Bild
Nästa artikel
Skyltavläsning, BMW iX3, buggfest i VW ID.3, småbilstest och Teslabrev del 2

Skyltavläsning, BMW iX3, buggfest i VW ID.3, småbilstest och Teslabrev del 2

Podcast

Avsnitt 212: Teslafansen ger Tommy tips om strömsparande och Maria tappar förtroendet för sin långtestbil. Fredrik har provkört elbil med soundtrack och Anders har tussat ihop Ford Fiesta och Hyundai i20 med Kia Rio.

I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast berättar Fredrik Diits Vikström att han provkört nya generationen av Sveriges billigaste bil, Dacia Sandero, och blivit positivt överraskad. Provkörningen publiceras inom kort här på sajten, men redan nu kan han avslöja en smart finess.

– Med en enkel lösning kan man lägga om de längsgående railsen så de blir tvärgående takbågar. Att ingen tänkt på det tidigare.

Den Volkswagen ID 3 som Vi Bilägare köpt in som långtestbil fortsätter strula med konstiga felmeddelanden.

– Jag litar inte riktigt på den längre. Jag vet inte vad jag ska tro längre. Men den är bra på att beräkna räckvidden, det ska jag ge den, säger Maria Dahlin.

I förra veckans podd klagade Tommy Wahlström på flera detaljer i Tesla Model 3. Han fick snabbt svar på tal av insatta Teslaentusiaster som bland annat gav tips på hur den så kallade ”fantomurladdningen”, där bilen drar ström när den står parkerad, kan undvikas.

– Jag kopplade bort det så kallade Summonläget och helt plötsligt upphörde den nattliga urladdningen.

Han klagade även på spökinbromsningar där bilen tvärbromsar utan synbar anledning.

– Då fick jag tips om att ständigt sitta beredd med foten på gaspedalen för att kunna ”motgasa” om något händer. Är det så man ska behöva göra med ett autobromssystem? Jag tycker inte det låter rimligt.

”Jag fick tips om att ständigt sitta beredd med foten på gaspedalen”
Teslas Autopilot gör ofta så kallade ”spökinbromsningar” för hinder som inte finns.
Teslas Autopilot gör ofta så kallade ”spökinbromsningar” för hinder som inte finns.

Händerna i kors

En annan Teslaförare berättade att han sitter och gungar på ratten för att inte systemet ska skicka ut varningar om att föraren är ouppmärksam och inte har händerna på ratten. Det är idiotiskt, blir redaktionens dom.

En annan förare tipsar om att sitta med armarna i kors och hålla i ratten. Då kommer bilen känna att någon sitter där. Det är knappast någon rattfattning som lärs ut på körskolan.

– Det är fullkomligt vansinne, säger Anders Helgesson och får medhåll av Maria Dahlin:

– Om det springer ut ett rådjur på vägen som du behöver väja för, hur fasen väjer man med armarna i kors?

”Går att stänga av”

En annan Teslaförare tipsar om att helt enkelt stänga av systemen om de inte fungerar.

– Men blir inte det konstigt på en modern bil med alla nya säkerhetssystem, att slå av alltihop? Då blir ju bilen lika dum som en Dacia Duster?

Testlaget har nyss satt tänderna i tre moderna småbilar. I den klassen har utvecklingen gått extremt fort de senaste åren – även i den här storleksklassen finns nu finesser som adaptiv farthållare.

– Dagens småbilar bjuder på en komfortnivå som man tidigare bara kunde drömma om, säger Tommy Wahlström.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Anders Helgesson, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.