Nästa artikel
Volkswagen planerar egen Gigafactory
Nyheter

Volkswagen planerar egen Gigafactory

Publicerad 1 juni 2016 (uppdaterad 1 juni 2016)
Volkswagen ryktas vilja satsa på egen produktion av batterier till elektrifierade fordon.
Ska följa Teslas exempel och bygga egen batterifabrik för att bli ledande inom elbilar.
Efter utsläppsskandalen har Volkswagenkoncernen skiftat fokus till elbilar. Man har satt upp ett ambitiöst mål att vara världsledande på eldrivna bilar 2018 och vid år 2025 ska försäljningsmålet på en miljon elbilar och hybrider vara nått.

För att göra sig mindre beroende av underleverantörer och kunna sänka produktionskostnaderna vill Volkswagen starta en egen batterifabrik. Det var tyska tidningen Handelsblatt som först rapporterade om nyheten.

Volkswagens tänkta investering ligger på motsvarande 90 miljarder kronor, dubbelt så mycket som Tesla investerat i sin fabrik Gigafactory i Nevada, USA. Var fabriken skulle ligga är än så länge oklart då Volkswagen inte bekräftat uppgifterna.
 
Diskutera: Tror du att fler biltillverkare kommer att satsa på egna batterifabriker?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-06-01 13:57
Vidstige

Hur ska VW tjäna pengar på eftermarknaden när man säljer elbilar? T.ex. inga kamremsbyten.

#2 • Uppdaterat: 2016-06-01 16:58
johseg01

Håller med dig Vidstige: ingen DSG, kamkedjor eller specialolja heller, men en special säkrings hållare kan säkert spontant börja
att rosta..eller varför inte hela batteripacket...En gång i tiden var Tyskarna bäst i nästan allt. Idag har de lite uppförsbacke i fråga om förtroendet kring kvaliten, effektivitet och pris. Hoppas de lär sig någon gång.

#3 • 2016-06-01 17:04
S-E S

johseg01, det är nog många som är i större behov att lära sig än VW, bland annat någon Italienare?
Du låter, tänker och kör som Löven med sin Lövin, använder uteslutet backspegeln för att ta dig fram den tid du inte idisslar.

#4 • 2016-06-02 09:57
Reverend Benny

VW och andra tillverkare kommer få in flis via tjänster och servieavtal gissar jag. Att ha bilen uppkopplad kommer inte erbjudas gratis hur länge som helst och det kommer fortfarande behövas bytas slitagedelar.

Intressant nyhet ändå, att stora tillverkare, såsom VW, gör denna typ av investeringar skickar tydliga signaler var vi är på väg.
Ännu mer intressant hade det varit om t.ex. VW och Tesla kunde beskriva mer ingående var dom kommer ta mineraler ifrån och hur dom ser på återvinning av batterier. Litium och andra metaller är inte helt enkelt och miljövänligt att plocka upp ur marken.

#5 • 2016-06-03 22:05
Roy J

S-E S, din liknelse är inte den lättaste att förstå - mer än att den var nedvärderande - och det vill vi slippa se, tack.

Tänk vad lilla Tesla kan skrämmas, ändå!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.