Nästa artikel
Stellantis behöver inte längre Teslas hjälp för att nå miljömålen
Nyheter

Stellantis behöver inte längre Teslas hjälp för att nå miljömålen

Publicerad 5 maj 2021 (uppdaterad 6 maj 2021)
När PSA gick ihop med FCA tog de med sig värdefull elbilsteknik.
Före detta FCA kommer inte längre behöva köpa utsläppskrediter av Tesla för att möta utsläppskraven i EU.

Innan Fiat Chrysler Automotive och PSA-gruppen gick ihop och bildade det nya jätteföretaget Stellantis hade FCA svårt att möta utsläppskraven i EU. Under perioden 2019–2021 spenderade de därför omkring 2 miljarder euro på att köpa utsläppskrediter från Tesla.

Nu meddelar Stellantis vd Carlos Tavares att det inte längre kommer att behövas.
– Med den elbilsteknik som PSA tog med sig till Stellantis kommer vi på egen hand möta koldioxidregleringarna så tidigt som i år. Vi kommer därför inte längre samköra med Tesla eller någon annan, sa han i en intervju med den franska tidningen Le Point, enligt Reuters.

EU-reglerna för handel med utsläppsrätter gör det möjligt för företag som släpper ut lite koldioxid att samla på sig utsläppskrediter som de sedan kan sälja vidare. I och med att Tesla bara säljer elbilar, som inte producerar några avgaser alls, har de samlat på sig stora mängder av dessa krediter som de sedan har sålt vidare till andra biltillverkare. Det har gett dem betydande inkomster de senaste åren.

Sedan 2020 får nya bilar sålda i EU inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt, vilket motsvarar 0,4 liter bensin per mil. När reglerna skärps nästa gång år 2030 kan den siffran bli så låg som 43 gram per kilometer.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.