Nästa artikel
Nio ET7 är en eldriven lyxsedan som klarar 100 mil på en laddning
Nyheter

Nio ET7 är en eldriven lyxsedan som klarar 100 mil på en laddning

Publicerad 11 januari 2021 (uppdaterad 12 januari 2021)
Kinesiska Nio visar upp en eldriven lyxbil med ny batteriteknik och fokus på komfort. Den blir dessutom betydligt billigare än konkurrenterna.

Kinesiska biltillverkaren Nio är en av flera elbilsutmanare som vill locka köpare från de stora jättarna. I Kina satsar Nio på så kallade batteribytesstationer, där batteriet i elbilarna byts ut mot ett fulladdat på tre minuter medan ägaren väntar.

Nästa steg för Nio blir en eldriven och självkörande lyxmodell kallad ET7. Den presenterades på märkets så kallade ”Nio-dag” som hölls i kinesiska Chengdu.

Nio ET7 blir en konkurrent till bland andra Tesla Model S, Lucid Air och Porsche Taycan. Den har fyrhjulsdrift och levererar totalt 650 hk och 850 Nm. Accelerationen till 100 km/tim går på 3,9 sekunder. 

Modellen ska också vara energieffektiv, bland annat tack vare det låga luftmotståndet. Med ett 70 kWh-batteri klarar Nio ET7 mer än 50 mil på en laddning och med 100 kWh ombord blir räckvidden 70 mil, men det är enligt den kinesiska NEDC-körcykeln som är betydligt mer tillåtande än europeiska WLTP.

”Mest intressant är att den kommer med ett solid state-batteri”

Nio ET7 ska ge ett lyxigt intryck med fokus på komfort. Den lilla svarta cirkeln som tittar upp ovanför infotainmentsystemet är röststyrningsassistenten. Modellen har aktiv luftfjädring som kan anpassas efter vägen och vädret.

Ny batteriteknik

Mest intressant är att modellen även kommer med ett så kallat solid state-batteri på hela 150 kWh och dubbelt så hög energitäthet som i 100 kWh-batteriet. Det ger en räckvidd på mer än 100 mil enligt NEDC-körcykeln. Även omräknat till WLTP blir räckvidden förmodligen längre än i alla dagens elbilsmodeller.

Solid state-batterier har fast elektrolyt istället för flytande vilket ska ge bättre egenskaper än i dagens elbilsbatterier, bland annat när det gäller livslängd och brandrisk. Men hos de flesta biltillverkare ligger solid state-batterier fortfarande några år in i framtiden.

Nio ET7 ska klara fem stjärnor i krocktest hos Euro NCAP och den kan köra själv under många förhållanden tack vare ett system som Nio utvecklat själva. Systemet har elva kameror, en lidar, fem radarsensorer, tolv ultraljudssensorer, två ”positioneringsenheter” och möjlighet att kommunicera med andra bilar. 

Läs också: Fulladdat elbilsbatteri – på bara 3 minuter

Nios självkörande system är egenutvecklat och några av sensorerna sticker upp på taket. Det består av elva kameror, en lidar, fem radarsensorer, tolv ultraljudssensorer och två ”positioneringsenheter”.

Billigare än konkurrenterna

Priserna börjar på 570 000 kr före elbilssubventioner i Kina. Det finns även möjlighet att få ett lägre inköpspris för den som vill prenumerera på batteriet – samma lösning som Renault tidigare hade för elbilen Zoe.

Det är svårt att översätta priset direkt till svenska kronor, men som jämförelse kostar Porsche Taycan från 1,1 miljoner kronor i Kina och Tesla Model S kostar från 940 000 kr.

Nio ET7 ska börja levereras under första kvartalet 2022. Det finns uppgifter om att Nio även ska börja säljas i Europa.

Läs också: Uppgifter: Då kommer nya elbilsmärket till Europa

Modellen mäter 5,10 meter på längden vilket gör den 10–15 centimeter längre än Porsche Taycan, Tesla Model S och Lucid Air.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.