Bild
Nästa artikel

Nio har gjort en halv miljon batteribyten – fulladdat på 3 minuter

Nyheter

Kinesiska Nio har utfört en halv miljon batteribyten – tekniken som Tesla sågat.

Att snabbladda en elbil brukar ta mellan 20 och 40 minuter beroende på laddnivå och bilmodell. Men kinesiska Nio lanserade för några år sedan ett sätt för elbilister att kunna åka vidare utan att snabbladda.

Nio har byggt 136 stationer längs kinesiska motorvägar där det urladdade batteriet helt enkelt byts ut på plats mot ett fulladdat. Nu meddelar Nio att en halv miljon batteribyten gjorts.

Att byta batteri tar bara några minuter, enligt Nio, och företaget öppnar för att kunna uppgradera till modernare batteriteknik om några år. Då förlängs livslängden för elbilen eftersom den får bättre batterier med tiden.

Redan i dag kan kunderna tillfälligt uppgradera batteripaketet från 70 kWh till 84 eller 100 kWh för en extrakostnad, till exempel för långresor över helgen eller på semestern.

Tesla har tidigare utvärderat batteribyte som alternativ till snabbladdare, men försöket avbröts på grund av bristande intresse. Men hos Nio finns uppenbarligen intresse bland elbilisterna.

Än så länge är batteribytet gratis för Niokunderna eftersom kinesiska staten går in med subventioner. Det är oklart vad batteribytet ska kosta därefter.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
1
2020-06-04 11:49

Jättebra

#2
2020-06-04 13:53

Detta nämnde jag för ett par år sedan men då tyckte alla på vib hemsida att det var en tokig idé.

#3
2020-06-04 14:37

Verkar vara ett suveränt system. Att kunna genomföra uppgraderingar inför långresor m.m. Att dessutom få ta del av löpande uppgraderingar av batteribanken under bilens livstid är ju perfekt. Känns som om man har en "modern" bil under en längre period än annars.

#4
2020-06-04 16:11

ViB börjar bli rena elbilstidningen! I like it! :)

#5
2020-06-04 16:29

Ett sätt vore att staten äger batterier..och bilen säljs billigt utan!?

#6
2020-06-04 17:19

Lättare sagt än gjort att byta alla batterier på 3 minuter ???

#7
2020-06-04 19:18

”Förstår inte” varför VB blandar in Tesla i detta? Tesla gjorde undersökningar om kund vill kunna byta batteri, istället för att ladda - och fick nej.. Men bilarna är gjorda för att ”snabbt” kunna byta batteripaket ändå..
Så, skoj att Kineserna nu fixar denna möjlighet - men varför klaga på Tesla? Reporter fix, så man har nått att skriva om o hänga ut, kanske..

#8
2020-06-05 09:46

Jag personligen skulle inte vilja byta mitt välskötta batteri mot ett som man inte har en aning om vilket skick det är i och hur långt det gått ? Ungefär som att lämna in sin bil på service men inte få tillbaka den man köpt som ny utan en likadan som kanske gått dubbelt så långt...
Skulle endast kunna fungera om man helt och hållet hyr batteriet men hittills har detta inte varit nån succé - i alla fall inte i vårt land.

#9
2020-06-05 13:14

Vill minnas att det finns ett företag i Täby som har utvecklat denna teknik med snabba batteribyten. Förutsättning för att elbilen ska slå igenom är den här typen av system. Bilen köps utan batteri och sedan har man ett hyrbatteri som byts ut mot fulladdade hela tiden. Då slipper man problemet med att det dyra batteriet blir dåligt efter några år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.