Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nio lanserar nytt ”hyrbatteri” för elbilar på 100 kWh

Publicerad 9 november 2020 (uppdaterad 2021-05-07 08:13)
37 procent högre energitäthet tack vare ny teknik.

Kinesiska elbilstillverkaren Nio ska enligt nya uppgifter lanseras i Europa under nästa år, och kommer få sällskap av flera andra nya elbilsmärken under de kommande åren.

Nio har bland annat gjort sig kända för att erbjuda batteribyten i Kina, där batteriet i elbilen helt enkelt byts ut mot ett fulladdat istället för att snabbladdas. Det är dock oklart om även batteribyteskonceptet kommer till Europa.

Nu visar Nio upp ett nytt batteripaket på 100 kWh – lika stort som i Teslas dyraste modeller – och enligt Nio har det nya batteripaketet upp till 37 procent högre energitäthet än utan en ny teknik som kallas cell-to-pack (CTP).

De flesta elbilsbatterier består av ett antal moduler med battericeller vilket i teorin kan vara en fördel om en av modulerna behöver bytas ut. Men ju fler moduler som används, desto mer invecklad blir batteriets hårdvara, elektronik och systemet som ska reglera temperaturen. Det innebär högre vikt och kostnad.

Med CTP-tekniken integreras de individuella battericellerna direkt i batteripaketet och delas inte upp i enskilda moduler. Tanken är att det ska bli billigare och enklare. Nio är dock inte först med den här tekniken.

Nioköparna som har en bil redan i dag med batteripaket på 70 kWh får möjlighet att uppgradera till 100 kWh-batteriet för en engångskostnad eller med en särskild prenumeration. Den som vill kan också prenumerera på det ”lilla” batteriet men byta ut det mot ett större batteri för långresor några gånger om året.

Läs också: Fulladdat elbilsbatteri – på bara 3 minuter

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-11-09 13:03
Fossilfritt

Att hyra batteri eller att de byts ut när man laddar borde vara rätt väg att gå ändå med tanke på den stora kostnaden för bara batteriet.

#2 • 2020-11-09 13:34
saabnisse

Fossilfritt, den möjligheten har ju sedan länge erbjudits Zoe ägarna.

#4 • 2020-11-09 22:46
Raywave

Det är väl det enda smarta med utbytbara batteripack - att man kan uppgradera till större vid behov. Men att hålla på o byta vid vanliga laddstopp istället för att ladda verkar ju helt korkat. På långresor behöver man ju ändå sträcka på benen, äta, dricka en kopp kaffe, gå på toa. Det passar perfekt att ha bilen på laddning då i 20-30 minuter.

#5 • 2020-11-09 22:48
saabnisse

Raywave, man behöver inte byta, det går att ladda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.