Nästa artikel
Premiär för Audi e-tron GT: Alla fakta om nya toppmodellen
Nyheter

Premiär för Audi e-tron GT: Alla fakta om nya toppmodellen

Publicerad 10 februari 2021
Audi har visat upp eldrivna flaggskeppsmodellen e-tron GT i två olika utföranden. Den hämtar mycket teknik från Porsche Taycan.

Audi visade upp nya elbilen e-tron GT på ett digitalt event under tisdagkvällen. Efter stora suven e-tron är det dags för en eldriven coupésedan med fokus på teknik och prestanda.

Designen liknar Audi A7 Sportback men faktum är att mycket av tekniken under skalet hämtas från Porsche Taycan. De båda modellerna delar samma plattform med 800-voltsteknik och snabbladdning på upp till 270 kW.

Audi e-tron GT har ett batteripaket på 93 kWh varav drygt 85 är tillgängligt. Räckvidden blir på upp till 48,7 mil enligt WLTP-körcykeln vilket är 2,4 mil längre än fyrhjulsdrivna Porsche Taycan 4S med det så kallade Performance Plus-batteriet. Det är dock 17,5 mil kortare än den räckvidd som Tesla beräknar att uppdaterade Model S får.

Audi har mer än 17 mil kortare räckvidd än vad Tesla beräknar att nya Model S får

Luftmotståndet är en viktig detalj i elbilar eftersom bättre aerodynamik ger lägre förbrukning och därmed längre räckvidd. Audi e-tron GT har en luftmotståndskoefficient på 0,24, exakt samma siffra som för Tesla Model S.

Självklart blir Audis nya eldrivna toppmodell fyrhjulsdriven tack vare två elmotorer – en på varje axel. Precis som i Porsche Taycan används en tvåstegad växellåda.

Audi e-tron GT får totalt 476 hk och 630 Nm, men under 2,5 sekunder ger drivlinan 530 hk tack vare en overboostfunktion. 0–100 km/tim går på 4,1 sekunder och topfarten är 245 km/tim.

Den starkare versionen Audi RS e-tron GT siktar på att bli lika kvick som superbilen R8. Den har totalt 598 hk och 830 Nm, eller 646 hk med overboost. Här tar 0–100-sprinten 3,3 sekunder och toppfarten höjs till 250 km/tim.

Läs också: Smyglyssna på ljudet i Audis nya elbilsmodell

Produktionen av Audi e-tron GT ska ske koldioxidneutralt i Böllinger Höfe-fabriken.

Den som tittar in i Audi e-tron GT möts av ett helt annat intryck än i Tesla Model S eller Porsche Taycan. Även om e-tron GT har en liggande infotainmentskärm är den betydligt mindre än i Tesla, och Porsche Taycan kan skryta med två pekskärmar och flera tryckkänsliga knappar med ”haptisk feedback”. 

Audiköparna får istället en mängd fysiska knappar för att styra olika funktioner, något som säkert kan uppskattas av en del köpare. Interiören är vegansk i standardutförandet, men den som föredrar läderklädsel och träpaneler kan få det som tillval.

Prislappen för Audi e-tron GT är inte officiell men den går att förhandsboka nu. Värmepump blir standard. De första bilarna ska levereras under sommaren 2021.

Läs också: Så snabbt laddar elbilarna: Audi e-tron överlägsen

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.