fem jätteanläggningar i Europa. Dessutom blir det fler snabbladdare.

Volkswagen har presenterat flera viktiga nyheter om batterier till kommande elbilsmodeller på ett digitalt event under måndagen. Det följer en trend som startades av Tesla, nämligen att bryta ut batterinyheter till ett särskilt event.

Viktigast för svenska bilköpare är att Northvolt får en order på motsvarande 120 miljarder kronor under en tioårsperiod för att bygga ut batterifabriken i Skellefteå. Northvolt ska bli VW-koncernens ”ledande strategiska leverantör av premiumbattericeller”.

Än så länge är det inte klart hur många nya jobb det kommer innebära. Volkswagen ska även öka ägandet i Northvolt som kallar VW-koncernen för en ”nyckelinvesterare”. Beskedet får till följd att eldrivna VW-modeller med start 2023 kan få batterier byggda av Northvolt.

– Vi kommer fortsätta jobba hårt för att kunna förse dem med de grönaste batterierna på planeten när de snabbt ökar sin tillverkning av elfordon, säger Northvolts vd och grundare, Peter Carlsson, i ett pressmeddelande.

”Vi kommer jobba hårt för att kunna förse Volkswagen med de grönaste batterierna på planeten”

Northvolt Ett byggs i Skellefteå och ska bland annat förse nya Volvo XC60 med eldrift med batterier.

Sex stora batterifabriker

Volkswagen har planer på totalt sex batterifabriker i Europa med en årlig produktionskapacitet på 240 gigawattimmar. Samtliga ska byggas tillsammans med olika partners. Förutom Northvoltfabriken i Skellefteå handlar det bland annat om en batterifabrik i tyska Salzgitter.

Genom att skala upp produktionen hoppas VW kunna sänka tillverkningskostnaden för ett elbilsbatteri till långt under 100 euro per kilowattimme. Ny teknik för cellerna ska också mer konkurrenskraftiga batterier.

– Vi siktar på att minska kostnaden och komplexiteten för batterierna och samtidigt öka dess räckvidd och prestanda, säger Thomas Schnall, stylresleledamot i VW-koncernen med ansvar för teknologi.

En intressant detalj är att Volkswagen kallar fabrikerna för ”gigafabriker” i sitt eget pressmaterial. Det är en term som Tesla annars använt för sina batterifabriker.

Läs också: Teslachefens plan: Här byggs nya fabriken – på bara ett halvår

Nyheterna presenterades av bland andra koncernchefen Herbert Diess.

Nya snabbladdare

Förutom själva batterierna är också snabbladdning en viktig punkt för elbilsköparna. Volkswagen vill driva 18 000 publika snabbladdningspunkter längs europeiska vägar 2025.

Det ska göras tillsammans med partners som exempelvis Ionity, men Volkswagen ska även samarbeta med oljejätten BP samt två elbolag för att bygga och driva snabbladdarna.

Snabbladdarna som byggs med BP ska främst hamna i Tyskland och Storbritannien, och de laddpunkter som byggs med elbolagen hamnar i Spanien och Italien. Det verkar alltså inte finnas några planer på nya snabbladdare i Sverige förutom de som byggs och drivs av Ionity, där Volkswagen är delägare.

5 000 jobb bort?

Men allt är inte guld och gröna skogar. Den stora satsningen på eldrift gör att mellan 4 000 och 5 000 arbetstillfällen kommer försvinna inom koncernen, uppger Reuters och Handelsblatt.

Beskedet innebär inte att Volkswagen kommer varsla de anställda om uppsägning. Förhoppningen är att minska arbetsstyrkan genom naturliga avgångar samt genom anställningsstopp i alla kategorier utom elbilar, digitalisering och utveckling av battericeller fram till slutet av 2021.

Läs också: Så ska Northvolt nå magiska batterigränsen

Northvolt Zwei är en batterifabrik i tyska Salzgitter.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.