Bild
Nästa artikel
Nyheter

Besked i dag: Grönt ljus för jätteaffären mellan PSA och FCA

Publicerad 21 december 2020 (uppdaterad 21 december 2020)
14 olika bilmärken samlas i samma koncern när Peugeot/Citroën bildar en allians med Fiat/Chrysler. Nu ger EU tummen upp – med vissa motkrav.

En av bilhistoriens största sammanslagningar är på väg att bli verklighet. EU ger nu grönt ljus för att franska PSA får slås samman med Fiat/Chrysler, med vissa motkrav.

Det är en tidig julklapp för den nya jättekoncernens blivande styrelseordförande John Elkann. Samarbetet går under namnet Stellantis och målet är att köra om Renault/Nissan för att bli Europas andra största bilkoncern.

Aktieägarna ska rösta om sammanslagningen i slutet av januari, men att EU nu ger grönt ljus innebär att ett viktigt potentiellt hinder är undanröjt. Ledningen vill spara 60 miljarder kronor årligen genom att slå samman koncernerna.

Kontroversiellt avtal

För Fiat/Chrysler kan samarbetet också innebära att avtalet om att betala Tesla för att ”åka snålskjuts” på den amerikanska elbilstillverkarens låga utsläppssiffror för att på så sätt undvika EU-böter eventuellt kan skrotas. Peugeot/Citroën ligger nämligen en bra bit under kravnivån.

Stellantis får en mängd olika bilmärken under samma flagg inklusive Ram, Jeep, Peugeot, Alfa Romeo, Fiat och Citroën, men även märken som underpresterar i form av DS, Dodge, Lancia, Chrysler och Maserati.

Samarbetet kan bara bli verklighet om Stellantis går med på vissa motkrav från EU. Bland annat ska samarbetet om att bygga transportbilar tillsammans med Toyota fortsätta, och konkurrerande företag ska få möjlighet att reparera och serva transportbilarna – det är inget Stellantis får ensamrätt för.

Läs också: Jättealliansen kan stoppas – hotar konkurrensen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-12-21 15:42
SnookerPro

Det där med "bara det funkar så gör det inget att det är tråkigt" ska ses dels mot att många bilägare faktiskt värdesätter "bara det funkar" väldigt högt, dels ska det ses mot att "tråkigt" är något mycket subjektivt.

#2 • 2020-12-21 17:29
Raphael

Inga japaner är med.
Italienare och fransmän har samarbetat många gånger förr. PSA och Fiat har gjort transportbilar ihop länge, och de har även haft ett par minibussprojekt ihop. Det är inget nytt för dem att samarbeta.
När det gäller märken som underpresterar försäljningsmässigt, nog kan man väl ändå räkna in Alfa Romeo där?

#3 • 2020-12-21 18:03
Carl Trefalt

De kanske får offra de sämst säljande märkena, för att få ordning på skutan.

#4 • 2020-12-22 08:43
Tjalle

Längst upp i hierarkin sitter familjen Agnelli och styr. Dom tillåter inte att Alfa dör..... Just nu utvecklar man i USA en rak sexa, med el turbo som kommer i effektnivåer 400-600 hk. Motorn är avsedd för pick-ups - inkl. Dodge Monstertrucks, som får 600 bhp versionen. Samma motor går in i nya versioner av Alfa Giulia/Stelvio Quadrifoglio - 500-600 bhp.

#5 • 2020-12-24 13:09
Thomazon

Sämsta perioden för Alfa Romeo var när GM var ägare och de tvingades ha gemensamma motorer med Opel och SAAB. Hoppas vi slipper detta.

#6 • 2020-12-21 14:46
milkylainen

Haha. Vilken jädrans soppa. Sjuttioelva nationaliteter vid rodret.
Kommer ju gå bra det här...

Amerikanska bönräknare "Billigare, billigare billigare!".
Franska "Kan själv. Jag gör min egen lösning".
Tyska (Opel) "Allt annat är bajs. Vi är immuna mot att andra faktiskt gör bättre grejjor".
Italienska "Snabba på och sätt fast den bara så går vi på lunch sen!"
Japaner "Vi är lite egna och immuna mot design! Bara det funkar så gör det inget att det är tråkigt!"

Fett! :D

#7 • 2020-12-22 00:28
milkylainen

Raphael: Du har så rätt. Jag blev lite väl medryckt i den globala soppan till hopkok. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.