Bild
Nästa artikel

Fiat Chrysler går samman med Peugeot Citroën

Nyheter

Nu är det officiellt – FCA slås ihop med PSA i en ny bilallians.

Fiat Chrysler Automobiles, som också äger Jeep, bekräftar på hemsida att det blir en fusion med franska Peugeot SA, som även innefattar Citroën och Opel. 

När biljättarna kombinerar sina styrkor blir de den fjärde största fordonskoncernen i världen om man ser till antalet sålda fordon årligen (8,7 miljoner). 

Fördelarna med samgående sägs vara växande möjligheter inom bland annat elektrifierade drivlinor, självkörande fordon, digital uppkoppling och hållbar mobilitet. Inga fabriker kommer att stängas.  

Parterna ska under kommande veckor färdigställa ett avtal sinsemellan. Det ska bildas en ny styrelse med fem medlemmar nominerade av FCA och fem ska utses av PSA. Koncernchef blir Carlos Tavares som tidigare styrt PSA-gruppen.  

Diskutera: Vad tycker du om att FCA och PSA går samman?
 

Kommentarer

#1
2019-10-31 10:09

Från SvD: "Fusionssmäll på börsen för fransk biljätte Aktien i den franska fordonskoncernen PSA, som bland annat äger Peugeot, kollapsar på Parisbörsen. Nästan 9 procent av börsvärdet raderades ut på en halvtimme sedan en fusionsplan med Fiat Chrysler presenterats."

#2
2019-10-31 10:24

Typisk fransk reaktion.

#3
2019-10-31 10:33

Något mer dödsdömt än Fiat Chrysler får man leta efter, men tydligen ansågs de värda mer än PSA och med att de delar ut extrapengar och en avknoppning till sina aktieägare - obegripligt!

#4
2019-10-31 10:42

Carlos Tavares har:
-ryckt upp Peugeot
-integrerat och fått Opel lönsamt

Nu står han inför sin största uppgift:
-integrera PSA och CFA
-gå in i elektrifierings åldern
-gå in i den- märkliga- autonoma tidsåldern.

Jag tror att han - mot alla odds - klarar det.

#5
2019-10-31 10:43

Det är uppenbart att det finns ett a, b och c-lag inom bilindustrin.

Nu har en b-spelare slagit sig ihop med c-spelarna med förhoppningen att uppnå synergier. Jag tror dock att detta är dömt att misslyckas, av många skäl.

Men utvecklingen är väntad. Omstruktureringen i bilindustrin går med en rasande fart just nu. Samtidigt väntas den autonoma tekniken resultera i halverade försäljningsvolymer. På sikt kommer därför många fler bolag både tvingas att slå ihop sina mer eller mindre kloka hjärnor och ytterligare fler kommer tvingas säga upp personal och avveckla sin verksamhet. Den här utvecklingen har redan påbörjats, om än i smyg. Pensionsavgångar som inte ersätts, ingenjörer som får arbeta som konsulter till slavlöner och en hård prispress mot leverantörsledet.

Det är onekligen en intressant händelseutveckling som vi ser nu. Och den här sammanslagningen kommer garanterat få flertalet styrelsegrupper att lyfta luren för att finna nya partners. I annat fall går man under (läs: produktionskostnaden blir högre än priset till kund=förlust).

MVH AL

#6
2019-10-31 10:47

"Carlos Tavares har:
-ryckt upp Peugeot (marknaden i EU har återhämtat sig genom att centralbankerna pumpat in miljardbelopp, det är inte Tavares förtjänst)
-integrerat och fått Opel lönsamt (=slaktat Opel)

Jag tror att han - mot alla odds - klarar det."

Ja det återstår att se. Jag tror att han tvärtom får stora problem om och när den europeiska marknaden dyker och hans förväntade vinstpengar omvandlas till nya underskott.

MVH AL

#7
2019-10-31 11:20

De tror att sammanslagningen skall spara 3,7miljarder Euro per år, det betyder att ca 40-50' arbetstillfällen kommer att försvinna. Känns tyvärr som att de står på ett slutande plan som kommer leda till minskade volymer och än fler nedskärningar framöver. Själv tror jag på samarbeten, men ej sammanslagningar.

#8
2019-10-31 12:19

Av alla som PSA skulle kunnat gå samman med / samarbetat med så är väl FCA en av sämre. Jag förstår börsens reaktion, även utan att vara insatt i vem som betalade mest (typ äger de 50/50 eller är det en av parterna som har gick iväg med en större andel - vore jag aktieägare skulle jag nog se på detta också).

#9
2019-10-31 13:18

Det känns lite British Leyland över det hela.

#10
2019-10-31 13:23

Som sagt en b-spelare går ihop med en c-spelare på marknaden. B-spelaren läs PSA måste gå in med hårdhandskarna in i Fiat Chrysler, klippa av de mest olönsamma delarna, avskeda många och ta helt enorma krafttag för att förbättra produkternas kvalitet mot Toyota nivå. Annars går det inte så bra

#11
2019-10-31 13:42

Se möjligheterna: V8 från Amerika, fjädring från Frankrike och design från Italien. Här finns chansen att bygga en vinnare.

#12
2019-10-31 16:27

För Fiat är det dödsryckningarnas dal. De hade inte överlevt utan denna sammanslagning. Men för PSA verkar det bara vara storleken de är ute efter och skapa ev synergier. Men med två länder som Frankrike och Italien i samma koncernfamilj är det upplagt för strul. De kommer säkert stå i var sin ringhörna när det börjar hetta till var arbetstillfällen skall finnas eller tas bort.
Ingen lätt match för Carlos Tavares att lyckas i det spelet. Jag är skeptisk.

#13
2019-10-31 16:44

Har de inte begripit att massbilismen snart bara finns i historieböckerna?

#14
2019-10-31 18:05

Ja det är väl just det dom begripit?

#15
2019-10-31 20:23

Man kan ju fundera på vilka märken som blir kvar, Alfa-Romeo, Chrysler, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel och Peugeot.
Tio märken plus ett antal helt eller delvis avsomnade.
Volymmärken som Citroën, Fiat och Peugeot klarar sig säkert, Jeep är ju självgående, men hur går det för de övriga?
Lancia och Maserati har väl inte varit så lönsamma och hittepåmärket DS är väl ganska onödigt nu.
Och var hamnar Opel? Och Chrysler?

#16
2019-10-31 20:26

Jag glömde faktiskt inte Dodge, de går ju under Fiatnamn i Europa.

#17
2019-10-31 21:01

Maserati hade sitt bästa år någonsin 2017 har jag läst, Levante sålde som smör i USA. 2018/19 har tyvärr gått sämre. Alfa Romeo går inte heller bra. Oerhört tråkigt om dessa två läggs ner.

#18
2019-10-31 23:53

Deras märken är inga direkta konkurrenter utan har sin egen profil.
DS är ingen konkurrent till Alfa för DS är mer komfort och Alfa är racing. Maserati och Ferrari ligger i högre prisklass.

Dodge säljs inte i Europa längre, inte ens som Fiat. Chrysler säljs inte heller i Europa. Och Lancia har bara en modell.

De är starka på olika marknader. Så jag tror knappast att något märke kommer läggas ner.

Fiat är stora i Sydamerika, går bättre för dem där än i Europa.

Carlos Tavares kommer minska modellutbudet. Men knappast lägga ner något märke. Märkena kommer bli mer specialiserade så att de skiljer sig åt mer.

#19
2019-11-01 09:24

Allt skräp på ett ställe, bara Renault fattas.....

#20
2019-11-01 09:50

Fiat har en ny mindre elektrisk plattform för A-segmentet (nya e-500). 500-serien kommer att fortsätta, men Fiat i Europa kommer knappast göra större bilar än B+ (som Fiat 500X). PSA är svaga i A-segment, men starkare i större storlekar. Så ser absolut de kan komplettera varandra.

Nästa 500X kan komma på PSAs e-CMP plattform. Fiat fortsätter nog med sina egna motorer ett tag till. Problemet för dem är att deras egna plattformar är för tunga vilket driver upp bränsleförbrukningen. 500X är för törstig. En ny 500X på CMP från PSA, det vore ju bra för Fiat.

För PSA handlar det om att de får en partner för att lansera DS och Peugeot i USA. Lanseringen av Fiat där har floppat. Så Fiat drar sig nog ur USA. Och Fiats ÅF i USA kan sälja Peugeot.
I Sydamerika är Fiat fortsatt starka med egna produkter som bara säljs i Sydamerika.

#21
2019-11-01 19:32

Skräp?
French Automaker Warranty Expenses https://www.warrantyweek.com/archive/ww20190808.html
Worldwide https://www.warrantyweek.com/archive/ww20190822.html
Kolla den här "Figure 5 Worldwide Auto Manufacturers Average Accruals Made per Vehicle Sold (in US$, 2014-2018)"
European https://www.warrantyweek.com/archive/ww20190711.html

Läs och undra! ;)

#22
2019-11-02 07:01

Upplägget är en allians och partnerskap. Inte att FCA uppgår i PSA som Opel gör. FCA och PSA bildar ett nytt bolag för alliansen som sägs till 50 av FCA och 50 av PSA, där FCA har hälften av styrelsen och PSA den andra hälften. Ordförande i detta bolag blir Carlos Tavares.

Under detta bolag kommer FCA vara sina egna och PSA sina egna. De kommer samarbeta om plattformar och drivlinor etc på samma sätt som Rensult-Nissan-Mitsubishi gör idag. Men det finns idag inga planer till att utbecklingsavdelningarna eller fabriker samgår. De kommer fortfarande vara olika märken med olika strategier. Och de är starka på olika marknader.

#23
2019-11-02 10:48

Det får fort nu. Snart är storbankerna historia måste säkert göra sig av med 90% av personalen, detaljhandeln har det mycket jobbigt, tom. Ikea får kämpa. Och bilindustrin, jag vad ska man säga, stålbad?

#24
2019-11-03 12:58

Carlos Tavares är smart bilman normalt men om detta med FCA är så smart är jag tveksam till. Dock ser jag en möjlighet med att sälja PSA produkter i Nordamerika med hjälp av FCA och kanske även på sikt producera där. Att skeppa stora mängder bilar över världshaven borde vara passe'.

#25
2019-11-05 00:22

PSA behöver få ut sina plattformar på fler modeller för att utvecklingen ska betala sig. Slår man ihop FCAs volym med PSA så blir det vinst för PSA.

Räkna med att kommande lite större 500-varianter byggs på PSAs plattformar, dvs nästa 500X blir syskon med DS3 Crossback, 2008 och Mokka.

Räkna med att Tipon läggs ner, och då försvinner en konkurrent till 308, C4 och Astra. (500X är mer en unik bil).

Alfa, Maserati och Chrysler/Jeep kan bygga 4-hjulsdrivna elbilar och laddhybrider på PSAs EMP2 plattform.

#26
2019-11-06 22:46

Peugos länkar är intressanta och säkert obehaglig läsning för vissa, men Eric Arnum på Warranty Week brukar vara noggrann. Garantikostnaderna är tre gånger högre för en VAG-tillverkad bil jämfört med en PSA-tillverkad. I de här mätningarna har VAG alltid legat högt, för att inte säga högst. Att ligga högt i dessa sammanhang är inget eftersträvansvärt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.