Nästa artikel
Långtest-Teslan rullar vidare – 10 detaljer vi gillar
Lista

Långtest-Teslan rullar vidare – 10 detaljer vi gillar

Publicerad 8 februari 2021 (uppdaterad 18 augusti 2021)
Tommy Wahlström har högljutt kritiserat bland annat Autopilotsystemet i vår Tesla Model 3. Men han har även gott om exempel på detaljer han gillar med elbilen.

Vi Bilägare har kört en Tesla Model 3 som långtestbil under ett års tid. Nu rullar den vidare i det så kallade begagnatstallet med Tommy Wahlström som förare.

I ett avsnitt av Vi Bilägares podcast klagade han högljutt på tio detaljer i bilen, som kan reta upp vilken bilägare som helst. Han fick också svar på tal av Teslaentusiasterna.

I den här artikeln beskrivs istället tio detaljer som Tesla fått till fullständigt rätt med Model 3. Du kan även lyssna när Tommy berättar om Model 3 i poddavsnittet här ovan.

”Redan efter någon månad känns det otroligt omodernt att använda bilnyckeln för att låsa upp”

Stolarna är riktigt bekväma med bra stöd för hela kroppen, tycker Tommy Wahlström. Och han uppskattar att bilen inte ger ifrån sig det nya ”EU-ljudet” i låg fart.

Appen: Efter ett år med Hyundai Kona är det väldigt skönt att komma till en elbil som har en app – och dessutom en app som fungerar, till skillnad från den till vår nya Volkswagen ID 3 som strular. Jag kan se hur laddningen går och blir varnad om den avbryts. Det är skönt eftersom den ständiga skräcken är att komma ut till en elbil som man tror är fulladdad men som är tom på grund av något idiotiskt fel. Jag kan också starta klimatanläggningen i förväg.

Ljudanläggningen: Det låter riktigt bra trots att vi har det ”enkla” ljudsystemet i instegsmodellen Standard Range Plus. Det gungar fint och ett extra plus är att röster blir väldigt tydliga.

Navigatorn: Inte nog med att den säger hur jag ska köra – redan när jag planerar rutten vet den var jag behöver ladda, hur länge jag behöver ladda och batterinivån när jag kommer fram. Varför har inte alla elbilar detta?

Framstolarna: Jag sitter väldigt bra. Fint stöd för hela kroppen, bra komfort även på långfärd. Och tack för att stolsinställningen kan göras med alldeles vanliga, hederliga, lätthanterliga knappar på stolen och inte på skärmen.

Mobilen som nyckel: Redan efter någon månad känns det otroligt omodernt, nästan chockartat, att ha med sig bilnyckeln för att låsa upp. Och att trycka på en startknapp är väl ändå överflödigt. Teslan känner av min telefon, låser upp när jag tar i dörrhandtaget och startar när jag lägger växelväljaren i Drive. Så smidigt! Dock har det hänt någon gång att mobilen tappat bort kopplingen till bilen, så jag har fortfarande med mig nyckelkortet i plånboken.

Klimatanläggningen: Tesla känner på sig när det är dags för imma och drar på fläkten automatiskt, till exempel på vintern när man kör ned i ett garage. Precis så ska en automatisk klimatanläggning fungera. Jag tycker inte alltid det är så i andra bilar.

Frunken: Att köra laddbart innebär att man ständigt åker runt med laddkablar i bilen. I några bilar hamnar de under bagagerumsgolvet och då måste man packa ur för att komma åt dem. Ännu värre är bilar där sladdarna inte har någon plats alls. I min Tesla ligger sladdarna i det främre bagageutrymmet med en snöskyffel, en varningstriangel och en dunk med spolarvätska.

Tystnaden: Nej, vår långtestbil har inget pålagt EU-ljud i låg fart. Den rullar precis så tyst som en elbil ska. Bara det är argument nog att behålla den tills den rasar, för det är så skönt.

Köregenskaper: Om det finns någon som fortfarande tror att elbilar är tråkiga att köra borde man tvinga dem att köra en Tesla Model 3. Vi har snikversionen med bakhjulsdrift och ”bara” 325 hk. Den går som ett troll och är fantastiskt reaktionssnabb. Styrningen är fantastisk. Stadig och fin på motorväg. Den känns lättare än den är, och antisladdsystemet är riktigt bra. När jag kör en fossilbil undrar jag om något är fel. Det händer ju inget när jag gasar?! 

Snabbladdarna: Inget tjafs med några appar eller betalkort där man ska fylla i säkerhetskoden varje gång man ska ladda. Inga pluppar som glöms kvar och inga strejkande appar. Bara att stoppa i sladden och ladda. Fantastiskt jämfört med andra laddare. Vissa ställen har åtta laddare, andra har tio och vissa har plats för 16 bilar samtidigt. 

Läs också: Teslas mystiska bugg ändrar inställningen för halvljuset

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.