Bild
Nästa artikel
Nyheter

Tesla Model S och Model X uppdateras – här är alla nyheter

Publicerad 2021-01-28 11:06 (uppdaterad Idag 10:39)
Teslas större modeller har hamnat i skymundan bakom Model 3 och Model Y. Nu kommer flera uppdateringar som höjer tekniknivån, förlänger räckvidden och kapar accelerationstiden.

Tesla bjöd på flera stora nyheter när förra årets resultat presenterades. Leveranserna har ökat och Tesla visar för första gången någonsin vinst för ett helt år, men analytikerna hade förväntat sig mer och börskursen föll några procent.

Som kompensation presenterade Tesla uppdaterade versioner av Model S och Model X. De har hamnat lite i skymundan bakom Model 3 och Model Y de senaste åren, och det har länge ryktats om ett ansiktslyft med ny teknik.

Först ut är alltså en uppdaterad version av Tesla Model S och den största förändringen märks på insidan. Infotainmentsystemet har numera en 17 tum stor liggande skärm precis som i Model 3, förmodligen för att det blir enklare för utvecklingsavdelningen att jobba med en typ av skärm och inte flera.

Den digitala skärmen på 12,3 tum framför föraren som bland annat visar hastighet och navigationskarta finns kvar, och det är en finess som Model 3 och Model Y saknar. Den har blivit lite mindre i ”nya” Model S men å andra sidan har ovansidan av ratten kapats av så skärmen borde vara enklare att se.

Tesla passar på att göra sig av med blinkersspaken och växelspaken som hämtades från Mercedes

Avkapad tv-spelsratt

Ratten för tankarna till en tv-spelsratt och liknar den som Tesla ska använda i sportbilsmodellen Roadster. Tesla passar även på att göra sig av med blinkersspak och växelspak som hämtades från Mercedes – nu ska allt skötas med pekkänsliga knappar och fysiska vred på ratten, inklusive tuta och blinkers.

Nytt är att även baksätespassagerarna får en liggande 8-tumsskärm som är placerad mellan framstolarna. Den kan vinklas åt någon av passagerarna och kan användas för både filmvisning och spel eftersom den har stöd för trådlösa kontroller.

Även glastaket är nytt och interiören har dessutom aktiv ljudisolering, en teknik där kupébullret spelas in av en mikrofon och sedan ”nollas” med hjälp av en motsignal som skickas ut i högtalarna.

Svenska köpare lär uppskatta rattvärmen och att vindrutan är uppvärmd. Framstolarna har även ventilation.

Läs också: Teslas glädjebesked: Vinst för sjätte kvartalet i rad

Nya versioner

Den snabbaste versionen, Performance, heter numera Plaid och finns även i ett särskilt utförande kallat Plaid+. De två sistnämnda versionerna har tre elmotorer istället för två.

Än så länge finns inga officiella räckviddssiffror enligt WLTP-körcykeln för uppdaterade Model S, men Tesla uppskattar 66 mils räckvidd i Long Range-versionen och 63 mil i Plaid. För toppversionen Plaid+ uppges hela 84 mils uppskattad räckvidd – om det stämmer med verkligheten återstår att se. Siffrorna är uppskattade enligt den amerikanska EPA-körcykeln som skiljer sig från den europeiska.

Den ”klenaste” versionen av Model S klarar 0–100 km/tim på 3,2 sekunder. Plaid-köparna får över 1 000 hk och då sjunker 0–100-tiden till 2,1 sekunder. Allra värst är Plaid+ med över 1 100 hk och 0–100 på ”under 2,1 sekunder”.

Elon Musk kallar Plaid+-versionen för den snabbast accelererande serietillverkade bilen någonsin och att Model S Plaid är den kvickaste suven någonsin med en 0–100-tid på 2,5 sekunder. Accelerationssiffrorna är dock uppskattningar än så länge.

Priserna börjar på 974 990 kr vilket är 48 000 kr mer än innan uppdateringen. Du kan se hela prislistan här nedan.

Även Tesla Model X får ta del av nästan alla uppdateringar som Model S, men det finns ingen Plaid+-version av Model X. 

Läs också: Tesla klarade tuffa målet – men tappar i Sverige

Svenska priser: Så mycket kostar nya Teslamodellerna

Modell Pris
Tesla Model S Long Range 974 990 kr
Tesla Model S Plaid 1 279 990 kr
Tesla Model S Plaid+ 1 499 900 kr
   
Tesla Model X Long Range 1 099 990 kr
Tesla Model X Plaid 1 279 990 kr

Uppdaterade Model S är 48 000 kr dyrare än den tidigare modellen och Model X har blivit 39 000 kr dyrare än tidigare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.